Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Edo-Ohjausvaunut  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 | Siirry alas Tulostusversio
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #100 : Maaliskuu 07, 2013, 11:05:24 »

Ohjausvaunujen merkitys on tärkeintä nimenomaan Helsingissä, mutta muuallakin saattaa olla hyötyä.

Turku Satama lienee toinen pussinperä. Mahtaako olla muita vastaavia?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #101 : Maaliskuu 07, 2013, 12:02:30 »

Ise asiassa vaikka Tampereen Helsingin väliä sahaavilla IC-kakkosilla voi olla hyötyä.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #102 : Maaliskuu 07, 2013, 12:25:30 »

Ohjausvaunujen merkitys on tärkeintä nimenomaan Helsingissä, mutta muuallakin saattaa olla hyötyä.

Turku Satama lienee toinen pussinperä. Mahtaako olla muita vastaavia?

Tampereella ja Kouvolassa tiettyjen "läpimenevien" junien kulkusuunnalla on tapana vaihtua, jolloin joudutaan tekemään veturinvaihtomanööveri. Kuvittelisin että ohjausvaunut voisivat puolustaa paikkaansa näissäkin junissa.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #103 : Maaliskuu 07, 2013, 13:30:18 »

Kyllä ohjausvaunuille käyttöä löytyy. Kumma vain, että Suomessa ei ole sitä tähän mennessä havaittu. Monissa Euroopan maissa ne ovat olleet arkipäivää jo kauan.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #104 : Maaliskuu 07, 2013, 14:26:05 »

Ohjausvaunujen merkitys on tärkeintä nimenomaan Helsingissä, mutta muuallakin saattaa olla hyötyä.

Turku Satama lienee toinen pussinperä. Mahtaako olla muita vastaavia?

Tampereella ja Kouvolassa tiettyjen "läpimenevien" junien kulkusuunnalla on tapana vaihtua, jolloin joudutaan tekemään veturinvaihtomanööveri. Kuvittelisin että ohjausvaunut voisivat puolustaa paikkaansa näissäkin junissa.

Kyllä, mutta aivan heti ei taida olla Turku-Pieksämäki -junat ohjausvaunullisia IC-junia.

Uskallan veikata, että ohjausvaunut tullaan ensisijassa ottamaan käyttöön Hki - Turku ja Hki - Tampere -välejä seilaavissa ICkakkosissa.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #105 : Maaliskuu 07, 2013, 14:39:07 »

Ilmeisesti ohjausvaunuja tullaan käyttämään vain kokonaan kaksikerroksisissa junissa. Vanhemmissa vaunuissa on kaapelivikoja ja puskimet pitäisi niistäkin vaihtaa. 
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #106 : Maaliskuu 07, 2013, 15:01:11 »

Ilmeisesti ohjausvaunuja tullaan käyttämään vain kokonaan kaksikerroksisissa junissa. Vanhemmissa vaunuissa on kaapelivikoja ja puskimet pitäisi niistäkin vaihtaa. 

Tuosta kaksikerrosvaunujen yhteenliittämisen tarpeesta johtuen tultaneen näkemään jälleen kokonaan yksikerroksisia IC-junia ja veturinakin vielä kaalihäkki.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #107 : Maaliskuu 07, 2013, 15:11:46 »

Ilmeisesti ohjausvaunuja tullaan käyttämään vain kokonaan kaksikerroksisissa junissa. Vanhemmissa vaunuissa on kaapelivikoja ja puskimet pitäisi niistäkin vaihtaa. 

Tuosta kaksikerrosvaunujen yhteenliittämisen tarpeesta johtuen tultaneen näkemään jälleen kokonaan yksikerroksisia IC-junia ja veturinakin vielä kaalihäkki.
En usko noin tapahtuvan. Kaksikerrosvaunuja on ihan tarpeeksi liikenteen hoitoon niinkin, että kaikissa IC junissa on kaksikerrosvaunuja.  Jos ei olisi, niin ei täyttyisi  IC-junan palvelutaso. Esimerkiksi: matalalattiaisuus, lasten leikkitilat ja allergiapaikat.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #108 : Maaliskuu 07, 2013, 16:59:02 »

Ilmeisesti ohjausvaunuja tullaan käyttämään vain kokonaan kaksikerroksisissa junissa. Vanhemmissa vaunuissa on kaapelivikoja ja puskimet pitäisi niistäkin vaihtaa. 

Tuosta kaksikerrosvaunujen yhteenliittämisen tarpeesta johtuen tultaneen näkemään jälleen kokonaan yksikerroksisia IC-junia ja veturinakin vielä kaalihäkki.
En usko noin tapahtuvan. Kaksikerrosvaunuja on ihan tarpeeksi liikenteen hoitoon niinkin, että kaikissa IC junissa on kaksikerrosvaunuja.  Jos ei olisi, niin ei täyttyisi  IC-junan palvelutaso. Esimerkiksi: matalalattiaisuus, lasten leikkitilat ja allergiapaikat.

Korjataan sen verran, että yksikerroksisilla IC-vaunuilla varustettuja pikajunia. Sinisten vaunujen joutuessa naulatehtaalle, on tarvetta korvata nekin jollain. Ellei sitten supisteta liikennettäkin.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2592


« Vastaus #109 : Maaliskuu 07, 2013, 18:19:05 »

Mikähän on näiden vaunujen EVN -numero?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #110 : Maaliskuu 07, 2013, 21:56:40 »

Kyllä, mutta aivan heti ei taida olla Turku-Pieksämäki -junat ohjausvaunullisia IC-junia.

Uskallan veikata, että ohjausvaunut tullaan ensisijassa ottamaan käyttöön Hki - Turku ja Hki - Tampere -välejä seilaavissa ICkakkosissa.

Helsingissä ja Tampereella on tällä hetkellä kääntöaika se n. 15minuuttia. Turun IC2:lla on jopa tunti, koska edellinen juna saapuu samalla hetkellä kun pitäisi takaisin päin lähteä. Kertokaapas asiasta tietävät, onko mitään mahdollisuutta saada nipistettyä Turun IC2:sta ajoajasta esim. 5-10minuuttia pois? Jos tämä onnistuisi niin runkohan saataisiin pikaisesti käännettyä molemmissa päissä.

Toinen mitä mietin niin nipistetäänköhän Tampereen runkojen kääntöajoista aikaa pois? Nythän on hyvät tasatuntiaikataulut, jos kääntymisajasta nipistettäisiin esim. 5-10minuuttia pois niin menetettäisiin tasatuntiaikataulut.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #111 : Maaliskuu 07, 2013, 22:23:53 »

Kyllä, mutta aivan heti ei taida olla Turku-Pieksämäki -junat ohjausvaunullisia IC-junia.

Uskallan veikata, että ohjausvaunut tullaan ensisijassa ottamaan käyttöön Hki - Turku ja Hki - Tampere -välejä seilaavissa ICkakkosissa.

Helsingissä ja Tampereella on tällä hetkellä kääntöaika se n. 15minuuttia. Turun IC2:lla on jopa tunti, koska edellinen juna saapuu samalla hetkellä kun pitäisi takaisin päin lähteä. Kertokaapas asiasta tietävät, onko mitään mahdollisuutta saada nipistettyä Turun IC2:sta ajoajasta esim. 5-10minuuttia pois? Jos tämä onnistuisi niin runkohan saataisiin pikaisesti käännettyä molemmissa päissä.

Toinen mitä mietin niin nipistetäänköhän Tampereen runkojen kääntöajoista aikaa pois? Nythän on hyvät tasatuntiaikataulut, jos kääntymisajasta nipistettäisiin esim. 5-10minuuttia pois niin menetettäisiin tasatuntiaikataulut.

Paha kai noihin on mitään patenttivastausta mennä antamaan. Tasatuntiaikataulutus on tietysti vapaasti päätettävissä oleva asia, mutta turkubaanalla puuttuva kakkosraide asettaa tietysti paljon tiukemmat raamit.

Niin tai näin, ohjausvaunut tulevat ja jotain hyötyä niistä on kaiketi tarkoitus ottaa. Jos ei muuta, niin ainakin henkilökuntaa tarvitaan ratapihoilla vähemmän, kun jää veturin irroittamiset ja kytkemiset pois. Epäilisin kuitenkin luvassa olevan radikaalimpiakin muutoksia.
tallennettu
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #112 : Maaliskuu 12, 2013, 19:37:26 »

Ohjausvaunu esitellään tiedotusvälineille 16.4.2013, varmaankin tuolloin saamme tietää tarkemmin missä ja miten uutta kalustoa tullaan hyödyntämään. Kouvolan kautta Kuopion suuntaan näitä ei taideta nähdä? Harmi sinällään.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #113 : Maaliskuu 13, 2013, 11:09:21 »

Ohjausvaunu esitellään tiedotusvälineille 16.4.2013, varmaankin tuolloin saamme tietää tarkemmin missä ja miten uutta kalustoa tullaan hyödyntämään. Kouvolan kautta Kuopion suuntaan näitä ei taideta nähdä? Harmi sinällään.

5.4. Se kai 78:n perässä on tulossa. Päivämäärä on varma, se mihin aikaan tai missä junassa tms. tulee niin ei oo varmaa.. 78 on vain olettamus.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #114 : Maaliskuu 13, 2013, 13:57:08 »

5.4. Se kai 78:n perässä on tulossa. Päivämäärä on varma, se mihin aikaan tai missä junassa tms. tulee niin ei oo varmaa.. 78 on vain olettamus.

Itse asiassa, päivämäärä on epävarma niin pitkään, kunnes vaunu oikeasti liikkuu rataverkolla kohti etelää.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #115 : Maaliskuu 14, 2013, 22:49:13 »

Eiköhän ohjausvaunujen todellinen hyöty tule jostain muusta kuin muutaman minuutin nipistämismahdollisuudesta.

Helsingissä veturin vaihto päästä toiseen vaatii aina toisen (Sr2-)veturin ja Tampereella käytännössä aina varataan hommaan kaksi konetta eli se saapuva ja sitten lähtevä. Periaatteessa saapuva voitaisiin Tampereella"ajaa ympäri" lähteväksi, mutta siinä käy aika helposti vähiin. Ja kun tarve vaihtaa veturia jää kokonaan pois, voidaan veturikierto laskea niin, että sekä Hesassa että Tampereella tarvitaan yksi veturi vähemmän IC2:n kulkuaikoina.

Jos Helsingin ratapiha tukkeutuu ts. on suuria lumi- tai teknisiä vaikeuksia, on oleellista, montako kulkutietä joudutaan eri liikkeille tekemään, eli A) normaali IC2:n kääntö: 1. IC2 sisään raiteelle 2. lähtevä veturi nokalle 3. IC2 ulos raiteelta ja 4. saapunut veturi pois raiteelta, kun taas B) ohjausvaunujuna: 1. ohjausvaunujuna sisään ja 2. ohjausvaunujuna pois raiteelta. Eli puolet vähemmän kulkuteitä esim. tilanteessa, jossa niitä saadaan tehtyä vain manuaalisesti tai vain yksi aina joka lumenpuhdistuksen jälkeen.

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #116 : Maaliskuu 14, 2013, 23:50:41 »

Eiköhän ohjausvaunujen todellinen hyöty tule jostain muusta kuin muutaman minuutin nipistämismahdollisuudesta.

Jos Helsingin ratapiha tukkeutuu ts. on suuria lumi- tai teknisiä vaikeuksia, on oleellista, montako kulkutietä joudutaan eri liikkeille tekemään, eli A) normaali IC2:n kääntö: 1. IC2 sisään raiteelle 2. lähtevä veturi nokalle 3. IC2 ulos raiteelta ja 4. saapunut veturi pois raiteelta, kun taas B) ohjausvaunujuna: 1. ohjausvaunujuna sisään ja 2. ohjausvaunujuna pois raiteelta. Eli puolet vähemmän kulkuteitä esim. tilanteessa, jossa niitä saadaan tehtyä vain manuaalisesti tai vain yksi aina joka lumenpuhdistuksen jälkeen.

Tämä on hyvä huomio Helsingin ratapihan kulkuteistä. Nyt kun pääkaupungissa tunnutaan lähinnä rummuttavan kuinka Pisaratata on kertakaikkinen ja ainoa ratkaisu liikennesumppujen höllentämiseen, ohjausvaunujunien tuomat edut jäävät vähemmälle huomiolle. No, ovathan IC2-junat vain ns. pisara meressä lähijuniin verrattuna mutta hyötyjen seuranta tässä mielessä tulee olemaan kiinnostavaa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #117 : Maaliskuu 15, 2013, 06:14:17 »

Tämä on hyvä huomio Helsingin ratapihan kulkuteistä. Nyt kun pääkaupungissa tunnutaan lähinnä rummuttavan kuinka Pisaratata on kertakaikkinen ja ainoa ratkaisu liikennesumppujen höllentämiseen, ohjausvaunujunien tuomat edut jäävät vähemmälle huomiolle. No, ovathan IC2-junat vain ns. pisara meressä lähijuniin verrattuna mutta hyötyjen seuranta tässä mielessä tulee olemaan kiinnostavaa.
Ohjausvaunujen avulla hyötyjä voi siis saada niin, ettei tarvitse tehdä pitkiä tunneleita keskustaa kiertämään.

Ei oikeastaan liity ohjausvaunuihin, mutta Rautatietekniikka-lehdessä on esitelty halvempi ja parempi vaihtoehto Pisaralle.
tallennettu
Joona Aspegren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #118 : Maaliskuu 20, 2013, 16:16:41 »

Mitenkäs nyt sitten kun ensimmäinen edo on tullut uunista ulos?  Huh ehtikö Ic78;n kyytiin tänään vai jäikö vielä odottelemaan? jos vaikka ehtisi vielä illaksi Helsinkiin kameran kanssa  Hymyilee
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #119 : Maaliskuu 21, 2013, 01:32:43 »

Mitenkäs nyt sitten kun ensimmäinen edo on tullut uunista ulos?  Huh ehtikö Ic78;n kyytiin tänään vai jäikö vielä odottelemaan? jos vaikka ehtisi vielä illaksi Helsinkiin kameran kanssa  Hymyilee

Näköjään meni oma siirtojuna Sr1 3030 + Fots + Edo 28601 reittiä Murtomäki-Pieksämäki-Tampere-Ilmala. Tampereelta lähti klo 0:17 jatkamaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #120 : Maaliskuu 21, 2013, 02:42:42 »

Mitenkäs nyt sitten kun ensimmäinen edo on tullut uunista ulos?  Huh ehtikö Ic78;n kyytiin tänään vai jäikö vielä odottelemaan? jos vaikka ehtisi vielä illaksi Helsinkiin kameran kanssa  Hymyilee

Näköjään meni oma siirtojuna Sr1 3030 + Fots + Edo 28601 reittiä Murtomäki-Pieksämäki-Tampere-Ilmala. Tampereelta lähti klo 0:17 jatkamaan.

Ja Tapanilan ohitti klo 02:20, eli Ilmalassa oli n. puolen aikoihin.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #121 : Maaliskuu 21, 2013, 08:01:18 »

5.4. Se kai 78:n perässä on tulossa. Päivämäärä on varma, se mihin aikaan tai missä junassa tms. tulee niin ei oo varmaa.. 78 on vain olettamus.

Eikös tänään olekkin vasta 21. maaliskuuta ja tuohon 5.4. on aikaa vielä puoli kuukautta? Vai tarkoitettiinko että toinen ohjausvaunu olisi tulossa 5.4.?
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #122 : Maaliskuu 21, 2013, 10:34:56 »

5.4. Se kai 78:n perässä on tulossa. Päivämäärä on varma, se mihin aikaan tai missä junassa tms. tulee niin ei oo varmaa.. 78 on vain olettamus.

Eikös tänään olekkin vasta 21. maaliskuuta ja tuohon 5.4. on aikaa vielä puoli kuukautta? Vai tarkoitettiinko että toinen ohjausvaunu olisi tulossa 5.4.?

Nuoremmat (ja miksei vanhemmatkin) harrastajat varmaan fiksuina kavereina ottavat tästä opikseen. Hymyilee

Monesti on jotain koeajoa suunniteltu tietylle päivälle monen viikon päähän, mutta suunnitelmilla on aina tapana muuttua.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #123 : Maaliskuu 21, 2013, 10:54:27 »

5.4. Se kai 78:n perässä on tulossa. Päivämäärä on varma, se mihin aikaan tai missä junassa tms. tulee niin ei oo varmaa.. 78 on vain olettamus.

Eikös tänään olekkin vasta 21. maaliskuuta ja tuohon 5.4. on aikaa vielä puoli kuukautta? Vai tarkoitettiinko että toinen ohjausvaunu olisi tulossa 5.4.?

Se oli silloin ja jotkut pitivät sitä aika varmana päivänä. Senhän takia tämä päivä sitten yllätti.

Tosi harrastajahan valvoo pitkälle yöhön saadakseem tämän kuvattua.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #124 : Maaliskuu 21, 2013, 14:02:34 »

Kuinkahan kauan menee ennen kuin tuo on tositoimissa? Olettaisin, että vaunu sinänsä on mm. alustaltaan muiden kaksikerroksisten kaltainen, ja uutta vain on tuo ohjaamo. Pitää siis testata miten
komento kulkee veturille. Voi tietenkin vaatia kuljettajilta vähän uutta asennetta, vai mitä Topi ja muut?
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Edo-Ohjausvaunut  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina