Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junien kääntymisajan lyhentäminen aiheutti runsaasti myöhästymisiä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Helmikuu 27, 2014, 13:40:15 »

Kääntymisaikaa ruuhka-aikana lyhennettiin Keravan kaupunkiradalla kymmeneen minuuttiin marras-joulukuun vaihteessa. VR:n lähiliikennejohtajan Antti Korhosen mukaan tiukat kääntymisajat ovat johtaneet häiriöiden kertautumiseen.

Tilannetta pyritään parantamaan rajoittamalla yhden työntekijän tekemien yhtäjaksoisten junavuorojen määrää. VR joutuu maksamaan myöhästymisistä ja peruutuksista myöhästymissakkoja Helsingin seudun liikenteelle (HSL), jonka ostamaa liikennettä vuorot ovat.

iltalehti[/url)
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #1 : Helmikuu 27, 2014, 14:17:44 »

Helsingin Sanomain versio uutisesta.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1141


« Vastaus #2 : Helmikuu 27, 2014, 16:38:15 »

VR-Leaksin uutisointi on tavoittanut taas kerran hyvin valtamedian!
http://vrleaks.wordpress.com/2014/02/27/vrn-hsllle-maksamat-myohastymissakot-liki-nelinkertaistuivat/
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #3 : Helmikuu 28, 2014, 11:39:20 »

Tässä taisi olla kyse nimenomaan henkilökunnan kääntymisajoista, sillä onhan kalusto kääntynyt kymmenessä minuutissa jo pidemmän aikaa esimerkiksi I-, A- ja M-junissa. K-junilla taisi olla pari minuuttia enemmän?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Helmikuu 28, 2014, 12:14:52 »

Tässä taisi olla kyse nimenomaan henkilökunnan kääntymisajoista, sillä onhan kalusto kääntynyt kymmenessä minuutissa jo pidemmän aikaa esimerkiksi I-, A- ja M-junissa. K-junilla taisi olla pari minuuttia enemmän?

K-junilla muistaakseni 13 min. Ja kyllä, ennen vain kalusto kääntyi 10 minuutissa. Kuten uutisessakin mainittu, 10 minuutin käännöt toimivat, jos kaikki on mennyt nappiin. Kuitenkin pienikin myöhästyminen voi vaikuttaa ja ruuhka-aikaan noita myöhästymisiä tulee herkästi: yksikin juna esim. 5 min myöhään jostain syystä aiheuttaa pitkän ketjun, jota ei helposti korjatakkaan. Yleensä sitä varten yritetään välistä perua juna, pari, usein se myöhästynyt, jotta saataisiin kierto korjattua ja ketjuuntuminen estettyä. Mutta jos kuljettajalla tai konduktöörillä on vaikkapa vessahätä, menee 10 minuuttia jo tiukalle, etenkin juuri kuljettajan osalta, jolta menee minuutteja jo pelkästään junan lähtövalmiiksi lopetteluun. Tähän lasketaan ne kävelyt junalle, junan päähän jne.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 793


« Vastaus #5 : Maaliskuu 03, 2014, 00:02:39 »

Nyt on VRleaks:kin lopullisesti muuttunut uutiskanavaksi uutiskanavoiden joukkoon, sekä iltalehti että Hesari näyttävät käyttäneen ko. nettijulkaisua lähteenään. "Uutismies" saa aina "päänahan" plakkariinsa kun joku muu media "joutuu" mainitsemaan lähteeksi toisen median, mitä isompi uutinen, sen enemmän päänahkoja.  Laitan tähän yhden kommentin VRleaksin alkuajoilta ”Ja…ko, niin turhaan sivustoon ei kannata aikaansa tuhlata”, nyt ollaan sitten tässä. Silloinhan päätoimittaja Nyman vasta kokeili ”heiveröisiä” siipiään kovassa mediamaailmassa. Toinen asia josta täällä on puhuttu halveksivaan sävyyn saa tuulta siipiensä alle  tulevana elokuussa kun Onnibussi alkaa toteuttamaan Jyskälässä 80 uudella bussilla Jyväskylän paikallisliikennettä, sopimus optioineen on yli 100 miljoonan euron arvoinen. Tämän jälkeen  Onnibussilla on operoinnissa hyvän matkaa toistasataa bussia. On aivan mahtavaa kun ”Onni” on rekisteröinyt itselleen domainin Onnirail.fi , voi koittaa rautatiematkustajille tulevaisuudessa vieläkin paremmat ajat, ei  VR:n matkustajaliikenne operointi minusta  nyt aivan onnettomalla tolalla ole, (ehkä hinnoittelussa on viilaamista) mutta kyllä kaikissa organisaatioissa on aina parantamisen paikka. Tässä pätee sanonta armeija ajoilta kun kapiainen torui alokasta luokattomasta asennosta, ja pyysi korjaamaan sitä. Alokas sitten kysyi korjaanko vanhaa vai teenkö kokonaan uuden. tämä kuvaa VR:n ongelmaa. kaikki ikkunat selkosen selälleen  ja kunnon läpiveto päälle.  Myös toi eri asioista valehtelu kyllä Vi****taa. 

tallennettu

Skiffari 40
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #6 : Maaliskuu 03, 2014, 17:00:36 »

Tuosta Onnibussista, kohta alkaa Möttö nostamaan hintoja, miksi, koska on pakko. Kuljettajien palkat täytyy maksaa sekä vakuutukset ja jos raideliikenteeseen tulevat, tuskin ajelevat 3 euron taksalla. Tällähetkelle Onnibus toimii yrittäjävetoisesti, eli ajavat itse ja eivät nosta palkkaa työstään. Ei mikään yritys nykyään tee ilmaiseksi tai tappiolla mitään. Vanhojen liikelaitosten, kuten Posti ja Valtion rautatiet ei tarvinnut tehdä voittoa, mutta tämä järjestely ei sovi uusliberaali EU:lle, joka ajaa kilpailua, vaikka väkisin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Maaliskuu 03, 2014, 17:23:10 »

Ei nytkään ajeta kolmen euron tasksalla. Se on vain lähtöhinta sille joka varaa lippunsa ensimmäiseksi kauan ennen lähtöä. Voi olla, että noita lippuja saa joku muukin aikainen lintu, mutta sitten hinta nousee. Alkuaikojen kokemus on, että Tampereelta Helsinkiin pääsi vielä edellisenä päivänä tilatatulla lipulla puoleen hintaan Paunun/Penttilän hinnoista. Tosi mielenkiintoista, miten homma pelaa monen auton ja palkatun kuljettajan paikallisliikenteessä. Tampereellahan on jo yksi linja toiminnassa.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1141


« Vastaus #8 : Maaliskuu 03, 2014, 20:38:32 »

Vanhojen liikelaitosten, kuten Posti ja Valtion rautatiet ei tarvinnut tehdä voittoa, mutta tämä järjestely ei sovi uusliberaali EU:lle, joka ajaa kilpailua, vaikka väkisin.

Voittoa tuottava yritys ja voittoa tuottamaton virasto käyttävät samoja tuotannontekijöitä. Näillä tuotannontekijöillä on aina hintansa. Jos virasto ei tuota voittoa tai se tuottaa tappiota, rahoitetaan alijäämä omistajan, eli valtion kassasta. Jos yksityinen yritys tuottaa tappiota, rahoittaa alijäämän omistajat. Monella toimialalla on hyvinkin tavanomaista, että yksityinen yritys tuottaa vuosikaudet tappiota, koska olettamuksena on, että joskus tulevaisuudessa puntit kääntyvät toisinpäin.

Tappiota tuottavan viraston alijäämä rahoitetaan verovaroin, eli kerätään veroina kansalaisilta ja yrityksiltä. Yksityinen yritys kerää rahan asiakkailtaan tuotteiden hinnoissa. Kuvitelma siitä, että voittoa tuottamaton valtion virasto ei maksaisi kenellekään mitään on hupaisa. Sillä, tuottaako yritys voittoa ja kuinka paljon tai tekeekö se peräti tappiota ei ole mitään tekemistä kilpailun avaamisen kanssa. Kilpailluilla markkinoilla voidaan tehdä tappiota, jos omistajat niin päättävät ja ovat valmiit alijäämän aina rahoittamaan - näin tapahtuu monilla toimialoilla. Tosin loputtomasti näin ei voida toimia. Yhtä hyvin kilpailluilla markkinoilla voivat toimia valtioiden tai kuntien omistavat yritykset. Kilpailu markkinoilla tehostaa yritysten toimintaa ja pitää hintatason kurissa toisin kuten monopolissa. Valtion vahvaa roolia pääomarahoittajana ja teollisuusinfrastruktuurin luojana tarvitaan sellaisissa tilanteissa, missä ykstyiseltä sektorilta ei löydy riittäviä pääomia - näin tapahtui mm. silloin, kun siirryttiin maatalousyhteiskunnasta teollisuusyhteiskuntaan. Ajat kuitenkin muuttuvat.
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #9 : Maaliskuu 03, 2014, 22:33:27 »

Ai niin mehän olemme huikeassa menestystarinassa, euroopan edellä kävijöitä, oikea suurmaa eU:n kivenkovassa ytimessä. Silti vaan ihmetyttää, miksi kaikki kallistuu, vaikka onkin kilpailua, palvelut huononevat, työt karkaavat muualle ?
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1141


« Vastaus #10 : Maaliskuu 04, 2014, 09:26:11 »

Ai niin mehän olemme huikeassa menestystarinassa, euroopan edellä kävijöitä, oikea suurmaa eU:n kivenkovassa ytimessä. Silti vaan ihmetyttää, miksi kaikki kallistuu, vaikka onkin kilpailua, palvelut huononevat, työt karkaavat muualle ?

"Kaikki on EU:n syytä" -argumentti ei kyllä riitä selittämään Suomen kansantalouden ongelmia. Suomi elää viennistä ja tätä asetelmaa ei paranna se, että vedetään rajat kiinni ja pystytetään tullimuureja. Sen jälkeen vientiteollisuudella olisi entistä vaikeampaa, koska vientimaissakin kyllä ymmärretään tullipolitiikka — tästähän on pitkälti kyse esim. Euroopan ja USA.n välisessä kaupassa. Elektroniikkateollisuuden ja metsäteollisuuden romahtamisesta aiheutunut rakennemuutos ja väestörakenteen ikääntyminen ovat suurimpia kansantalouden ongelman aiheuttajia. Kansantaloudellinen tuottavuus ei siitä kyllä yhtään paranisi, että valtion monopolin suojissa jengi kaivaisi kuoppia ja toiset täyttäisivät niitä. Peliteollisuuden nousu ja hyvä kannattavuus kelvannevat esimerkeiksi siitä, että vanhoilla eväillä ei enää pärjätä. Onko keksittävä jotain uutta ja opeteltava myymään sitä maailmalla. Näinhän se on muuallakin maailmassa tapahtunut.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #11 : Maaliskuu 04, 2014, 16:22:42 »

Toinen asia josta täällä on puhuttu halveksivaan sävyyn saa tuulta siipiensä alle  tulevana elokuussa kun Onnibussi alkaa toteuttamaan Jyskälässä 80 uudella bussilla Jyväskylän paikallisliikennettä, sopimus optioineen on yli 100 miljoonan euron arvoinen. Tämän jälkeen  Onnibussilla on operoinnissa hyvän matkaa toistasataa bussia.

Tuuli taisi loppua siipien alta. Onnibus myy paikallisliikennetoimintansa Koiviston Auto -konsernille ja kaukoliikennetoiminnan ulkomaille.

http://www.ksml.fi/uutiset/talous/jyvaskylan-liikenne-jatkaa-paikallisliikenteen-hoitajana/1778848
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 793


« Vastaus #12 : Maaliskuu 04, 2014, 17:19:12 »

Keskisuomalaisen lehdet: Onnibus myydään skottimiljonäärille http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288661449258.html  Taisi tulla oikein kunnon puhuri Onnille siipien alle. Tossa muutama viikko sitten jo jossain kommentissa ennustelin asiaa, ajattelin sen tapahtuvan kuitenkin vasta lähempänä henkilöjunaliikenteen vapautumista. Onni nappasi varmaan tosta Jyväskylän kaupasta kunnon voiton. Kaukoliikennepuolella on taatusti paremmat katteet (tulevaisuudessakin) kuin lähiliikenteessä, Jyväskylähän sai tallä sopimus "kierrätyksellä" uudet bussit, liikenteen omaan kontrolliin ja halvempaan hintaan. Taisi saada tämä "junamatkustajatkin" kunnon sponssorin hankkeelleen. Täyty oikein tarkistaa harjoittaako ko. firma myös rautatieoperointia, tosiaan tekee sitäkin. Kun tuollainen firma tekee kalustotilauksia, niin tarjouspyynnössä listataan vain tarvittavat kappalemäärät eri raideleveyksille, joten suurin kynnys Suomeen tulolle on näin ylitetty.   http://www.stagecoach.com/  Nyt on varmaan jo selvä kuka on seuraava operoija pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä. Jos ostajaa olisi kiinnostanut Jyväskylän lähiliikenne niin sehän olisi ostanut saman tien koko Koiviston auton. Näkyy tossa etusivun uutisesssa tilanneen uusia busseja 100 miljoonalla punnalla. Firman omistajalla on vähän samanlainen tausta kuin Onnibussin perustajilla, osti ensin yhden bussin isänsä työttömyyskorvauksilla, nyt toimintaa on ympäri maailmaa, mm. USA ja Ausralia. Firman ydinliiketoimintaa on nimenomaan liikenne kaupunkien välillä, busseilla tai junilla, ei niinkään kaupunkialueiden sisäinen liikenne. Kuinkahan monta bussifirmaa ehtii ostaa vielä ennen kesää, vai lähteekö peliin ns. "puhtaalta pöydältä" = tämänhetkinen Onnibus. "Souterin erikoisalaa ovat olleet juuri kaupunkien väliset halpabussilinjat, joiden markkinointi- ja hinnoitteluperiaatteet Onnibus on ominut uskollisesti omaan brändiinsä". Mitä tuolta EN Wikistä ymmärsin   http://en.wikipedia.org/wiki/Brian_Souter   niin aika "kova jätkä" on kyseessä, on iskenyt kovaa ja lujaa ympäri maailmaa ja jälkeä on syntynyt, suuri hyväntekijä kuin myös armoton homovastustaja, kaverista jouduttiin tekemään erillinen tutkimus, soveltuuko hän vastaanottamaan "Sir" arvonimen. Sehän sitten myönnettiin. Aloitti viimevuonna junaliikenteen Skotlanti-Lontoo kalustolla jossa on päivisin 53 "nahkaistuinta" ja ne muutetaan öiseen aikaan 42 makuupaikaksi.  
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2014, 04:11:00 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Andreas Ehnberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 110


« Vastaus #13 : Maaliskuu 04, 2014, 18:39:38 »

Hauskana erona Keskisuomalaisen ja Iltasanomien välillä löytyy mainitut herrat.

Keskisuomalaisessa on Sir Brian Souter (Stagecoachin perustaja)
Iltasanomat kertoo herrasta Sir Brian Foster jota ei google tunne...

Kun ei osaa copypastenkaan oikein...
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1141


« Vastaus #14 : Maaliskuu 04, 2014, 22:27:43 »

Täyty oikein tarkistaa harjoittaako ko. firma myös rautatieoperointia, tosiaan tekee sitäkin. Kun tuollainen firma tekee kalustotilauksia, niin tarjouspyynnössä listataan vain tarvittavat kappalemäärät eri raideleveyksille, joten suurin kynnys Suomeen tulolle on näin ylitetty.   http://www.stagecoach.com/  Nyt on varmaan jo selvä kuka on seuraava operoija pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä. Jos ostajaa olisi kiinnostanut Jyväskylän lähiliikenne niin sehän olisi ostanut saman tien koko Koiviston auton. Näkyy tossa etusivun uutisesssa tilanneen uusia busseja 100 miljoonalla punnalla. Firman omistajalla on vähän samanlainen tausta kuin Onnibussin perustajilla, osti ensin yhden bussin isänsä työttömyyskorvauksilla, nyt toimintaa on ympäri maailmaa, mm. USA ja Ausralia.

Osuvaa ja onnistunutta analyysiä pistät peliin. Suuri kansainvälinen toimija etabloitui Suomeen ja Onnibussin omistaja sai hyvät rahat — eli kansainvälistä pääomaa tuli Suomeen (tätähän kansantalous tarvitsee). Samalla skotti pääsi bussiyhtiön avulla Suomen joukkoliikennemarkkinoille — toivottavasti myös yksi vaihtoehto pääkaupunkiseudun rautatielähiliikenteessä tulevaisuudessa.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #15 : Maaliskuu 04, 2014, 23:31:40 »

Stagecoach on jo kerran käynyt pääkaupunkiseudulla kääntymässä ja myynyt toiminnot sitten eteenpäin (-> Concordia Bus -> Nobina Finland).
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #16 : Maaliskuu 04, 2014, 23:37:50 »

Tosi mielenkiintoista, miten homma pelaa monen auton ja palkatun kuljettajan paikallisliikenteessä. Tampereellahan on jo yksi linja toiminnassa.
Paitsi että kyseessä on kaksi eri asiaa. Paikallisliikenne on tilaajaorganisaation kilpailuttamaa liikennettä, jossa tilaaja määrittelee lippujen hinnat.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #17 : Maaliskuu 05, 2014, 06:51:00 »

Niinhän se on. Ilmaisin ajatuksen vähän epäselvästi, mutta tuohan oli tarkoitus, että toiminnan luonne on toinen. Nyt kuitenkin on uutisten mukaan paikallisliikenne myyty, myös Tampereen. Muusta toiminnasta taidetaan olla vielä huhupohjalla.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #18 : Maaliskuu 05, 2014, 12:02:21 »

Tosi mielenkiintoista, miten homma pelaa monen auton ja palkatun kuljettajan paikallisliikenteessä. Tampereellahan on jo yksi linja toiminnassa.

Mielenkiintoista olisi myös nähdä lehmien lentävän, mutta sellaista ei tapahdu. Suuri kysymys onkin, että mikä – siis mikä ihme – on Markkinaoikeus? Kuntien johtajiston valmiudet eivät aina kaikkien taloudellisteknillisten detaljien tai vähän laajempienkaan kokonaisuuksien hahmottamiseen ihan riitä, ja sitten töpeksitään miljoonien edestä. Se on nähty monta kertaa ja monessa rupukunnassa ja -pitäjässä. Mutta mitä tapahtui Markkinaoikeudessa? Eikö siellä edes avattu keissin kansiota? Nopallako siellä arvotaan tuomiot? Vai painoiko mediasirkuksen aikaansaama halpamainen kupla tuomarien vaakakupissa raakaa taloudellisteknillistä totuutta enemmän?

Mitä tulee onnipussin pariin vielä jäljellä olevaan, loppuunkiusatulla Bovalla ajettavaan kaukoliikennetuuriin, eivät todellisuudessa näytä nekään kelvanneen mystiselle skottip a r o n i lle.

Ai niin, o n n i v e l j i e n pelaamaan peliin näyttäisi muuten olevan pari sanasta sanottavana myös eräillä 175 kuljetusalan ammattilaisella. Ilman näitä "viime hetken retusointeja" olisi tiistaiaamulla 1/7-2014 sanottavaa ollut "muutamalla" muullakin jyskyläisellä, kun perinteinen "Nysse" olisikin siitä aamusta eteenpäin ollut salaperäisesti "Eikse".
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 793


« Vastaus #19 : Maaliskuu 05, 2014, 21:34:10 »

Aika soppa. Ovat kyllä Vantaan sanomat/Helsingin uutiset lähteneet tekemään tätä "uutista" aika heppoisin eväin, ja siihen on sitten tarttunut myös Iltalehti. Faktaa näyttää olevan se että OnniBussin Jyväskylän sopimus on myyty (ei siis Onnibussia ole myyty) Koiviston autolle, hintaa voi vain arvioida, 1% sopimuksen arvosta on noin miljoona euroa 2%/2Me jne. jonkinmoinen pikavoitto tuli kuitenkin. Uutisen loppuosa tuntuu kylläkin hyvinkin loogiselta, ja on helppo ymmärtää Onnibussin TJ:n närkästys kun keskeneräisestä asiasta lähdetään "uutisoimaan". Vuotaja asiassa on varmaan joku Onnibus ryhmään kuuluva yli-innokas aliurakoitsija. Nyt on Onnin kassassa kuitenkin sen verran rahaa että saa toimarikin varmaan liksaa, uusia busseja ei varmaan kannata tässä tilanteessa hankkia. Kevät sitten näyttää mitä tässä asiassa todellisuudessa tulee tapahtumaan. Jos Skottifirma haluaa tänne tulla, niin onhan sillä tarvetta paikalliselle asiantuntemukselle, on se sitten Onnibus tai jokin perinteinen bussifirma, joka sitten muokataan haluttuun sapluunaan.
Bussiveljet eivät kyllä katso hyvällä silmällä tuollaista loikkari petturia.

Tässä vapautuvassa kaukobussiliikenteessä voit liikennöidä reiteillä johon olet hakenut ja saanut ns. reittiliikenneluvan, jousto hinnoittelet lippusi oman harkintasi mukaan, ja loppuoletuksena on kannattavaa liiketoimintaa. Sopimuskausi voi olla maksimissaan 10 vuotta, eli voit kehittää liiketoimintaa pitkäjänteisesti. Tätä liiketoiminta mallia tämä Skotti oletettavasti haluaa tulla Suomeen harjoittamaan, ja hän on tosiaan ”käynyt” HSL alueella kokeilemassa pääkaupunkiseudun kilpailutettua liikennettä. Myi sopimuksen kuitenkin jollekin toiselle toimijalle. Tämä kaupunkialueiden sisäinen liikenne on sitten oma lukunsa, eli siinä on kilpailun voittaneelle operaattorille asetettu tiukat laadulliset ja taloudelliset raamit harjoittaa liikennettä kiinteällä korvauksella sopimuskauden ajan + Mahdolliset optiokaudet.

Wikistä poimittua:  VR:n suunnittelupäällikkönä sekä Tampereen kaupungin joukkoliikenneinsinöörinä toiminut Lauri Helke on Onnibus Oy palveluksessa. Kaikkeen on siis varauduttu.

 http://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Onnibus&stable=0#.3DOsuus_kaupunkiliikenteess.C3.A4

Empä tiennyt että VR on jo tukkanuottasilla Onnibussin kanssa (KHO)  VR alkoi ottamaan heti niskalenkkiä Onnista, jotta oltaisiin kondisessa kun taivaan rannassa häämöttävät laajemmat kauhuskennaariot alkavat toteutua.  Kommentti seuraavaan: VR ei siis salli edes Onnibussin bussiliikennettä Turun ja Helsingin välillä. Peruste: monopoli junaliikenne kärsii. Nyt VR kokee siis että sillä on ollut yksinoikeus myös bussiliikenteeseen (on kuitenkin sallinut menneet vuosikymmenet hiljaisesti bussiveljien liikenneluvat) mutta nyt tuli mitta täyteen kun Onnibus Oy ilmestyi markkinoille.

"VR ja Vainion Liikenne haastoivat Onnibussin korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Turun hallinto-oikeus oli hylännyt Helsinki-Turku-reittiä koskevat valitukset. VALITUSTEN MUKAAN ONNIBUS AIHEUTTAA "JATKUVAA JA VAKAVAA HAITTAA"  EXPRESSBUS-LIIKENTEEN JA J U N A L I I K E N T E E N  Y K S I N O I K E U K S I L L E. VR liikennöi Turun ja Helsingin välillä sekä junilla että omistamansa Pohjolan Liikenteen busseilla. Vainion Liikenteen toimitusjohtaja Matti Vainio on puheenjohtaja Linja-autoliitossa, joka omistaa Matkahuollon".

"Onnibus Oy:n toimitusjohtaja Pekka Möttö kertoo, että kaikista halpabussiyhtiön saamista luvista on valitettu hallinto-oikeuteen: “Tämä on ensimmäinen tapaus, joka on edennyt korkeimpaan oikeusasteeseen saakka. Uskon, että korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisun jälkeen meillä on selvä ennakkopäätös siitä, etteivät vanhat bussi- ja junamonopolit voi estää uutta tarjontaa,” Möttö kertoo".

   http://www.onnibus.fi/vr-ja-vainio-haastoivat-onnibussin-korkeimpaan-hallinto-oikeuteen/    

Linja-autoliikenteen reittiliikennelupien käsittelyä koskeva ohje: Ei  tämä kaukoliikenteen vapautuminen olekkaan mikään läpihuuto juttu alalle aikoville, on jos jonkinlaisia  koukeroita lupaehdoissa, ja luvissa on myös määräajat max. 10 vuotta, mutta liikennettä ei kuitenkaan kilpailluteta, vaan lupia myönnetään hakemuksesta. Alla on 12 sivuinen dokkari aiheesta.

http://tinyurl.com/ku6myrz


 
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2014, 11:48:01 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #20 : Maaliskuu 06, 2014, 00:18:23 »

Niinhän se on. Ilmaisin ajatuksen vähän epäselvästi, mutta tuohan oli tarkoitus, että toiminnan luonne on toinen. Nyt kuitenkin on uutisten mukaan paikallisliikenne myyty, myös Tampereen. Muusta toiminnasta taidetaan olla vielä huhupohjalla.

Tapauksessa on paristakin syystä jotain hyvin merkillistä.

Ensinnäkin, miksi Keskisuomalainen ensimmäisenä teki jutun tarkastamattoman huhun perusteella. Lähteenä ei ollut kukaan - järkevä - Onnibus-allianssin liikennöitsijä. Uutisankka ei ollut sattuma, vaan sen todennäköisin tarkoitus oli vahingoittaa Onnibus Oy:n liiketoimintaa.

Toiseksikin, miten kaikki keskeiset suomalaiset mediat lainasivat Keskisuomalaisen juttua tarkastamatta tietoa omista lähteistään. Häpeällisintä, että näin tekivät myös STT ja Yle. Kaikessa kiireessä journalismin tärkein sääntö jäi kaikilta noudattamatta. Vieläkö joku kysyy, miksi suomalaisilla mediataloilla menee huonosti.

Meillä VRLeaksissa ei ole varaa julkaista ensimmäistäkään tällaista uutisankkaa.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1141


« Vastaus #21 : Maaliskuu 06, 2014, 16:03:09 »

Nyt on VRleaks:kin lopullisesti muuttunut uutiskanavaksi uutiskanavoiden joukkoon, sekä iltalehti että Hesari näyttävät käyttäneen ko. nettijulkaisua lähteenään. "Uutismies" saa aina "päänahan" plakkariinsa kun joku muu media "joutuu" mainitsemaan lähteeksi toisen median, mitä isompi uutinen, sen enemmän päänahkoja.  Laitan tähän yhden kommentin VRleaksin alkuajoilta ”Ja…ko, niin turhaan sivustoon ei kannata aikaansa tuhlata.

Sivuston statusarvo kasvaa. Tutkivalle journalismille on aina paikkansa hektistä uutishöttöä ja toisten uutisten kopiointia vilisevässä maailmassa. Tästähän on hyvä esimerkki http://longplay.fi/ Resiina/Vaunut.org-sivustosta olisi voinut kehittyä tutkivaa ja syvällsesti asioihin paneutuvaa rautatiepolitiikkaa välittävä sivusto, mutta tunnetusti tämä mahdollisuus hukattiin.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #22 : Maaliskuu 06, 2014, 21:59:48 »

Näin oli välttämättä tehtävä, ettei vain tärkeätä yhteistyökumppania (kenen?missä hankkeissa?milloin?) ärsytetä.

Näin se meni suomettuminenkin. Alettiin nöyristellä nöyristelyn vuoksi ja ne, jotka katsoivat johtavansa nöyristelyä, katsoivat myös omaavansa siitä jonkinlaista lisäarvoa ja luonnostaan olevansa etuoikeutettu tavallisten nöyristelijöiden silmissä.

Ainahan sitä löytää jotain nöyristeltävää, kun oikein etsii  Iskee silmää
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #23 : Maaliskuu 07, 2014, 16:19:51 »

Palataanpa otsikon aiheeseen:
Tekniikka & Talouslehti uutisoi nettisivuillaan 7.3.2014 että kääntöaikojen puolittuminen 10-kertaisti myöhästymiset
http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/vrleaks+vaittaa+kaantoaikojen+puolittaminen+10kertaisti+junien+myohastymiset/a972879

tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #24 : Maaliskuu 07, 2014, 16:29:21 »

...joten seuraava liike on laajentaa kääntöaikojen puolitus myös Rantaradan puolen kaupunkiradoille.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junien kääntymisajan lyhentäminen aiheutti runsaasti myöhästymisiä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina