Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatie olisi nyky-Lapin loppu?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #25 : Syyskuu 20, 2013, 19:59:27 »

Tämän takia olemassa olevan suomalaisen rataverkon arvo on asiassa negatiivinen, koska se pitää ensin purkaa alta pois. 

Tässä sulla kyllä on ajatusvirhe. Rata on paljon muutakin kuin ratapölkyt. Koska raideleveyden vaihtohan ei oikeasti ole mitään sen kummempaa kuin pölkynvaihto. Samat kiskot käyvät, joita ennenkin on käytetty Samaa vanhaa ratapenkkaa on mahdollista käyttää yhäkin, etenkin kun uusi raideleveys on aiempaa kapeampi.

Ja jos elettäisiinkin sellaisessa universumissa, jossa siitä aiemman radan purkamisesta tulisi kustannuksia, miksi sitä edes purettaisiin? Senkun rakennetaan uusi rata jonkun verran eri paikkaan kuin vanha.

Muutenkin, jos tähän maahan joskus 1435 mm rataa tulee, se tehtäneen samalla periaatteella kuin Baltiassa, eli uudisratana, jättäen 1524 raiteet rinnalle olemaan omana rataverkkonaan. Ei ole mitään erityisempää syytä, miksi Jäämeren rannalta tulevan radan olisi kuljettava Rovaniemen kautta matkallaan Ruotsiin. Samaten, jos Rail-Balticalta tehdään joskus tunneli Helsinkiin, se on väistämättä 1435 mm raideleveydellä, jota käyttäen on sitten kätevähköä samantien rakentaa se Helsinki-Lahti-Jyväskylä -rata. Samaten suorempi Helsinki-Turku -rata olisi fiksua rakentaa 1435 mm raideleveydellä, koska sitä väliä kulkevien junien ei ole tarpeen voida jatkaa 1524 mm rataverkolle. Siis jos se tunneli olisi ensin jo olemassa.

Iskee silmää

Juuri näin , ei yhtään 1520 mm rataa suomeen enään, paljonkohan muutes maksaisi raidelevyiden kavennus pääradoille?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2435


« Vastaus #26 : Syyskuu 29, 2013, 18:50:31 »

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2013/09/29/junalla-helsingista-jaamerelle-suomi-paattaa/201313285/12

EDIT: Tietysti tähän olisi pitänyt laittaa myös oma kommentti. En usko, että tulen ikinä näkemään rautatieverkon kasvua Sodankylä-Ivalo-suuntaan. Itse asiassa olen aivan yhtä varma kuin siitä, että kyllä helsinkiläiset vielä saavat sen kukkelikuu-jutun jollekin parhaista rannoistaan.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 29, 2013, 19:15:55 kirjoittanut Eljas Pölhö » tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatie olisi nyky-Lapin loppu?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina