Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Poliisi taltutti sähköllä "junakaapparin"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« : Kesäkuu 17, 2014, 08:09:31 »

Poliisi käytti etälamautinta taltuttaessaan viihteellä olleen tamperelaismiehen asemalle käyntiin jätetystä veturista.

Virkavalta luuli tamperelaismiestä itsetuhoiseksi junakaappariksi, joka aikoisi törmätä vastaantulevaan junaan.

Mies itse sanoo halunneensa vain estää veturin luvattoman käytön.

"Astuin sisään"

Kaikki alkoi humalaisen juhlijan hetkellisestä päähänpistosta. Ja sitä seuranneesta isosta väärinkäsityksestä.

- Olin ollut kaupungilla kierroksella ja pysähdyin tupakalle rautatieaseman kulmille. Kello lähenteli kolmea sunnuntain puolella, kertoo päivällä putkasta päässyt "veturimies" Iltalehdelle.

Asemalla seisoi tyhjä veturi käynnissä ja valot päällä.

- Jostain vain sain päähänpiston mennä kokeilemaan veturin ovea. Sehän aukesi. Ketään ei näkynyt paikalla, joten menin sisään.

Mies sanoo tutkineensa paikkoja ja hortoilleensa veturissa toistakymmentä minuuttia. Lopulta hän päätti soittaa siskolleen.

- Kerroin, missä olen. Hämmästelin, miten on mahdollista, että lukitsematon veturi seisoo asemalla käynnissä. Tällähän voisi tappaa ihmisiä. Joku voisi hypätä puikkoihin, lähteä liikkeelle ja törmätä vastaantulevaan junaan.

Sisko oli yhtä ihmeissään tapahtuneesta. Hän soitti poliisille ja kertoi veljensä puhelusta.

"Taju meni"

- Ilmeisesti poliisit olivat käsittäneet, että minä aikoisin lähteä ajamaan ja ottaa parisataa ihmistä hengiltä. Yhtäkkiä poliiseja oli iso joukko ympärilläni. Pelästyin todella, mies kertoo.

Hän myöntää hässäkän aikana panneensa poliisille kampoihin.

- Näin, kun poliisi otti vyöltään keltaisen etälamauttimen. Sitten meni taju. Heräsin vasta aamulla putkasta.

Kun "veturimies" oli selvinnyt humalastaan, poliisi kuulusteli hänet alustavasti.

- Kyllä se kuulustelija ymmärsi, mitä olin tarkoittanut. Saa nähdä, mitä tästä seuraa. Sanoivat, että enimmillään kolmen vuoden vankeus. Aika erikoista, kun ainoa tarkoitukseni oli estää luvaton liikkeellelähtö ja herättää VR pitämään parempaa huolta kalustostaan, mies hämmästelee.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014061618410293_uu.shtml
tallennettu
Elias Murto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #1 : Kesäkuu 17, 2014, 21:34:41 »

IL: "Asemalla seisoi tyhjä veturi käynnissä ja valot päällä."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014061618410293_uu.shtml

IL: "Hän oli tunkeutunut luvatta junaan ja jollain konstilla saanut kytkettyä virrat päälle."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014061618411479_uu.shtml

Oliko siinä veturissa virrat päällä miehen mennessä sisään vai ei? Miten pitäisi tulkita "käynnissä oleva" sähköveturi? Olisiko humalainen hiippari saanut esimerkiksi virroittimen nostettua ylös? Uutinen jättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia.

tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #2 : Kesäkuu 17, 2014, 21:49:11 »

Oliko siinä veturissa virrat päällä miehen mennessä sisään vai ei? Miten pitäisi tulkita "käynnissä oleva" sähköveturi? Olisiko humalainen hiippari saanut esimerkiksi virroittimen nostettua ylös? Uutinen jättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia.

Ainakin mitä minä olen havainnoinut, sähköveturit seisoo Tampereen asemalla pitkiäkin aikoja ovet auki (lukitsematta), virroitin ylhäällä ja valot päällä eli virrat on hyvinkin päällä. Normaali tapa siis.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Kesäkuu 18, 2014, 01:41:17 »

Oliko siinä veturissa virrat päällä miehen mennessä sisään vai ei? Miten pitäisi tulkita "käynnissä oleva" sähköveturi? Olisiko humalainen hiippari saanut esimerkiksi virroittimen nostettua ylös? Uutinen jättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia.

Ainakin mitä minä olen havainnoinut, sähköveturit seisoo Tampereen asemalla pitkiäkin aikoja ovet auki (lukitsematta), virroitin ylhäällä ja valot päällä eli virrat on hyvinkin päällä. Normaali tapa siis.


Ja vaikka joku sisään pääsisiin (kuten uutisen mies), ei se sitä liikkeelle saisi ellei ole jotain tietämystä veureista valmiiksi.
tallennettu
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #4 : Kesäkuu 18, 2014, 10:38:45 »

Oliko siinä veturissa virrat päällä miehen mennessä sisään vai ei? Miten pitäisi tulkita "käynnissä oleva" sähköveturi? Olisiko humalainen hiippari saanut esimerkiksi virroittimen nostettua ylös? Uutinen jättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia.

Ainakin mitä minä olen havainnoinut, sähköveturit seisoo Tampereen asemalla pitkiäkin aikoja ovet auki (lukitsematta), virroitin ylhäällä ja valot päällä eli virrat on hyvinkin päällä. Normaali tapa siis.


Ja vaikka joku sisään pääsisiin (kuten uutisen mies), ei se sitä liikkeelle saisi ellei ole jotain tietämystä veureista valmiiksi.

Eiköhän se liikkeelle saa kunhan tarpeeksi kauan temppuilee vaikkei tietämystä olisikaan.

En tiedä oliko Jyväskylässä kesällä 2006 junan luvatta käyttöönottaneella tietämystä, vai saiko vain ajan ja tuurin kanssa veturin liikkeelle ja ajettua toistasataa metriä kunnes turvaraiteelle eksyi.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Poliisi taltutti sähköllä "junakaapparin"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina