Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 58 | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #50 : Lokakuu 04, 2009, 17:57:52 »

Netistä löytyi aika pätevä listaus, josta tuo selviäisi, mutta annan muiden ensin yrittää. Hymyilee

(Mitään en tiedä, mutta oon hyvä googlaamaan.)
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #51 : Lokakuu 05, 2009, 19:48:31 »

Suurin osa tästä knopista taitaa olla aika iisim.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #52 : Lokakuu 06, 2009, 21:30:27 »

Suurin osa tästä knopista taitaa olla aika iisim.

Laitetaan sitten lisää vaativuutta aiemman kysytyn lisäksi, ettei kaikkea löytyisi valmiina netistä:

Mitkä olivat eri VR-lähilinjojen linjavärit? Kaikilla reiteillähän oli oma linjavärinsä, joka esitettiin "Helsingin lähiliikenteen" linjakartassa sekä oli näkyvissä myös vaunujen sivuilla ns. osoitekilpien pohjavärinä.

Nykyäänhän linjakartassa on eri väreillä esitetty rataosasuuntaisuus, mutta ennen oli siis joka linjalla ikiomat värinsä.

Ja lisäksi pyydetään linjavärit kaikille VR:n erikoispikajunille, alkaen Centriasta ja päätyen Savoniaan. Nehän ovat ainoita kaukojunia, jotka on aikoinaan brändätty myös väreillä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #53 : Lokakuu 07, 2009, 07:33:13 »

A: Helsinki - Kirkkonummi: Violetti (kirjain valkoinen)
L: Helsinki - Kirkkonummi; oranssi (kirjain musta)
S: Helsinki - Kauniainen; tumman sininen ((kirjain valkoinen)
R: Helsinki - Riihimäki; vaalean sininen (kirjain musta)
H: Helsinki - Riihimäki; vaalean ruskea, okra (kirjain musta)
K: Helsinki - Kerava; tumman vihreä (kirjain valkoinen)
N: Helsinki - Kerava; punainen (kirjain valkoinen)
P: Helsinki Hiekkaharju; keltainen (kirjain musta)

Y: Helsinki - Kirkkonummi: Violetti (kirjain valkoinen)
E: Helsinki - Espoo; tumman sininen ((kirjain valkoinen)
M: Helsinki - Martinlaakso; musta (kirjain valkoinen)

Seuraavaksi kaikkien tausta muuttui mustaksi valkealla kirjaimella

M: Helsinki - Vantaankoski
I: Helsinki - Tikkurila
Z: Helsinki - Mäntsälä - Lahti

Centria: Huh vihreä ?
Lapponia ja Polaria: sininen
Karelia: Tumman punainen
Savonia: Keltainen
(lisäksi Helsinki - Turku EP: Kelta-punainen)
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #54 : Lokakuu 07, 2009, 13:39:07 »

A: Helsinki - Kirkkonummi: Violetti (kirjain valkoinen)
L: Helsinki - Kirkkonummi; oranssi (kirjain musta)
S: Helsinki - Kauniainen; tumman sininen ((kirjain valkoinen)
R: Helsinki - Riihimäki; vaalean sininen (kirjain musta)
H: Helsinki - Riihimäki; vaalean ruskea, okra (kirjain musta)
K: Helsinki - Kerava; tumman vihreä (kirjain valkoinen)
N: Helsinki - Kerava; punainen (kirjain valkoinen)
P: Helsinki Hiekkaharju; keltainen (kirjain musta)

Y: Helsinki - Kirkkonummi: Violetti (kirjain valkoinen)
E: Helsinki - Espoo; tumman sininen ((kirjain valkoinen)
M: Helsinki - Martinlaakso; musta (kirjain valkoinen)

Seuraavaksi kaikkien tausta muuttui mustaksi valkealla kirjaimella

M: Helsinki - Vantaankoski
I: Helsinki - Tikkurila
Z: Helsinki - Mäntsälä - Lahti

Centria: Huh vihreä ?
Lapponia ja Polaria: sininen
Karelia: Tumman punainen
Savonia: Keltainen
(lisäksi Helsinki - Turku EP: Kelta-punainen)

Ja johan tuntuu, että dementtia iskee, kun toi rantarata jäi todella vajaaksi.
S: Helsinki - Kirkkonummi
Y, S, L: Helsinki - Kirkkonummi (-Karjaa)
Y: Helsinki - Karjaa
E: Helsinki - Kauklahti

Ja ekasta ryhmästä T: Helsinki - Riihimäki; harmaa (kirjain musta)
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #55 : Lokakuu 07, 2009, 14:59:43 »

A: Helsinki - Kirkkonummi: Violetti (kirjain valkoinen)
L: Helsinki - Kirkkonummi; oranssi (kirjain musta)
S: Helsinki - Kauniainen; tumman sininen ((kirjain valkoinen)
R: Helsinki - Riihimäki; vaalean sininen (kirjain musta)
H: Helsinki - Riihimäki; vaalean ruskea, okra (kirjain musta)
K: Helsinki - Kerava; tumman vihreä (kirjain valkoinen)
N: Helsinki - Kerava; punainen (kirjain valkoinen)
P: Helsinki Hiekkaharju; keltainen (kirjain musta)

Y: Helsinki - Kirkkonummi: Violetti (kirjain valkoinen)
E: Helsinki - Espoo; tumman sininen ((kirjain valkoinen)
M: Helsinki - Martinlaakso; musta (kirjain valkoinen)

Seuraavaksi kaikkien tausta muuttui mustaksi valkealla kirjaimella

M: Helsinki - Vantaankoski
I: Helsinki - Tikkurila
Z: Helsinki - Mäntsälä - Lahti

Centria: Huh vihreä ?
Lapponia ja Polaria: sininen
Karelia: Tumman punainen
Savonia: Keltainen
(lisäksi Helsinki - Turku EP: Kelta-punainen)

Ja johan tuntuu, että dementtia iskee, kun toi rantarata jäi todella vajaaksi.
S: Helsinki - Kirkkonummi
Y, S, L: Helsinki - Kirkkonummi (-Karjaa)
Y: Helsinki - Karjaa
E: Helsinki - Kauklahti

Ja ekasta ryhmästä T: Helsinki - Riihimäki; harmaa (kirjain musta)


Ja vieläkin jäi johonkin U: Helsinki - Kirkkonummi.  Mitäs vielä muistuu mieleen.
tallennettu
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #56 : Lokakuu 07, 2009, 15:29:06 »

Saunakallioon J.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #57 : Lokakuu 07, 2009, 15:30:10 »

Saunakallioon J.

Oliko tuo ihan oikea tunnus, siis näkyvillä jossain virallisesti tai edes epävirallisesti?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #58 : Lokakuu 07, 2009, 15:38:53 »

En tosin nyt ihan ymmärrä, millä perusteella porukka tässä listailee noita tunnuksia. Jormahan kysyi niitä tunnuksia, joiden alla on aikojen saatossa reissattu useammalle kuin yhdelle pääteasemalle.

Nehän ovat raitio.orgin mukaan:

A: Kirkkonummi, Leppävaara
E: Espoo, Kauklahti
M: Martinlaakso, Vantaankoski
S: Kauniainen, Kirkkonummi
Y: Kirkkonummi, Karjaa

Lisäksi ainakin S ja U oli jossain vaiheessa merkitty katkoviivalla jatkumaan Karjaalle, mutta mielestäni ne ovat samanlaisia "jatkoja" kuin R Tampereelle, Lahteen, yms.

Myös V-tunnuksella ajellaan eri pääteasemille.

En myöskään laske kertaluonteista P-junan seikkailua rantaradalla, vaikka ratatöistä ei johtunutkaan.
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #59 : Lokakuu 07, 2009, 20:47:08 »

A: Kirkkonummi, Leppävaara
E: Espoo, Kauklahti
M: Martinlaakso, Vantaankoski
S: Kauniainen, Kirkkonummi
Y: Kirkkonummi, Karjaa
eikös tämä juuri ole iisi+m, kun arpoo uuden järjestyksen? Teppo taisi jo ratkaista tämän laajennetun versionkin?
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #60 : Lokakuu 08, 2009, 19:28:31 »

Myönnetään Tepolle seuraava tehtävänasetusvuoro!
Moni muukin tuntui olevan täysin selvillä asioitten tiedoista.

Saimme tähän ketjuun tallennetuksi hyviä tietoja erilaisista VR:n linjaväreistä ja vahvistetaan samalla Keski-Suomen ErikoisPikajunan eli Centrian vihreä väri.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #61 : Lokakuu 09, 2009, 14:30:26 »

Johan myrkyn lykkäsitte.
Toisen mailmansodan päättymisen jäklkeen Sosialististen neuvostotasavallan alueella on ollur eräs hyvin kummallinen rautatieliikennepaikka: Liikennepaikan junasuorituksesta on vastannut ulkomainen rautatiehallinto eikä suoritusaikakaan ollut aluksi Moskovan aika. Eli kysytään mikä liikennepaikka on kyseessä ja miksi tälläinen tilanne syntyi.
tallennettu
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #62 : Lokakuu 09, 2009, 14:41:49 »

Kostamukseen valmistui rata Suomen puolelta 1976 ja siellä oli suomalainen js.
tallennettu
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #63 : Lokakuu 09, 2009, 15:46:17 »

Siis sieltä oli aluksi ratayhteys vain Suomen puolelle Vartiukseen. Neuvostoliiton rataverkkoon Kostamus liitettiin myöhemmin.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #64 : Lokakuu 09, 2009, 18:19:51 »

Vaikka Pekan vastaus huokuu tietämystä, heitän hatusta silti toisenlaisen arvauksen:

Kaliningrad, ja suorittaja on ollut puolalainen.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #65 : Lokakuu 11, 2009, 21:51:53 »

Netistä löytyi aika pätevä listaus, josta tuo selviäisi, mutta annan muiden ensin yrittää. Hymyilee
(Mitään en tiedä, mutta oon hyvä googlaamaan.)

Linkki: http://raitio.org/vrlahi/juna1.htm
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #66 : Lokakuu 13, 2009, 07:26:00 »

Kyllähän täällä tietoa on. Eli Pekka Viitamäki tiesi, mistä on kysymys.  Kuvaan http://vaunut.org/kuva/3982 liittyen Lokakuun rautatemuseosta saamani tiedon mukaan olisi todellakin ainoa paikka. Toinen erikoisuus tähän suomalaisliikenteen aikaan liittyy 'suoritusaikaan'. Nykysinhän Suomen ja Venäjän välisessä liikenteessä suoritusaika on Moskovan aika, kuten se lienee koko RZD:n ratavarkolla. Eli Pekka Viitamäki jatkakoon ketjua.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #67 : Lokakuu 13, 2009, 12:06:26 »

Elettiinkö Hangon ja Porkkalan vuokra-alueillakin Moskovan ajassa?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #68 : Lokakuu 13, 2009, 16:02:49 »

Vuokra-alueiden ajasta ei tietoa.
Sitten seuraava knopitus: Suomessa on ollut monia erillisiä tukkiratoja, joilla uittopuuta on siirretty vesistöjen välillä. Mulla tulee äkkiä ainakin 10 mieleen. Enemmänkin varmaan löytyy. Siis haku päälle!
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2434


« Vastaus #69 : Lokakuu 14, 2009, 19:38:20 »

Kun ei kukaan ole vielä vastannut, niin yritetään muistinvaraisesti:
1) Honkataipale,
2) Orraintaipale (Suomenniemen ja Savitaipaleen välillä),
3) Tampere, Pispalan uittotunneli,
4) Tampere, Pispalan vanha rata, vai oliko näitä vanhoja peräti kaksi?,
5) Kuluntalahti-Jormua,
6) Kitkan ja Livon siirtolaitos (Posio-Akonlahti, ainakin keskimmäinen versio 1909, vanhin 1892 ja uusin 1935 en varma),
7) Vanttajan siirtolaitos (Kuusamo, Kuusamojärvi-Iijärvi, kaksoisraide koko pitkän matkan, rak. 1922-23),
8) Kissakoski (Hirvensalmi, vai oliko vain sahatavaraa?),
9) Miekkakoski (Mäntyharju),
10) Verla (vai oliko vain voimalaitoksen ohitus?),
11) Kannuskoski (Lr-Kv välillä, Tirvasta itään, oli siirtolaitos ja ainakin höyryhinaajan siirtorata),
12) VR:n rautakanava Suolahti-Keljonlahti,
13) VR:n ratakanava Kuusaanlampi-? (muisti pätkii),
14) Kyröskoski (vain sahatavaraa ym?, tukkeja koskaan?),
15) Tulppio, Samperin konesavotta (rekiveturi jäätiellä),
16) Jylhämä, voimalaitos,
17) Nuojua, voimalaitos,
18) Utanen, voimalaitos,
19) Pälli, voimalaitos,
20) Pyhäkoski, voimalaitos
21) Montta, voimalaitos

Näitä voimalaitoksen ohittavia funikulaareja on muitakin, mutten muista nimiä ja eivät varmaan olleet tarkoitus olla mukana. Kemijoen voimalaitoksilla taisi olla kaikilla tai useimmilla vain nipunsiirtonosturit. Joku voisi jatkaa näitten listaa, jos muistaa missä oli ratoja.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2434


« Vastaus #70 : Lokakuu 14, 2009, 23:02:49 »

Lisäys edellisiin:
VR tai Kajaani Oy: Petäisenniska-Tihisenniemi, ellen sitten sotke mielessäni johonkin muuhun pendeliliikenteeseen tuolla välillä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #71 : Lokakuu 15, 2009, 13:27:43 »

Jos hiuksia halotaan, noista ei taideta millään siirtää tavaraa vesistöjen välillä. Pieniä tukkiratojahan sitten on joka niemessä, notkossa ja saarelmassa. Pikaisesti muistuu mieleen Lentuankosken rata.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #72 : Lokakuu 15, 2009, 14:16:12 »

Eikös Honkataipaleella siirrtetty puuta Vuoksen ja Kymijoen vesistöjen välillä.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #73 : Lokakuu 15, 2009, 15:20:47 »

Saatan hyvinkin olla väärässä mutta eikös tuo Kuusanlammen liikenne perustunut siihen, että kuskattiin puuta Keski-Suomesta ainakin Inkeroisten ja Myllykosken paperitehtaille. Uittamalla Kuusanlammelle josta Alsti-vetoisena Inksaan ja Mylsälle.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2434


« Vastaus #74 : Lokakuu 15, 2009, 16:08:03 »

Riku: Olet oikeassa Kuusaanlammen suhteen eli ei ne tukit tainneet enää veteen palata, jolleivat varastoaltaaseen.
Pertti: Lentuankosken rata oli kait yksinomaan veneiden siirtoon. Sellaisiakin ratoja on ollut aika monta ja voisi olla kiva listata nekin. Eikö Kuusamonjärvikin kuulu eri vesistöalueeseen kuin Iijärvi (Vanttajan siirtolaitos).
Muita ei-tukkiratoja, vaikka kartan perusteella voisi luulla muuta, on myös joitakin. Mieleen tulee Läsäkosken tukkiränniltä Puulaveden rantaan johtanut pitkähkö rata. Siinä oli kuitenkin pieni saha tukkirännin päässä ja hevosvetoisilla junilla kuljetettiin vain sahattua puutavaraa.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 58 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina