Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Suomen oloihin tehty dieselveturi saatiin testiin Tampereelle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Esa Väätäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« : Helmikuu 10, 2022, 09:24:14 »

Yle Uutiset 9.2.2022
Tampereella esiteltiin keskiviikkona VR:n ensimmäistä uutta vähäpäästöisempää dieselveturia. Dr-19 vetureita on tilattu Suomeen yhteensä 60 ja ne on valmistettu erityisesti Suomen oloihin.
EspanjalaisenStadler Valencian valmistama veturi hinattiin Hangon satamasta Tampereen kotivarikolle, jossa se odottaa viranomaistestejä. Kaupallisen liikenteen uudet veturit aloittavat ensi vuoden alusta.
Uudet vähäpäästöisemmät dieselveturit korvaavat VR:n 190:n vanhan dieselveturin kantaa. Vanhimmat tällä hetkellä käytössä olevat dieselveturit ovat peräisin 1960-luvulta.
– On pitkään jo ollut tiedossa, että diesel-kalusto on siinä kunnossa, että varaosia ei tahdo enää löytyä ja veturit ovat enemmän huollossa kuin ajossa, VR Groupin projektipäällikkö Atte Heikkinen sanoo.
Vuonna 2022 Suomeen toimitetaan viisi veturia, jonka jälkeen toimitukset jatkuvat säännöllisesti. Koko 60 veturin sarja on toimitettu maahan vuoden 2026 loppuun mennessä.
https://yle.fi/uutiset/3-12309655
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2022, 12:04:01 »

– On pitkään jo ollut tiedossa, että diesel-kalusto on siinä kunnossa, että varaosia ei tahdo enää löytyä ja veturit ovat enemmän huollossa kuin ajossa, VR Groupin projektipäällikkö Atte Heikkinen sanoo.

Vaikka argumentin perusteita ei voi julkisista lähteistä tarkastaa väittäisin lausuntoa huuhaaksi. Näkyisi vähintään liikennesuoritteissa, jos näin olisi.
tallennettu
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 64


« Vastaus #2 : Helmikuu 10, 2022, 12:24:35 »

Varaosiahan saa vaikka kuinka vanhoihin vehkeisiin, mutta hinta on se ongelma! Liekkö 3-D-tulostuksestakin apua museokaman ylläpitoon???
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #3 : Helmikuu 10, 2022, 12:41:21 »

Varaosiahan saa vaikka kuinka vanhoihin vehkeisiin, mutta hinta on se ongelma! Liekkö 3-D-tulostuksestakin apua museokaman ylläpitoon???

3D-tulostuksen myötä on aivan taatusti tullut helpommaksi tuottaa hyvinkin spesiaaleja osia yksittäiskappaleina. Tulostusprosessien kustannukset ovat myös menossa siihen suuntaan, että on taloudellisesti järkevää tulostaa osia todellisen kysynnän perusteella suurien varastojen sijaan.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 696


« Vastaus #4 : Helmikuu 10, 2022, 14:12:27 »

Kirjoitin tekstiä viitatusta 3D-tulostuksesta. Otin kuitenkin poliittisen vastuun ja siirsin tekstini suosiolla Sivuraide -osastoon.  Mikäli aihe silti kiinnostaa, teksti löytyy sieltä.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1605


« Vastaus #5 : Helmikuu 10, 2022, 17:01:42 »

Tuon Lempinimen suhteen voi myös koeajojen menestyksellisyys ja veturin ominaisuudet vaikuttaa?
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 348


« Vastaus #6 : Helmikuu 10, 2022, 20:04:18 »

Tuon Lempinimen suhteen voi myös koeajojen menestyksellisyys ja veturin ominaisuudet vaikuttaa?

Ja mitä ulkonäkö tuo mieleen. Sr2 on ihan marsun näköinen ja minusta Sr3 (anteeksi) on sammakon näköinen. ja värinen.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Suomen oloihin tehty dieselveturi saatiin testiin Tampereelle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina