Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 36 37 [38] 39 40 ... 58 | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2434


« Vastaus #925 : Syyskuu 02, 2012, 01:08:05 »

Jimi löysi aivan samaa mallia olevan veturin kuvan. Kysytty veturi ei kuitenkaan liikennöi Saksassa eikä Saksan naapurimaassa ja sen nykyisen lyhyen ja nykyisen pitkän numeron yhtäläisyyskin on vain osittainen. Siksi numero pistikin silmääni, että pitkä numerosarja on niin kaukana toisesta todellisuudesta, jopa maan suhteen. En tiedä omistaako esim joku saksalainen leasingfirma veturin ja siksi maatunnus on 80. Pidän enemmän vanhanaikaisista merkinnöistä, koska tämänkin veturin kohdalla ne yksiselitteisesti kertovat missä se liikennöi ja kenen liikenteessä. Mutta vanhanaikainen numero ja joko yhtiön nimi tai edes maan nimi ovat edelleen hakusessa.
tallennettu
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 197


« Vastaus #926 : Syyskuu 02, 2012, 02:31:58 »

Veturi on aikoinaan rekisteröity Saksaan ja on saanut pitää numeronsa, vaikka operaattori/omistaja on vaihtunut. Nopealla haulla selvisi, että veturin on omistanut jossain vaiheessa saksalainen leasingfirma Dispolok. Nykyisin taitaa olla Ruotsissa Hector Railin nimissä?

Euronumero on muodostettu saksalaiseen tapaan liittämällä kansainvälisen osan (91 80) perään eräänlainen täytenumero ja vanha numero (182 503-3). Täytenumeroksi on valittu se numero, jolla euronumerolle saadaan laskettua sama tarkistusnumero kuin mikä on vanhalla numerolla.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2434


« Vastaus #927 : Syyskuu 02, 2012, 03:36:12 »

Jussi-Pekka kertoi jo niin paljon, että hyväksytään.

Veturi on siis nykyisin Ruotsissa, Hector Rail 242.503 "Balboa" ja ollut veturina minun matkoillani kahdesti reilun viikon sisällä. Sen valmistustiedot ovat Siemens 20559/2001, malli ES 64 U2. Ensimmäinen omistaja oli Siemens Dispolok GmbH, München, numero ES 64 U2-003. Pitkän numeron 91 80 6182 503-3 D-DISPO se sai 1.1.2007. Hector Rail AB, Danderyd, Sverige osti sen joulukuussa 2010. Uuden lyhytnumeronsa se sai kesäkuussa 2011. Minä olin luullut, että pitkä numero kertoo missä maassa kalustoyksikkö on rekisteröity, mutta se taisi olla väärä käsitys sikäli, että se kertookin vanhentuneen tiedon ja sikäli en ymmärrä sen tarkoitusta. Onneksi ei tarvitsekkaan.

Jussi-Pekka saa jatkaa.
tallennettu
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 197


« Vastaus #928 : Syyskuu 02, 2012, 19:08:35 »

Kevättalvella 2007 täydennettiin Eip-sarjaa vaunuilla 23262–23266. Tavan mukaisesti muutostöistä on jätetty muistoksi tarrat valmistajanlaattojen päälle. Tarroihin painettu tieto ei (ainakaan kahdessa vaunussa) ole oikein. Mikä tieto on tarroissa väärin?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #929 : Syyskuu 02, 2012, 22:39:39 »

Kevättalvella 2007 täydennettiin Eip-sarjaa vaunuilla 23262–23266. Tavan mukaisesti muutostöistä on jätetty muistoksi tarrat valmistajanlaattojen päälle. Tarroihin painettu tieto ei (ainakaan kahdessa vaunussa) ole oikein. Mikä tieto on tarroissa väärin?
Olisiko valmistusvuotena muutosvuosi eikä todellinen Pasilan konepajan valmistumisvuosi?
tallennettu
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 197


« Vastaus #930 : Syyskuu 02, 2012, 23:38:09 »

Tarramalli on sama, jota on liimailtu muutettuihin vaunuihin ainakin vuodesta 2004 alkaen. Tarran yläreunassa lukee 'Muutettu', eli sillä ei huijata "tavallisia ihmisiäkään" luulemaan vaunua nuoremmaksi.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #931 : Syyskuu 05, 2012, 10:54:07 »

Tälläinen pähkinä purtavaksi kun, jokainen vanhempi vorkilainen muistaa idän ihmeiden. ( Sr1 ) uudelleen maalauksen, heitetään kehään kysymys, nuoremmille vorkkilaisille, idän ihme 3088 maalattiin 1992 mutta millä paikkakunnalla?.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #932 : Syyskuu 09, 2012, 22:58:04 »

Ketjun sääntöjen mukaan kysymyksen saa esittää joko:

1. Edellisen kysymyksen kysyjän tuomaroima ko. kysymyksen oikein (tai riittävän oikein) ensimmäisenä vastannut, tai

2. (Myöhemmän sääntölisäyksen mukaisesti) kuka tahansa, mikäli ketjussa ei ole tullut uusia viestejä yli viikkoon.

Kumpikaan kohdista ei ole vielä toteutunut, joten Jyrkin kommentti oli ennenaikainen.

Ehdotan, että Jyrkin kysymykseen suhtaudutaan ketjun jatkumon ulkopuolisena kysymyksenä, johon saa vastata mutta johon oikein vastaamalla ei saa kysymysvuoroa.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #933 : Syyskuu 09, 2012, 23:42:18 »

Asiallinen kommentti en huommannut lukea, alussa kerrottuja sääntöjä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2012, 18:03:45 kirjoittanut Jyrki Talvi » tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2434


« Vastaus #934 : Syyskuu 10, 2012, 20:21:30 »

Palataan Jussi-Pekan kysymykseen. Ilmeisesti oikeaa vastausta ei vielä ole? En ole kyseisissä vaunuissa matkustanut, mutta vinkin perusteella veikkaisin, että vaunun valmistaja on väärä (tarrassa VR Henkilöliikenne, vaan ei esim. VR Pasilan konepaja).
tallennettu
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 197


« Vastaus #935 : Syyskuu 11, 2012, 20:22:43 »

Virhe on muutostiedoissa. Valmistustiedot eivät liity tähän tapaukseen.

(Päivitys: sama virhe löytyy neljästä vaunusta ja varmaan viidennestäkin.)
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #936 : Syyskuu 11, 2012, 20:33:09 »

Joku samantyyppinen virhe kuin viimeisimmissä Edb-muutostarroissa eli kaikissa on vaikkapa 01-2007 ja vaunut on muutettu todellisuudessa huhtikuussa?
tallennettu
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 197


« Vastaus #937 : Syyskuu 11, 2012, 20:54:35 »

Joku samantyyppinen virhe kuin viimeisimmissä Edb-muutostarroissa eli kaikissa on vaikkapa 01-2007 ja vaunut on muutettu todellisuudessa huhtikuussa?

Tarpeeksi oikein.

Liitteestä on havaittavissa, että virhe on räikeämpi kuin Jounin esimerkissä.


* vorg_knoppi_201209.jpg (44.44 kilotavua, 500x240 - tarkasteltu 347 kertaa.)
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #938 : Syyskuu 11, 2012, 21:42:31 »

Hmm... mitähän sitä tällä kertaa keksisi?

Täytyy ammentaa vanhalta kotiseudulta, kun nykyisestä ei ole vielä kovin hyvää knoppivarastoa. Missä sijaitsi Jyväskylän asemarakennusta lähin linjasuojastusopastin? Tästä voinee päätellä, että tänä päivänä kyseinen opastin on manan majoilla. Iskee silmää
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #939 : Syyskuu 11, 2012, 23:18:23 »

Ei ole kukaan uskaltaunut vastaamaan tuohon Jyrkin kyselyyn Sr1:n maalauksesta, vanha olen enkä asiasta mitään tiedä. Mutta aikoinaan moni Sr1:n vieraili Vaasassa, olisiko voitu maalata siellä?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #940 : Syyskuu 12, 2012, 07:19:27 »

Vaasa saattaisi olla oikein. Vaasan konepaja teki myös Dr13-vetureiden ohjaamosaneerauksia.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #941 : Syyskuu 18, 2012, 14:52:31 »

Hmm... mitähän sitä tällä kertaa keksisi?

Täytyy ammentaa vanhalta kotiseudulta, kun nykyisestä ei ole vielä kovin hyvää knoppivarastoa. Missä sijaitsi Jyväskylän asemarakennusta lähin linjasuojastusopastin? Tästä voinee päätellä, että tänä päivänä kyseinen opastin on manan majoilla. Iskee silmää

Tarjotaanpa, että Jyväskylän ratapihan pohjoisen tulo-opastimen kohdalla (Siis Haapajärven suuntaan). Liittyi aikanaan tunnelin turvaamiseen tehtyyn Jyväskylä - Leppävesi -suojastukseen.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #942 : Syyskuu 18, 2012, 15:43:02 »

Tarjotaanpa, että Jyväskylän ratapihan pohjoisen tulo-opastimen kohdalla (Siis Haapajärven suuntaan). Liittyi aikanaan tunnelin turvaamiseen tehtyyn Jyväskylä - Leppävesi -suojastukseen.
Siinähän se oli. Vastauksia tuli vähän, mutta yksi oikea riittää. Vuoro Tepolle.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #943 : Syyskuu 20, 2012, 07:33:14 »

Elokuun 11. ja 12 päivänä kulki useita matkustajajunia Karjaan ja Hyvonkään välisellä radalla. Jotenka heitetäänpä kysymys, miten nämä junat olivatkaan kilvitetty  suunnassa Karjaa - Hyvinkää (mahdolliset kauttakulkuasemat mainiten). Ja ektrana vielä miten  nämä mahdolliset kauttakulkuasemat oli esitetty?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #944 : Lokakuu 02, 2012, 04:15:44 »

Elokuun 11. ja 12 päivänä kulki useita matkustajajunia Karjaan ja Hyvonkään välisellä radalla. Jotenka heitetäänpä kysymys, miten nämä junat olivatkaan kilvitetty  suunnassa Karjaa - Hyvinkää (mahdolliset kauttakulkuasemat mainiten). Ja ektrana vielä miten  nämä mahdolliset kauttakulkuasemat oli esitetty?

Hmm.. Ainakin Karjaalle mentäessä oli eräässä junassa

"Karjaa
Lohjan kautta

Karis
Via Lojo"

Joten, olisiko sitten ollut Hyvinkäälle mentäessä kilvissä
"Rautatiemuseo
Lohjan kautta" ja samma på svenska?

Joissain taas oli taas pelkkä Hyvinkää.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #945 : Lokakuu 02, 2012, 07:26:36 »



Hmm.. Ainakin Karjaalle mentäessä oli eräässä junassa

"Karjaa
Lohjan kautta

Karis
Via Lojo"

Joten, olisiko sitten ollut Hyvinkäälle mentäessä kilvissä
"Rautatiemuseo
Lohjan kautta" ja samma på svenska?

Joissain taas oli taas pelkkä Hyvinkää.

Hyvää yritystä. Tästä on hyvä lähteä alkuun. Pelkkää Hyvinkäätä ei pitänyt olla yhdessäkään junassa. Vinkki: tutkikaapa museojunien aiatauluja tuolta ajanjaksolta ja sitten kuva/vidoomateriaalia, joita löytyy runsaasti netistä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #946 : Lokakuu 03, 2012, 00:06:02 »

Hyvää yritystä. Tästä on hyvä lähteä alkuun. Pelkkää Hyvinkäätä ei pitänyt olla yhdessäkään junassa. Vinkki: tutkikaapa museojunien aiatauluja tuolta ajanjaksolta ja sitten kuva/vidoomateriaalia, joita löytyy runsaasti netistä.

Hmm.. Enpä tajunnut videoitani tutkia.. Iskee silmää P501:ssä oli "Rautatiemuseo" yhdessä kilvessä, toisessa kilvessä oli sen yläpuolella pienellä jotain, olisiko ollut Hyvinkää.

tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #947 : Lokakuu 03, 2012, 07:26:09 »

Sekin alkaa polttamaan. Eli ensimmäinen juna alkaapi saada muodon j. 501 kilvitetty .....
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #948 : Lokakuu 05, 2012, 01:36:32 »

Sekin alkaa polttamaan. Eli ensimmäinen juna alkaapi saada muodon j. 501 kilvitetty .....

Nyt ei aivoit kyllä toimi kun kärryiltä putosin..  Pyörittää silmiään
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #949 : Lokakuu 05, 2012, 07:13:07 »


Hmm.. Enpä tajunnut videoitani tutkia.. Iskee silmää P501:ssä oli "Rautatiemuseo" yhdessä kilvessä, toisessa kilvessä oli sen yläpuolella pienellä jotain, olisiko ollut Hyvinkää.

Eli sinähän vastasit melkein kilvitykseen junan 501 osalta, eli käytännössä määräaseman osaltata. Ja olet ilmeisestikin hyvin jäljillä, jotta junan 501 osalta ratkaisu on hyvin lähellä. Ja sitten alkanee kait muutkin junat ratketa....
tallennettu
Sivuja: 1 ... 36 37 [38] 39 40 ... 58 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina