Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Dv12 Tier 5?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« : Tammikuu 30, 2015, 02:21:35 »

Mitä oikeasti tarvittaisiin Dv12 (Dr13) -kaluston saattamiseen nykykuntoon?

Ongelmana on ristiinnaulitsemisen aikainen, megawatin V16, joka nokeaa radanvarsiukot.

Tämän päivän dieseleistä löytyisi vaihtoehto, mikäli asiaam haluttaisiin ottaa kantaa.

Tallennan keskustelunne.

En kuuntele ongelmianne...
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 288


« Vastaus #1 : Tammikuu 30, 2015, 06:38:53 »

Mitä oikeasti tarvittaisiin Dv12 (Dr13) -kaluston saattamiseen nykykuntoon?

Ongelmana on ristiinnaulitsemisen aikainen, megawatin V16, joka nokeaa radanvarsiukot.

Tämän päivän dieseleistä löytyisi vaihtoehto, mikäli asiaam haluttaisiin ottaa kantaa.

Tallennan keskustelunne.

En kuuntele ongelmianne...

Koko veturi varmaan pitäisi uusia alustaa ja telejä lukuunottamatta, että sellainen nykyaikaistaminen olisi mahdollista. Helpompaa varmaan tilata uusia... Uusi pääkone vaihteistoineen, uudet apulaitteet, nykyaikaisempi konesuoja, moderni, ergonominen ja hiljsinen ohjaamo, mahdollisesti LED-valot.
tallennettu

Lisää kuviani löydät osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/134028344@N03
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #2 : Tammikuu 30, 2015, 12:16:44 »

Dv:issähän on jo saneerattu ohjaamot ja modernisoitu mm. sähköjärjestelmät ja lämmityslaitteet. Jos pidetään Tier 5 -vaatimusta keskeisenä tavoitteena ja sivutuotteena otetaan vastaan mm. polttoaineen kulutuksen pieneneminen, en keksi välttämättä muuta kuin pääkoneen vaihtamisen. Jäähdytysjärjestelmä riittäisi todennäköisesti karvan verran isommallekin moottorille; perustelen tätä sillä, että Dv:ssä ei ole isommin vakavia lämpöongelmia ja uudempi moottori tuottaa vähemmän hukkalämpöä. Tehokkaammasta moottorista ei tietenkään ole hyötyä vaihtamatta vaihteistoa, ja se puolestaan maksaa. Dv:n pakoputkisto on hyvin yksinkertainen joten se lienee helposti vaihdettavissa pääkoneen vaihdon yhteydessä ja tuloksena on hiljaisempi veturi.

Telien, akselinkäyttölaitteiden ja vaihteiston elinkaarta en tiedä ts. ei ole tietoa, kauanko niillä on elämää jäljellä. Saattaa olla hyvinkin kauan.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #3 : Tammikuu 31, 2015, 10:53:14 »

Kyllähän "jenkeissäkin" kalustoja päivitellään, samoin perustein. Miksi rakentaa kokonaan uutta masiinaa, jos/kun se ei siitä siltä osin paranisi, ollen edullisempi vaihtoehto. Eiköhän myös tuon kotimaisen yrittäjän tilaamat veturit olekin päivitettyjä versioita.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #4 : Syyskuu 04, 2015, 14:07:36 »

Kyllä Dv12:sta tulee aivan liikaa savua. Pois rautateiltä tuollaiset saastuttajat ja sähköä tilalle. Vihainen
tallennettu
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #5 : Syyskuu 04, 2015, 17:11:46 »

Dv12 taitaa olla vähän turhan pieni nykyajan tarpeisiin, että kannattaisi tehdä noin isoa remonttia.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Dv12 Tier 5?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina