Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: InterCity palaa Poriin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Lindqvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« : Joulukuu 10, 2009, 16:12:55 »

InterCity2-juna alkaa pyyhältää Porista Helsinkiin ja takaisin ilman junanvaihtoa Tampereella ensi kesästä lähtien.

– Suunnitelmat ovat vielä loppusilausta vaille. Se on jo selvää, että IC2-juna lähtee Porista Helsinkiin aikaisin aamulla. Vastaavasti Helsingin–Porin-vuoro kulkee illalla, kertoo liikennesuunnittelija Juho Hannukainen VR kaukoliikenteestä.

Suora yhteys tarkoittaa sitä, ettei nykyistä junanvaihtoa Tampereella tarvita. Matkustusmukavuus Porin ja Tampereen välillä kasvaa.

– Sen sijaan matka-aika pysyy suunnilleen ennallaan eli noin 3,5 tuntina. Juna pysähtyy Porin ja Tampereen välillä samoilla asemilla kuin taajamajunat nykyisin.

Uusi yhteys avataan 7. kesäkuuta.

Hannukaisen mukaan IC2-juna ei vaikuta Porin ja Tampereen väliseen muuhun liikenteeseen. Näin taajamajunat jatkavat välillä entiseen tapaan.

Suoran junayhteyden avaamisen taustalla on liikenteen tilaajan eli valtion tahto.

– VR:n kanssa solmittiin hiljattain liikennöinnin yksinoikeussopimus, johon liitettiin yhdeksi velvoitteeksi suoran junaparin lisääminen Porin ja Helsingin välille. Velvoitteen vastineeksi VR:n saa yksinoikeuden junaliikenteen harjoittamiseen, kertoo yli-insinööri Marcus Merin liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Hänen mukaansa velvoite asetettiin, koska palautetta liikenteen nykytasosta on tullut paljon.

Lainaus osoitteesta:
http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satellite/Satakunta/1194631607035/artikkeli/intercity+palaa+porin+radalle.html
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Joulukuu 10, 2009, 17:01:11 »

No tätä on jo tarpeeks kauan jankuttanu! Kiitos
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2587


« Vastaus #2 : Joulukuu 10, 2009, 19:32:07 »

Mikäköhä on sitten junanumero, 107 ja 118?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Miikka Juhola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #3 : Joulukuu 10, 2009, 20:26:54 »

Mikäköhä on sitten junanumero, 107 ja 118?
Voisin itse veikata, että menisi joko Tre-Pri taajisten mukaan, tai Hki-Tpe IC-junien mukaan. 46x-47x tai 16x-17x.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Joulukuu 10, 2009, 21:49:31 »

IC:T numeroilla 40-60 liikennöi Helsingin ja Oulun välillä ja Helsinki-Tampere numeroilla 160-180
tallennettu
Pauli Kyllönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #5 : Joulukuu 10, 2009, 23:09:22 »

IC:T numeroilla 40-60 liikennöi Helsingin ja Oulun välillä ja Helsinki-Tampere numeroilla 160-180

Korjataanpa vähäsen.

IC:t 43, 47 - 50, 54, 55 ja 58 kulkevat Helsingin ja Oulun välillä. 49 ja 50 Helsingin ja Rovaniemen välillä.
IC:t 44 ja 57 kulkevat Helsingin ja Vaasan välillä.

Pendolinot 41, 45, 46, 52, 53, 56, 59 ja 60 kulkevat Helsingin ja Oulun välillä.
Pendolino 40 kulkee ainoastaan Seinäjoen ja Helsingin välillä.
Pendolino 42 kulkee ainoastaan Kokkolan ja Helsingin välillä.
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #6 : Joulukuu 11, 2009, 01:35:02 »

Tulipa käynnistettyä aikakone ja poikkesin ottamassa kuvan päivämäärältä 7.7. 2010. http://tinyurl.com/yf8a28m
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Joulukuu 11, 2009, 07:06:01 »

IC:T numeroilla 40-60 liikennöi Helsingin ja Oulun välillä ja Helsinki-Tampere numeroilla 160-180

Korjataanpa vähäsen.

IC:t 43, 47 - 50, 54, 55 ja 58 kulkevat Helsingin ja Oulun välillä. 49 ja 50 Helsingin ja Rovaniemen välillä.
IC:t 44 ja 57 kulkevat Helsingin ja Vaasan välillä.

Pendolinot 41, 45, 46, 52, 53, 56, 59 ja 60 kulkevat Helsingin ja Oulun välillä.
Pendolino 40 kulkee ainoastaan Seinäjoen ja Helsingin välillä.
Pendolino 42 kulkee ainoastaan Kokkolan ja Helsingin välillä.

Tarkoitin esimerkissäni vain IC-junia ja eihän 49 ja 50 joka päivä Rovaniemelle asti mene/ tule, mutta hyvä että joku korjaa. Pointti täsä oli että junanumeroilla 4X-6X Junien pääteasema ei ole Tampere ja Helsinki-Tampere välillä IC/IC2:t kulkee junanumeroilla 16x-18x. Joten Poriin menevän junan numero olisi n. 17x-18x
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Joulukuu 11, 2009, 07:21:16 »

Tulipa käynnistettyä aikakone ja poikkesin ottamassa kuvan päivämäärältä 7.7. 2010. http://tinyurl.com/yf8a28m
Tuota odotellessa Hymyilee
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #9 : Joulukuu 11, 2009, 08:25:02 »

Otetaan tähän väliin junanumeroveikkaus.

Oletettavasti uusi Pori-Helsinki-juna korvaa jonkin aamuisen Tampere-Helsinki IC2:n. Uutisen mukaan olemassaoleviin taajamajuniin ei kosketa, joten Tampereelta 7:07 lähtevä IC2 164 ei käy, koska sille Porista on jo vaihtoyhteysjuna H 460. Tunnin päästä lähtevälle IC 166:lle ei Porista ole vaihtoyhteyttä, joten se voisi olla potentiaalinen vaihtoehto: Helsingissäkin sopivasti ennen kymmentä, eikä lähtöaika Porista ole järkyttävän aikainen.

Paluujuna voisi olla Porissa siinä 21 ja 22 välillä, joka olisi nykyisten iltayhteyksien puolessa välissä. Siihen sopii kätevästi IC2 179, joka lähtee Helsingistä näppärästi kuuden jälkeen.

Veikkaukseni siis on, että tuleva junapari säilyttää korvaavansa nykyään Tampereelle jäävien IC2:n numerot, ollen täten: 166 ja 179.
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #10 : Joulukuu 11, 2009, 10:58:06 »

Lieneekö tässä yksi selitys siihen, miksi 107/118 lakkautetaan? (kalusto tarvitaan muualle)

- Tomi
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #11 : Joulukuu 11, 2009, 14:38:43 »

Todennäköisesti Lappeenrannan IC lakkautetaan juuri siksi, ettei yksinkertaisesti kalustoa ole (nytkin vaunusto Ex+Ed+Edb) eikä sinisillä viitsitä ajaa. Kerrottu syy on toki toinen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Joulukuu 11, 2009, 17:51:42 »

Todennäköisesti Lappeenrannan IC lakkautetaan juuri siksi, ettei yksinkertaisesti kalustoa ole (nytkin vaunusto Ex+Ed+Edb) eikä sinisillä viitsitä ajaa. Kerrottu syy on toki toinen.
Hmm. Minkä verran tuossa rakuunoiden ikiomassa junassa on ollut matkustajia?
tallennettu
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #13 : Joulukuu 11, 2009, 18:15:17 »

Otetaan tähän väliin junanumeroveikkaus.

Oletettavasti uusi Pori-Helsinki-juna korvaa jonkin aamuisen Tampere-Helsinki IC2:n. Uutisen mukaan olemassaoleviin taajamajuniin ei kosketa, joten Tampereelta 7:07 lähtevä IC2 164 ei käy, koska sille Porista on jo vaihtoyhteysjuna H 460. Tunnin päästä lähtevälle IC 166:lle ei Porista ole vaihtoyhteyttä, joten se voisi olla potentiaalinen vaihtoehto: Helsingissäkin sopivasti ennen kymmentä, eikä lähtöaika Porista ole järkyttävän aikainen.

Spekulaatiota: Uutisessa sanotaan "aikaisin aamulla". Onko 6:30 aikaisin? Mahdollinen voisi olla IC2 160 eli lähtöaika Porista olisi noin 04:00? IC2 runkohan seisoo nykyisin Tampereella. Muutoksen jälkeen runko seisoisi yön Porissa. Toivotaan kuitenkin että tuo IC2 166 on kyseinen juna. Täydentäisi mukavasti tarjontaa ollessa perillä Tampereella 07:50.

Nyt kun henkinen apina eli suoran junayhteyden puute saadaan poistettua, ehkä voidaan ruveta todella kehittämään Satakunnan suunnan raideliikennettä.

Mahdollisia keinoja voisi olla(näkökulmasta riippuen) mm.
Esteetön kalusto,
Suurempi nopeus/kiihtyvyys kalustolle --> lyhyempi matka-aika/lisäpysähdykset,
Lisätarjonta,
Lippujärjestelmän kehittely(Seutulippu??),
Rauman liikenne.

Mieluiten toteutetaan nämä kaikki. Seutulippu voisi olla nopeasti toteutettavissa. Lähivuosina taajamajunakalusto kuitenkin vaihtuu, jolloin toivottavasti saadaan esteettömyys ja suurempi kiihtyvyys.
tallennettu
Lasse Härkönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #14 : Joulukuu 11, 2009, 18:26:34 »

Hmm. Minkä verran tuossa rakuunoiden ikiomassa junassa on ollut matkustajia?

Tämänpäiväisessä ja samalla myös viimeisessä 107:ssa saapui Lappeenrantaan laskujeni mukaan noin 80 matkustajaa.
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #15 : Joulukuu 11, 2009, 22:36:15 »

Lappeenrannan junaparin kulkupäivät ma-pe ovat olleet matkustajamäärien kannalta huonot - sunnuntaisin olisi varmasti löytynyt matkustavaisia näihinkin juniin. Nyt Lappeenrannan junapari lopetetaan kannattamattomana, samalla kun Lappeenrannan kaupunki pumppaa miljoonia euroja kannattamattomaan lentoliikenteeseen. Kaikki ei ole aivan kohdallaan.

- Tomi
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #16 : Joulukuu 13, 2009, 20:24:42 »

Pidemmällä aikavälillä Sn=220 km/h -rata Porista Rauman ja Laitilan kautta Turkuun ja edelleen Lohjan kautta Helsinkiin. Matka-aika Porista Turkuun 60 min ja Helsinkiin enintään 150 min. Porin ja Rauman väli sen verran, että ehtii juuri ja juuri istuutua eli vajaa 20 min.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #17 : Joulukuu 14, 2009, 15:06:50 »

Pidemmällä aikavälillä Sn=220 km/h -rata Porista Rauman ja Laitilan kautta Turkuun ja edelleen Lohjan kautta Helsinkiin.
En edelleenkään pidä ELSA-rataa tarpeellisena. Kuten lienee tullut muutaman kerran sanottua. Pori-Turku olisi varmasti asiallinen rata, mieluiten kyllä Ukin kautta. Sen radan ensisijainen funktio ei olisi kuljettaa porilaisia Helsinkiin.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #18 : Joulukuu 14, 2009, 15:46:58 »

VR tuo uusia henkilöliikenteen junayhteyksiä kolmelle rataosuudelle.

VR sopi asiasta liikenne -ja viestintäministeriön (LVM) kanssa.

Välillä Helsinki-Pori-Helsinki alkaa 7. kesäkuuta liikennöidä uusi IC2-junapari. Joulukuussa 2010 tulee puolestaan käyttöön junapari reitille Helsinki-Lappeenranta-Helsinki, minkä lisäksi tuolloin lisätään taajamajunien liikennettä reitille Tampere-Riihimäki-Helsinki.

Sopimuksessa ministeriö myös asettaa VR:lle julkisen palvelun velvoitteen.

- Ostamme VR:ltä liikennettä, ja vastineena VR saa yksinoikeuden niille rataosuuksille missä sillä on henkilöliikennettä, selvittää LVM:n ylijohtaja Juhani Tervala.

Niille rataosuuksille, joilla VR:llä ei ole kotimaan henkilöliikennettä, voi tulla muita yrittäjiä.

Nyt tehty sopimus on äskettäin voimaan tulleen EU:n palvelusopimusasetuksen mukainen
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #19 : Huhtikuu 04, 2010, 19:28:07 »

VR:n matkahausta löytyy Porin uuden IC2-junaparin aikataulut, ovat löytyneet jo jonkin aikaa. IC2 166 lähtee Porista M-L klo 6.20, saapuu Tampereelle klo 7.50 ja Helsinkiin 9.52, halutessaan voi toki vaihtaa Tampereella nopeampaan pendolinoon. Paluujuna on IC2 181, kulussa M-P,S, lähtöaika Helsingistä 19.06 ja Tampereelta 21.05, saapuminen Poriin 22.35. Vaikuttavat ihan järkeviltä aikatauluilta.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #20 : Huhtikuu 05, 2010, 18:11:40 »

Vaikuttavat ihan järkeviltä aikatauluilta.
Ja kuinka paljon matka nopeutuu? Hinta ainakin nousee koska on IC-juna.
tallennettu
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #21 : Huhtikuu 05, 2010, 20:20:34 »

Ja kuinka paljon matka nopeutuu? Hinta ainakin nousee koska on IC-juna.


   Totta on, että taajamajuna-pendolino -matkaketjuun verrattuna matkanteko ei tietenkään nopeudu, vaan päinvastoin, mutta monet matkustajaryhmät ja varsinkin satunnaisemmin matkustavat kuitenkin arvostavat vaihdotonta matkaa enemmän. Vaihdottomuus on tärkeä tekijä kilpailussa muiden kulkumuotojen kanssa, varsinkin kun junayhteys muutenkin kiertää, vaikka nopea onkin. Vaikka meille tottuneille junamatkustajille junanvaihdot eivät mikään ongelma olekaan, on esim. vanhemmassa väessä paljon sellaisia, jotka valitsevat mieluummin suoran pikavuorobussin kuin vaihdollisen junayhteyden tiettyyn matkan pituuteen saakka.
   Ja tottakai IC-juna on taajamajunaa kalliimpi, mutta niin saa ja kuuluukin olla, onhan jo matkustusmukavuuskin aivan toista luokkaa. Toisaalta IC on pendolinoa halvempi. En ymmärrä, miksi "itketään" hinnannousua, koska sitä ei tapahdu, ellei asiakas varta vasten niin halua. Nimittäin 7.6. aloittava IC2-junapari tulee kaiken jo olemassaolevan junatarjonnan täydentäjäksi, joten halutessaan voi jatkaa uskollisena taajamajuna-asiakkaana. Yksikään taajis ei muutu InterCityksi, vaan tarjonta vain paranee, kun junia lähtee arkiaamuisin Porista ei ainoastaan 5.20 ja 7.15, vaan myös 6.20.

tallennettu
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #22 : Huhtikuu 06, 2010, 10:02:03 »

Vaikuttavat ihan järkeviltä aikatauluilta.
Ja kuinka paljon matka nopeutuu? Hinta ainakin nousee koska on IC-juna.

Aikatauluhausta juuri vilkuilin että Tampere-Pori IC181 ja H975, molempien matka-aika on 1h30min. Hintaeroa 6,30e, (ic 23,00e taajis 16,70e).

Liikennöinti ajat Tampere-Pori välillä ovat edelleen kuitenkin samanlaiset kuin ennenkin, mitä minä ja muutama tuttu on usein kironnut. Eli Tampereelta Poriin pääsee hyvin aamusta iltaan. Mutta viimeinen mahdollisuus päästä Porista takaisin Tampereelle on 18.15. Sama juttu on bussiliikenteessäkin, viimeinen bussiyhteys Porista Tampereelle lähtee 18.00. 
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2435


« Vastaus #23 : Huhtikuu 06, 2010, 12:01:05 »

Aikatauluhausta juuri vilkuilin että Tampere-Pori IC181 ja H975, molempien matka-aika on 1h30min. Hintaeroa 6,30e, (ic 23,00e taajis 16,70e).
Suomessa IC- ja taajisjunamatkoja arvostetaan näköjään luksusmatkoiksi. Ohessa kopio lipusta Malmö-Norrköping, 1. luokassa, n. 19 euroa. IC oli peruttu talviongelmien takia ja lippu siirretty X2000-junaan. Malmö-Norrköping on 435km, Tpe-Pri taitaa olla vajaa kolmannes siitä.



* SJ_IC-lippu001.jpg (250.02 kilotavua, 932x900 - tarkasteltu 429 kertaa.)
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #24 : Huhtikuu 06, 2010, 12:18:36 »

Aikatauluhausta juuri vilkuilin että Tampere-Pori IC181 ja H975, molempien matka-aika on 1h30min. Hintaeroa 6,30e, (ic 23,00e taajis 16,70e).

...ja punavalkoisella kalustolla liikkuvat molemmat *vink vink*  Iskee silmää
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: InterCity palaa Poriin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina