Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ministeri allekirjoitti Lahden radanvarren aiesopimuksen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« : Tammikuu 15, 2014, 17:40:55 »



Lahden radanvarren alueen kehittämisestä on laadittu ensimmäinen aiesopimus, joka koskee maankäyttöä, asumista, liikennettä, palveluja ja elinkeinojen kehittämistä. Tavoitteena on sovittaa ne yhteen ja päästä toteuttamaan radanvarren suunnitelmia nopeasti.

Aiesopimuksen allekirjoittivat Lahden kaupunki, liikenne- ja viestintäministeriö, liikennevirasto sekä Renor oy. Liikenne- ja viestintäministeri Merja Kyllönen allekirjoitti sopimuksen eilen.

Sopimuksen neuvotteluihin osallistuivat myös valtiovarainministeriö, ympäristöministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, Sitra, Hämeen ja Uudenmaan ely-keskukset, Päijät-Hämeen liitto, VR-Yhtymä oy sekä Lahden Seudun Kehitys oy.

Radanvarren alue etenee asemakaavoitusvaiheeseen tämän vuoden aikana. Kaavoitusta ja hankkeita viedään eteenpäin rinnakkain. Ensimmäisenä aletaan rakentaa Matkakeskusta vielä tänä vuonna.

– Keskustan radavarren alue työpaikkoineen ja asuntoineen on Lahden voimallisin yhteys pääkaupunkiseudun kasvuun ja sitä kautta koko seudun kehityksen keskeinen tekijä. Myös Lahden eteläisen kehätien suunnittelun käynnistyminen vauhdittaa alueen rakentamista, Lahden kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta kertoo.

Matkakeskuksen itäpuolella sijaitseva Askonalueen kulttuurihistoriallinen teollisuusympäristö muodostaa keskeisen osan radanvarren suunnittelualueesta. Entisiin Askon ja Upon tehdaskiinteistöihin on muodostunut viime vuosina luovien ja tietointensiivisten alojen osaamiskeskittymä. Askonalueen omistavan Renorin toimitusjohtaja Timo Valtonen korostaa julkisten ja yksityisten tahojen yhteistyön merkitystä.

– Askonalueen kehittämistyön lähtökohtana on ollut kulttuurivetoisuus sekä alueellisen innovaatiopotentiaalin tukeminen.  Alue rakentuu vaiheittain tiiviissä yhteistyössä kaupungin, alueen asukkaiden ja muiden toimijoiden kanssa. Renor sitoutuu omalta osaltaan viemään hanketta nopealla aikataululla eteenpäin, Valtonen painottaa.


http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/2014/01/15/ministeri-allekirjoitti-lahden-radanvarren-aiesopimuksen
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #1 : Tammikuu 15, 2014, 20:44:12 »

Jaha. Entäs veturivarikon "kulttuurihistoriallinen ympäristö". Minä vaan kysyn.
     Sekä kuinka moni suomalainen on kuullut jostakin Askonalueesta. Huonekalupuuseppien. "Iskosta vai Askosta". Täällä Ruotsissa, ehkä IKEASTADEN.
     Tuskin kuitenkaan veronmaksajien rahoilla.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #2 : Tammikuu 15, 2014, 22:08:49 »

Mitenkä on huomioitu vanhan Vesijärven - Loviisan radan kulttuurihistoriallisesti arvokkaan asemapäällikön talon ja ympäristön säilyminen?
tallennettu
Janne Ridanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #3 : Tammikuu 15, 2014, 23:02:10 »

Suojelu- ja muut kysymykset päätetään asemakaavoitusvaiheessa. En kuitenkaan itse näe asemapäällikön talon ympärillä juurikaan uhkia. Sen kohtalostahan on keskustelu paljon jo matkakeskussuunnitelmien yhteydessä. Myös talon ympärillä olevia vanhan asemapuiston rippeet tullaan käsittääkseni säästämään.

Varikkoalue ei käsittääkseni kuulu tämän aiesopimuksen piiriin: se ei ollut mukana aiemmin järjestetyssä radanvarren arkkitehtuurikilpailussa. Alueelle ollaan jo laatimassa asemakaavaa, jossa määritellään muun muassa suojeltavat rakennukset. Melkoinen ongelmavyyhti alue toki on, ja  tällä hetkellä tilanne on jokseenkin jumissa: kaavoittajan (Lahden kaupunki) ja omistajan (Senaatti-Kiinteistöt) näkemykset alueen tulevaisuudesta eivät ole kohdanneet. Kyse on käytännössä lisärakennusoikeuden määrästä. Alue on ollut tyhjillään jo parisen vuotta, ja rakennukset ovat kärsineet ilkivallasta.
tallennettu

Nosturi on nostotoiminnan keskus.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ministeri allekirjoitti Lahden radanvarren aiesopimuksen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina