Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 12.05. 22:17 Simo Toikkanen  
  Pasilan konepajan historiikki kertoo sekin liitteessään 4 Fo-vaunujen 22501–22505 valmistumisvuodeksi 1924. Lähdeviitteenä on mainittu Kansallisarkistossa olevat koneosaston uuden liikkuvan kaluston luettelot vuosilta 1918–1940 (Ba4).
kuva 12.05. 21:37 Simo Toikkanen  
  Näiden vaunujen alkutaipaleelta heräsi kysymys merkinnöistä. Olikohan näissä valmistuttuaan kyljessä merkinnät mallia SVR-FSJ, välivaiheen muoto VR-SJ vai tämä tutuin VR SUOMI -asettelu? Harmi kyllä kuva http://vaunut.org/kuva/17213 on sen verran epätarkka, että varmaa tulkintaa on vaikea tehdä.

Ainakin vuonna 1925 on vaunuihin merkitty jo VR SJ (valokuva vastavalmistuneista Ek-vaunuista) ja jo 1926 on kyljessä ollut jo VR SUOMI: http://vaunut.org/kuva/113518
kuva 12.05. 21:26 Simo Toikkanen  
  Kuvan D-vaunun merkinnät ovat mielenkiintoiset. Tavanomaisten SVR-FSJ- tai VR SUOMI -tekstien sijaan kyljessä komeilee VR SJ. Onkohan oikean reunan halkovaunussakin vastaavat merkinnät? Kuvaan on tallentunut pelkkä VR. Myös Ilkan mainitseman D-vaunun viereisen vaunun merkinnät viittaisivat VR SJ -muotoon. Harmi kyllä Finna ei tarjoa kuvasta yhtään tarkempaa versiota.
kuva 24.03. 20:56 Simo Toikkanen  
  Itä-Hämeen sivuilla on toinenkin kuva tapahtumasta. Oikeanpuoleinen vaunu lienee sen kuvan perusteella D-sarjaa päätellen siitä, että tuplaikkunaryhmien keskinäinen etäisyys vaikuttaa olevan sama kummassakin päässä vaunua. Kolme seuraavaa vaunua näyttäisivät olevan F, Ge ja luultavasti neliakselinen lanterniinikattoinen P-vaunu. Päivämääräksi esitetään 28.3.1917. https://www.itahame.fi/Uutiset/art235515​5
kuva 16.02. 19:01 Simo Toikkanen  
  Ainakin omiin silmiini vasemmanpuoleisessakin vaunussa on merkinnät, joskin varsin haalistuneina ja/tai pölyyntyneinä. Luokkamerkintä on reunimmaisten ikkunoiden alla, FSJ toiseksi vasemmanpuoleisen ikkunan alla ja SVR toiseksi oikeanpuoleisen ikkunan alla. Numerosta ei kyllä saa mitään selvää.
kuva 04.02. 18:31 Simo Toikkanen  
  Olisiko viiden vaunun määrä koskenut AGAn neliakselisia vaunuja? Niitähän lienee ollut viisi: kaksi Sag-hiilidioksidivaunua 16059 ja 16060 sekä argonvaunut Sag 16057, Zags 83 10 7816 058 ja Zagkks 83 10 7912 001.
kuva 04.02. 18:27 Simo Toikkanen  
  Vaunusto ei ole ainakaan Ome. Olisiko vetokoukussa sen sijaan Mah-letka ja sen perässä Fh-koppi? http://vaunut.org/kuva/53552
kuva 04.12.2017 19:55 Simo Toikkanen  
  Sama kuva on Resiinassa 2/1994, jossa mainitaan veturiksi L1 534. Artikkelin veturiluettelossa kerrotaan, että 534 oli "varustettu aluksi tenderillä". Ajankohta ei artikkelista tai luettelosta ilmene. Tenderivarustuksesta ei ole mainintaa tuoreessa Höyryveturit Valtionrautateillä -kirjassa.
kuva 01.10.2017 22:17 Simo Toikkanen  
  Voisi olla ns. metrimerkki, joilla on tavattu joillakin rataosilla merkitä sadat metrit ainakin kahden sadan metrin välein. Tuolla kaukaisuudessa taitaa siintää sopivasti seuraava kilometrimerkkikin. Ainakin Kankaanpään suunnalla näitä metrimerkkejä on, joskin valkeina mustin numeroin: http://vaunut.org/kuva/100336
kuva 04.09.2017 19:10 Simo Toikkanen  
  Putkisilloista on juttu myös Rautatietekniikan numerossa 3/2013, s. 46: https://asiakas.kotisivukone.com/files/r​autatietekniikka.kotisivukone.com/tiedos​tot/arkisto/rautatietekniikka_3-2013.pdf
kuva 03.09.2017 11:15 Simo Toikkanen  
  Alimman rivin teksti näyttäisi olevan "*vaunu Tjänstevagn". Vasemmanpuolimmaisen kiväärihenkilön hattu peittää sopivasti suomenkielisen tekstin alkuosan. Sana voisi ehkä olla "Virkavaunu". Keskimmäisessä rivistä ei tästä kuvasta saa selvää.
kuva 02.09.2017 12:42 Simo Toikkanen  
  Mielenkiintoinen vaunu tuossa G-sarjan veturin takana (tai oikeammin edessä savusta päätellen). Ei näytä oikein kotimaiselta konstruktiolta, liekö venäläistä alkuperää?
kuva 02.09.2017 12:40 Simo Toikkanen  
  Taaempi vaunu taitaa olla vuonna 1918 saksalaisten viranomaisten käytössä ollut kansainvälinen ravintolavaunu nro 2002.
kuva 02.09.2017 12:39 Simo Toikkanen  
  Kuvan telivaunu on numeron perusteella CIWL:n makuuvaunu. Junat-lehdessä 1/1986 ilmestyneen Tapio Keräsen kirjoittaman kansainvälisiä ravintolavaunuja käsittelevän artikkelin mukaan CIWL aloitti makuuvaunuliiikenteen Suomessa 1912 ja lopetti sen 27.10.1918. Suomessa olivat makuuvaunut 470, 471, 682–685, 2055 ja 2056. Vuoden 1918 sodan aikana Mannerheimin käytössä oli ravintolavaunu 2009 sekä saksalaisten viranomaisten käytössä ravintolavaunu 2002 ja makuuvaunu 684, joka näkyy tässä kuvassa. Artikkeli ei ota kantaa, oliko makuuvaunuilla suomalaista sarjatunnusta.
kuva 26.08.2017 11:50 Simo Toikkanen  
  Niitäpä hyvinkin. Vaikka Valtrahan niiden kyljessä nykyään lukeekin.
kuva 23.08.2017 19:26 Simo Toikkanen  
  Sivuston rautatieliikennepaikkalistassa käytetään liikennepaikkojen viimeisintä virallista nimeä, jotta mm. samassa fyysisessä paikassa otetut kuvat olisivat helposti löydettävissä. Entiset nimet, lyhenteet ja muutosajat on nekin merkitty liikennepaikkaluetteloon.

Jimi: kiitos kirjoitusvirheen huomaamisesta, korjataan luetteloon tuota pikaa. Jos joku löytää luettelosta virheitä tai puutteita, niitä saa ilmoitella ylläpidon suuntaan.
kuva 14.08.2017 21:20 Simo Toikkanen  
  Tiedonjanon alkusammutukseen voin suositella Ilkka Hovin listausta Tampellan yksityisille rakentamista kapearaidevetureista tämän sivuston keskustelupalstan puolella: http://vaunut.org/keskustelut/index.php?​topic=6822 Listasta löytyvät mm. tyyppimerkintöjen selitykset: A 0-4-0T ja 0-4-0ST, a raideleveys 600 mm, 10 tarkoittaa tulenpuoleista tulipintaa 10 m^2. N on aiempi tyyppimerkintä pyörästöjärjestyksen mukaan.
kuva 11.08.2017 22:25 Simo Toikkanen  
  Näyttäisi kovasti Green Cargon Laaps-kaksoisvaunulta. http://www.greencargo.com/sv/godsvagnsha​ndboken/lad--och-flakvagnar/l-flakvagnar​/laaps/
kuva 05.08.2017 18:46 Simo Toikkanen  
  Kuvassa mielenkiintoa herättää Eaov-vaunun käyttö välivaununa. Ymmärtääkseni ei kovin tavatonta tuohon aikaan.
kuva 02.08.2017 21:01 Simo Toikkanen  
  Aika selkeä Gb tuossa sillalta on rojahtanut alas. Katon keskellä kaminanpiipun hattu, sivuseinän vasemmassa alakulmassa kuorma- ja taaramerkinnät, tyhjän pylväsvälin jälkeen VR SUOMI -merkintä ja vaununnumero sekä sarjatunnus. Merkintöjen yläpuolinen tuuletusluukku on auennut. Oviaukon reunapylvään ja nurkkatolpan välissä kolme välipylvästä juuri Gb:n tapaan. http://vaunut.org/kuva/108044
kuva 30.07.2017 13:27 Simo Toikkanen  
  Lähin jänne taitaa olla kääntösilta, kun keskelläkin on pilari ja ristikkoa on tuosta kohtaa vahvistettu. Rakenne sopisi hyvin Uimasalmen ensimmäiseen siltaan (valmistunut 1909), jossa oli yksi isompi tasavartinen ristikkokääntösilta ja kaksi pienempää ristikkojännettä. Täältä löytyy vanhasta sillasta jonkinlainen kuva: http://vaunut.org/kuva/72579 Parempi vertailukuva on Resiina-lehden 2/1996 sivulla 18.
kuva 27.07.2017 19:27 Simo Toikkanen  
  Sattui tulemaan vastaan kuva Gabd-vaunusta: https://www.helsinkikuvia.fi/search/reco​rd/?search=N87677&page=1 Vaunu on Ga-tyyppinen. Huomiota herättää myös rautatieyhtiön merkintä: SJiF.
kuva 27.07.2017 16:53 Simo Toikkanen  
  On myös huomattava, että ainakin Signaali-Ohjesääntö vuodelta 1903 (minun painokseni on vuodelta 1916) käyttää raiteensulusta termiä sulkupuomi (ruots. spärrbom).
kuva 16.07.2017 11:02 Simo Toikkanen  
  Kiitos tähänastisista tiedoista. Ongelma vaikuttaa olevan käyttöjärjestelmä- tai selainperäinen: joillakin yhdistelmillä näkyy oikein, joillakin ei. Tutkitaan lisää.
kuva 16.07.2017 09:34 Simo Toikkanen  
  Laitoin kuvan piiloon, koska kuvassa on jotakin teknisesti vialla: se on 90 astetta vinossa, siinä on suuri valkoinen alue ja jäljellä olevan kuva-alan kuvasuhde on pielessä (Tk3 näyttää hurjan kapealta). Olisiko kuvankäsittelyn yhteydessä sattunut mahdollisesti jotakin outoa? Piilotuksen yhteydessä Jukalle lähti sähköposti, jossa oli ohjeet kuvan lataamiseksi uudelleen. Mitään kiusallista kuvassa ei ole, puhtaasti vain tekniset syyt olivat kuvan piilotuksen taustalla. Käyttö- ja katselumukavuuden vuoksi kuva olisi syytä korjata oikeanlaiseksi.
kuva 31.03.2017 13:47 Simo Toikkanen  
  Virallisesti nimi Henna on ollut käytössä 26.3.2017 alkaen.
kuva 10.03.2017 22:18 Simo Toikkanen  
  Umpitavaravaunu sivuovilla on polkupyörävaunu Gep – tässä ehkä jo virkatarvevaununa. Voisiko sivuikkunalla varustettu vaunu olla jokin T-sarjan variantti? Ainakin korirakenne ulkopuolisine pystytolppineen viittaisi tähän suuntaan.
kuva 11.02.2017 20:53 Simo Toikkanen  
  Hauska säiliövaunukuvasarja! Kuuluneeko viereinen Nesteen säiliövaununpääty pulleapönttöiselle sinapinkeltaiselle vaunulle?
kuva 15.01.2017 20:23 Simo Toikkanen  
  Höyryveturin vetopyörät ovat sen verran suuret ja käymäsilta sen verran korkealla, että veturi voisi olla Amerikasta hankittu H1 tai H2.
kuva 15.01.2017 20:19 Simo Toikkanen  
  Keulan numerolaatat tulivat käyttöön vuonna 1928, joten aikaisintaan 20-luvun lopulla on nämä kuvat otettu. http://vaunut.org/kuva/81892
kuva 15.01.2017 20:17 Simo Toikkanen  
  Tsl on Tavastilan liikennepaikkalyhenne ja Ky naapuriliikennepaikka Kymin, joten oltaisiinko kuvassa ehkä näiden liikennepaikkojen välillä?
kuva 07.01.2017 19:17 Simo Toikkanen  
  Laskeskelin loppuvuodesta, että valtion rataverkkoon liittyy n. sadankunnan rataverkonhaltijan n. 550 raidetta. Tämän päälle tulevat toki vielä satamien ja kuntien raiteisiin liittyvät yksityisraiteeet.
kuva 09.12.2016 21:29 Simo Toikkanen  
  Kaikissa 2-kerrosvaunuissa (ehkä Edm:ää lukuunottamatta, en ole tarkistanut) on nykyään toisessa puskimessa muovilevy, jonka tarkoituksena on ymmärtääkseni vähentää teräksisten puskinlautasten kulumista eritoten työntöjunaliikenteessä. Edon ohjaamopäädyn levyn keltaisuus voisi johtua ehkä muita vaunuja leveämmästä puskinlautasesta, erottuu helpommin muiden levyjen seasta vaikkapa varaosia etsiessä. Kun juna koostuu useammasta ohjausvaunurungosta, on tämä pääty yhteenkytkettynä junan keskellä olevan veturin kanssa.
kuva 25.11.2016 21:21 Simo Toikkanen  
  Trafikverket on itse asiassa hankkinut hiljan kolme pyörivää muuttajaa lisää käytettynä Saksasta: http://www.jarnvagsnyheter.se/2016/05/ty​ska-omformare-ger-ny-kraft-till-svensk-j​-rnv-g-0
kuva 06.11.2016 17:32 Simo Toikkanen  
  Säiliövaunu vaikuttaa tästä kuvakulmasta So:lta.
kuva 29.10.2016 20:37 Simo Toikkanen  
  Rajataanpa Heikin numerosarjasta pois vielä vaunut 22549–22558. Näissä ns. laajennetulla postiosastolla varustetuissa vaunuissa oli postiosaston kuormausovi tässä nurkassa. Kuvan vaunussa ei kuormausovea ole.
kuva 16.10.2016 11:19 Simo Toikkanen  
  Oikealla taitaa olla virkatarvevaunu XG tai BG, jonka litteran punainen alkukirjain tai numeron punainen alkunolla eivät tällaisessa mv-kuvassa näy.
kuva 08.10.2016 18:05 Simo Toikkanen  
  Nyt on liikennepaikkalista taas näiden rautatieliikennepaikkojen osalta ajan tasalla.
kuva 07.09.2016 08:39 Simo Toikkanen  
  Tässä 2700-sarjassa on ollut tikkaat alunperinkin vain hytin takapäässä. Etupuolelta tikkaat puuttuvat, koska konesuojassa on alaskäännettävät askelmat suurinpiirtein pakoputkensuojuksen etupään kohdalla. Erottuvat esim. kuvassa http://vaunut.org/kuva/19104.
kuva 15.07.2016 21:54 Simo Toikkanen  
  Pääosin muuntajankuormausraiteet ja -laatat ovat Fingridin. Muuntajankuljetuksen yhteydessä kuormausraiteita ei liitetä muuhun rataverkkoon vaihteella, vaan yleensä raiteita rekataan sivusuunnassa tarvittavan verran. Vaunun poistuttua paikalta raiteet palautetaan ennalleen.

Yleensä yksityisraiteiden erkanemisvaihteet kuuluvat valtion rataverkkoon mm. turvalaiteliityntöjen vuoksi. Näin olisi varmaankin mös tässä spekulatiivisessa tapauksessa.
kuva 02.07.2016 21:35 Simo Toikkanen  
  Kiitoksia kommenteista! Tällä kertaa valoa tallennettiin Nikonin D700-mallin kameralla. Sinänsä tällaisella kirkkaalla pilvipoudalla kuvatessa ei ole pahemmin väliä kuvauskaluston suhteen, valoa riittää melkein minkä tahansa pullonpohjaobjektiivin himmentämiselle kuvanlaadultaan erinomaiselle tasolle.
kuva 02.07.2016 21:17 Simo Toikkanen  
  Helsingin kaupungin karttapalvelu http://kartta.hel.fi/ kertoo Vltavan rakennuksen valmistumisajankohdaksi 31.12.1910. Aika monen vanhemman rakennuksen valmistumispäivä osuu vuoden viimeiseen päivään, joten voinemme olettaa, että vuoden 1910 aikana on tuo rakennus valmistunut.
kuva 20.04.2016 21:12 Simo Toikkanen  
  Olisiko kuva 1930-luvun alusta? 1931 on Ei 2940 numeroitu uudestaan numerolle 22003: http://vaunut.org/kuva/96792
kuva 20.12.2015 14:04 Simo Toikkanen  
  Азовсталь-merkinnän alla toiseksi alimmalla rivillä olen erottavinani kirjaimet Ж. Д., mutta edeltävästä kolmesta merkistä en saa selvää. Merkintä kertonee kotirautatieyhtiön.
kuva 18.12.2015 22:12 Simo Toikkanen  
  Samassa paikassa olivat 16.12.
kuva 06.12.2015 15:28 Simo Toikkanen  
  Olisiko erillisen maalauskaavion sijasta kyse kuitenkin siitä, että vaunusta on pesty vain seinät ja katto jäänyt pesemättä? Aikakauden kuvista on huomattavissa, että katto on pako- ja savukaasuista nokeentunut joskus aika tummaksikin. Vastaavaa ilmiötä näkee myös dieselvetureiden katoissa, joista jotkut ovat olleet varsin mustiksi säistyneitä.
kuva 30.11.2015 21:53 Simo Toikkanen  
  Korppolaismäeltähän tämä. Myös jäsen AaPee on käynyt paikalla taannoin: http://vaunut.org/kuva/79369
kuva 20.11.2015 19:48 Simo Toikkanen  
  Ratapihakartoista ilmenee, että Harakan tapauksessa Seepran alla pitäisi olla sovitettu raideristeys (SRR), jossa neljän vaihteen yleensä poikkeavien raiteiden välillä on raideristeys. Sen sijaan Haminaan kuvan vaihdejärjestely sopii erinomaisesti.
kuva 27.09.2015 14:35 Simo Toikkanen  
  Kuva ei ole peilikuva. Tässä ollaan menossa Poriin päin.
kuva 15.08.2015 12:12 Simo Toikkanen  
  Gt-vaunun numero ei liene kuitenkaan 1308, joka vuoden 1911 kuvaston mukaan kuuluu D-sarjan matkustajavaunulle, vaan 4308, joka sopisi paremmin G-sarjan katetulle vaunulle. Sinänsä mielenkiintoisesti kuvasto esittää Gt-kalkkivaunujen numerosarjaksi 31201–31230 ja piirustuskin esittää enemmän entistä Ha-vaunua: http://vaunut.org/kuva/12494
kuva 07.08.2015 21:16 Simo Toikkanen  
  Eikös tuo valkea päätykolmio merkkaa, että vaunu on siirretty jo Gt-sarjaan?