Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Sakari kapinoi VR:n uudistusta vastaan "Ei ne voi junasta uloskaan heittää"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« : Tammikuu 18, 2015, 14:14:31 »

 Konduktöörien "Matkaliput olkaa hyvä" -kuulutukset jäävät lopullisesti historiaan VR:n taajamaliikenteen kiskobusseissa helmikuun alkupäivinä.
Hiljaisten rataosuuksien henkilöliikenteen kiskobusseissa viime vuodesta lähtien kokeilussa olleet automaatit toimivat VR:n mielestä jo niin luotettavasti, että ainakin hiljaisimmilta vuoroilta konduktöörit voidaan korvata niillä. Laitteiden testivaiheessa konduktöörit ovat opastaneet matkustajia automaattien käyttämisessä.

Automaateista voi ostaa lipun joko käteisellä tai Visa Electron -kortteja lukuun ottamatta kaikilla pankki- ja luottokorteilla. Myös etukäteen esimerkiksi VR:n verkkopalvelusta ostettu matkalippu on käytävä näyttämässä automaatin optiselle lukijalle.

Läheskään kaikki matkustajat eivät ole automaattikonduktööreistä ollenkaan mielissään.

– Täytynee ryhtyä käyttämään linja-autoja, koska VR siirtää koko ajan palvelujaan asiakkaiden itsensä hoidettavaksi, usein Savonlinnan ja Helsingin väliä junalla matkustava Sakari Vänttinen sanoo. Savonlinnan ja Parikkalan välisissä kiskobusseissa lippuautomaatit ovat olleet koekäytössä viime keväästä lähtien.

Vänttinen kertoo panneensa merkille, että läheskään aina automaatit eivät toimi, tai sitten ihmiset eivät osaa niitä käyttää. Etenkin etukäteen ostettuja lippuja tarkastettaessa automaat reistailevat jatkuvasti.

– Tunnustaudun tässä asiassa kansalaistottelemattomaksi. Koska minulla on aina etukäteen ostettu matkalippu, en suostu sitä automaatilla luettamaan. Ne ruuhkautuvat muutenkin.

Konduktööriltä Vänttinen kertoo saaneensa vastauksen, että mikäli lippua ei ole luettu automaatilla ja tulee tarkastus, siitä seuraa 80 euron sakkomaksu.

– Eihän se näin voi mennä jos kerran matkalippu on. Ei suinkaan ketään voi junasta uloskaan heittää.

Paitsi että lippuautomaatit juoksuttavat matkustajia rollaattoreineen, matkalaukkuineen ja lastenvaunuineen vaunusta toiseen, konduktöörien poistaminen on Vänttisen mielestä myös turvallisuusriski.

– Mistä sitten apu, jos joku saa sairauskohtauksen tai joku ryhtyy riehumaan junassa keskellä asumatonta korpitaivalta. Pysäyttääkö kuljettaja junan ja tulee matkustajien avuksi, Vänttinen kysyy.

Automaatit toimivat korteilla hyvin, käteisen kanssa ongelmia
Kielteistä palautetta kiskobussien lippuautomaateista on tullut VR:n palvelujohtajan Ari Vanhasen mukaan hänelle asti todella vähän.

– Pilottivaiheessa automaateissa on ollut jonkin verran ongelmia käteisen rahan kanssa ja jo ostettujen lippujen luvussa, mutta korteilla automaatit toimivat hyvin.

Kaikilta kiskobussivuoroilta ei konduktöörejä Vanhasen mukaan poisteta; vain hiljaisimmilta, jotka ajetaan yhden tai kahden yksikön kiskobusseilla.

– Meillä on koko maassa yli 500 konduktööriä. Heistä osa on henkilöstöä, jota voidaan tarpeen mukaan osoittaa sinne missä tarvitaan. Esimerkiksi Savonlinna-Parikkala -väli on sellainen, jossa kesäsesongin aikaan nähdään varmasti myös konduktöörejä.

Matkustajien turvallisuudesta on tehty riskikartoitus. Heidän käytettävissään on hätäpuhelin kuljettajalle, joka tarvittaessa vaikka pysäyttää junan ja tulee matkustajien avuksi.

–  Eihän linja-autoissakaan ole nykyisin kuin kuljettaja.

Etukäteen ostettujen lippujen lukemispakosta luopuminen on Vanhasen mukaan harkinnassa. Päätöksen siitä hän lupaa ennen kuin konduktöörit jäävät pois junista.

Lippuautomaattien käyttöönotolla VR säästää, mutta säästösumma on liikesalaisuus. Konduktöörien tarvetta uudistus vähentää 15–20 hengellä, mutta ketään ei sen takia irtisanota.

Lippuautomaateilla pyritään Vanhasen mukaan turvaamaan junaliikennettä hiljaisilla rataosuuksilla. Niitä ovat Savonlinna–Parikkala, Iisalmi–Ylivieska, Jyväskylä–Seinäjoki, Tampere–Keuruu, Karjaa–Hanko ja Joensuu–Nurmes. Näillä reiteillä liikennöi yhteensä 16 kiskobussia.

Savonlinna–Parikkala väliä lukuun ottamatta kaikki muut ovat valtion erikseen tukemaa liikennettä.

http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1421545104282.html
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Tammikuu 18, 2015, 15:19:02 »

Kyllä tuo valitettavasti paikkansa pitää, että lippujen leimaus on siirtynyt itse hoidettavaksi. Se ei ole ihan niin yksinkertaista, kuin voisi kuvitella. Vanhat oikein hyvin ja nopeasti toimineet oranssit leimauslaitteet eteisissä on merkitty suljettu-lapuilla, ettei ihmiset käyttäisi niitä. Tässähän on siis tarkoitus käydä tuolla uudella lipunmyyntiautomaatilla lukemassa viivakoodi lipusta. Lippu, tässä tapauksessa siis paperilipun ohella myöskin puhelin, tablettikone, läppäri (!) tai muu laite, jossa ihmisillä se lippu on, asetellaan (!!) automaatin eteen. Asettelulla tarkoitan sitä, että automaatista lähtevä punainen maaginen säde suunnilleen osuu sen lipun viivakoodin kohdalle ilman, että näet mihin se osuu. Siis yleensä tämä jonkinlaisella taiteilulla onnistuu noin minuutin tai kahden kuluessa, minkä jälkeen automaatti hakee joidenkin minuuttien ajan sitä lippua langattoman internet-yhteyden avulla jostain toisaalta. Kukaan ei siis ole tietenkään hoksannut rakentaa automaattiin minkäänlaista välimuistia ja näin ollen sekä automaatin yhteys, että junan käytävä aina välillä ruuhkautuu. Onneksi kuitenkin tavanomaisen Dm12-taajamajunan reitillä on sen verran harvaan asemia, että kaikki matkustajat ovat saaneet lippunsa taiteiltua juuri joitain minuutteja ennen seuraavia kyytiin tulijoita. Viikonlopun junissa menee yleensä kuitenkin hieman pidempään, ja seuraavan aseman kyytiin nousijat saavat liittyä jonon jatkoksi odottamaan.

Toinen asia, mihin kiinnitin huomiota on nuo säästöt, ja VR:n vetoaminen liikesalaisuuteen. Kuitenkin kyse on varsin pitkälti veronmaksajien tuella kulkevista vuoroista. Mihin ne säästetyt eurot oikein virtaa?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2015, 15:21:39 »

VR ei oikein taida olla kartalla itsekään noiden hienojen systeemiensä kanssa. Miksi helkutissa pitäisi "leimata" lippu joka on voimassa vain kyseisellä vuorolla? Tuollaisiahan valtaosa kertalipuista on.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #3 : Tammikuu 18, 2015, 18:23:48 »

Säästösumma on sen vuoksi liikesalaisuus, ettei LVM voisi avata suutaan ostoliikennesopimuksen hinnantarkistuksen merkeissä. Kaiken järjen mukaan säästön pitäisi pienentää yhteiskunnan tukisummaa. Voihan tietysti olla, että sopimuksessa ei ole ylipäätään mekanismia, jolla yhteiskunnan tuki voisi pienentyä sopimuskauden aikana. Aivan varmastihan siinä on kyllä mekanismi, jolla sitä kasvatetaan. Tällä muutoksella ei ole saatu juniin lisää asiakkaita, mistä operaattoria pitäisi palkita.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #4 : Tammikuu 19, 2015, 02:21:12 »

VR ei oikein taida olla kartalla itsekään noiden hienojen systeemiensä kanssa. Miksi helkutissa pitäisi "leimata" lippu joka on voimassa vain kyseisellä vuorolla? Tuollaisiahan valtaosa kertalipuista on.
Käyttämättömän lipun voi perua tai ainakin vaihtaa uuteen, kun maksaa jonkin verran palvelumaksua.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 793


« Vastaus #5 : Tammikuu 19, 2015, 06:42:33 »


Kyllähän se pitäisi olla lähtökohtaisesti niin, että jos hommaan lipun etukäteen, niin minun ei tarvitse mennä enää jonottamaan lippuautomaatille. Sehän on sitten aivan sama kuin ostaisin sitten lipun siitä automaatista. Eli laita Sakari "kova kovaa vasten".
tallennettu

Skiffari 40
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Tammikuu 19, 2015, 08:00:06 »

Tuskinpa tuolla peruutus/vaihto systeemillä rikastumaan pääsee. Varmasti tulee muitakin
 kuluja kuin tuo palvelumaksu. Joku pitkän matkan lippu palauttaa jotakin, mutta joku
kiskobussireissu...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #7 : Tammikuu 19, 2015, 08:12:08 »

Tuskinpa tuolla peruutus/vaihto systeemillä rikastumaan pääsee. Varmasti tulee muitakin
 kuluja kuin tuo palvelumaksu. Joku pitkän matkan lippu palauttaa jotakin, mutta joku
kiskobussireissu...

Palveluasemia, joilla lipun voisi palauttaa/vaihtaa, on Dm12-junien liikennöintialueella erittäin vähän. Voi maksaa jonkun verran päästä sinne asemalle ensin. Toki vaihto onnistuu puhelinpalvelussa 5 euron hintaan.

Ihmettelen suuresti muuten, miksi nuo taajamajunien liput on nykyään junakohtaisia, vaikka siitä ei ole asiakkaalle mitään lisäarvoa. Niillä on sama hinta kuin ennen uudistusta, mutta kaikki joustavuus tuotteesta poistui. Ennen ne kelpasi ainakin viikon vai oliko se pari viikkoa. Tietysti aina voi ostaa sarjalipun, jos ne kymmenen lippua saa puolessa vuodessa käytettyä... Ja nuo Electron kortit ei tosiaan tuossa automaatissa toimi, mutta ko. kortti kelpaa nettikaupassa ja kelpasi ainakin viimeksi puhelinpalvelussa, joten ei se varmaan ihan suuri ongelma ole.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« Vastaus #8 : Tammikuu 19, 2015, 08:49:59 »

Ehkä kaikkein koomisinta näissä lippuautomaateissa on softabugi - lipun optinen lukija ei osaa tulkita ääkkösiä. Toisin sanoen, mikäli lipun lähtö- tai määräasema on esimerkiksi Haapamäki, lipunleimaus ei onnistu automaatilla. Kapina-Sakarin tilanteesta en tosin osaa sanoa, notta mätkähtäisikö Sakulle sakkoa lipuntarkastustilanteessa vai ei, mikäli Sakke olisi matkalla Haapamäen kolmiossa.
tallennettu
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #9 : Tammikuu 19, 2015, 09:27:08 »

Lainaus
Eihän linja-autoissakaan ole nykyisin kuin kuljettaja.


On vain pieni ero näillä kahdella kuljettajalla. Linja-auton kuljettaja ottaa myös vastaan jokaisen matkustajan ja näin näkee silmästä-silmään millasta väkeä ja missä kunnossa tulee kyytiin. Lisäksi matkan aikana bussikuski kuulee ainakin kovemmat huudot ja paukutukset matkustamosta sekä näkee peilin kautta matkustamoon.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #10 : Tammikuu 19, 2015, 09:59:12 »

Ehkä kaikkein koomisinta näissä lippuautomaateissa on softabugi - lipun optinen lukija ei osaa tulkita ääkkösiä. Toisin sanoen, mikäli lipun lähtö- tai määräasema on esimerkiksi Haapamäki, lipunleimaus ei onnistu automaatilla. Kapina-Sakarin tilanteesta en tosin osaa sanoa, notta mätkähtäisikö Sakulle sakkoa lipuntarkastustilanteessa vai ei, mikäli Sakke olisi matkalla Haapamäen kolmiossa.
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Sen 2D viivakoodinhan se lukee ja ainakin viimeksi Haapamäki-Riihimäki lipulla ei ollut mitään ongelmaa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #11 : Tammikuu 19, 2015, 09:59:22 »

Lainaus
Eihän linja-autoissakaan ole nykyisin kuin kuljettaja.


On vain pieni ero näillä kahdella kuljettajalla. Linja-auton kuljettaja ottaa myös vastaan jokaisen matkustajan ja näin näkee silmästä-silmään millasta väkeä ja missä kunnossa tulee kyytiin. Lisäksi matkan aikana bussikuski kuulee ainakin kovemmat huudot ja paukutukset matkustamosta sekä näkee peilin kautta matkustamoon.

Eräs seikka tähän liittyen on myös viime aikoina muuttunut. Dm12-junissa ei enää näe matkustamoon, koska kuljettajan oven ikkuna on peitetty erityisen tummalla kalvolla.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« Vastaus #12 : Tammikuu 19, 2015, 10:21:43 »

Ehkä kaikkein koomisinta näissä lippuautomaateissa on softabugi - lipun optinen lukija ei osaa tulkita ääkkösiä. Toisin sanoen, mikäli lipun lähtö- tai määräasema on esimerkiksi Haapamäki, lipunleimaus ei onnistu automaatilla. Kapina-Sakarin tilanteesta en tosin osaa sanoa, notta mätkähtäisikö Sakulle sakkoa lipuntarkastustilanteessa vai ei, mikäli Sakke olisi matkalla Haapamäen kolmiossa.
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Sen 2D viivakoodinhan se lukee ja ainakin viimeksi Haapamäki-Riihimäki lipulla ei ollut mitään ongelmaa.

En mä tätä juttua päästäni keksinyt.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #13 : Tammikuu 19, 2015, 12:30:43 »

Ehkä kaikkein koomisinta näissä lippuautomaateissa on softabugi - lipun optinen lukija ei osaa tulkita ääkkösiä. Toisin sanoen, mikäli lipun lähtö- tai määräasema on esimerkiksi Haapamäki, lipunleimaus ei onnistu automaatilla. Kapina-Sakarin tilanteesta en tosin osaa sanoa, notta mätkähtäisikö Sakulle sakkoa lipuntarkastustilanteessa vai ei, mikäli Sakke olisi matkalla Haapamäen kolmiossa.
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Sen 2D viivakoodinhan se lukee ja ainakin viimeksi Haapamäki-Riihimäki lipulla ei ollut mitään ongelmaa.
Mutta onko konduktöörien tai junamyyjien myymissä lipuissa sitä viivakoodia?
tallennettu
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #14 : Tammikuu 19, 2015, 16:07:04 »

Mutta onko konduktöörien tai junamyyjien myymissä lipuissa sitä viivakoodia?
Itse en ainakaan löytänyt, vaikka huolellisesti tarkastinkin lipun Iskee silmää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Tammikuu 19, 2015, 16:28:45 »

Kun lantakasaa potkaisee, niin haju leviää naapuriinkin. Näin tiedettiin maalla aikoinaan.
Siis lippusysteemissä jokin haisee, mutta kukaan syyllinen ei uskalla tunnustaa.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #16 : Tammikuu 20, 2015, 07:57:40 »

Kun lantakasaa potkaisee, niin haju leviää naapuriinkin. Näin tiedettiin maalla aikoinaan.
Siis lippusysteemissä jokin haisee, mutta kukaan syyllinen ei uskalla tunnustaa.
Lippujärjestelmän pilotointi tehty huonosti tai toinen vaihtoehto on se että se on nyt käynnissä;-)
tallennettu
Mauri Lagerstedt
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 14


« Vastaus #17 : Tammikuu 20, 2015, 08:41:56 »

Tuleekohan lipuntarkastuksia lisää taajamajuniin vai tarkoittaako muutos käytännössä matkustamisen muuttumista ilmaiseksi? Ainakaan tähän saakka en muista koskaan nähneeni tarkastajia kiskobusseissa, muissa kaukojunissakaan vain hyvin harvoin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #18 : Tammikuu 20, 2015, 09:57:14 »

Kun lantakasaa potkaisee, niin haju leviää naapuriinkin. Näin tiedettiin maalla aikoinaan.
Siis lippusysteemissä jokin haisee, mutta kukaan syyllinen ei uskalla tunnustaa.
Lippujärjestelmän pilotointi tehty huonosti tai toinen vaihtoehto on se että se on nyt käynnissä;-)
Systeemi on pilotoitu matkustajilla ja niin johdossa on todettu, että hyvä on. Iskee silmää
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« Vastaus #19 : Tammikuu 20, 2015, 18:10:10 »

Tuleekohan lipuntarkastuksia lisää taajamajuniin vai tarkoittaako muutos käytännössä matkustamisen muuttumista ilmaiseksi? Ainakaan tähän saakka en muista koskaan nähneeni tarkastajia kiskobusseissa, muissa kaukojunissakaan vain hyvin harvoin.

Tässä nyt ei kovin kaksinen ydinfyysikko tarvitse laskentatalouden osalta olla, että ymmärtää tarkastusmaksujen suhteen maksettuihin lippuihin nähden: ei vaan kannata.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Sakari kapinoi VR:n uudistusta vastaan "Ei ne voi junasta uloskaan heittää"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina