Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 38 39 [40] 41 42 ... 58 | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #975 : Lokakuu 24, 2012, 15:32:47 »

Itään lähdettäessä (ja myös pohjoiseen lähdettäessä) kun junan numero muuttuu tarvitaan lähtölupa. Normaalisti se on siis opastimen Aja-opaste, mutta silloin kun annetaan seis-opastetta näyttävän pääopastimen ohituslupa, niin lähtölupa on erikseen saatava.  Eli alkuasemalta lähdettäessä junalla on oltava lähtölupa.

Kyllä. Hyväksytään vastaus.

Lähtöä ei saa suorittaa ennen seuraavia asioita (knopin tilanteessa):

- Kello on vähintään lähtöaika
- Juna on kunnossa lähtöä varten (ovivalo, ja muutoinkin)
- Konduktööri on antanut valmis lähtöön -opasteen

Lähtöpaikalla (ja lupapaikalla, ja jos liikenteenohjaus on erikseen määrännyt pysähtymään) LISÄKSI:

- On saatu lähtölupa (joka Riihimäellä annetaan lähtösuunnan pääopastimen ajonsallivalla opasteella).

Erona Tampereen ja Lahden junille - ja samalla vastaus knoppiin - on siis se, että Tampereen suunnan juna saa pääopastimesta riippumatta lähteä liikkeelle ja ajaa vaikkapa sinne pääopastimelle odottelemaan sen vaihtumista. Lahden suuntaan lähtevä ei saa. Mitään järkeähän lähtemisessä ennen viherrystä ei ole Tampereenkaan suuntaan, eikä sitä siksi tehdäkään. Mutta sallittua se on. Hymyilee

Ainakin aikaisemmin lähtölupa vaadittiin myös junalta, jonka kokoonpano muuttuu kesken matkan. Siksi rajasin tuon mahdollisuuden ulkopuolelle. Nyt en kuitenkaan tuoreimmasta määräyksestä löytänyt tuota kohtaa, mutta ehkäpä se löytyy jostain muusta säännöksestä. Hymyilee
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #976 : Lokakuu 24, 2012, 15:33:50 »

Teppo knopittaa seuraavaksi.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #977 : Lokakuu 30, 2012, 10:52:04 »

Eli kysytäänpäs koska junalauttaliikenne alkoi Hangosta ja mikä oli aluksen nimi silloin?
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 311


« Vastaus #978 : Lokakuu 30, 2012, 12:06:17 »

Vuonna 1975 ja alus oli M/S Railship. Jossain vaiheessa nimen perään on tullut järjestysnumero I.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #979 : Lokakuu 30, 2012, 12:51:44 »

Löytyisiköhän vielä kuukautta tai jopa päivääkin liikenteen alkuun?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #980 : Lokakuu 30, 2012, 14:46:13 »

Löytyisiköhän vielä kuukautta tai jopa päivääkin liikenteen alkuun?

15.02.1975

Ymmärtääkseni Railship I oli nimenä jo ihan alunperin, ainakin 10.02.1975 se sai Railship I nimekseen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #981 : Lokakuu 30, 2012, 14:49:36 »

Ja tämän päivän löytää mm. http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Ship_I
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #982 : Lokakuu 30, 2012, 14:55:53 »

Löytyisiköhän vielä kuukautta tai jopa päivääkin liikenteen alkuun?

15.02.1975

Ymmärtääkseni Railship I oli nimenä jo ihan alunperin, ainakin 10.02.1975 se sai Railship I nimekseen.

No niin, löytyihän ne tiedot sieltä. Ja laivan nimikin oikein (tarkastettu paristakin lähteestä). Eli Ziggy Hulden jatkakoon.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #983 : Lokakuu 30, 2012, 19:30:57 »

No niin, löytyihän ne tiedot sieltä. Ja laivan nimikin oikein (tarkastettu paristakin lähteestä). Eli Ziggy Hulden jatkakoon.

Jatketaanpa samalla aiheella ja vaikealla knopilla.

Luettele kaikkien 3 junalautan nimet ja liikenteen aloittamispäivät, jotka liikennöivät Hangon ja *kaupungin* välillä. Ja mikä tämä kaupunki oli, ja missä maassa?

Lisäksi kysytään muut kaupungit, mistä mihin suomessa junalauttoja liikennöitiin ja lauttojen nimet.


Kaikkiin löytyy kyllä vastaus, jos niitä ei entuudestaan tiedä.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #984 : Lokakuu 30, 2012, 21:47:24 »

Jatketaanpa samalla aiheella ja vaikealla knopilla.

Luettele kaikkien 3 junalautan nimet ja liikenteen aloittamispäivät, jotka liikennöivät Hangon ja *kaupungin* välillä. Ja mikä tämä kaupunki oli, ja missä maassa?
m/s Railship I (15.2.1975), II (ainakin kastettu 22.11.1984), III (3.3.1990) liikennöivät Hangosta silloisessa Länsi-Saksan liittotasavallassa sijaitsevaan Travemündeen (Lyypekkiin).

Lisäksi kysytään muut kaupungit, mistä mihin suomessa junalauttoja liikennöitiin ja lauttojen nimet.
Uusikaupunki - Ruotsi; m/s Finnmaid
Turku - Tukholma; m/s Sea Wind & m/s Star Wind
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #985 : Lokakuu 30, 2012, 22:26:09 »

Jatketaanpa samalla aiheella ja vaikealla knopilla.

Luettele kaikkien 3 junalautan nimet ja liikenteen aloittamispäivät, jotka liikennöivät Hangon ja *kaupungin* välillä. Ja mikä tämä kaupunki oli, ja missä maassa?
m/s Railship I (15.2.1975), II (ainakin kastettu 22.11.1984), III (3.3.1990) liikennöivät Hangosta silloisessa Länsi-Saksan liittotasavallassa sijaitsevaan Travemündeen (Lyypekkiin).

Lisäksi kysytään muut kaupungit, mistä mihin suomessa junalauttoja liikennöitiin ja lauttojen nimet.
Uusikaupunki - Ruotsi; m/s Finnmaid
Turku - Tukholma; m/s Sea Wind & m/s Star Wind

Jep jep, näinhän se menee. Säterin Kimmolle seuraava knopittamis vuoro.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #986 : Lokakuu 31, 2012, 00:23:28 »

Turhan helpolla lähti tuo vuoro...

Loput junalautat tässä:

Naantali - Tukholma (S/S Starke)
Turku - Travemunde (M/S Railship I, M/S Rider, M/S Runner)
Turku - Tukholma (M/S Sky Wind)
Uusikaupunki - Hargshamn (M/S Finnfellow)

Wikipedia-artikkeli aiheesta on ihan puutaheinää.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #987 : Lokakuu 31, 2012, 06:40:40 »

Turhan helpolla lähti tuo vuoro...

Loput junalautat tässä:

Naantali - Tukholma (S/S Starke)
Turku - Travemunde (M/S Railship I, M/S Rider, M/S Runner)
Turku - Tukholma (M/S Sky Wind)
Uusikaupunki - Hargshamn (M/S Finnfellow)

Wikipedia-artikkeli aiheesta on ihan puutaheinää.
Eipä eilisiltana jaksanut tosiaan tehdä muuta kuin kopioida vastaukset wikipediasta. Hymyilee leveästi
Juhani jatkakoon minun puolestani.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #988 : Lokakuu 31, 2012, 08:22:49 »

Turhan helpolla lähti tuo vuoro...

Loput junalautat tässä:

Naantali - Tukholma (S/S Starke)
Turku - Travemunde (M/S Railship I, M/S Rider, M/S Runner)
Turku - Tukholma (M/S Sky Wind)
Uusikaupunki - Hargshamn (M/S Finnfellow)

Wikipedia-artikkeli aiheesta on ihan puutaheinää.

Ja reitillä: Naantali - Tukholma  (Värtan) on liikenneöinyt myös M/S Trelleborg, jo´ka lähti Naantalista 20.12.1975 klo 0.05 lähti viimeisen kerran kohti Värttania mukanaan Naantalin vaihtoveturi Z65 559 (Lähde Nordens Järnvägar 1975) Eikä tässä taida vielä olla edes kaikki, mitä junalautoista löytyy. Nummelinin markku onn kirjoittanut oikein hyvän teoksen Suomen junalautoista.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #989 : Lokakuu 31, 2012, 14:50:20 »

Aihepiiri edelleen junalautoissa. Missä sarjoissa oli VR:n omat junalauttavaunut ja euroopassa kulkukelpoiset vaunut?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #990 : Lokakuu 31, 2012, 14:55:38 »

Aihepiiri edelleen junalautoissa. Missä sarjoissa oli VR:n omat junalauttavaunut ja euroopassa kulkukelpoiset vaunut?
Ja heti Teppo kysyypi tarkennusta, että mitä tässä ymmärretään VR:llä?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #991 : Lokakuu 31, 2012, 15:07:43 »

Aihepiiri edelleen junalautoissa. Missä sarjoissa oli VR:n omat junalauttavaunut ja euroopassa kulkukelpoiset vaunut?

Ensimmäisenä tulee mieleen Vr (Radan) Zas-vaunu joilla kuskattiin kreosoottia euroopasta Haapamäelle.

Muita on ollut ainakin Uacs.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #992 : Lokakuu 31, 2012, 15:51:35 »

Aihepiiri edelleen junalautoissa. Missä sarjoissa oli VR:n omat junalauttavaunut ja euroopassa kulkukelpoiset vaunut?
Ja heti Teppo kysyypi tarkennusta, että mitä tässä ymmärretään VR:llä?

Valtionrautatiet, VR Oy, VR-yhtymä Oy, VR-Rata Oy, VR-Track...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #993 : Marraskuu 01, 2012, 13:53:52 »

Ensimmäisenä tulee mieleen Vr (Radan) Zas-vaunu joilla kuskattiin kreosoottia euroopasta Haapamäelle.

Muita on ollut ainakin Uacs.

Zas ja Uacs vaunut on oikein. Vielä kun kolme vaunusarjaa löytyisi lisää.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #994 : Marraskuu 01, 2012, 14:14:44 »

Ensimmäisenä tulee mieleen Vr (Radan) Zas-vaunu joilla kuskattiin kreosoottia euroopasta Haapamäelle.

Muita on ollut ainakin Uacs.

Zas ja Uacs vaunut on oikein. Vielä kun kolme vaunusarjaa löytyisi lisää.
Olikos se Zags Suomen ja Ruotsin välillä ollut rikkidioksiidin kuljetusvaunu.
tallennettu
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #995 : Marraskuu 01, 2012, 14:24:28 »

Ensimmäisenä tulee mieleen Vr (Radan) Zas-vaunu joilla kuskattiin kreosoottia euroopasta Haapamäelle.

Muita on ollut ainakin Uacs.

Zas ja Uacs vaunut on oikein. Vielä kun kolme vaunusarjaa löytyisi lisää.
Olikos se Zags Suomen ja Ruotsin välillä ollut rikkidioksiidin kuljetusvaunu.
Ilmeisesti oli, tätä olin juuri sanomassa. Virnistää VR:llä lienee ollut myös jokunen Hbillns.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #996 : Marraskuu 04, 2012, 10:29:00 »

Eli tähän mennessä on löytynyt vaunusarjat Zas, Uacs ja Zags. Tuosta Hbillns vaunusta en löytänyt tietoja vielä. Näyttää vaikealta, joten tähän knoppiin käy vastaukseksi myös Valtionrautateille / VR:lle vuokrattuna olleet tavaravaunut. Siis vielä kaksi "VR:n" omassa liikenteessä käyttämää tavaravaunua... Vaunut.orgin hausta (tunnisteista) ei löydy näitä vaunuja.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2012, 10:43:52 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #997 : Marraskuu 08, 2012, 21:15:26 »

Tarjotaan nyt avuksi yhden pisteen kuvavihje: http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/freight/H/21_81_246_9_214-4.jpg
tallennettu
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #998 : Marraskuu 08, 2012, 21:24:35 »

Ai se olikin Hbbins, jota ajoin takaa... Hbillns lienee siis väärin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #999 : Marraskuu 14, 2012, 08:13:38 »

Ai se olikin Hbbins, jota ajoin takaa... Hbillns lienee siis väärin.

Ei näytä löytyvän kokonaista vastausta. Tosiaan niitä vaunuja on noiden kolmen mainitun lisäksi ainakin tuo Hbbins (niitä näköjään on ollut myös jostain syystä ÖBB:n kirjoilla VR:n lisäksi), saksalainen Fad (vuokrattuna VR:lle) yms.. Joku vastanneista saa minun puolesta ottaa knoppivuoron ja kysyä jotain helpompaa. Hymyilee
tallennettu
Sivuja: 1 ... 38 39 [40] 41 42 ... 58 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina