Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Traficomilta selvitys ilman JKV:tä ajetujenn junien nopeuksista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1702


« : Joulukuu 24, 2019, 11:38:27 »

https://t.co/dAcQocQScC

Nopeusrajoitusten noudattaminen ilman JKV:tä tapahtuvassa junaliikenteessä. Julkaisussa on tilastotietoa niin kunnossapitoa harjoittavien kuin museoliikenneoperaattorien osalta.
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #1 : Joulukuu 24, 2019, 21:12:09 »

Verorahoja museoliikennöitsijöiden mustamaalaamiseen ja yrityksiin saada heidän turvallisuuskulttuurinsa näkymään huonossa valossa tuntuu riittävän. Raportti on voimakkaan yleistävä, eikä ota huomioon tai edes mainitse turvallisuuskulttuuripuutteiden keskittyvän tiettyyn toimijaan. Viittaukset energian säästöön jarruttamatta jättämisessä notkon pohjalla ovat ymmärettäviä lievässä nopeuden ylityksessä, ennen kaikkea näin vallitsevan ilmastohätätilan keskellä. Ylipäätänsä tämä "selvitys" on puupäinen. Se sisältää ainoastaan 80 km/h nopeuden ylitykset. Junia joiden sn on esimerkiksi 60, ei ole huomioitu mitenkään, pistemäisistä nopeusrajoituksista puhumattakaan.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #2 : Joulukuu 24, 2019, 21:23:54 »

Mielestäni Traficom on menetellyt asiassa väärin käyttäessään harrastajan tekemää palvelua virallisen julkaisun laadinnassa sen kummemmin kyseenalaistamatta lähdeaineistoa tai sen laatua. Tässähän on tiedon tuottamistavasta johtuen olemassa varsin suuri riski sille, että nopeustieto ei kuvasta junan todellista nopeutta. Siis tarkoitan, että tiedon tarkkuus ei ole riittävä tällaisen vertailun tekemiseen. Voihan sitä nopeutta haarukoida raideosuuksien varausaikojen kautta, mutta niissäkin on laatuvaihtelua. Hyvää joulua.
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #3 : Joulukuu 24, 2019, 21:38:24 »

Laadullisesti tällainen tekele vaikuttaa jonkin opiskelijan tai harjoittelijan kyhäämältä – siksi on vaikea uskoa, että tekijän titteli on Erityisasiantuntija.

Hyvää joulua.
tallennettu
Mikko Miettinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #4 : Joulukuu 25, 2019, 00:15:05 »

Raportti on voimakkaan yleistävä, eikä ota huomioon tai edes mainitse turvallisuuskulttuuripuutteiden keskittyvän tiettyyn toimijaan.

Kyllähän tuo epäsuorasti on mainittu parissa kohdassa:
Lainaus
Yhdellä museotoimijalla 55 %:ssa junista esiintyy lievä tai suurempi ylinopeus. Muilla museotoimijoilla ylinopeudet ovat selvästi harvinaisempia. (s. 6)

Ylinopeuksien yleisyydessä on melko suurta vaihtelua eri toimijoiden välillä etenkin museoliikenteen harjoittajien ryhmässä. (s. 8)
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #5 : Joulukuu 25, 2019, 02:40:40 »

Kyllähän tuo epäsuorasti on mainittu parissa kohdassa:

Yhdellä museotoimijalla 55 %:ssa junista esiintyy lievä tai suurempi ylinopeus. Muilla museotoimijoilla ylinopeudet ovat selvästi harvinaisempia. (s. 6)

Jos tuolla "yhdellä museotoimijalla" viitataan tonniysiin niin niillä ei paikannus edes toimi, joten tuollaista johtopäätöstä ei datan pohjalta voi vetää.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 972


« Vastaus #6 : Joulukuu 25, 2019, 10:09:35 »

Kyllähän tuo epäsuorasti on mainittu parissa kohdassa:

Yhdellä museotoimijalla 55 %:ssa junista esiintyy lievä tai suurempi ylinopeus. Muilla museotoimijoilla ylinopeudet ovat selvästi harvinaisempia. (s. 6)

Jos tuolla "yhdellä museotoimijalla" viitataan tonniysiin niin niillä ei paikannus edes toimi, joten tuollaista johtopäätöstä ei datan pohjalta voi vetää.

Eikö niillä Kuplaa ole? Tosin tiedon laadusta olen samaa mieltä. Tosin tähän otetaan myös kantaa.

Toisaalta, voidaanko selvityksen havaintoja kiistääkään?
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #7 : Joulukuu 25, 2019, 11:49:56 »

Kyllähän tuo epäsuorasti on mainittu parissa kohdassa:

Yhdellä museotoimijalla 55 %:ssa junista esiintyy lievä tai suurempi ylinopeus. Muilla museotoimijoilla ylinopeudet ovat selvästi harvinaisempia. (s. 6)

Jos tuolla "yhdellä museotoimijalla" viitataan tonniysiin niin niillä ei paikannus edes toimi, joten tuollaista johtopäätöstä ei datan pohjalta voi vetää.

Eikö niillä Kuplaa ole? Tosin tiedon laadusta olen samaa mieltä. Tosin tähän otetaan myös kantaa.

Toisaalta, voidaanko selvityksen havaintoja kiistääkään?
Niin kauan kun havaintoja ei ole tehty luotettavin välinein, ovat tuossa viranomaisen panettelussa syytetyt tekijät syyttömiä väitettyihin ”rikkeisiin”. Traficom saa mennä radan varteen tutkapistoolien kanssa ja tulla sitten kertomaan, miltä tulokset näyttivät.

Eli vastauksena kysymykseesi: kyllä voi kiistää.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #8 : Joulukuu 25, 2019, 12:39:12 »

Kyllähän tuo epäsuorasti on mainittu parissa kohdassa:

Yhdellä museotoimijalla 55 %:ssa junista esiintyy lievä tai suurempi ylinopeus. Muilla museotoimijoilla ylinopeudet ovat selvästi harvinaisempia. (s. 6)

Jos tuolla "yhdellä museotoimijalla" viitataan tonniysiin niin niillä ei paikannus edes toimi, joten tuollaista johtopäätöstä ei datan pohjalta voi vetää.

Eikö niillä Kuplaa ole? Tosin tiedon laadusta olen samaa mieltä. Tosin tähän otetaan myös kantaa.

Toisaalta, voidaanko selvityksen havaintoja kiistääkään?

Syynin alle otettu asia siis sinänsä on tärkeä ja tarpeellinen, vaikka käytössä ollut menetelmä on vähän yllättävä. Tehtyjä havaintoja voidaan kiistää siltä osin, kuin pisteet eivät osu junan reitille tai sijaintipoikkeama raiteesta on muuten kovin suuri (esim. junan kulkiessa kallioleikkauksen tai vastaavan maastoesteen läheltä). Jos nopeustietoa tuotetaan laskemalla koordinaattien perusteella, siihen sisältyy oma virhemarginaali.

Seuraava on vähän mutua: ymmärtääkseni Kupla voi käyttää muitakin paikannustekniikoita kuin GPS-paikanninta, kuten ip-osoitteisiin tai wlan-verkkoihin pohjautuvaa paikannusta. GPS-paikantimessa ei myöskään ole käytössä korjausta, kuten DGPS. Ulkoinen GPS-antenni voi olla kytketty tai sitten ei. Antennin asennus ja kaapelointi voi olla tarkastettu tai sitten ei. Joku tarkemmin asiasta tietävä voisi ehkä avata tätä enemmän.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1058


« Vastaus #9 : Joulukuu 25, 2019, 14:21:18 »

Kyllähän tuo epäsuorasti on mainittu parissa kohdassa:

Yhdellä museotoimijalla 55 %:ssa junista esiintyy lievä tai suurempi ylinopeus. Muilla museotoimijoilla ylinopeudet ovat selvästi harvinaisempia. (s. 6)

Jos tuolla "yhdellä museotoimijalla" viitataan tonniysiin niin niillä ei paikannus edes toimi, joten tuollaista johtopäätöstä ei datan pohjalta voi vetää.

Eikö niillä Kuplaa ole? Tosin tiedon laadusta olen samaa mieltä. Tosin tähän otetaan myös kantaa.

Toisaalta, voidaanko selvityksen havaintoja kiistääkään?

On kupla 1009:lläkin mutta junan liikkuessa vaikka Kouvolan suunnalla, gps paikka näyttää turun motarille ja vauhtia 220km/h  Virnistää
tallennettu

Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 422


« Vastaus #10 : Joulukuu 25, 2019, 19:15:04 »

Tossa lähiaikoina meni Vaarallisten Rautateiden omistama juna 90km/h ohitte, toki jarrujakin käytettiin kun karmea kohina mut herätti. Että kyllä sillä luultavasti ainakin jonkinverran oli ylinopeutta, mutta kyllähän se mäkeä alas rullailee iloisesti. Nopeustieto siis Juliasta. On siellä joskus näkynyt 110km/h nopeuksiakin radalla jonka suurin sallittu nopeus on 80km/h. Noi yli satasen nopeudet nyt oon aina pistänyt mittausmenetelmän piikkiin, mutta toi 90km/h saattoi hyvinkin olla todellista nopeutta.

Mun pitää varmaan perustaa tuohon yksityinen nopeudenmittauspiste junille, pari valokennoa ja joku simppeli laite mittaamaan aikoja. Kunnon junankyttäyspiste... En mä taida viitti ny kuiteskaan.

tallennettu

Oikeus allekirjoitukseen poistettu. Valpo 45-....
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 422


« Vastaus #11 : Joulukuu 25, 2019, 21:00:29 »

Noin niinku yleisesti ottaen GPS-nopeustieto perustuu aivan muuhun kuin kahden eri pisteen väliseen matkaan ja siihen käytettyyn aikaan. Nopeustieto ja paikannus perustuu dopler-ilmiöön, mutta siihen vaikuttaa myös erilaiset kulmanopeudet kolmessa tasossa, ja taajuuskin aiheuttaa omat ongelmansa. Suoraan sivusta ei voida dopler-ilmiöön perustuvilla vehkeillä mitata yhtään mitään. Kuvioon astuu nyt suurehko laskentakapasiteetti, joka tuottaa melko luotettavaa nopeustietoakin meille jokaiselle.

DGPS taas perustuu siihen, että jonkin suhteellisen lähellä olevan GPS-vastaanottimen oikea sijainti ja GPS signaalin ero tiedetään ja tämä lähetetään DGPS-vastaanottimelle joka taas korjaa oman paikkatietonsa sen mukaan.
tallennettu

Oikeus allekirjoitukseen poistettu. Valpo 45-....
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #12 : Joulukuu 25, 2019, 21:59:44 »

Tossa lähiaikoina meni Vaarallisten Rautateiden omistama juna 90km/h ohitte, toki jarrujakin käytettiin kun karmea kohina mut herätti.

Suomessa on ollut aika pitkään Sn 90 km/h tavarajunia. Sellua, paperia, raakapuuta, kemikaaleja jne...
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 422


« Vastaus #13 : Joulukuu 26, 2019, 04:51:18 »

Tossa lähiaikoina meni Vaarallisten Rautateiden omistama juna 90km/h ohitte, toki jarrujakin käytettiin kun karmea kohina mut herätti.

Suomessa on ollut aika pitkään Sn 90 km/h tavarajunia. Sellua, paperia, raakapuuta, kemikaaleja jne...
 

No sitten antaa mennä vaan, ei haittaa ollenkaan.
tallennettu

Oikeus allekirjoitukseen poistettu. Valpo 45-....
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #14 : Joulukuu 27, 2019, 18:34:35 »

Toughpad FZ-G1:n sisäänrakennetun GNSS-vastaanottimen - u‑blox NEO‑M8 - nopeustiedon tarkkuus on sen valmistajan mukaan 0,05 m/s (0,18 km/h), minkä on luvattu toteutuvan 50% todennäköisyydellä, kun liikutaan 30 m/s (108 km/h) nopeutta.

Niissä laitteissa, joissa on sisäänrakennettu 4G/LTE/GNSS vastaanotin - Sierra Airprime EM7455 - nopeustiedon tarkkuus on <0,2 m/s (0,72 km/h), minkä todennäköisyyttä ei ole kerrottu.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2019, 19:00:42 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #15 : Joulukuu 28, 2019, 20:43:35 »

Tein museotoimijoiden junien osalta avoimesta datasta oman analyysin. Päädyin lähes samaan lopputulokseen, joten joudun nyt syömään omia sanojani koskien tiedon laatua. Hymyilee leveästi

Epätarkkuuksien poistamiseksi suodatin aineiston seuraavin perustein:
- pisteen nopeus >= 85 km/h
- myös edellisen pisteen nopeus >= 85 km/h
- kahden pisteen välinen kiihtyvyyden muutos -0,2 m/s² > x < 0,2 m/s²
- pisteen sijainti raiteen keskilinjasta < 10 m
- pisteen sijainti ei ole sama kuin edellisen pisteen

Aikaväli on sama 7.5.-6.11.2019. Otokseen sisältyy 215 museotoimijoiden ajamaa junaa.

Tulos:
Alle 85 km/h 137 junaa (63,7 %)
85-90 km/h 43 junaa (20,0 %)
91-100 km/h 29 junaa (13,5 %)
Yli 100 km/h 6 junaa (2,8 %)

Liitteenä piirakkakaavio ja suodatetun aineiston (>=85 km/h) datarivit.
EDIT: Lisäsin pylväskaavion junakohtaisista maksiminopeuksista (>= 85 km/h).


* nopeudet_museotoimijoiden_junissa.png (24.95 kilotavua, 866x577 - tarkasteltu 122 kertaa.)
* museotoimijoiden_junat_suodatettu_data.pdf (129.2 kilotavua - ladattu 42 kertaa.)

* junakohtaiset_maksiminopeudet.png (21.58 kilotavua, 866x577 - tarkasteltu 117 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 28, 2019, 22:17:40 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 362


« Vastaus #16 : Joulukuu 28, 2019, 21:01:04 »

»Joka kolmas stogekuski sanoo ajavansa ylinopeutta kiireen takia.»
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #17 : Joulukuu 29, 2019, 01:00:27 »

»Joka kolmas stogekuski sanoo ajavansa ylinopeutta kiireen takia.»

Tai lättähatun teknisten ominaisuuksien takia. Tässä juuri toisaalla pohdiskeltiin, että nelosvaihteella tuo noin 85 km/h on moottorin kierroksiin nähden sopiva matkavauhti.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 317


« Vastaus #18 : Joulukuu 29, 2019, 01:15:16 »

Tossa lähiaikoina meni Vaarallisten Rautateiden omistama juna 90km/h ohitte, toki jarrujakin käytettiin kun karmea kohina mut herätti.
Vuosi-pari sitten ihmettelin, miten en saa ajettua junaa kiinni Skogbyn jälkeen vaan se pysyy ja pysyy koko ajan rinnalla vaikka nopeutta oli gps:n mukaan 100km/h... No, miksei, jos vaunut on -s sarjaa?

Ja mitä tulee noihin ylinopeuksiin...

Niitä voi kalkuloida myös näin kuvaajien taholta laskien kuvauspaikkojen kilometrimäärän suhteessa aikaan. Ja näitä ylinopeuksia on tahattomasti tullut havaittua vähän muidenkin kuin Sen Yhden Höyryjunaosakeyhtiön taholta reilun kymmenen vuoden ajanjaksolta tarkasteltuna:

esim1:
Lättähattujunalle annetaan myös liikenteenohjaukselta muistutus/ilmoitus rataosan sn:sta 50 km/h. Tästä huolimatta ko. operaattori katsoi oikeudekseen ajaa kahden eri kuvauspaikan välisen matkan keskinopeuden ollessa noin 80 km/h tasoristeysturvallisuudesta *ittuakaan välittämättä - kuvaajien karistamiseksi? (tapahtui "kymmenen vuotta sitten" eikä todistusaineistoa (enää) ole, tai jos onkin, niin sitä ei enää ole! -ainakaan tämän tuomitsemiksesi) ...Saman operaattorin operoimana on kuulemma ajettu lätällä myös reilusti yli "satasta", mutta 10-luvun lopulla ajokäyttäytyminen on kiitettävästi siisteytynyt. Kiitos siitä.

esim2:
Museojunaoperaattori löytää porsaanreiän ja pääsee ajamaan rataosuudelle muutoin yliraskaalla kalustolla vaihtotyöliikenteen muodossa sn:n ollessa 20 km/h. Todellinen keskinopeus kahden eri kuvauspaikan välillä oli ... en sano mitä. Tämän näki jo videomateriaalistakin - jos sellaista sattui taltioimaan. Todistusmateriaalia ei ole. Tai jos onkin, niin sitä ei ole.

esim3:
Valtion monopolioperaattorin sotilasjuna Parkanosta Niinisaloon ja tyhjävaunujuna Niinisalosta Parkanoon matkaa erään kerran huomattavasti nopeammin kuin mihin me kaukopartiosissit olemme tottuneet: Sekä kuormattu menojuna että tyhjävaunujuna liikkuivat keskinopeudella 50km/h, vaikka rataosan Sn oli 40... vai 30 km/h. Miksi moinen virhe, veturin nopeusmittarin virhe ei tätä tue, koska myös paluujunan johtoveturi kiiti tätä nopeutta. Onneksi tasoristeysonnetomuuksia ei päässyt tälläkään virhenopeudella tapahtumaan! Todistusmateriaalia ei ole. Tai jos onkin, niin sitä ei ole.

esim4:

esim xyz:

jne:
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2019, 09:14:00 kirjoittanut Jari Kuusinen » tallennettu

Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #19 : Joulukuu 29, 2019, 01:19:50 »

esim xyz:


Kuljettaja heittää ajotilassa olevan Kuplan reppuunsa ja poikkeaa veturimiesten taukohuoneella, Esson baarissa tms. Jäljet jäävät paitsi ratapihan lumeen, myös kartalle. Myöhemmin matka jatkuu Pendolino-junan kyydissä toisaalle. Näin hitaaksi oletetun junan dataan saadaan hilpeitä, mutta ihan todellisia, jopa 220 km/h piikkejä.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 317


« Vastaus #20 : Joulukuu 29, 2019, 01:33:24 »

esim xyz:


Kuljettaja heittää ajotilassa olevan Kuplan reppuunsa ja poikkeaa veturimiesten taukohuoneella, Esson baarissa tms. Jäljet jäävät paitsi ratapihan lumeen, myös kartalle. Myöhemmin matka jatkuu Pendolino-junan kyydissä toisaalle. Näin hitaaksi oletetun junan dataan saadaan hilpeitä, mutta ihan todellisia, jopa 220 km/h piikkejä.

Minä en näitä ylinopeuksia ole kaivellut muuta kuin mitä on silmään "kentällä" osunut ja jälkeenpäin omista kuvista laskeskellut, joten jätän nämä ns. avoimen datan lukemat muiden "runkattavaksi".
tallennettu

Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #21 : Joulukuu 29, 2019, 01:55:32 »

Minä en näitä ylinopeuksia ole kaivellut muuta kuin mitä on silmään "kentällä" osunut ja jälkeenpäin omista kuvista laskeskellut, joten jätän nämä ns. avoimen datan lukemat muiden "runkattavaksi".

Tosiaan JKV:n puuttuminen on aikojen saatossa antanut mahdollisuuden valita matkanopeus suhteellisen vapaasti. Minusta tämä avoimen datan aikakausi on vähentänyt "kentällä" tapahtuvia ylinopeuksia, koska kaikilla on nyt mahdollisuus tutustua aineistoon ja tehdä sen pohjalta syvempää tutkimusta. Ainakin tämä pitäisi nähdä turvallisuuskulttuuria kehittävänä asiana. Siitä toki voi olla montaa mieltä, onko tarpeellista puuttua ns. toleranssiin meneviin nopeuksiin. Menneiden aikojen tekniikasta puuttuu nykyaikainen vakionopeudensäädin, jonka avulla voi käppyrään piirtää "sahalaitaa" 2 km/h sisällä sallitusta nopeudesta maastosta riippumatta.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 422


« Vastaus #22 : Joulukuu 31, 2019, 19:18:43 »

Näin teknisesti asiaa lähestyen, niin missä vaiheessa lievä ylinopeus alkaa vaikuttaa junan kulkuun, tai ilmoittaa kuljettajalle että nyt mennään liian lujaa? Onko se baliisin kohdalla vai missä? JKV taitaa tehdä vaan täysjarrutuksia.

DV12 ei kai pysty muuttamaan ylimääräistä liike-energiaa nestemäiseksi polttoaineeksi, eikä moottorijarrutus taida olla mahdollinen, niin kai se sitten jarruihin vaikuttaa tuo liiallinen nopeus, joko automaattisesti tai kuljettajan suorittamana.

Paikallisen lehden tekstivitsi-palstalla on naristu junien aiheuttamasta tärinästä jo jonkin aikaa. Talot halkee ja lemmikkieläimistä kirput putoaa sun muuta kaameeta ja kamalaa. Ei tää 1970 vuonna valettu talo haljennut 80-luvullakaan kun radalla oli vielä vanha päällysrakenne ja tärinä ja rytinä saattoi välillä olla todella hirveetä. Ehkä silloin ihmiset tiedostivat rakentavansa tönönsä junien kulkureitin viereen.
tallennettu

Oikeus allekirjoitukseen poistettu. Valpo 45-....
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #23 : Joulukuu 31, 2019, 19:30:15 »

Näin teknisesti asiaa lähestyen, niin missä vaiheessa lievä ylinopeus alkaa vaikuttaa junan kulkuun, tai ilmoittaa kuljettajalle että nyt mennään liian lujaa? Onko se baliisin kohdalla vai missä? JKV taitaa tehdä vaan täysjarrutuksia.

JKV-laitteen suorittama nopeuden valvonta on reaaliaikaista ja jatkuvaa. Ohjelmisto vertailee junan nopeutta jarrutuskäyriin, jotka taas määräytyvät junan edessä kulkutiellä olevien rajoittavien tekijöiden mukaan (vaihteet, nopeusrajoitukset, opasteet ym.). Valvottava nopeus ei siis ole aina vakio vaan yleensä laskennallinen, suhteessa junan sijaintiin muuttuva arvo. Jos nopeus ylittää sallitun, laite puuttuu junan kulkuun suorittamalla käyttöjarrutuksen. Nopeustieto taas saadaan pulssianturilta pyöräkerran akselin päästä. Pyörän halkaisija huomioidaan - se tulee määritellä laitteelle aina esimerkiksi pyörän sorvaamisen yhteydessä.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 422


« Vastaus #24 : Joulukuu 31, 2019, 20:00:55 »

Täydentävä kysymys: Eli jos junan suurin sallittu nopeus on syystä riippumatta vaikkapa 80km/h, niin JKV valvoo tätä nopeutta eikä edes alamäessä päästä sitä sen yli? (toleranssien rajoissa)

Toinen täydentävä tyhmyyden ilmentymä: Mikä on käyttöjarrutus? Onko se täydellä jarrutusteholla tapahtuva jarrutus 0km/h saakka, vai täydellä teholla tapahtuva jarrutus kunnes suurin sallittu nopeus vastaa todellista nopeutta.
tallennettu

Oikeus allekirjoitukseen poistettu. Valpo 45-....
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Traficomilta selvitys ilman JKV:tä ajetujenn junien nopeuksista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2020 Resiina