Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tve5 601-610 vastaanotto ym  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2456


« : Joulukuu 16, 2023, 19:03:23 »

Vastaanottopöytäkirjojen mukaan veturit 601 ja 602 olivat tyyppiä Nalle 165-14-20 ja loput kahdeksan tyyppiä Nalle 165-16-20. Koska myöhemmin kaikki on listattu 16 tonnia painaviksi, niin ilmeisesti kaksi ensimmäistäkin saivat lisäpainot joskus koekäyttöajan jälkeen.
 
KYSYMYS: onko kukaan tarkistanut valmistelaatoista, mikä niihin on merkitty tyypiksi kahdelle ensimmäiselle esim. 2000-luvulla eli onko laatat vaihdettu? Saalastin numerot niissä ovat 121 ja 122 sekä piirustus D 9500 c (se oli sama kaikissa).

Tve5 601 luovutettiin VR:lle koekäyttöön 1978-04-28, lopullinen vastaanotto 1978-08-21
Tve5 602 luovutettiin VR:lle koekäyttöön 1978-06-09, lopullinen vastaanotto 1978-08-23

Kaikki muut VR otti vastaan suoraan koeajon ja vastaanottotarkastuksen jälkeen. 603 ja 604 vastaanotto tapahtui 1978 puolella, loppujen 1979, viimeisenä 610 1979-06-29.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 624


« Vastaus #1 : Joulukuu 16, 2023, 23:39:34 »

Ei ole vastaus kysymykseen mutta kuvan http://vaunut.org/kuva/103182 yhteydestä löytyvässä keskustelussa on aihetta sivuttu.

Kerrottiinko vastaanottopöytäkirjoissa kokemuksia Tve5-vetureista tai miten tyytyväisiä niihin oltiin? Olen pitänyt tätä sarjaa yhtenä kummallisimmista hankinnoista, koska VR:lle oli 50- ja 60-lukujen mittaan kertynyt Trr-, Tv1-3- ja Tka2-3-sarjojen pienvetureita pitkälti toistasataa ja näiden tarve oli 70-luvun mittaan vähenemässä, kun kappaletavara- ja vaunukuormaliikennettä siirrettiin kumipyörille. Näistä sarjoista olisi luullut liikenevän varikoille ja korjauspajoille vaihtotyökoneita yllin kyllin.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2456


« Vastaus #2 : Joulukuu 17, 2023, 12:56:43 »

Tve5 vastaanottopöytäkirjoissa ei ole mitään kokemuksia tms, ainoastaan tieto mitä on vastaanotettu (numero, tehtaan numero, piirustuksen numero, moottorin malli ja sarjanumero). Liitteitä on kaksi, joissa toisessa on eritelty veturissa olevat öljyt ja rasvat moottorissa, vaihteistossa, kierukkavaihteissa sekä hydraulimoottorien jakovaihteessa ja käytetty voitelurasva. Toisessa liitteessä on lueteltu veturin mukana tuleva kirjallisuus, työkalut ja pienvaraosat.

Kaikissa muissa sarjoissa on lueteltu koeajojunat junapainoineen (Tve5 koeajettiin ilmeisesti Kirkkonummen ratapihalla, mutta ei linja-ajossa). Vastaanottopöytäkirjoissa on tyypillisesti myös maininta, mikäli veturi on toimitettu hankintasopimuksesta poikkeavasti (kokeillaan jotain uutta laitetta). Samaten, mikäli veturissa ei vielä ole myöhemmin paremmaksi havaittua laitetta, jonka valmistaja sitoutuu vaihtamaan saatuaan sellaisen vastaanotettavaa veturia varten. Tve5 kohdalla ei ollut mitään tällaisia lisähuomautuksia.

Useimpien veturisarjojen pöytäkirjojen liitetiedostoina on myös hyvin yksityiskohtainen 2-4 sivua pitkä luettelo sarjanumeroiduista osista (moottori, vaihteisto, telit, mittarit ym).

Tve5 kohdalla ainoat seuratut numerosarjat kopioimissani pöytäkirjoissa olivat tehtaan numerot (numerojärjestys) ja moottorin numero (hyppelevä numerojärjestys).
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tve5 601-610 vastaanotto ym  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina