Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« : Tammikuu 13, 2023, 13:52:43 »

Viron valtion rautatieyhtiö Operail allekirjoitti sopimuksen tytäryhtiönsä Operail Finlandin myynnistä suomalaiselle logistiikkayhtiö Nurminen Logisticsille 27,7 miljoonalla eurolla.

Operail Finland harjoittaa tavaraliikennettä Suomessa. Viime vuoden lopulla tehty osto-myyntisopimus astuu voimaan Suomen viranomaisten hyväksynnän jälkeen, Operail ilmoitti perjantaina. Sen jälkeen alkaa siirtymäkausi, jonka aikana Operail luovuttaa yhtiön toiminnan kokonaan uudelle omistajalle.

Operail Finlandin päivittäiseen työskentelyyn ja henkilöstöön ei suunnitteilla muutoksia omistajanvaihdoksen yhteydessä.

Operail Finlandilla on yhdeksän tehokasta Wabtec Powerhaul -linjaveturia, yksi Virossa rakennettu C30-MF-vaihtoveturi ja yli 40 työntekijää.

Lähde: EER.ee
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #1 : Tammikuu 13, 2023, 16:19:24 »

https://operail.com/en/press-releases/operail-allkirjastas-soome-tutarettevotte-muugilepingu-ja-valjub-soome-kaubaveoturult/
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #2 : Tammikuu 13, 2023, 16:40:01 »

Nurminen Logistics ostaa Venäjältä rautatierahtia Suomeen tuovan Operail Finlandin, pörssikurssi pomppasi heti 18 prosenttia. Viron valtio myy omistamansa Operail Finland -rautatieyhtiön suomalaiselle Nurminen Logisticsille. Operailin liiketoiminta keskittyy aluksi junaliikenteeseen Venäjän ja Suomen välillä.
https://yle.fi/a/74-20012536
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 64


« Vastaus #3 : Tammikuu 13, 2023, 17:15:00 »

Voi surkeuksien surkeus! 1999, kun Tampere-Pori välin sähköistys valmistui kuvittelimme ettei enää tarvitse haistella puoliksi palanutta dieseliä ja kuunnella jyrinää ikkunan takaa! Nyt tuo kauppa sementoi dieselliikenteen paluun Porinradalle... :-( Hieno haistella patiolla kaffetta juodessa dieselpölähdyksiä ja kuunnella lasin helinää.  Sitten valtiovalta antaa ymmärtää, että joka jannun pitäisi vaihtaa täyssähköautoon! VOI V...U!!!
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #4 : Tammikuu 13, 2023, 17:39:55 »

Oliko Nurminen Logistics:lla rautatiekalustoa ennentään vai onko Nurminen ostanut rautatiekuljetukset VR:ltä? tätä ei mikään lähde kerro.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 702


« Vastaus #5 : Tammikuu 13, 2023, 19:02:23 »

Tuleekohan Joensuusn seudun (eli Siilinjärven Yaran) liikenne sitten Nurmiselle? Saisi vielä kuulla jytinätä.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #6 : Tammikuu 13, 2023, 19:14:26 »

Edelleen itse odotan jääkö veturimäärä tuohon 10:een vai ostellaanko Operaililta vielä lisää kalustoa.. Nykyliikenne taitaa sitoa päivisin 4-5 Dr20:aa ja sen Dr21:n..
Ehkä C30-M:iä voisi saada lisää mutta vissiin TEM-TMH:tkin ovat vailla käyttöä nyt Virossa.. Voisiko niihin saada puskimet helpommin kuin C30-M:een, jos kotimaankin vaunuja kuljettaisiin jatkossa...
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 793


« Vastaus #7 : Tammikuu 14, 2023, 12:18:39 »

Mitähän järkeä on ostaa tälläinen firma joka on tehnyt elinaikanansa pelkkää tappiota, sen tietenkin ymmärtää jossain määrin kun vasta aloitetaan suuria investointeja vaativaa liiketoimintaa. Tilikaudella 2021 liikevaihto oli 5.5 Miljoonaa euroa ja tilikauden tulos -12.7 miljoonaa euroa. Kaupan yhteydessä on voitu tietenkin sopia erinäisistä järjestelyistä? https://www.finder.fi/Huolinta/Operail+Finland+Oy/Helsinki/yhteystiedot/3315720    
tallennettu

Skiffari 40
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #8 : Tammikuu 14, 2023, 12:19:49 »

Voi surkeuksien surkeus! 1999, kun Tampere-Pori välin sähköistys valmistui kuvittelimme ettei enää tarvitse haistella puoliksi palanutta dieseliä ja kuunnella jyrinää ikkunan takaa! Nyt tuo kauppa sementoi dieselliikenteen paluun Porinradalle... :-( Hieno haistella patiolla kaffetta juodessa dieselpölähdyksiä ja kuunnella lasin helinää.  Sitten valtiovalta antaa ymmärtää, että joka jannun pitäisi vaihtaa täyssähköautoon! VOI V...U!!!

Onpas ikävä tilanne! Täällä Pispalassa päästään nauttimaan ison dieselin tasaisesta jytinästä. Tässä jo eräänä päivänä kuuntelin, että nyt menee rinteessä jotakin muuta kuin iänikuisia deevereitä puunhakureissuun.

Enemmän korpeaa se verimetallien kuljettaminen, jonka soisi loppuvan.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #9 : Tammikuu 14, 2023, 12:21:33 »

Mitähän järkeä on ostaa tälläinen firma joka on tehnyt elinaikanansa pelkkää tappiota, sen tietenkin ymmärtää jossain määrin kun vasta aloitetaan suuria investointeja vaativaa liiketoimintaa. Tilikaudella 2021 liikevaihto oli 5.5 Miljoonaa euroa ja tilikauden tulos -12.7 miljoonaa euroa. Kaupan yhteydessä on voitu tietenkin sopia erinäisistä järjestelyistä?    

Mahtaa Johan Nurmisen perikunta maksanut VR:lle paljon suurempi laskuja jo kymmenet vuodet.

Nyt sitten katsovat, että paljonko junien vetäminen oikeasti maksaa. Siinä voi miljoonatappiot kääntyä miljoonavoitoiksi - tai sitten ei.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 793


« Vastaus #10 : Tammikuu 14, 2023, 12:31:21 »


Juu ostajalla menee "vähän" paremmin, se teki vuonna 2021 3.4 millin LV:la 4.7 millin tilikauden tuloksen. Ja tosiaan firman takana taitaa vieläkin olla Nurmisen suvun mittavat varat.
 
https://www.finder.fi/Logistiikka/Nurminen+Logistics+Oyj/Helsinki/yhteystiedot/206290 
tallennettu

Skiffari 40
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #11 : Tammikuu 14, 2023, 12:41:41 »

Mutta Operail Leasing Finland Oy vielä myymättä?
tallennettu
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 64


« Vastaus #12 : Tammikuu 14, 2023, 14:06:16 »

Voi surkeuksien surkeus! 1999, kun Tampere-Pori välin sähköistys valmistui kuvittelimme ettei enää tarvitse haistella puoliksi palanutta dieseliä ja kuunnella jyrinää ikkunan takaa! Nyt tuo kauppa sementoi dieselliikenteen paluun Porinradalle... :-( Hieno haistella patiolla kaffetta juodessa dieselpölähdyksiä ja kuunnella lasin helinää.  Sitten valtiovalta antaa ymmärtää, että joka jannun pitäisi vaihtaa täyssähköautoon! VOI V...U!!!

Onpas ikävä tilanne! Täällä Pispalassa päästään nauttimaan ison dieselin tasaisesta jytinästä. Tässä jo eräänä päivänä kuuntelin, että nyt menee rinteessä jotakin muuta kuin iänikuisia deevereitä puunhakureissuun.

Enemmän korpeaa se verimetallien kuljettaminen, jonka soisi loppuvan.
Ei minulla satunnaisia dieselkuljetuksia vastaan mitään ole, mutta säännöllinen dieselliikenne sähköistetyllä rataosalla tuntuu ääliömäiseltä! Myös kaikestamääräävä liikenteenohjaus saisi tulla tutustumaan edes hiukan rataverkkoon. Siuroon pysäytetään surutta kelillä, kun kelillä erittäin raskaita junia ja usein rajoilla olevalla vetokyvyllä varustetuilla vetureilla! Miksi ihmeessä niitä ei pysäytetä esim. Suoniemelle, saisivat kunnon alkuvauhdin tuohon Nokian nousuun???
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #13 : Tammikuu 14, 2023, 16:26:40 »

Myös kaikestamääräävä liikenteenohjaus saisi tulla tutustumaan edes hiukan rataverkkoon. Siuroon pysäytetään surutta kelillä, kun kelillä erittäin raskaita junia ja usein rajoilla olevalla vetokyvyllä varustetuilla vetureilla! Miksi ihmeessä niitä ei pysäytetä esim. Suoniemelle, saisivat kunnon alkuvauhdin tuohon Nokian nousuun???

En tunne Lielahden ja Kokemäen välistä rataa, mutta ratakapasiteetin hakemisen parissakin eri oppaassa on mainintaa noista tuon välin hankalista paikoista. Tuossa sivulla 7 https://www.fintraffic.fi/sites/default/files/2022-11/Kiireellisen%20kapasiteetin%20kertauskoulutus%202022.pdf ja tässä sivulla 24 https://www.fintraffic.fi/sites/default/files/2022-11/Hakuvinkkeja2022.pdf 
tallennettu
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 59


« Vastaus #14 : Tammikuu 14, 2023, 17:29:03 »

Mitähän järkeä on ostaa tälläinen firma joka on tehnyt elinaikanansa pelkkää tappiota, sen tietenkin ymmärtää jossain määrin kun vasta aloitetaan suuria investointeja vaativaa liiketoimintaa. Tilikaudella 2021 liikevaihto oli 5.5 Miljoonaa euroa ja tilikauden tulos -12.7 miljoonaa euroa. Kaupan yhteydessä on voitu tietenkin sopia erinäisistä järjestelyistä? https://www.finder.fi/Huolinta/Operail+Finland+Oy/Helsinki/yhteystiedot/3315720    

Järkeä on paljonkin, jos ostajalla on parempi visio yhtiön kehittämisestä kuin vanhalla omistalla. Rautatieyhtiö tukee suoraan Nurmisen nykyisiä liiketoimintoja. Olen käsittänyt, että Nurminen on etsinyt jo pidempään keinoja laajentaa liiketoimintaa raiteille, joten uutinen oli varsin odotettu. 28 Me kuulostaa aivan torihinnalta ja yhtiön hankkima osakekanta lienee maksettavissa Nurminen Logisticsin p a n k k i k o r t i l l a .
tallennettu

Syyttäjä on tehnyt syyttämättäjättämispäätöksen Salattu jäseniltä - blogista ja muusta yhdistyksen arvostelusta: https://salattujasenilta.blogspot.com/2024/05/syyttaja-on-tehnyt-syyttamattajattamisp.html
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1141


« Vastaus #15 : Tammikuu 14, 2023, 18:08:31 »

28 Me kuulostaa aivan torihinnalta...

Niinpä. Nurminen sai pikkurahalla valmiin rautatieyhtiön, jolla on toimintaan tarvittavaa suhteellisen uutta kalustoa. Sijoituksen hintaa voi verrata siihen, että perustetaan puhtaalta pöydältä uusi yhtiö ja ostetaan sille sama määrä kalustoa.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 793


« Vastaus #16 : Tammikuu 14, 2023, 19:58:17 »


Mutta miksi ostaa "paska" filma, eikö pelkän liiketoiminnan+kaluston osto (ja työntekijät siihen kaupantekijäisiksi) olisi riittänyt. Nurminen avasi juuri ennen 2009 "lamaa" ison terminaalin Vuosaaren satama-alueelle. Siellä oli aika hiljaista läpi 2010 luvun (se on havaittavissa takavuosien tilinpäätöksistä), välillä firman parkkialueella oli vain muutamia (työntekijöiden) henkilöautoja, ja laiturien/rahtipuolella ei ollut mitään liikettä auraattomalla alueella, mitä nyt muutamia Ponsseja seisoi lumihangessa alueen laidalla odottamassa eteenpäin menoa.
Mutta kun firman takana on nyt kuitenkin Nurmisen suvun "tosi vanhaa ja laiskaa" rahaa, niin fiksuahan on ostaa (järkevää?) lisäpisnestä.
 
Mutta siitähän luonto ei kiitä kun liikennettä hoidetaan edelleen pitkälle tulevaisuuteen edesmenneen Kari Jokisen sanoin "haisuleilla" (Karihan tarkoitti tällä "ns. nakkiputkaa=Dr13). Lisäksi venäläisvaunujen  lovipyörät "laulaa" ja dielsel haisee edellä kerrotun mukaisesti Pispalanmäessä Nurmisen viedessä "veritavaraa" eteenpäin. Nurmisen nettisivuilla varmaan kerrotaan? että "Nurminen tuleee saavuttamaan hiilineutraalin tilanteen vuoteen 2027 mennessä"?, miten nyt tehty ratkaisu tukee tätä tavoitetta?   Mutta niin kuin aikaisemmassa kirjoitin, niin kaupanteossa on voitu sopia tietenkin erinäisistä järjestelyistä.
 
tallennettu

Skiffari 40
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 793


« Vastaus #17 : Tammikuu 14, 2023, 21:08:58 »


Edellisen jatkoa. Tässä vähän hehkuttelua Nurmisen sivuilta, ei voi muuta sanoa kuin että tehty kauppa romuttaa kaiken alla olevan vuosiksi eteenpäin. Voit lukea koko bulsit ”tarinan” Nurmisen sivuilta. https://nurminenlogistics.com/fi/vastuullisuus/   Tähän verrattuna Haukivuoren hiilijäljet ovat atomin kokoisia.
 
”Oikeilla raiteilla kanssamme: Me kuljetamme sinua vastuullisesti eteenpäin. Tiedämme että kestävämpi logistiikka tuo sinulle kilpailukykyä vähäpäästöisemmän junalogistiikan kanssa. Olet oikeilla raiteilla kohti liiketoiminnan tavoitteitasi ja parempaa tulevaisuutta”

”Vastuullisesti oikeilla raiteilla: Vähäpäästöinen junalogistiikka tuo kilpailuetua ja liiketoiminnallisia hyötyjä. Kuljetamme tavaran sertifioidusti ja tarjoamme asiakkaillemme pääreiteistämme SFS-EN 16258 -standardin mukaisesti lasketun” päästöraportin”. hiilijalanjäljen tunnistamisen ja minimoimme arvojemme mukaisena paremmin taloudellisesti – kestävämpi logistiikka tuo heille monia liiketoimintaetuja.

”Vastuullisesti ympäristöä ja ihmisiä kunnioittaen: Kuljemme logistiikan edelläkävijänä ja alan kestävän kehityksen suunnannäyttäjänä. Tässä onnistumme, kun työllämme on selkeä päämäärä – vie toimialaamme ja asiakkaitamme kohti puhtaampaa tulevaisuutta kuljettamalla ja toimimalla vastuullisesti ympäristöä ja ihmisiä kunnioittaen”.

”CO2 laskuri: Ole vihreän logistiikan edelläkävijä ja kuljeta junalla - CO2 laskurilla voit vertailla kuljetuksesi hiilijalanjälkeä eri kuljetusmuodoissa”.,
tallennettu

Skiffari 40
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« Vastaus #18 : Tammikuu 14, 2023, 21:39:40 »

Mutta mitä kuuluu Nurmisen aikoinaan runsaalle vaunuparkille? Kaikki omat vaunut myyty vuonna 2018, vai kuinka?
tallennettu
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 64


« Vastaus #19 : Tammikuu 15, 2023, 00:44:46 »

HIENOA JOUNI!!! Taas saatiin yksi tekopyhä p........ä firma kiinni p.....n puhumisesta. Näin se vaan valtiovaltakin sallii kaiken, itsekkin ajavat virka-autoina nähdäkseni "pieniruokaisilla A8-Audeilla"! Oikein hävettää ajaa Mazda 2 Hybrid merkkisellä autolla jonka kulutus on luokkaa 3,8ltr/100 km ja päästöt vastaavasti 87g/ km...
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #20 : Tammikuu 15, 2023, 09:31:00 »

Eiköhän tuo "haisulikin" vedä lastinsa huomatavasti vihreämpänä, kuin täysperävaunut.

Eivätpä ole myöskään tulevina talvina luomassa sähkökriisiä, kun tuulimyllyt seisovat ja pakkanen paukkuu.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #21 : Tammikuu 15, 2023, 09:53:42 »

Mikäs on Savion rautatietunnelin tilanne nykyään. Joko siellä saa operoida dieselvetureilla? Metrojuniahan on vedetty tunnelin läpi Dv12-vetureilla? Satamaradan valmistuessa dieselveturit olivat tunnelissa kiellettyjä.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 59


« Vastaus #22 : Tammikuu 15, 2023, 12:43:23 »

Logistiikkayhtiölle on aivan yhdentekevää, vetääkö se junansa "haisuleilla" vai koiravaljakoilla,  kunhan vetotapa on luotettava ja tarkoituksenmukainen. Tarkkaanottaen logistiikkayhtiö ei edes halua vetureita, vaan tarkoituksenmukaista vetovoimaa.

Rautatieharrastajat niitä vetureita haluavat, jostain minulle tuntemattomasta syystä.
tallennettu

Syyttäjä on tehnyt syyttämättäjättämispäätöksen Salattu jäseniltä - blogista ja muusta yhdistyksen arvostelusta: https://salattujasenilta.blogspot.com/2024/05/syyttaja-on-tehnyt-syyttamattajattamisp.html
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #23 : Tammikuu 15, 2023, 16:35:42 »

Mikäs on Savion rautatietunnelin tilanne nykyään. Joko siellä saa operoida dieselvetureilla? Metrojuniahan on vedetty tunnelin läpi Dv12-vetureilla? Satamaradan valmistuessa dieselveturit olivat tunnelissa kiellettyjä.
Kyllä siellä saa ajaa dieseleillä nykyään. VR ei sitä vaan yleisesti ottaen tee.
tallennettu
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #24 : Tammikuu 15, 2023, 20:17:57 »


Mutta miksi ostaa "paska" filma, eikö pelkän liiketoiminnan+kaluston osto (ja työntekijät siihen kaupantekijäisiksi) olisi riittänyt. Nurminen avasi juuri ennen 2009 "lamaa" ison terminaalin Vuosaaren satama-alueelle. Siellä oli aika hiljaista läpi 2010 luvun (se on havaittavissa takavuosien tilinpäätöksistä), välillä firman parkkialueella oli vain muutamia (työntekijöiden) henkilöautoja, ja laiturien/rahtipuolella ei ollut mitään liikettä auraattomalla alueella, mitä nyt muutamia Ponsseja seisoi lumihangessa alueen laidalla odottamassa eteenpäin menoa.
Mutta kun firman takana on nyt kuitenkin Nurmisen suvun "tosi vanhaa ja laiskaa" rahaa, niin fiksuahan on ostaa (järkevää?) lisäpisnestä.
 
Mutta siitähän luonto ei kiitä kun liikennettä hoidetaan edelleen pitkälle tulevaisuuteen edesmenneen Kari Jokisen sanoin "haisuleilla" (Karihan tarkoitti tällä "ns. nakkiputkaa=Dr13). Lisäksi venäläisvaunujen  lovipyörät "laulaa" ja dielsel haisee edellä kerrotun mukaisesti Pispalanmäessä Nurmisen viedessä "veritavaraa" eteenpäin. Nurmisen nettisivuilla varmaan kerrotaan? että "Nurminen tuleee saavuttamaan hiilineutraalin tilanteen vuoteen 2027 mennessä"?, miten nyt tehty ratkaisu tukee tätä tavoitetta?   Mutta niin kuin aikaisemmassa kirjoitin, niin kaupanteossa on voitu sopia tietenkin erinäisistä järjestelyistä.
 

Osakekaupassa huomioidaan myös ostokohteen velat ja näiden järjestely selittänee alhaiselta kuulostavaa kauppahintaa. Se, että yritys on tappiollinen ei tee siitä automaattisesti "paskaa", siellä on mm. osaamista, jolla on oma arvo. Kuten Antti viittasikin tuossa aiemmin, niin ostajalla on todennäköisesti paremmat visiot ja paukut kehittää toimintaa niin, että siitä hyötyy niin Nurminen kuin Operailkin. Mitä tulee hiilineutrauliteettiin, niin siitä selviää rahalla: biopolttoaineet, mahdolliset liikenteen päästöoikeudet, erilaiset kompensaatiot jne. Näin tekevät muutkin firmat.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Operail allekirjoitti Suomen tytäryhtiön myyntisopimuksen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina