Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Skandinaviska Jernbanorin turvallisuustodistus peruutettu  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« : Kesäkuu 30, 2016, 15:19:33 »

Ruotsin kansallinen turvallisuusviranomainen Transportstyrelsen on peruuttanut Skandinaviska Jernbanorin turvallisuustodistuksen 5.7.2016 alkaen yhtiön turvallisuusjohtamisjärjestelmän puutteiden vuoksi eli käytännössä Blå tåget- ja Gröna tåget -liikenne pysähtyy Uppsala-Tukholma-Göteborg-välillä tuosta päivästä eteenpäin, ellei jäljellä olevien päivien aikana päästä johonkin ratkaisuun.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/transportstyrelsen-aterkallar-skandinaviska-jernbanor-abs-tillstand/

http://www.blataget.com/news/viktig-information
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2016, 16:12:33 »

Ruotsin kansallinen turvallisuusviranomainen Transportstyrelsen on peruuttanut Skandinaviska Jernbanorin turvallisuustodistuksen 5.7.2016 alkaen yhtiön turvallisuusjohtamisjärjestelmän puutteiden vuoksi eli käytännössä Blå tåget- ja Gröna tåget -liikenne pysähtyy Uppsala-Tukholma-Göteborg-välillä tuosta päivästä eteenpäin, ellei jäljellä olevien päivien aikana päästä johonkin ratkaisuun.
Tämä varmaankin tarkoittanee, että kuljetustoimintaa on pidetty yllä välittämättä liikenneturvallisuudesta. Tuo ihannoitu Ruotsin rautatieliikenne ei taida olla pelkkää auringonpaistetta.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #2 : Kesäkuu 30, 2016, 18:48:10 »

Ruotsin kansallinen turvallisuusviranomainen Transportstyrelsen on peruuttanut Skandinaviska Jernbanorin turvallisuustodistuksen 5.7.2016 alkaen yhtiön turvallisuusjohtamisjärjestelmän puutteiden vuoksi eli käytännössä Blå tåget- ja Gröna tåget -liikenne pysähtyy Uppsala-Tukholma-Göteborg-välillä tuosta päivästä eteenpäin, ellei jäljellä olevien päivien aikana päästä johonkin ratkaisuun.
Tämä varmaankin tarkoittanee, että kuljetustoimintaa on pidetty yllä välittämättä liikenneturvallisuudesta. Tuo ihannoitu Ruotsin rautatieliikenne ei taida olla pelkkää auringonpaistetta.

Mielenkiintoinen "johtopäätös", joka kielellisen nokkeluuden, ehkä jopa myös osin populistisen tyylinsä vuoksi uppoaa merkittävään osaan lukijoista. Tämänkaltaiset "johtopäätökset" ja toisinaan myös väitteet (yllä olevassa kommentissaan Heikki tosin ei väitä mitään, sen sijaan hän käyttää vihjailevia potentiaalimuotoja) saavat porukan puolelleen. Vastaavaa nähdään hyvin usein politiikassa (kyllä, viittaan mm. Brexit-äänestykseen) ja kuullaan vaikkapa niinkin ihmeellisessä paikassa kuin taksissa: ei ole yksi, eikä kaksi kertaa, kun olen kuullut taksikuskin pauhaavan suu kylpyvaahdossa laittomista Uber-kuljettajista, jotka "laskuttavat verokortilla (!), eivät maksa veroja ja vievät meidän työpaikat ja ajavat kalliimmalla kuin me ja ajavat halvemmalla kuin me, jotka ajamme kalliimmalla kuin ne Uber-kuskit, jotka laskuttavat verokortilla rahansa Uberin veroparatiiseihin." Litteroituna tämä dialogi noudattaa tätä kaavaa kerrasta toiseen (M=minä, K=kuski):
--
M: Jees, jees. Ihan hyvä keli noin niin kuin sadepäiväksi. Jees, jees.
K: Perkele, kun oliskin!
M: ?
K: No kun täällä saa raataa niska limassa, kun ne Yyperit maksaa mitä maksaa!
M: Jees, jees.
K: Eihän meillä enää kohta oo mitään, kun ne Yyperit vie meidän pokan! Nytkin meillä on Helsingissä 1400 autoa ja siinä on 400 liikaa, eikä autoja edes riitä, jos on ruuhka!
M: No mutta eikös Uber voisi tasata ruuhkahuippuina kysyntäpiikkejä?
K: Ei perkele todellakaan! Ei niillä oo mitään toiminimiä! Verokortilla ne tekee, perkele, eivätkä ne maksa edes veroja! Kiertävät vaan veroja, kun ei niillä oo toiminimiä ja verokortilla tekevät! Siks niillä onkin niin p*skat ne autot!
M: Jees, jees. Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että montako Uber-kuskia tai -autoa Helsingissä on liikenteessä, kun omalle kohdalle ei oo osunut koskaan?
K: Kaikkihan ne on nykyään Yypereitä! Ei firmat niitä edes käytä, kun ei ne Yyperit maksa alvia, eikä firmat voi laittaa Yyper-kuitteja sitten alvivähennyksiin! Siks ne firmat ei Yypereitä käytä, perkele!
M: Jees, jees. Mites tota, ootko milloin syönyt viimeksi pizzaa kesken työpäivän jossain pizzapaikassa?
K: No perkele, joka päivähän mä syön, häh?
M: Saitko kuittia?
K: En mä edes kysynyt, miten niin?
M: Ei mitään, aattelin vaan, että oliko alvinollakiekko hyvää?
K: En mä nyt tajunnut, mutta siis siinä on hyvä pizzamesta siinä, perkele kun muistais, siinä...

Jos haluat kuulla tämän hedelmällisen juttutuokion uudelleen, aloita seuraava taksimatkasi sanoilla "jees, jees". Siitä se lähtee ja jo ennen kolmatta risteystä ollaan hyvinkin analyyttisissä alv-keskusteluissa, joita toisen tulkinnan mukaan voidaan myös kryptisiksi sanoa. Jos haluat olla rauhassa ja kuunnella Radio Novan sijaan kuljettajan monologia, saat tarinamyllyn pyörimään yksinkertaisella kysymyslauseella: ”Mitä mieltä olet Uberista?” Tämä koskee kolmeatoista taksikuskia tusinasta.

Miten tämä liittyy Heikin kommenttiin? Kyllä se liittyy.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2016, 20:53:13 »

Nyman avautui...
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #4 : Kesäkuu 30, 2016, 22:39:20 »

Ruotsin kansallinen turvallisuusviranomainen Transportstyrelsen on peruuttanut Skandinaviska Jernbanorin turvallisuustodistuksen 5.7.2016 alkaen yhtiön turvallisuusjohtamisjärjestelmän puutteiden vuoksi eli käytännössä Blå tåget- ja Gröna tåget -liikenne pysähtyy Uppsala-Tukholma-Göteborg-välillä tuosta päivästä eteenpäin, ellei jäljellä olevien päivien aikana päästä johonkin ratkaisuun.
Tämä varmaankin tarkoittanee, että kuljetustoimintaa on pidetty yllä välittämättä liikenneturvallisuudesta. Tuo ihannoitu Ruotsin rautatieliikenne ei taida olla pelkkää auringonpaistetta.
Vaikea yrittää arvailla, mistä on tarkalleen kysymys. Mutta ei tuo Transportstyrelsenin uutisen teksti hyvältä kuulosta. Skandinaviska Jernbanor on ilmeisesti saanut turvallisuustodistuksen viisi vuotta sitten ja se oli nyt umpeutumassa muutenkin. Auditointeja oli tehty vuonna 2012, 2014 ja nyt kesäkuussa 2016 turvallisuustodistuksen uusintaan liittyen ja niissä oli todettu samoja puutteita, jotka olivat nyt neljän vuoden jälkeen edelleen korjaamatta. Transportstyrelsen lausuu, että mikään puute ei yksinään aiheuttaisi turvallisuustodistuksen peruuttamista, kyse on siitä että samat puutteet toistuvat vuodesta toiseen.

Harmillista, jos toiminta katkeaa tällaiseen yhteisten pelisääntöjen noudattamishaluttomuuteen. Yhden kerran ehdin matkustaa Blå tågetilla Tukholmasta Uppsalaan kokeeksi ja mielestäni heillä on matkustajille suunnattu tuote kuitenkin kiinnostava ja erilainen.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #5 : Heinäkuu 01, 2016, 08:48:52 »

Nyman avautui...

Ja mielestäni aivan syystäkin, kun lueskelin aiempia kommenttejasi tämän ketjun aiheeseen tai esimerkiksi kalustoyhtiöasiaan ja Fenniarailiin liittyen: faktaahan kommenteissasi ei ollut, vaan pelkkiä olettamuksia.

Itse Skandinaviska Jernbanor -uutiseen en osaa ottaa kantaa, kun en kyseisen lafkan toimintaa tunne, mutta Jouni tuossa tuntui asiasta tietävän enemmän. Kun kerran en tunne yksittäisen firman toimintatapoja tai -historiaa, en voi sanoa asiaan juupas, enkä liioin eipäs.

Hjallis Harkimon kolumni aiheesta "Poimitaan rusinat populisteilta" löytyy Iltalehden nettisivuilta tuosta:
http://blogit.iltalehti.fi/hjallis-harkimo/2016/07/01/poimitaan-rusinat-populisteilta/

EDIT 1.7.2016 klo 11.12: Lisäys Hjallis Harkimon Iltalehden kolumniin 1.7.2016
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2016, 10:12:39 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #6 : Heinäkuu 01, 2016, 09:36:11 »

Transportstyrelsen lausuu, että mikään puute ei yksinään aiheuttaisi turvallisuustodistuksen peruuttamista, kyse on siitä että samat puutteet toistuvat vuodesta toiseen.

Harmillista, jos toiminta katkeaa tällaiseen yhteisten pelisääntöjen noudattamishaluttomuuteen.
Todennäköisesti kyseessä on viimehetken "ravistelu", eikä olisi mikään ihme jos ratkaisu löytyisikin lähipäivien aikana.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #7 : Heinäkuu 02, 2016, 14:35:10 »

Erittäin harmillista, jos toiminta keskeytyy tällaisen toistuvan puutteen takia. Ja toisaalta olen tyytyväinen, että Transportstyrelsen on ottanut asiaan jämäkästi kantaa. heidän tiedotteessaan mainitaan että SKJB ei tiedä, onko henkilökunta miten koulutettu...tai voisikohan tuon kääntää niin että firma ei ole tajunnut valokopioida mappiin niitä todistuksia mitä henkilökunnalla on? Toivottavasti kyseessä on vain valokopioiden puutteesta, jotain mikä on nopeasti korjattu. Muussa tapauksessa käy kuten parille muulle toimijalle Pohjoismaissa, joilla esim. ajamassa saattoi olla "kuka vain". Tuolloin SKJB:n pitäisi löytää uusia kuljettajia ja junahenkilökuntaa toiminnan jatkamiseen kunnes kaikki on taas kunnossa, ehkä yhteistyökumppani SJ:ltä.

Ajoitus luvan perumisella / jatkamatta jättämisellä on peräti kehno. SKJB:hän hakee aikataulukaudelle 2017 / T17 lupaa Blå Tågetille Göteborg - Tukholma - Uppsala (high end) ja kahdelle Gröna Tågetille (budget end), jotka aamulla lähtisivät Tukholmasta ja Göteborgista 5:58 ja ajaisivat sitten välin iltapäivisin takaisin. Tätä pitää varmaan lukea niin, että vaikka toiminta SKJB:llä tyypillisesti laajeneekin, vihreät junat ovat liikenteessä kysynnän mukaan, kuten muutkin SKJB:n affäärit juna- ja hotellipuolella. MTR:n aiheuttamasta markkinapelästymisestä on selvästikin päästy nyt yli. Sekä SKJB että SJ taas laajentavat, SJ tosin samalla suunnalla pikkuisen pohjoisempaan Oslon suuntaan. Ehkäpä on todettu, että eiväthän MTR:n 6 FLIRT3:sta kauheata markkinahäiriötä voi aiheuttaa, volyymi on rajattu tuohon kapasiteettiin ja laajennukset mahdollisia vasta aikojen päästä. Toisin on SJ:llä, kapasiteettia SJ2000 (X2000) ja SJ3000 (X55) -puolilla näyttää olevan käytettävissä ja SKJB taas on hankkinut pikkuhiljaa aina lisää vanhoja vetureita (ja voi liisata niitä) ja perinteisiä matkustajavaunuja.

Onkos kukaan päässyt katselemaan MTR:n junien täyttöastetta nyt kun ne kaikki ovat liikenteessä? Tai Blå Tågetin kuormitusta viimeaikoina? 

Alla Vectron-vetoinen SKJB:n tyypillinen Blå Tåget Hallsbergissa:


tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #8 : Heinäkuu 05, 2016, 22:35:33 »

Liikennöinti on nyt pysähdyksissä, huomenna lähteväksi kaavailtuja junia ei ajeta. Skandinaviska Jernbanor AB on valittanut Transportstyrelsenin päätöksestä hallinto-oikeuteen ja nyt odotellaan, millainen ratkaisu sieltä tulee. Transportstyrelsenistä kommentoidaan, että heillä ei ole perusteita muuttaa päätöstään.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/omedelbart-stopp-for-bla-taget
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #9 : Heinäkuu 06, 2016, 09:27:10 »

Kysymys: Onkos kukaan päässyt katselemaan MTR:n junien täyttöastetta nyt kun ne kaikki ovat liikenteessä? Tai Blå Tågetin kuormitusta viimeaikoina?

Matkustin Sinisellä junalla Skövdestä Uppsalaan maanantaina toukokuun lopulla. Meitä taisi olla 2 matkustajaa 1. luokassa Tukholmaan asti. Ravintolavaunussa näin pari henkilöä lisää ja 2. luokassa oli kaiketi jonkin verran väkeä. Yllättävästi Tukholmasta Uppsalaan tuli 1. luokkaan noin 4 matkustajaa lisää.
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #10 : Heinäkuu 06, 2016, 09:28:03 »

Kysymys: Onkos kukaan päässyt katselemaan MTR:n junien täyttöastetta nyt kun ne kaikki ovat liikenteessä? Tai Blå Tågetin kuormitusta viimeaikoina?

Matkustin Sinisellä junalla Skövdestä Uppsalaan maanantaina toukokuun lopulla. Meitä taisi olla 2 matkustajaa 1. luokassa Tukholmaan asti. Ravintolavaunussa näin pari henkilöä lisää ja 2. luokassa oli kaiketi jonkin verran väkeä. Yllättävästi Tukholmasta Uppsalaan tuli 1. luokkaan noin 4 matkustajaa lisää.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #11 : Heinäkuu 06, 2016, 10:01:26 »

Yllättävästi Tukholmasta Uppsalaan tuli 1. luokkaan noin 4 matkustajaa lisää.
En ole katsonut, mikä on tämän päivän hinta, mutta vuonna 2014 juuri Tukholmasta Uppsalaan oli hinta-laatusuhde kohdallaan, kun 100 kruunulla pääsi matkustamaan ykkösluokan A1-vaunun pehmeillä sohvamaisilla istuimilla.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #12 : Heinäkuu 06, 2016, 14:18:41 »

Joku tällainen norjalaisvaunu? Iskee silmää

tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #13 : Heinäkuu 06, 2016, 14:24:34 »

SKJB:N mukaan keskustelut olivat vielä eilen kesken sinisen ja vihreän junan ajamisesta:

http://www.blataget.com/news/information-i-vantans-tider-2
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #14 : Heinäkuu 06, 2016, 18:00:38 »

Falunin hallinto-oikeus antoi itselleen lisäaikaa tutustua asiaan tarkemmin ja seuraava aikaraja onkin 15.7. Yhtään junaa ei siis vielä ehtinytkään jäädä ajamatta, koska Blå Tåget ei kulje muutenkaan tiistaisin ja keskiviikkoisin.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bla-taget-rullar-igen
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #15 : Heinäkuu 06, 2016, 18:02:12 »

Joku tällainen norjalaisvaunu? Iskee silmää
Ei, A1 on kotimaista tuotantoa.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #16 : Heinäkuu 07, 2016, 12:40:36 »

OK!

Joku tällainen norjalaisvaunu? Iskee silmää
Ei, A1 on kotimaista tuotantoa.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #17 : Heinäkuu 10, 2016, 21:06:36 »

Falunin hallinto-oikeuden päätös.

Uutena käänteenä Blå Tågetin Facebook-sivuilla on keskustelua, että MTR Express olisi hyökännyt jo haaskalle ja vallannut Blå Tågetin lähtöajat. Tästä en löytänyt vielä luotettavampaa vahvistusta.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #18 : Heinäkuu 16, 2016, 09:47:22 »

Liikenne näyttäisi jatkuvan. Jos nyt oikein ymmärsin, Falunin hallinto-oikeus on päättänyt eilen lykätä Transportstyrelsenin päätöksen toimeenpanoa toistaiseksi, kunnes valitus on käsitelty heillä loppuun.

"Den 15 juli 2016 fattade förvaltningsrätten ett nytt beslut som innebär att inhibition gäller fram tills att ärendet slutgiltigt avgjorts."

Ei ole tuo lakimiesruotsi kovin hyvin hallussa, mitä tarkalleen inhibition on suomeksi?

Transportstyrelsenin uutinen:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/skandinaviska-jernbanor-far-fortsatta-kora-trafik-i-vantan-pa-avgorande/

Trafikverket on ilmeisesti irtisanonut Skandinaviska Jernbanorin liikennöintisopimuksen Transportstyrelsenin päätöksen perusteella ja kehottanut hakemaan ad-hoc-kapasiteettia. Eli Skandinaviska Jernbanorin junien lähtöajat muuttuvat, vaikka liikennöintisopimus palautettaisiinkin voimaan ja tästä saattaa kehkeytyä oma riitansa Skandinaviska Jernbanorin ja Trafikverketin välille.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2437


« Vastaus #19 : Heinäkuu 16, 2016, 10:09:25 »

Inhibition tarkoittaa, että (ylempi) oikeusaste mitätöi tai purkaa alemman oikeusasteen tai viranomaisen päätöksen.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #20 : Heinäkuu 16, 2016, 10:18:40 »

Inhibition tarkoittaa, että (ylempi) oikeusaste mitätöi tai purkaa alemman oikeusasteen tai viranomaisen päätöksen.
Eli nimenomaan mitätöi tai purkaa päätöksen kokonaan, ei vain lykkää päätöksen täytäntöönpanoa? Sittenhän tämä on myös mielenkiintoinen ennakkotapaus. Olisi mielenkiintoista nähdä myös tuo 15.7. tehty päätös kokonaisuudessaan. Skandinaviska Jernbanor laittoi Falunin hallinto-oikeuden 6.7. tekemän päätöksen näkyville omille sivuilleen. Täytyy seurata asian käsittelyä jatkossakin.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2437


« Vastaus #21 : Heinäkuu 16, 2016, 10:48:30 »

Nyt meni jo vaikeaksi. Olen nähnyt lehtien "inhibition" jatkoselityksissä sekä "upphäva" että "inställa" selityksiä. Näistä siis edellinen on lähinnä "kumota" ja jälkimmäinen voi olla joko "keskeyttää" tai "peruuttaa" merkityksessä. Olen yksin töissä, niin en voi kysyä riikinruotsalaiselta tarkempaa määritelmää. Lopputelos on linkitetyn tekstin mukaan kuitenkin se, että Transportstyrelsenin päätäs ei ole voimassa ja oikeus tulee antamaan oman päätöksensä, joka voi olla samanlainen tai erilainen kuin viranomaispäätös.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #22 : Elokuu 15, 2016, 17:48:03 »

Transportstyrelsen valitti Falunin hallinto-oikeuden lykkäyspäätöksestä Sundsvallin kamarioikeuteen ja se kumosi Falunin antaman täytäntöönpanolykkäyksen eli nyt Skandinaviska Jernbanorin liikennöinti on jälleen keskeytetty.

http://artikel.di.se/artiklar/2016/8/15/bla-taget-forbjuds-att-rulla/

Seuraava vaihe on Falunin hallinto-oikeuden lopullinen päätös. Siitä valitettaneen taas Sundsvalliin. Mikähän viranomainen sanoo lopulta viimeisen sanan?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #23 : Elokuu 15, 2016, 21:57:21 »

Diskussiivista ruotsalaisuutta?  Pyörittää silmiään

Transportstyrelsen valitti Falunin hallinto-oikeuden lykkäyspäätöksestä Sundsvallin kamarioikeuteen ja se kumosi Falunin antaman täytäntöönpanolykkäyksen eli nyt Skandinaviska Jernbanorin liikennöinti on jälleen keskeytetty.

http://artikel.di.se/artiklar/2016/8/15/bla-taget-forbjuds-att-rulla/

Seuraava vaihe on Falunin hallinto-oikeuden lopullinen päätös. Siitä valitettaneen taas Sundsvalliin. Mikähän viranomainen sanoo lopulta viimeisen sanan?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #24 : Lokakuu 09, 2016, 08:35:21 »

Eilisen uutinen: Skandinaviska Jernbanorin liikenne käynnistyy jälleen sunnuntaina 11.12. aikataulukauden 2017 alkaessa.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Skandinaviska Jernbanorin turvallisuustodistus peruutettu  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina