Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Keltaiset lipunmyyntimerkit poistuvat HSL-alueen asemilta kevään 2015 aikana  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« : Huhtikuu 02, 2015, 00:37:35 »

HSL ja VR poistavat keltaiset lipunmyyntimerkit HSL-alueen lähijunaliikenteen asemilta. Merkkien poistamisella junan pysähtymispaikkaan saadaan joustavuutta ihmisvirtojen, vuorokauden ajan ja muiden muuttuvien olosuhteiden mukaan. Merkit poistuvat HSL-alueen asemilta kevään 2015 aikana. Muutos ei koske VR:n vyöhykeliikennettä väleillä Kirkkonummi-Karjaa, Kerava-Riihimäki, Kerava-Lahti ja Riihimäki-Lahti.

Muutoksella vastataan myös asiakkaiden esittämiin toiveisiin. Merkkien poistaminen lyhentää kävelymatkoja asemilla ja yhä useammin junaa voi odotella katoksen suojissa. Lipunmyyntimerkkien poistamisen jälkeen konduktöörit myyvät lippuja junissa vanhan käytännön mukaan lipunmyyntivaunuissa. Junan pysähtyessä asemalla konduktöörit ovat vastaanottamassa asiakkaita lipunmyyntivaunun kohdalla.

Matkalippujen junamyynti on tällä hetkellä hyvin pieni osa HSL:n lippujen kokonaismyynnistä. HSL:n lippujen myynti lähijunissa päättyy vuoden 2016 lopussa.

--------------------------------------------

Lähde: HSL https://www.hsl.fi/uutiset/2015/lipunmyyntimerkit-poistuvat-hsl-alueen-asemilta-kevaan-2015-aikana-6282
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Huhtikuu 02, 2015, 01:07:55 »

Mitenkähän HSL on ajatellut valvoa, että siellä ovella tosiaan ollaan vastassa? On meinaan erittäin merkittävä muutos lähiskonnarien työnkuvaan, jos jokaisella asemalla pitää mennä ovelle tervehtimään matkustajia ja soittamaan lähtösoitto niin kuin ohjeissa sanotaan.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #2 : Huhtikuu 02, 2015, 02:20:11 »

Mitenkähän HSL on ajatellut valvoa, että siellä ovella tosiaan ollaan vastassa? On meinaan erittäin merkittävä muutos lähiskonnarien työnkuvaan, jos jokaisella asemalla pitää mennä ovelle tervehtimään matkustajia ja soittamaan lähtösoitto niin kuin ohjeissa sanotaan.

Lähtösoittohan pitää soittaa ovelta nykyisin, kaikilla asemilla. Eihän se vaadi muuta kuin junahenkilökunnan ohjeistukseen muutosta. Kyllähän kaukoliikenteessä ollaan jokaisella asemalla laiturilla vastassa matkustajia. Lähiksessä sitä ei ole ollut tapana, joten vaatii asennemuutoksen myös henkilökunnalta.

Eniten ongelmia tulee aiheuttamaan varmasti lipunmyyntimerkin puuttuminen ja sen seurauksena ihmisten jakautuminen vähän minne sattuu 200-500 metriä pitkillä asemilla. Lisäksi maininta "Merkkien poistamisella junan pysähtymispaikkaan saadaan joustavuutta ihmisvirtojen, vuorokauden ajan ja muiden muuttuvien olosuhteiden mukaan." voi käytännössä tulkita niin että kuljettaja voi pysähtyä mihin kohtaan asemalaituria haluu ihan oman mielialansa mukaan. Tämä aiheuttaa myös sen et pysähtymisajat pitenevät.

Ymmärrän hyvin lipunmyyntimerkkien poiston, koska lipunmyynti loppuu 2016 vuoden lopussa HSL-alueen junissa. Mutta siihen on vielä yli puolitoistavuotta. Tämä on taas HSL:n järjettömiä ideoita.

Ihmettelen jossei tuu mitään merkintää junan pysähtymispaikasta. Tottakai alan harrastajat osaa tulkita keltaisia pysähtymismerkkejä, mutta ei tavallinen tallaaja. Ja tuon "joustavan pysähtymispaikan" perusteella tulkitsen asian niin ettei pysähtymismerkkejä enään ole/niillä ei ole väliä.

Miten asian voisi ratkaista: määritellään pysähtymispaikat, kuten nytkin. Asemille kiinteet merkinnät mihin kohtaan pysähtyy lyhytjuna ja mihin pitkä. Samaten infonäyttöihin. Ei siinä ole mitään järkeä et 1 yksikköisellä voidaan pysähtyä mihin tahansa kohtaa asemaa.
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 233


« Vastaus #3 : Huhtikuu 02, 2015, 13:03:55 »

Mitäköhän tällä systeemillä nyt oikein haetaan? Ja miksi kyltit nyt ollaan poistamassa kun justiinsa muutama kuukausi takaperin niitä ainakin rantaradalla asenneltiin uusiin paikkoihin?

Tosta saa jotenkin sen käsityksen, että nyt veturinkuljettaja saa itse päättää mihin junansa pysäyttää. Eihän tossa ole mitään järkeä. Tottuneet junan käyttäjät osaa jo valmiiksi mennä laitureille sellaisiin kohtiin joissa yleensä junassa on hyvin tilaa. Nyt näyttäisi lähtevän tuokin mahdollisuus. Entäpä sitte vieraalla asemalla jossa junan pysähdyspaikasta ei ole mitään tietoa? Siellä sitte vaan summissa johonkin ja jos lotto-onni on suotuisa junan kyytiin pääsee ilman juoksua.
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #4 : Huhtikuu 08, 2015, 16:05:09 »

Tottuneet junan käyttäjät osaa jo valmiiksi mennä laitureille sellaisiin kohtiin joissa yleensä junassa on hyvin tilaa.
Juu, ne molemmat tottuneet osaa odottaa siinä oikeassa kohdassa, kun laiturin päässä on sitten ne loput 173 tottumatonta.

Massoina ihmiset on aivan toivottomia umpiluupäitä, massa ei näe, ymmärrä eikä opi. Asemilla meno näyttää siltä että jokainen on tasan ensimmäistä kertaa junalla liikkeellä ja sitten kirjoitetaan yleisönosastoon kuinka kuljettaja ihan kiusalla pysähtyy kauas matkustajista ja naureskelee kun matkustajat joutuvat kävelemään tai sitten elehditään vihaisesti kuljettajalle kun ei pysähdytä sinne mihin kuningas matkustaja on katsonut hyväksi jäädä junaa odottamaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Keltaiset lipunmyyntimerkit poistuvat HSL-alueen asemilta kevään 2015 aikana  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina