Minäkin ihmettelen Itärataa, kun se ei tuo oleellista määrää uusia käyttäjiä, vain nykyisten nopeutuu joillakin minuuteilla. Loviisa-Kotka-Hamina toisi uusiakin käyttäjiä. Savonradan liittymisestä Itärataan ollaan hiljaa (eli kulkusuunta vaihtuu jatkossakin?). Porvoosta pääsee lentokentälle ja Helsinkiin (Keravan pysähdys jossain sillä seudulla on vain optio). Eli kaikki tiet vievät Helsinkiin (tai Helsingin kautta, jos haluat Tampereelle). Porvoon ja Helsingin välinen asutus ei liity tähän projektiin millään tavalla. Hyvin lobattu, kun nekin kunnat, jotka eivät oikeasti hyödy vaan häviävät - kuten Mäntyharju, Mikkeli, Pieksämäki - on saatu tukemaan projektia (yhteys Lahden seudun etätyöläisiin ja loma-asukkaisiin jää lopullisesti oman auton varaan).
Tuolta voi katsella interaktiiviselta kartalta ja ihmetellä…
https://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/map/maps.html Kouvolalla on hyvät lobbarit, mutta Lahti jää kyllä Helsingin esikaupungiks eikä miksikään solmukohdaksi, jos ”Itärata” toteutuu.
Ydinverkkoon kuuluvat (*uuden asetuksen myötä verkolle nousevat)
• Helsingin ja Turun lentokentät
• HaminaKotkan, Helsingin, Turun, Naantalin ja Oulun* satamat
• Kouvolan rautatie- ja maantieterminaali (RRT)
• Helsingin, Turun, Lahden*, Tampereen*, Oulun* ja Jyväskylän* kaupunkisolmukohdat
• Saimaan vesistöalue
Sivusto on päivitetty tänä vuonna, joten lienee ajan tasalla (tosin ihmettelen onko Kostamuksen rata edelleen tärkeämpi kuin useimmat muut)