08.02.2023 05:10 | Topi Lajunen | |||
Tässä on kyllä hyvin vahva Last of Us -tunnelma. | ||||
07.02.2023 02:32 | Topi Lajunen | |||
Tätä tehokkaampia neliakselisia löytyy varsin läheltäkin: Sr2 ja Sr3. | ||||
07.02.2023 02:30 | Topi Lajunen | |||
Esa, ei ollut Flirt vaihtoehto silloin vuonna 2001, kun Dm12 tilattiin. Ensimmäinen Flirt-tilaus maailmalla tehtiin vasta sen jälkeen. Jälkiviisas voisi tietysti pohtia, miksi ei odotettu pientä hetkeä, että olisi Flirttejäkin voinut jo tilata. Täytyy kuitenkin muistaa, että epäonnistuneen Dm11-projektin jälkeen alkoi olla vähän jo painetta tilauksen tekemiseen. Ja kun tulevaisuuteenkaan ei oikein näe... Lisäksi, Flirt on aina vähintään kaksivaunuinen, ja Suomeen selvästi haluttiin yksivaunuinen. |
||||
03.02.2023 18:25 | Topi Lajunen | |||
Ja tarkennuksena Timon kommenttiin: vielä on meillä käytössä sähkökalustoa - Sr1 ja Sm2 - joissa tuon kalustossa tehtävän tasasuuntauksen jälkeen se pysyy tasasähkönä ajomoottoreille asti. | ||||
30.01.2023 05:35 | Topi Lajunen | |||
Helsingin ratpihalla on tälläkin hetkellä paikkoja, joissa voi vihreätä näyttävän suojastusopastimen jälkeen tulla aja 35 -opastetta näyttävä pääopastin. | ||||
26.01.2023 03:26 | Topi Lajunen | |||
Kallistukset käytössä suurin sallittu nopeus on suurempi, suurimmillaan 200 km/h. Jostain syystä rajoitukset on koodattu siten, että ilman kallistusta rajoitus oli suorillakin korkeintaan 160 km/h. JKV:n kannalta siis koko ratosa oli "mutkaa", ja kyllähän se käytännössäkin hyvin pitkälti sitä on. Muilla rataosilla kallistuksen käyttäminen/käyttämättömyys vaikuttaa vain kaarteista johtuviin rajoituksiin. |
||||
25.01.2023 20:19 | Topi Lajunen | |||
Ei ole sama järjestelmä, vaikka toiminnallisesti onkin identtinen. Kehitetympi ja sitä myötä luotettavampi järjestelmä Sm6:ssa. | ||||
13.01.2023 09:51 | Topi Lajunen | |||
Joo, ei olisi mennyt Mikon vastaus tentistä läpi edes vuonna 2009. Marko, ei vaikuta EP-jarrun toimivuus suurimpaan sallittuun nopeuteen. Jossain vaiheessa aikoinaan vaikutti, ei enää. Iloisesti voi ajella 200 km/h ihan vain jarrujohdon ohjaamana. |
||||
12.01.2023 16:49 | Topi Lajunen | |||
Marko: "EP ohjatut jarrut riittävät kun jarrupainoprosentti on vähintään 132 tai vaunuja on 3 tai enemmän." Riittävät mihin? Johonkin tiettyyn nopeuteen? Ei, EP-jarrujen toimivuudella ei (enää) ole merkitystä suurimpaan sallittuun nopeuteen. |
||||
12.01.2023 16:44 | Topi Lajunen | |||
Mäntymäen kannattaa päivittää tietonsa, "jarrujenkoetteluja" ei ole tehty enää vuosiin. Lisäksi tuolla kuvailulla ei pääsisi mistään tentistä läpi, sen verran puuttui olennaisia asioita sepustuksesta. | ||||
10.01.2023 21:17 | Topi Lajunen | |||
Sr1:n kyydissä vietetyt kilometrit eivät vaikuta siihen, miten hyvin ymmärtää veturin tekniikkaa. | ||||
10.01.2023 21:15 | Topi Lajunen | |||
Sähkövetureissa on sähkökäyttöiset kompressorit, ja ne vaativat sähköä ajolangasta. Lisäksi on pieni akkuvirralla toimiva apukompressori, jolla saa pumpattua ilmaa virroittimen nostopiiriin ja pääkatkaisijan sulkupiiriin. Ravintolavaunuissa ei ole kompressoria, mutta vanhemmissa yksikerrosravintolavaunuissa oli dieselgeneraattorit. |
||||
07.01.2023 15:16 | Topi Lajunen | |||
Käsittääkseni eivät kuitenkaan ole toimintakuntoisia. | ||||
05.01.2023 14:54 | Topi Lajunen | |||
Teknistä arvailua: Kuva on "oikeasti" näin päin tiedostossa, mutta sitten metadatalla ilmoitetaan kuvan näyttävälle softalle, että "tämä suunta on sitten näytettäessä ylöspäin". Pikkukuvan muodostava softa ymmärtää tämän metadatan, mutta sivuston varsinainen täysikokoisen kuvan näyttävä softapätkä ei ymmärrä. |
||||
02.01.2023 12:22 | Topi Lajunen | |||
Ei ole mahdollista. Junayksikössä on vain yksi päämuuntaja (MT-vaunussa, josta juurikin tuo "T"). Vastavasti sitten vain M-vaunussa on paineilmakompressorit. | ||||
02.01.2023 12:11 | Topi Lajunen | |||
Vuonna 2020, Wikipedian mukaan, maailmassa oli 323 World Trade Centeriä yhteensä 90 eri maassa. Suomessa niistä on kolme: Helsingissä, Vantaalla ja Turussa. | ||||
01.01.2023 10:12 | Topi Lajunen | |||
Ei ole tosiaan, jostain syystä tarkemmin tarkastamatta ajatukseni ajautuivat Sm3-kalustoon, niitä kun olen käynnyt sittemmin useamminkin kääntelemässä. Huoltoa helpottamaan kääntö on varmastikin siis tehty. Vaikka molemmat vaunut ovatkin moottorivaunuja, on tiettyjen laitteiden sijoittelu epäsymmetrinen. |
||||
31.12.2022 05:12 | Topi Lajunen | |||
Itse keuloilla ei käytännössä mitään eroa, mutta ohjaamollisten vaunujen sisustalla on. Ekstra-luokka halutaan pitää Helsingin päässä, samoin vaunujen myyntinumerointi järjestyksessä. | ||||
20.12.2022 20:10 | Topi Lajunen | |||
Joka kerta tosin Sinebrychoff on kirjoitettu väärin. | ||||
12.12.2022 14:49 | Topi Lajunen | |||
VR on kyllä ostanut paljon vaunuja Transtechilta. Ja ostanee jatkossakin. | ||||
29.11.2022 10:09 | Topi Lajunen | |||
Pystyy. Aja 35 -opasteella. | ||||
09.11.2022 20:29 | Topi Lajunen | |||
Jos takimmainen olisi hinauksessa, silloin keskimmäinen syöttäisi. Jos taas vain ensimmäinen olisi käytössä, se syöttäisi. Pointtina siis ei ole 1500 v, vaan ylipäätään hinauksen välttäminen. "Veturit tykkäävät olla käytössä." Käytössä oleva veturi sähköjarruttaa kaikkine siihen liittyvine etuineen, ja lisäksi osaa kertoa keulaveturille mahdollisista ongelmistaan. Hinauksessa oleva kuluttelee turhaan jarrupalojaan eikä tee muutakaan hyödyllistä. Lisäksi hinauskuntoon laittaminen ja takaisin käyttökuntoon palauttaminen vie aikaa, ja kuten tiedämme, ajan kuluminen on bisneksen vihollinen. Veturin ottama energia kuluu junan massan liikuttamisen lisäksi omien toimintojensa ylläpitämiseen, joten kyllä, energiaa kuluu hieman enemmän. Mutta vain niin hieman, että jo takaisinsyöttävä sähköjarrutus kattaa ne kulutukset. |
||||
04.11.2022 16:30 | Topi Lajunen | |||
Noin yleisesti ottaen woke-termiä käyttävät nykyajan kelkasta pudonneet asioista, joita eivät ymmärrä tai halua ymmärtää. Sellainen kätevän laiska sana. | ||||
02.11.2022 22:54 | Topi Lajunen | |||
Joo, uskomatonta, etenkin kun nopeudet ja jarrutusmatkat ovat täysin identtiset! (Ehkäpä tehokkampi keino olisi, että ne maalaiset lakkaisivat ajelemasta junien eteen.) |
||||
02.11.2022 09:37 | Topi Lajunen | |||
Enemmänkin taisi liittyä yksittäisen hevosen tehoon työpäivän aikana keskimäärin. Näin voitiin suoraan verrata, kuinka monta hevosta voidaan korvata höyrykoneella. | ||||
26.10.2022 17:18 | Topi Lajunen | |||
Kahdella veturilla vielä leikitemmin. | ||||
23.10.2022 19:45 | Topi Lajunen | |||
Manner-Euroopassa taitavat tavarajunat olla sen verran keveitä, että edullisempi neliakselinen riittää aivan hyvin. | ||||
20.10.2022 14:37 | Topi Lajunen | |||
HSL:n reittiopas ei löydä toiminta-alueeltaan yhtään Mikkeli-alkuista kohdetta. Lähimmäksi osuu Espoon Mikkelä ja siihen liittyvät kohteet. | ||||
17.10.2022 22:37 | Topi Lajunen | |||
Juu, valitettavasti. Sr3:ssa on jostain syystä ominaisuus, joka asettaa veturiin vaihtotyövalot, mikäli suuntakytkintä käännetään, myös ohjausvaunussa. Suunnan kääntelyn jälkeen pitää uudelleenvalita oikeat valot junana ajoa varten, eikä ohjaisvaunuun tule tästä mitään indikaatiota. | ||||
16.10.2022 16:22 | Topi Lajunen | |||
Kuvan veturissa on perässä valkovalot. Tilanteessa kuuluisi olla punavalot. | ||||
04.10.2022 18:27 | Topi Lajunen | |||
Ja samaan aikaan näköjään Hruštšov oli jo puolueen johdossa, eli käytännössä ykkösmies. | ||||
04.10.2022 18:24 | Topi Lajunen | |||
Neuvostoliitto sai ensimmäisen presidenttinsä vasta vuonna 1990. Korkeimman johtajan korkein titteli vaihtui monesti, Bulganin oli näemmä "ministerineuvoston puheenjohtaja". | ||||
30.09.2022 21:19 | Topi Lajunen | |||
Luitko itse juttua lainkaan? Siinä ei puhuta VIRVEn rautatiekäytöstä sanaakaan. Vinkki: junat eivät kulje sisätiloissa. | ||||
30.09.2022 20:55 | Topi Lajunen | |||
Eli toisin sanoen sinulla ei ole kokemusta VIRVEn luotettavuudesta. | ||||
30.09.2022 15:48 | Topi Lajunen | |||
Onko sinulla Timo kokemusta VIRVEn pätkimistaipumuksista? Tai muuta faktaa? | ||||
28.09.2022 17:23 | Topi Lajunen | |||
Asiaa tuntemattomille tiedoksi: kyllä nykyäänkin kuljettajat osaavat jarruttaa ilman liikenteenohjauksen erillistä määräystä, toisin kuin Jorma tuossa edellä yrittää jostain syystä vihjata. Vaaratilanteissa voi edelleen varoittaa muuta liikennettä Virven puheryhmässä tai akuutimmin hätäpuheluna, jonka kyllä kuulee kaikki alueen junat. Rätisevää linjaradiota tuskin kaipaa enää ketkään muut kuin ns. "ennen kaikki, ihan kaikki, oli paremmin"-tyypit. |
||||
27.09.2022 03:06 | Topi Lajunen | |||
Jokainen on vastuussa itse missä kuvaa, kyllä, mutta väitän silti, että kuvaajat ovat vastuussa siitä, millaisen kuvan antavat harrastuksestaan ja mitä aiheuttavat. Nimittäin! Jos kuljettaja havaitsee porukkaa rautatiealueella siten, että ei äkkiseltään keksi syytä siihen, hän ilmoittaa siitä liikenteenohjaukseen, koska ohjeistus vaatii niin. Liikenteenohjaus asettaa paikalle alhaisen, todella alhaisen nopeusrajoituksen. Tekevät tämän, koska heidän ohjeistus velvoittaa näin. Tämän jälkeen muutama seuraava juna ajaa hitaasti paikan ohi, ja raportoivat liikenteenohjaukselle mitä näkivät. Ehkä sitten kolmannen juna jälkeen, jos siis mitään ei näkynyt, tilapäinen rajoitus poistetaan. Muutama juna jäi myöhään. Ei mitään asiaa kiskoille. Ei harrastajilla, ei muillakaan. Ei setämiehillä, eikä ei-setämiehillä. |
||||
25.09.2022 14:51 | Topi Lajunen | |||
Kas, setämiehet komppaavat toisiaan, saadakseen laittomalle toiminnalle hyväksyntää. Hävetkää, sedät. Mitä tulee "ammattimaisuuteen", kunnioitan suuresti sääntöjen ja lakien noudattamista. Se on sitä oikeaa ammattitaitoa. Tuollainen "maalaisjärjen" käyttö ristiriidassa määräyksiin sen sijaan on epäammattimaista. Onneksi "maalaisjärjen" käyttäjät ovat pääasiassa päässeet jo eläkkeelle alalta. Taitaa näkyä myös onnettomuuksien ja "sattumusten" määrässä parempaan suuntaan. |
||||
24.09.2022 15:37 | Topi Lajunen | |||
Osa Timon linkkaamista kuvista on tosiaan täysin asiallisia, osasta voidaan olla vähän toistakin mieltä. Se ei kuitenkaan vaikuta siihen, että tämä kuva ei ole asiallinen. Se, että sivustolla on aikaisemminkin julkaistu asiattomia kuvia, ei tee tästä kuvasta asiallista. Timo huomioinee tämän jatkossa. | ||||
23.09.2022 23:30 | Topi Lajunen | |||
Ohje on kuitenkin asiallinen. Tällä sivustolla ei ole ollut tapana julkaista kuvia, joissa rikotaan rautatielakia. | ||||
23.09.2022 23:26 | Topi Lajunen | |||
Työn alla yhä... | ||||
15.09.2022 17:09 | Topi Lajunen | |||
Data toisaalta ei myöskään sijoita +708 rakennuksen keskelle, jossa sen ilmeisesti pitäisi olla. Ilmeisesti data ei ole aivan tarkka? Mikäli +708 olisi rakennuksen keskellä +728 saattaisi juuri ja juuri olla kuva-alan ulkopuolella. | ||||
15.09.2022 00:34 | Topi Lajunen | |||
Jimi, Salossakin näin nyt tehdään, kun Kupittaa-Turku meni poikki. Sr3 käy Ilmalasta tekemässä Salossa vaihtotyöt, josta vetää valmiit vaunut Karjaalle, jossa lisää vaihtotöitä tarvittaessa. Vaunut jäävät sinne odottamaan, ja Sr3 palaa Ilmalaan. | ||||
06.09.2022 09:53 | Topi Lajunen | |||
Sanotaan nyt niin, että tämän kaiken perusteella en pidä isääsi sen luotettavampana lähteenä kuin sinuakaan. | ||||
05.09.2022 05:09 | Topi Lajunen | |||
En ole tuosta tietoinen. Ainakaan samalla sukunimellä ei ole minulla kavereina ketään. Ehkäpä isälläsi on eri sukunimi? Oli miten oli, sukunimistä riippumatta, valehtelu on valehtelua. |
||||
05.09.2022 03:30 | Topi Lajunen | |||
Jos niissä on omasta mielestäsikin "Lapin lisää", niin kyllä. | ||||
05.09.2022 02:43 | Topi Lajunen | |||
Miksi ihmeessä sitten kerrot noita tarinoitasi tosiasioina? | ||||
04.09.2022 19:08 | Topi Lajunen | |||
180 km/h välityksistä olisi mukava kuulla lisää. Siis joltain luotettavalta lähteeltä. | ||||
04.09.2022 17:45 | Topi Lajunen | |||
Sekin varmaan takaohjaamosta ajamalla, sillä taaempaa virroitintahan tulee käyttää. Mäntymäki ehkä vahvistaa tämänkin huikean tarinan, on varmasti ollut itse näkemässä. Tai sitten iskä. | ||||
04.09.2022 17:43 | Topi Lajunen | |||
Ja ylemmät puskinvalot ovat "pitkät". Riippuen valitusta valojen kirkkausasetuksesta, ne palavat yhdessä alempien kanssa tai yksinään. | ||||
04.09.2022 17:41 | Topi Lajunen | |||
Alemmissa led-valoyksiköissä on sekä valkoiset että punaiset ledit (kuten on myös pyöreässä ylävalonheittimessä). Valot ovat helpot käyttää, kunhan muistaa niihin liittyvät kommervenkit. Tässä lienee Edo:ssa käännelty suuntakytkintä matkan varrella (kuten pitääkin, mikäli vaikka kuljettajavaihdossa ohjaamo jää hetkeksikin tyhjäksi), mutta ei ole sen jälkeen muistettu valita linja-ajovalomoodia uudestaan. Tämä on Sr3:n ominaisuus, jota ei Edo:n ohjaamoa ja valokytkimiä suunniteltaessa ollut tiedossa. |