Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Vetopalveluasiantuntija  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« : Kesäkuu 12, 2014, 18:02:01 »

Laitan seuraavan tekstin sen mahdollisesti herättämän ns. yleisen mielenkiinnon vuoksi tännekin:

Tuttu kaveri, nuorempana MM-tason moottoripyöräkilpatallin mekaanikko ja nyttemmin Tpe vek, myös opetuskuljettajana eli tyyppikohtaisia koulutuksia vetävänä kuljettajana toiminut Jarkko Kulmakorpi on nimitetty Tpe vetopalveluasiantuntijaksi eli vep:iksi.

Vetopalveluasiantuntija on veturinkuljettajien eräänlainen käyttötekninen esimies, vastaa siitä, että veturinkuljettajien ammattitaito on kohdallaan ja toisaalta, vastaanottaa työkalut eli veturit käyttöön ja osallistuu koeajoihin ja muuhun tuotekehitykseen veturitekniikan alalla sekä myöntää tyyppikohtaiset pätevyydet veturinkuljettajille pitämällä käytännönläheisiä tenttejä ts. vastaanottaa ammattipätevyyteen liittyviä ajonäytteitä kuulustellen teoriankin tuntemusta samalla.

Vep on siis vetureiden sisältämän tekniikan ja niiden ajo- ja käyttötekniikan, myös ecodrive- ja muun vastaavan, linkki veturinkuljettajiin päin.

Vep-tehtävä on alueellinen eli tässä tapauksessa läntinen Suomi. Vep:ejä on isoilla keskuspaikoilla pari, kolme kullakin. Ainakin museorautatieasioissa harrastajat joutunevat ajoittain vep:in kanssa tekemisiin ja Jarkon kanssahan on kaikkien helppo tulla toimeen. Jarkko jatkaa uudessa tehtävässään lähiaikoina eläköityvän Heikki Hakalan työtä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Kesäkuu 12, 2014, 20:06:10 »

Täytyy tähän sanoa, että ei ole minulle ainakaan mitenkään tuttu ammattikunta, vaikka minulla ensi vuonna tulee täyteen kymmenen vuotta museorautatietoiminnassa.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #2 : Kesäkuu 12, 2014, 21:02:06 »

Mielenkiintoista Kimmo. Minulle ihan uusi ammattinimike.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 622


« Vastaus #3 : Kesäkuu 12, 2014, 21:23:29 »

Varmaankin ammattinimike hämää. Tästähän oli joskus juttua, että vastaa entistä matkaneuvojaa, joka lienee monelle tuttu nimike.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #4 : Kesäkuu 12, 2014, 23:58:07 »

Eihän tämä minulle enää mitenkään kuulu, enkä Jarkkoa tunne ennalkolta lainkaan. Mutta vep:hän joutuu myöntämään "ajokortin" myös museokalustolle? Tuntemus höyryhevoista, Dm7, Dv15/-16, Dr12, Dr13 vai riittäkö näihin vain operaattorien oma "harkintakyky" nykyisin?
Onnea kuitenkin tulevalle uralle.
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #5 : Kesäkuu 13, 2014, 11:02:14 »

Eihän tämä minulle enää mitenkään kuulu, enkä Jarkkoa tunne ennalkolta lainkaan. Mutta vep:hän joutuu myöntämään "ajokortin" myös museokalustolle? Tuntemus höyryhevoista, Dm7, Dv15/-16, Dr12, Dr13 vai riittäkö näihin vain operaattorien oma "harkintakyky" nykyisin?
Onnea kuitenkin tulevalle uralle.

Operaattorin oma harkinta riittää, mitään virallisia ajonäytteitä tms ei anneta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Vetopalveluasiantuntija  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina