Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Destia myyty pääomasijoittajille  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« : Toukokuu 26, 2014, 09:39:08 »

Valtio on myymässä liikenneyhteyksiä, kiviainesta ja yhteiskuntasuunnittelua tekevän Destian Ahlströmin suvun sijoitusyhtiö Ahlström Capitalille.

Kauppahinta on 148 miljoonaa euroa, joka sisältää 42 miljoonaa euroa pääoman palautusta valtiolle yhtiöstä.

http://www.hs.fi/talous/Valtio+myy+infrayhti%C3%B6+Destian+Ahlstrom+Capitalille/a1401069734785
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #1 : Toukokuu 26, 2014, 09:50:44 »

Nyt herää kysymys (mikä itselläni tosin heräsi jo vuosia sitten), että miksi VR-Yhtymä Oy:n pitää omistaa VR Track Oy? Trackin liiketoiminta kun ei ole mitenkään VR-Yhtymä Oy:n ydinliiketoimintaa. Mulla on toki omat ajatukset siitä, miksi Trackia roikotetaan VR:n tyttärenä, mutta se on sitten taas asia erikseen, eikä suoraan liity tämän viestiketjun otsikkoon.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1140


« Vastaus #2 : Toukokuu 26, 2014, 14:46:10 »

Nyt herää kysymys (mikä itselläni tosin heräsi jo vuosia sitten), että miksi VR-Yhtymä Oy:n pitää omistaa VR Track Oy? Trackin liiketoiminta kun ei ole mitenkään VR-Yhtymä Oy:n ydinliiketoimintaa. Mulla on toki omat ajatukset siitä, miksi Trackia roikotetaan VR:n tyttärenä, mutta se on sitten taas asia erikseen, eikä suoraan liity tämän viestiketjun otsikkoon.

Todennäköisesti siksi, että Destia kuuluu valtion omistuksessa ryhmään 1a (ja VR Track kuuluu "emonsa" kautta ryhmään 1b). 1a-ryhmään kuuluvat puhtaasti sijoitusintressiin liittyvät yhtiöt kuten Altia, Ekokem Oy ja Kemijoki Oy. Näistä aika monen myymisestä jo puhutaan tai sitten niissä on toteutettu voimakkaita saneerauksia (=Ekokem, Kemijoki), jotka ehkä kertovat myyntikuntoon laittamisesta tai halusta parantaa tuloutuskykyä.

VR Track Oy taas on VR:n tytäryhtiö. VR:n omistamana se kuuluu ryhmään 1b, eli strategiset omistukset. Kysymyksesi on kuitenkin relevantti — kuten myös se, miksi VR:n omistamaa Pohjolan Liikennettä ei voitaisi myydä. Tämä mitä ilmeisimmin edellyttäisi kuitenkin omistuksien siirtämistä ryhmäänb 1a, jolloin myyntivaltuutuksista voitaisiin edes puhua — ja samalla napanuoran katkaisemista VR-emoon. En ole tsekannut mikä on VR Trackin kannattavuus, mutta teoriassa konserniin kuuluvien tytäryhtiöiden roolina voisi olla rahan tahkoaminen (mikäli sitä on ylipäätään tahkottavissa) emoyhtiölle, mikä taas vahvistaisi emon rahoitusasemaa. Tämä siis on pelkkää spekulaatiota — en ole tarkistanut VR:n ja sen tytäryhtiöiden välisiä rahavirtoja (jotka sinänsä voisivat olla mielenkiintoista luettavaa).
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #3 : Toukokuu 26, 2014, 17:23:59 »

Mulla on koneella tuorein VR Trackin tilinpäätös. Julkaisen siitä kohta tarvittavat palat.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #4 : Toukokuu 26, 2014, 18:33:27 »

Tässäpä pala Trackin vuoden 2013 tilinpäätöksestä. Jokainen vähänkään taloustieteitä lukenut ymmärtää, että tässä on jotain outoa. Summat siis tuhansissa euroissa.

--



* VR Trackin tase 2013.png (85.58 kilotavua, 1186x958 - tarkasteltu 413 kertaa.)
tallennettu
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #5 : Toukokuu 26, 2014, 21:23:33 »

Tässäpä pala Trackin vuoden 2013 tilinpäätöksestä. Jokainen vähänkään taloustieteitä lukenut ymmärtää, että tässä on jotain outoa. Summat siis tuhansissa euroissa.

Kassa on ollut kuiva tilinpäätöspäivänä. Toisaalta urakoista tms. on ollut saatavia runsaasti. Myyntilaskujen eräpäivä on voinut olla vuoden 2014 puolella tai sitten on ollut laiskoja maksajia (Liikennevirasto vai kuka näitä töitä tilaakaan?) Kassaan on kuitenkin saattanut vyöryä rahaa jo 2.1.2014. Tase kertoo oikeastaan vain tilinpäätöspäivän vallitsevasta tilanteesta, tilikauden aikana talous voi heitellä laidasta laitaa. Minusta tuloslaskelma kertoo paremmin, miten yrityksellä menee. Jotta taseesta voisi päätellä jotain jatkumoa, pitäisi vertailla aiempien tilikausien kanssa, eikä vain katsoa muutamaa yksittäistä riviä. Eli en näe tuossa äkkiseltään mitään outoa, mutta en kyllä ole lukenut taloustieteitäkään.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #6 : Toukokuu 26, 2014, 21:54:41 »

Tämä on kaikki osa nykyistä maailmanlaajuista nk markkinaliberalismia. Ennen vanhaan tuotanto -teollisuus oli avainasemassa - suuret punatiiliset tehtaat rakensivat vetureita vaunuja valtamerilaivoja raitiovaunuja autoja. Oli myös käsite Kuljetusteollisuus joka rahtasi näitä tuotteita junilla laivoilla rekoilla. Jos välttämättä haluaa viitata Karl Marx'iin, niin tämä oli toimintaa joka TUOTTI jotakin. Jossa tosin Parta-Kallen mielestä kapitalisti (=tehtailija) sai liika paljon,ja duunarit liika vähän tuotannon rahallisesta ns. lisäarvosta.
     Nykyiset sijoitusyhtiöt eivät tuota, Yhtikäs mitään. Ne pyörittävät valtaisia rahasummia ja kuten sanottu "sijoittavat" ne, hyötyäkseen tuottavien yksiköitten toiminnasta. Yksityiskohdat eivät ikävä kyllä mahdu tälle sivustolle, mutta rahastojen omistaja-rakenteet menevät takaperin kauas Suomen rajojen ulkopuolelle; Karibian veroparatiiseihin; joihinkin rikkaisiin arabimaihin sekä Yhdysvaltalaisiin eläkerahastoihin.
     Kuka maksaa laskun? - Sinä ja minä. Liituraidat nauravat räkäisen naurun, kuinka helposti petettäviä olemmekaan.
     Niin, kävin eilen äänestämässä EY - vaalissa.     
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #7 : Toukokuu 26, 2014, 22:07:57 »

Täytyy kysyä Asiakastiedosta lupa ton koko tilinpäätöksen julkaisulle; sitä ennen en voi muuta kuin antaa paloja dokkarista.

Mitä itse tuota nopeasti luin, näyttäisi siltä, että VR-Yhtymä Oy pumppaa Trackia vuodesta toiseen enemmän tai vähemmän tyhjäksi. Tältä tuo vaikuttaa ainakin tilinpäätöksen lukujen valossa.

EDIT: lisäys alla oleva

Perkasin nyt hieman lisää tuota tilinpäätöstä ja totesin niin Trackin kuin emoyhtiönkin olevan käytännössä velattomia yrityksiä. Yhtiöiden kassalla pyörittäisi myllyä varsin pitkään, vaikka eurosenttiäkään ei tulisi lafkoihin sisään. Miten tämä voi olla mahdollista? Kirjoitimme VRLeaksiin pari viikkoa sitten tämän jutun, jossa asiasta kerrotaan tarkemmin:
http://vrleaks.wordpress.com/2014/05/16/a16052014/

Mielenkiintoisen Trackin tilinpäätöksestä tekevät satunnaiserät, joissa tulosta on pienennetty kymmenillä miljoonilla (!) euroilla vuosina 2008 ja 2009. Miksi näin, sitä en vielä tiedä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2014, 22:48:21 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #8 : Toukokuu 27, 2014, 06:20:58 »

Täytyy kysyä Asiakastiedosta lupa ton koko tilinpäätöksen julkaisulle; sitä ennen en voi muuta kuin antaa paloja dokkarista.

Mitä itse tuota nopeasti luin, näyttäisi siltä, että VR-Yhtymä Oy pumppaa Trackia vuodesta toiseen enemmän tai vähemmän tyhjäksi. Tältä tuo vaikuttaa ainakin tilinpäätöksen lukujen valossa.

EDIT: lisäys alla oleva

Perkasin nyt hieman lisää tuota tilinpäätöstä ja totesin niin Trackin kuin emoyhtiönkin olevan käytännössä velattomia yrityksiä. Yhtiöiden kassalla pyörittäisi myllyä varsin pitkään, vaikka eurosenttiäkään ei tulisi lafkoihin sisään. Miten tämä voi olla mahdollista? Kirjoitimme VRLeaksiin pari viikkoa sitten tämän jutun, jossa asiasta kerrotaan tarkemmin:
http://vrleaks.wordpress.com/2014/05/16/a16052014/

Mielenkiintoisen Trackin tilinpäätöksestä tekevät satunnaiserät, joissa tulosta on pienennetty kymmenillä miljoonilla (!) euroilla vuosina 2008 ja 2009. Miksi näin, sitä en vielä tiedä.

Käsittääkseni tilinpäätöstiedot ovat julkisia tietoja, on vain luotu jakelutie (Asiakastieto, jonka taitavat muuten omistaa emiirit Lähi-idästä), joka korvausta vastaan ylläpitää tietoa.

Tytäryhtiön saa kupata kuivaksi ja nuo satunnaiserät kertovat tulossuunnittelusta. Vaikea uskoa, että kyseessä olisi mitään "hämyisää". Kyse on ehkä enemmän periaatteesta, että miten paljon valtio-omisteinen monopoliyhtiö voi käyttää kirjanpitolain sallimia keinoja tuloksen maksimoimiseen vaikkapa tilanteessa, jossa yhtiö käy yt-neuvotteluja tms. Toinen keskustelun paikka lienee se, että tällä tulossuunnittelulla yhtiö nähtävästi on jemmannut rahaa sukanvarteen huomattavasti, että onko se oikein monopoliyhtiöltä, jos rahan käytölle ei ole oikein muuta perustetta kuin "mahdollisesti joskus alkava kilpailu". Toki tulossa on isoja kalustoinvestointeja, siitäkin voisi kysyä, että onko noin isoa investointia järkevää maksaa kokonaan kassasta? Lainaraha on edullista ja tuon kokoiseen kauppaan saa lainaehdot neuvoteltua hyvin. Sanonta kuuluu "terveellä firmalla täytyy aina olla vähän velkaa". Mutta nämä ovatkin enemmän omistajaohjauspolitiikka-kysymyksiä, onko siinä onnistuttu ihan nappiin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #9 : Toukokuu 27, 2014, 06:30:08 »

Toinen keskustelun paikka lienee se, että tällä tulossuunnittelulla yhtiö nähtävästi on jemmannut rahaa sukanvarteen huomattavasti, että onko se oikein monopoliyhtiöltä, jos rahan käytölle ei ole oikein muuta perustetta kuin "mahdollisesti joskus alkava kilpailu".

Uuden kaluston hankintaan on toki aivan perustellusti kerätty rahaa ja näinpä VR pystyy ne tuosta vaan maksamaan. Näin ei tule lisäkuluja rahoituksen hankkimisesta. Se velka maksaa rahaa. Minä en keksi tästä mitään ihmeellistä "selvitettävää".

tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #10 : Toukokuu 27, 2014, 09:18:37 »

Uuden kaluston hankintaan on toki aivan perustellusti kerätty rahaa ja näinpä VR pystyy ne tuosta vaan maksamaan. Näin ei tule lisäkuluja rahoituksen hankkimisesta. Se velka maksaa rahaa. Minä en keksi tästä mitään ihmeellistä "selvitettävää".

Huilaava raha se vasta maksaakin - paljon enemmän kuin lainaraha.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1140


« Vastaus #11 : Toukokuu 27, 2014, 09:42:55 »

Tilinpäätöstiedot — sekä tuloslaskelma että tase ovat julkista dataa.

Todennäköisesti VR vahvistaa omaa rahoitusasemaansa tytäryhtiöitään kuppaamaalla, jossa sinänsä ei ole mitään ihmeellistä kuin ehkä korkeintaan eettisesti. Teoriassa asia voisi olla toisinkinpäin: VR-konserni on valtion omistama monopoli, jonka osat (=tytäryhtiöt) toimivat osittain kilpailluilla markkinoilla (sähköverkkojen rakentaminen, linja-autoliikenne). Tyttäret voisivat saada etua emonsa monopoliasemasta tarjouksia tehdessään (=subventiot emolta) mikä tarkoittaisi markkinaosuuksien "ostamista" hintoja dumppaamalla. Ainakin VR Track on näin yrittänyt jo tehdä. VR Track voitti taannoin kahdeksan kantaverkon sähköaseman saneeraustyön järjestetyssä tarjouskilpailussa — tosin kantaverkkoyhtiö Fingrid perui kaupan sen jälkeen, kun kävi ilmi, että VR Trackillä ei ole mitään edellytyksiä tehdä duunia.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #12 : Toukokuu 27, 2014, 09:54:59 »

Tilinpäätöstiedot — sekä tuloslaskelma että tase ovat julkista dataa.

Data on toki julkista, mutta Asiakastiedon koostama matsku ei sitä lähtökohtaisesti ole. Nyt sain kuitenkin Asiakastiedosta luvan materiaalin julkaisulle. Ainut ongelma tässä on vain se, missä voin julkaista pdf:n? Ehkä rustaamme VRLeaksiin tästä jutun. Katsellaan.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #13 : Toukokuu 27, 2014, 15:55:12 »

Teimme aiheesta VRLeaksiin jutun:
http://vrleaks.wordpress.com/2014/05/27/a27052014/
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #14 : Toukokuu 27, 2014, 22:00:24 »

vastaus useampiinkiin uusiin kommentteihin:
     Tässä on juuri kysymys siitä rahan pyörittämisestä eri yksiköiden välillä. Se luonaa ilmeisesti Suomenkin olosuhteissa ilman mitään "globaalista". Wanha kunnon Valtionrautatiet on räjäytetty eri "yhtiöiksi" miten niitä kutsutaankin tytär- sisar- isänäidinkumminkaima ja näissähän, liituraidat osaavat taidon "pääomien siirtelyyn".
     Anteeksi rasistinen (?) vitsi kouluvuosiltani 1960 -luvulta. Kun "Mustalais-Manne" varastaa jotakin torikauppiaalta niin hän saa siitä linnatuomion. Kun RÖTÖSHERRA korjaa jotakin liiviinsä (metrohuijaus? Nyt VR pääoman-pyöritys?) niin bonuksiahan siitä vain seuraa.
      Niin on Hyvä veli. Annetaan tuon sinisilmäisen kansan maksaa. HAHAHAHAHAA! * * * MAH
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #15 : Toukokuu 30, 2014, 13:13:28 »

Kannattaisikohan tuollaiseen juttuun ottaa siteeksi muutamia faktojakin? Jos juttu vilisee ehdollisia ilmaisuja kuten "on mahdollista", "voi varmistaa" "mahdollinen laiton ristisubventio" niin haisee vahvasti pelkkältä sensaatiohakuiselta spekulaatiolta.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #16 : Toukokuu 30, 2014, 13:32:32 »

Kannattaisikohan tuollaiseen juttuun ottaa siteeksi muutamia faktojakin? Jos juttu vilisee ehdollisia ilmaisuja kuten "on mahdollista", "voi varmistaa" "mahdollinen laiton ristisubventio" niin haisee vahvasti pelkkältä sensaatiohakuiselta spekulaatiolta.

Ei ole olemassa oikein minkäänlaista mahdollisuutta siihen, että asian voisi väittää olevan noin, sillä nuo VR:n emoyhtiön ja tytäryhtiöiden tilinpäätökset on loihdittu niin taitavasti, että ne jättävät asioita arvailuiden varaan, mutta faktanahan mitään ei voi väittää, ellei näe yhtiöiden kirjanpitoa. Tästä johtuen on vain ja ainoastaan tuomioistuimen tehtävä sanoa, onko lakia rikottu vai ei.

Täytyy muistaa kuitenkin yksi erittäin merkittävä asia: Kilpailuvirasto puuttui ristisubventioon VR:n ja Transpointin osalta jo vuonna 1993.

Tietysti meidän toimitus pyrkii mahdollisimman hyvään journalistiseen tasoon jatkuvasti ja otamme kehitysidiksiä vastaan, mutta joskus juttujen kirjoittaminen on hieman, ettenkö sanoisi haastavaa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Destia myyty pääomasijoittajille  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina