Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 58 | Siirry alas Tulostusversio
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #550 : Kesäkuu 16, 2010, 16:20:33 »

C6 olikin aika kummajainen, jos tiedot pitävät paikkansa: USA:sta Panaman kautta Venäjälle ja sieltä Suomeen 1918.
Ehkä raja-asemillekin on ajettu jenkkihöyryillä, Venäjällehän niitä on viety runsaasti. Tornioon tuskin tultiin SJ:n jenkeillä, ei niitä tainnut paljon ollakaan.
Lajunen 2p Tervo 3p (ei kuulemma knopita) Itävuo 3p.
Heikki jatkaa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2434


« Vastaus #551 : Kesäkuu 16, 2010, 17:03:46 »

C6 olikin aika kummajainen, jos tiedot pitävät paikkansa: USA:sta Panaman kautta Venäjälle ja sieltä Suomeen 1918.
Ehkä raja-asemillekin on ajettu jenkkihöyryillä, Venäjällehän niitä on viety runsaasti. Tornioon tuskin tultiin SJ:n jenkeillä, ei niitä tainnut paljon ollakaan.
.....
Minä kieltäydyn uskomasta, että C6 olisi Rogers ja vielä Panamasta tullut. Istun taas junassa, joten en voi katsoa Resiinaa 3-88 ja mitä siinä sanotaan. Suomet Veturit ykkösosan uudessa painoksessa tulee kilpaileva versio. Eiköhän se ollut Borsigin valmistama ja tullut Moskova, Kursk, Nizhegorod ja Murom -rautatieltä, siellä Z 11 ja sitten T 111 (tenderi T 115).
tallennettu
Heikki Itävuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« Vastaus #552 : Kesäkuu 16, 2010, 17:25:34 »

Lajunen 2p Tervo 3p (ei kuulemma knopita) Itävuo 3p.
Heikki jatkaa.
Joku muu saa jatkaa.
tallennettu
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #553 : Kesäkuu 16, 2010, 17:32:48 »

Toivottavasti oikeaa tietoa saadaan. Ripottakoon tuhkaa päällensä ja ripustakoon myllynkiven kaulaansa hän, joka on tuon tiedon Resiinaan kirjoittanut.

Topi jatkakoon.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2434


« Vastaus #554 : Kesäkuu 17, 2010, 00:37:24 »

Pekka on liian ankara. Veikkaisin Jukka Nurmisen viestittäneen vuoden 1988 tietämyksen tason Resiinaan. Rangaistus Jukan kohdalla on myöhässä ja toisaalta Jukka sittemmin muutti kantaansa. Tapio Eonsuu löysi suomalaisia ja venäläisiä lähteitä ja tietoja yhdistellen uuden todennäköisemmän vaihtoehdon eli sen kuin annoin. Sen veturin liikkeet Suomessa on suhteellisen hyvin dokumentoitu. Jukka hyväksyi uuden tiedon ja minun osuuteni asiassa on ollut vain hyväksyä osaltani TAE:n ja Jukan yhteisesti hyväksymä ratkaisu.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2434


« Vastaus #555 : Kesäkuu 17, 2010, 00:47:32 »

Vielä semmoinenen sinänsä ulkopuolinen kommentti, että kun Resiinan "Tasoristeys"-palstalla ei mainita lähdettä, niin lähde jää arvailun varaan. Asiassa on tietysti sekä hyviä että huonoja puolia. Hyvät puolet korostuvat uutisen ollessa tuore ja huonot vuosia myöhemmin.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #556 : Kesäkuu 17, 2010, 02:57:09 »

Topi jatkakoon.

No äh. Ei ketjun säännöissä sanota, että knopitusvuorosta saa luopua  Vihainen


Heitetään pikainen:

Itsetoiminen ilmajarru on vanha keksintö, joka on edelleen hyvin laajalti käytössä perustoiminnoiltaan aivan alkuperäisen kaltaisena.

Kuka patentoi itsetoimisen ilmajarrun, ja minä päivänä?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #557 : Kesäkuu 17, 2010, 14:31:38 »

Yritänpä edes yhden kerran eläessäni: George Westinghouse. Pyörittää silmiään
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #558 : Kesäkuu 17, 2010, 15:11:20 »

...ja minä päivänä?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #559 : Kesäkuu 17, 2010, 19:43:43 »

...ja minä päivänä?
Äääh. Nyt pitäisi jo sekä Googlata henkilö että kaivella esiin joku ikuinen allakka. Tyydyn veikkaamaan: torstaina.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #560 : Kesäkuu 17, 2010, 20:10:50 »

...ja minä päivänä?
Äääh. Nyt pitäisi jo sekä Googlata henkilö että kaivella esiin joku ikuinen allakka. Tyydyn veikkaamaan: torstaina.


Tämä on hyvä teoria myös lastthursdayismin näkökulmasta. Kyseinen jarrutyyppihän katsotaan keksityksi ennen viime torstaina ja jokainen viime lastthursdayismin kannattaja tietää, että Jumala on luonut maailman viime torstaina ja kaikki sitä vanhemmilta vaikuttavat muistot, esineet ja vastaavat on luotu viime torstaina. Ja viime torstainahan tosiaan oli torstai. Lisätietoja vaikkapa täältä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2434


« Vastaus #561 : Kesäkuu 17, 2010, 20:14:42 »

Kaatuuko teoria siihen, että Pertillä on pränttivirhe, vain 1. kirjain on oikein?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #562 : Kesäkuu 23, 2010, 10:52:36 »

No kuuklataan nyt sitten jos kukaan muu ei kerran jaksa: Tiistai (29.7.1873).
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #563 : Kesäkuu 23, 2010, 15:04:19 »

No kuuklataan nyt sitten jos kukaan muu ei kerran jaksa: Tiistai (29.7.1873).

Itse olen löytävinäni eri päivämäärän. Pertin veikkaus kuitenkin osui samalle vuosikymmenelle (Näyttää kieltä), joten julistan hänet voittajaksi.

Patent-invent.com http://www.patent-invent.com/air_brake_patent.html väittää, että oikea päivämäärä on 5.3.1872. Patentin kuvaus kuuluu siis: "Improvement in steam-power air-brakes for railway use. Providing each car (carriage) with an auxiliary air reservoir which shall be filled from the main reservoir and which can be used independently for each car."

29.7.1873 on myös patentoitu jotain, mutta se on ollut "reissue" (uudelleenjulkaisu?) aiemmasta patentista, joka ei liity itsetoimiseen jarruun - joskin junan jarruihin kuitenkin.

Mainittakoon, että vaikka wikipedia ei itsessään ole pätevä lähde ilman päteviä lähdeviitteitä, se mainitsee patentin ajankohdaksi myöskin tuon 5.3.1873.

Kyseessä oleva patentti pdf:nä (engl.) http://www.freepatentsonline.com/124405.pdf

Pertti knopittakoot seuraavana.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #564 : Kesäkuu 23, 2010, 22:15:44 »

Pertti knopittakoot seuraavana.

Uh... ellei vuoroa saa siirtää, joudutte odottelemaan vajaan viikon: häivyn huomenna sähköttömälle mökille olemaan viettämättä remuisaa juhannusta.

Hauskaa jussia kaikille!

PS. Totta, tuo löytämäni päivä on todellakin "reissue", enpäs tajunnut mitä se "re" patentin numerossa tarkoitti...
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2587


« Vastaus #565 : Heinäkuu 15, 2010, 00:44:04 »

Viikko jos toinenkin on jo vierähtänyt...knopittaako Pertti?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #566 : Heinäkuu 15, 2010, 09:53:29 »

Pahus, tämä oli kyllä päässyt tyystin unohtumaan. Kun en nyt keksi mitään fiksua kysyttävää, pyydän saada luovuttaa vuoroni Jimille, joka hoksasi muistuttaa asiasta.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2587


« Vastaus #567 : Heinäkuu 15, 2010, 14:43:59 »

Laitanpa kuvallisen knopin. Eli mistä löytyy tällainen rautatiesilta. Kuva on rajattu ettei knoppi olisi aivan helppo.


* IMG_0207a.jpg (71.04 kilotavua, 800x177 - tarkasteltu 407 kertaa.)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #568 : Heinäkuu 15, 2010, 15:53:44 »

Tarjotaan vanhaa Lovisa - Wesijärvi -radan siltaa Orimattilassa. (On niin tutun näköinen pienoismallin esikuvaksi)
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2587


« Vastaus #569 : Heinäkuu 15, 2010, 20:50:39 »

Ei osunut.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2587


« Vastaus #570 : Heinäkuu 18, 2010, 14:53:46 »

Näyttää taas knopittelu jäävän...
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2587


« Vastaus #571 : Heinäkuu 23, 2010, 21:45:42 »

Olenko mä joku vastenmielinen persoona VOrgissa? Knoppiketjuun vastattiin tuon tuostakin, ennen kuin laitoin oman knoppini. Sitten meno hyytyi. Luultavasti ajattelette jotain tän tapasta: "ai toi on toi Jimi taas...no mitäköhän se on taas laittanu...vai niin"...ja siihen se jää. Jos ette tiedä vastausta, arvatkaa nyt, herran ihme nähköön!
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #572 : Heinäkuu 23, 2010, 21:49:18 »

Arvataampa Seinäjoki-Vaasa rataa!

Jimi: et ainakaan tälläsen junasivureuhojan mielestä oo ärsyttävä Hymyilee leveästi
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2587


« Vastaus #573 : Heinäkuu 23, 2010, 21:53:10 »

ST ei yltänyt pisteille. Yrittääkö muut?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 147


« Vastaus #574 : Heinäkuu 23, 2010, 22:34:39 »

Joo. Ämmänsaaren rata.
tallennettu

Sivuja: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 58 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina