Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Talvi alkaa hyvin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 8 | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #50 : Marraskuu 29, 2010, 23:25:57 »

Edelliseen lisäisin Berliinissä asuneena, että yllä kuvatussa ei ole kyse siitä, että yksittäiset ihmiset olisivat "tällä kertaa hoitaneet hommansa hyvin", vaan normaalista käytännöstä, jota ihmiset ovat tottuneet raideliikennetoimijalta odottamaan. Vastaavasti toimitaan siis aina ongelmatilanteen sattuessa.
On myös hyvä tietää, että Saksassa S-bahn -asemat ovat pääsääntöisesti miehitettyjä ja asemahenkilökunta tekee poikkeustilannekuulutukset asemilleen.  Tämä mahdollistaa ajantasaisemman tiedottamisen.



Berliinissä on sekä metrojen, että S-Bahnien ulkoseinissä kaiuttimet (osapuilleen 3-6 kaiutinta per vaunun puoli), joiden kautta junan kuljettaja voi tehdä kuulutuksia siten, että ne kuuluvat haluttaessa myös laiturialueelle. Niiden avulla junan kuljettaja kertoo junan saapuessa asemalle, minkä suuntien matkaajien kannattaa kyseiseen junaan sen tavanomaisten matkustajien lisäksi nousta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 897


« Vastaus #51 : Marraskuu 30, 2010, 10:58:44 »

Tänä aamuna marraskuiseksi kireässä pakkasessa odottelin Savion asemalla K-junaa Helsingin suuntaan. Laiturinäyttö kertoi "06:38 K Helsinki Helsingfors". Aivan hetkeä ennen junan tuloaikaa tuli ilmoitus "K-juna Helsinkiin on peruutettu", ja laiturinäytön tekstiin tuli täydennys "Peruttu/Cancelled". Ja hetken kuluttua sitten "06:48 K Helsinki Helsingfors". Minkäänklaista syytä junan perumiselle ei kerrottu. - Niin että ei tämä talvi minun mielestäni ole hyvin alkanut. Näköjään riippumatta ajankohdasta K-junat saattavat olla useita minuutteja myöhässä, tai pahimmillaan puuttua kokonaan. Enkä edelleenkään ole missään nähnyt minkäänlaista selitystä.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #52 : Marraskuu 30, 2010, 11:51:30 »

Minkäänklaista syytä junan perumiselle ei kerrottu.

Mä voin kertoa. Se Helsingistä lähtenyt juna, jonka piti kääntyä 06:38 Saviolta lähteväksi junaksi, oli peruttu. Ja kun Keravalla ei ole ylimääräistä junavarastoa, niin näin pääsi käymään.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 897


« Vastaus #53 : Marraskuu 30, 2010, 14:31:34 »

Lainaus
Mä voin kertoa. Se Helsingistä lähtenyt juna, jonka piti kääntyä 06:38 Saviolta lähteväksi junaksi, oli peruttu. Ja kun Keravalla ei ole ylimääräistä junavarastoa, niin näin pääsi käymään.

Kiitos tiedosta. Tämä selittää tuon yhden puuttuneen junan. Mutta entä ne lukemattomat muut K-junat viime viikkoina, jotka miltei mihin päivänaikaan hyvänsä ovat olleet 4-12 minuuttia myöhässä (myös 10 minuutin vuoroväliaikana!)? Mistä nyt on kyse?
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #54 : Marraskuu 30, 2010, 14:44:53 »

Tietääkö joku muuten miksi niin monta kaukojunaa on ollut myöhässä tänään?
tallennettu
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #55 : Marraskuu 30, 2010, 16:34:56 »

Minkäänklaista syytä junan perumiselle ei kerrottu. - Niin että ei tämä talvi minun mielestäni ole hyvin alkanut. Näköjään riippumatta ajankohdasta K-junat saattavat olla useita minuutteja myöhässä, tai pahimmillaan puuttua kokonaan. Enkä edelleenkään ole missään nähnyt minkäänlaista selitystä.

Myös näiden parin talvisemman viikon ajan olen pakosta joutunut katselemaan pk-seudun joukkoliikennettä muutenkin kuin kotoa vorg-lasieni läpi ja huomannut, ettei homma sen paremmin toimi muillakaan vehkeillä - no, metrolla ehkä. Erona junaliikenteeseen on toki sellainen pieni juttu, että siellä bussi- tai ratikkapysäkillä ihmetellessä et saa sitäkään vähää tietoa odottamasi vuoron peruuntumisesta tai ennakoitavissa olevasta myöhästymisestä.

Niin ikään lähi- ja kaukoliikenteen junia käyttäneenä olen vähintäänkin iloinen siitä, että MIKU:n suomia mahdollisuuksia käytetään ahnaasti hyväksi ja tieto vuoron peruuntumisesta ja jatkotoimenpiteistä ylipäätään saadaan matkustajalle, sanoisinko kiitettävästi verrattuna viime talveen. Olen ainakin toistaiseksi päässyt perille ilman, että uudella hienolla vapaatekstisyötöllä näytöissä ilmoitettaisiin onko syy tällä kertaa Sm1:n jäätyneet ovet vai onko asentaja Möttönen unohtanut rukkasensa Sm4:n päämuuntajan päälle kuivumaan. Uskoisin myös "tavallisen matkustajan" selviävän perille ilman sitä tietoa.

Tasapuolisuuden nimissä: myös tavallista useampi gummipyörämoottorivaunuvuoro näyttää peruuntuneen viime päivien aikana, päätellen maanteiden varsilla lojuvista peltilehmistä...  8)
tallennettu
Eija Mari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #56 : Marraskuu 30, 2010, 16:45:44 »

Kyllä niillä metroillakin voi olla ongelmia - ainakin eilen lähtö Kalasatamasta keskeytyi neljästi ilmeisesti jonkin oviongelman vuoksi.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2449


« Vastaus #57 : Marraskuu 30, 2010, 16:52:20 »

Minkäänlaista syytä junan perumiselle ei kerrottu.
Mä voin kertoa. Se Helsingistä lähtenyt juna, jonka piti kääntyä 06:38 Saviolta lähteväksi junaksi, oli peruttu. Ja kun Keravalla ei ole ylimääräistä junavarastoa, niin näin pääsi käymään.
Jos Helsingistä Keravalle lähtevä juna on peruttu, niin eikö järjestelmä varoita (matkustajainfotauluja), että myös vastaava paluujuna tullaan perumaan? Siis aika kauan ennen kuin aiemman viestin mukaisesti viime minuuteilla. Vai onko se mahdollista aikaisintaan seuraavan polven infojärjestelmässä?
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 897


« Vastaus #58 : Marraskuu 30, 2010, 17:36:30 »

Lainaus
Olen ainakin toistaiseksi päässyt perille ilman, että uudella hienolla vapaatekstisyötöllä näytöissä ilmoitettaisiin onko syy tällä kertaa Sm1:n jäätyneet ovet vai onko asentaja Möttönen unohtanut rukkasensa Sm4:n päämuuntajan päälle kuivumaan.

Onpa se Möttönen rukkasineen ehtiväinen: On tainnut joka päivä viivästyttää useita junavuoroja, tai onnistunut jopa kokonaan niitä estämään. - Ja ihan vaan kaiken varalta: jos syy sittenkin on talvi eikä Möttönen, niin eipä mene liikennöitsijällä hyvin. Eihän nyt ole edes pyryttänyt päiväkausiin eikä pakkanenkaan ole paha. Siksi tässä olen ihmetellyt.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #59 : Marraskuu 30, 2010, 18:14:26 »

Lainaus
Olen ainakin toistaiseksi päässyt perille ilman, että uudella hienolla vapaatekstisyötöllä näytöissä ilmoitettaisiin onko syy tällä kertaa Sm1:n jäätyneet ovet vai onko asentaja Möttönen unohtanut rukkasensa Sm4:n päämuuntajan päälle kuivumaan.

Onpa se Möttönen rukkasineen ehtiväinen: On tainnut joka päivä viivästyttää useita junavuoroja, tai onnistunut jopa kokonaan niitä estämään. - Ja ihan vaan kaiken varalta: jos syy sittenkin on talvi eikä Möttönen, niin eipä mene liikennöitsijällä hyvin. Eihän nyt ole edes pyryttänyt päiväkausiin eikä pakkanenkaan ole paha. Siksi tässä olen ihmetellyt.

Muistuupa mieleen tapaus varikolta, kun unohdin työkaluja erään kaluston alustaan telin päälle... Muistui mieleen hieman liian myöhään: "se meni jo" Työkalut poimittiin kaikessa hiljaisuudessa talteen suurehkon jääpaakun sisältä viikkoa myöhemmin, kun taas "tavattiin".
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #60 : Marraskuu 30, 2010, 18:41:17 »

Eihän nyt ole edes pyryttänyt päiväkausiin eikä pakkanenkaan ole paha. Siksi tässä olen ihmetellyt.

Lunta ei tosiaan ole tullut taivaalta, mutta se lumi joka rataverkolta löytyy on ollut omien kokemuksien perusteella pirullista. Kävin viime viikolla kahdesti Sibeliuksella Pietarissa ja sunnuntaina pikajunalla Pieksämäellä (Sm3 ei ehtinyt pyöräsorvista vuorolleen). Helsingissä vaunujen eteiset ja ylikulkusillat olivat puhtaat, mutta ei oltu kovin kaukana Kehä III:n pohjoispuolella paikkojen jo täyttyessä pienistä raoista kyytiin nousseista lumihiutaleista... Lumi kerääntyi todenteolla ja keinovarastosta piti kaivaa esiin niin lumiharjaa kuin suolaakin paikkojen palauttamiseksi turvallisempaan kuntoon... Aina ei se lumi tule suoraan taivaalta, vaan joskus se voi "sataa" alhaalta päin... Glykolilaitteiston käyttöönottamista odotellessa voi vaikka lukea tämän jutun:
http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/11/vr_kay_junajaan_kimppuun_glykolilla_2167311.html
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #61 : Marraskuu 30, 2010, 19:16:15 »

Uudesta tiedotusjärjestelmästä löytyi julkista tietoa Veturimiestenliiton sivuilta.
http://www.vml.fi/fi/ajankohtaista/?a=viewItem&itemid=334
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #62 : Marraskuu 30, 2010, 20:39:48 »

Lunta ei tosiaan ole tullut taivaalta, mutta se lumi joka rataverkolta löytyy on ollut omien kokemuksien perusteella pirullista.

Brittiläistä ratainsinööriä takavuosien tv-uutisten haastattelusta lainaten: Wrong kind of snow!
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #63 : Joulukuu 01, 2010, 00:20:16 »

Kyllä niillä metroillakin voi olla ongelmia - ainakin eilen lähtö Kalasatamasta keskeytyi neljästi ilmeisesti jonkin oviongelman vuoksi.

Metrot tuntuvat sekoilevan aika usein. Itäkeskuksen länsipuolella sitä ei niinkään huomaa, kun siellä vuorovälit ovat niin tiheitä. Mutta täällä Itiksen itäpuolella sekoilun huomaa selkeämmin. Esim. eilen Kontulassa metrolaiturille saapuessani metron saapumiseen oli jäljellä 7 minuuttia. Sitä odotellessani toiseen suuntaan ehti kulkemaan kaksi metroa ja kolmas saapui lähes heti oman metroni lähdettyä. Aikamoista peräkkäinajoa siis, kun kyseisellä rataosuudella kuitenkin on 10 minuutin vuoroväli. Sitä en tiedä, oliko oma metroni aikataulussa, vai olivatko muut joutuneet odottelemaan sitä jo pitkäänkin.
Mellunmäessä näkee usein, että metrovuoro lähtee eri laiturista kuin tavallisesti, koska välistä on pudonnut vuoro tai vuoro on saapunut asemalle myöhässä tai mitä lie.
Silloin tällöin näitä metroja huristelee tänne viiden minuutin välein, jolloin tämän sumpun edessä on tietysti ollut pitempi aika ilman metron metroa. Ja samassa sumpussa lähdetään sitten takaisinkin päin. Itäkeskuksessa vuorot sitten nivotaan johonkin järjestykseen yhteen, eikä suunnillen oikein vuorovälein kohti keskustaa paahtavista metroista voi tietää, että siinä kulkeekin vaikka kolme Mellunmäestä tulevaa metroa peräkkäin, vaikka normaalisti joka toisen pitäisi tulla toiselta haaralta Vuosaaresta.

Onnekseni työmatkavuoroni ovat tavallisesti kulkeneet ainakin lähes täysin ajallaan, joten ongelmia ei myöhästyminen ole aiheuttanut. Mutta sen verran usein on nyt talvella odoteltu metroja tavallista pitempään tai missattu metro ja oltu jo minuutin päästä seuraavan kyydissä, että aivan ongelmattomaksi en metroliikenteenkään sujuvuutta lähtisi tituleeraamaan. Metron ongelmia vaan ei samalla tavoin huomaa, koska vuoroväli on kuutta linjan haaroilla olevaa asemaa lukuunottamatta niin tiheä, ettei ketään jaksa kiinnostaa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #64 : Joulukuu 01, 2010, 11:14:23 »

Eilen tulin neljän jälkeen nelosen ratikalla keskustaa kohti, ja se pakkautui askelmia myöten täyteen ihmisisiä.  Kun jäin Lasipalatsin pysäkillä pois, laskin välittömästi sen takaa Mannerheimintieltä 5 raitiovaunua, joista ainakin kaksi linjalla 10 olevaa vaunua.  Joten sielläkin on ollut tukkoisuutta, eikä tasaus ole onnistunut.

Suurin ongelma tiheän vuorovälin kulkupeleissä onkin tasaisen vuorovälin säilyttäminen.  Rytmi on tärkeämpi kuin se, milloin minkäkin numeroinen vuoro lähtee päätepysäkiltä.  Vaikeus on se, että koko ohjausmekanismi on rakennettu jälkimmäistä eikä edellistä varten. 

Sama ongelma on ja tulee rautateillä eteen paikoissa, joissa vuoroväli on tiheä tai tihenee.  Talvisaikaan 10 minuutin vuorovälikin tuntuu joinakin päivinä liian tiheältä pysyäkseen riittävästi tahdissa, Kurtin kokemuksiin nojautuen.
tallennettu
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #65 : Joulukuu 01, 2010, 14:18:04 »

Voisiko näistä viimeisimmistä kommenteista siis vetää johtopäätöksen, että talvella kaikkeen liikkumiseen kannattaa varata enemmän aikaa, ihan kävelemisestä alkaen? Ensimmäinen laivakin oli jo viime viikolla jumissa jäissä - se on talvi nyt.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2449


« Vastaus #66 : Joulukuu 01, 2010, 14:32:21 »

Suksilla ja potkukelkalla pääsee kovempaa kuin jalkaisin Hymyilee  Ennen muinoin oli talvisin hitaammat aikataulut kuin kesäisin, mutta sellainen epäluottamus kulkuneuvoihin on kadonnut.
tallennettu
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #67 : Joulukuu 01, 2010, 18:18:17 »

Tänään sitten matkustin seutubussilla (973) keskeltä ei-mitään.  Eikä siellä ollut mitään.  Ei pysäkkiaikataulua, infotauluista puhumattakaan.  Ei tietoa siitä, menikö bussi jo, tuleeko se joskus vai onko se kenties peruttu.  Olin pysäkillä 7 minuuttia ennen ilmoitettua ohitusaikaa, ja bussi tuli 8 minuuttia sen jälkeen, eli seisoin epätietoisena 15 minuuttia pysäkillä.  Mutta onneksi sentään lopulta pääsin lämpimään bussiin.

Kyllä junamatkustajia hemmotellaan, kun infotaulut sentään kertovat koska juna tulee tai onko se kenties peruttu!

tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #68 : Joulukuu 01, 2010, 23:00:03 »

"Junaturvallisuus on jäänyt koko suomalaisessa julkisessa keskustelussa, täällä Vorgissakin, aivan pimentoon. Asiahan on juuri niinkuin Lari kirjoittaa, Suomen rautateillä tingitään mieluummin täsmällisyydestä kuin turvallisuudesta. Mietitäänpä, milloin viimeksi Suomessa on tapahtunut vakava kahden junan yhteenajo?"

Juuri näin..näin kun eteen päin kun mennään, niin  ei oo liikennettä jossa voisi tapahtua edes onettomuutta. VR 100% turvallisempi kuin muut yhteensä. 0 kuollutta välillä Lahti-Heinola.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #69 : Joulukuu 01, 2010, 23:56:46 »

Tänäänpä tuli Sörnäisissä taas se talven myötä tutuksi tullut kuulutus "Metrojunat myöhästelevät teknisen vian vuoksi". En ollut vielä ehtinyt liukupoirtaisiin asti, joten palasin maan pinnalle ja nappasin bussin.
Viikko sitten jouduin Herttoniemestä ottamaan bussin Itäkeskukseen, kun seuraava metro oli kuulutuksen mukaan tulossa sitten kun jaksaa.

En sanoisi, että HKL-ML:llä tässä mitään katastrofia olisi käsissään, mutta nyt on kyllä tasaisesti pari kertaa viikossa ollut metroliikenne jonkinlaisessa epäjärjestyksessä teknisten vikojen vuoksi.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2449


« Vastaus #70 : Joulukuu 02, 2010, 00:26:08 »

1.12. olin taas Hesan asemalla vastassa 15-16 välillä ja tällä kertaa info ja infotaulut toimivat ihan kunnolla. Joku pendo lähti yli 20min myöhässä, mutta tieto junasta ja arvioidusta lähtöajasta pysyi laituritaulussa ihan loppuun saakka, samoin tiedot myöhässä Lahteen lähtevästä paikallis(taajama?)junasta kuulutettiin ihan kunnolla ja samoin laiturinäyttö stemmasi. Ei ollut edes hätääntyneitä matkaajia etsimässä junaansa. Kaikki ongelmat korjattu viikossa? Hyvä jos näin on.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #71 : Joulukuu 02, 2010, 10:29:26 »

Eipä mene hyvin Saksassakaan DB AG:llä:
Tilanne Hamburg Hbf  09:03 Uhr (Suomen aikaa klo 10.03):
 tuloika  Hampuriin 23:05  jauna ICE 1504  München Hbf :ltä lähtöaika 15:19 reitti  - Ingolstadt Hbf - Nürnberg Hbf- Saalfeld(Saale) - Naumburg(Saale)Hbf - Leipzig Hbf  - Berlin Hbf (tief) 21:26 - - Hamburg Hbf  noin 620 minuutia myöhässä,
syy: Witterungsbedingte Störung

Ja Nürnberg Hbf ympäristössä taajamajunien peruutuksia runsaasti.
tallennettu
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #72 : Joulukuu 02, 2010, 13:17:02 »

Tänään to 2.12 n. 10:30 tuli vastaan monta bussia Seinäjoki-Vaasa tiellä Ylistaron kohdalla, ajoivat kohti Vaasaa. Busseissa luki -VR Junankorvausbussi-. Liikennetiedoissa ei näkynyt mitään poikkeavaa. Liittyykö sähköistämiseen vai oliko juna taas simahtanut?
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #73 : Joulukuu 02, 2010, 14:54:24 »

Tänään to 2.12 n. 10:30 tuli vastaan monta bussia Seinäjoki-Vaasa tiellä Ylistaron kohdalla, ajoivat kohti Vaasaa. Busseissa luki -VR Junankorvausbussi-. Liikennetiedoissa ei näkynyt mitään poikkeavaa. Liittyykö sähköistämiseen vai oliko juna taas simahtanut?

Älä Pentti säikähdä juhannuksen tienoillakaan, jos näet näitä busseja...

Seinäjoki-Vaasa 4.10.2010-30.6.2011

"Kello 10.38 Seinäjoelta lähtevä juna H 443 ja kello 12.22 Vaasasta lähtevä juna H 446 korvataan linja-autoilla joka päivä maanantaista torstaihin.

Linja-autot lähtevät Vaasasta juna-aikatauluja aiemmin ja saapuvat Vaasaan juna-aikatauluja myöhemmin.

Poikkeuksellisesti kuitenkin 6.12.2010, 22.12.2010 - 9.1.2011, 21.4.2011, 25.4.2011 sekä 2.6.2011 vuorot ajetaan normaalisti junina."

http://www.vr.fi/fi/index/aikataulut/liikennetilanne/ratatyot.html#Sein%C3%A4joki_Vaasa

Tänään tarjolla myös aitoa ja alkuperäistä sinistä yöpikajunaa...

Lisääntyneen kysynnän vuoksi VR on lisännyt kaukoliikenteeseen yöjunavuoroja:

2.12.2010 Helsingistä klo 20.23 Rovaniemelle (P 267)
3.12.2010 Rovaniemeltä klo 17.17 Helsinkiin (P 264)


tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #74 : Joulukuu 02, 2010, 15:57:42 »

Lisääntyneen kysynnän vuoksi VR on lisännyt kaukoliikenteeseen yöjunavuoroja:

2.12.2010 Helsingistä klo 20.23 Rovaniemelle (P 267)
3.12.2010 Rovaniemeltä klo 17.17 Helsinkiin (P 264)
Heh, liittyykö tämä junaliikenteen lisäys Finnarin viimeaikaiseen ongelmaan?
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 8 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Talvi alkaa hyvin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina