Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: M-junat myöhässä, onko tietoa syystä?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tuomas Hyökyranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« : Lokakuu 22, 2009, 15:42:27 »

JuKun mukaan M-junat ovat myöhässä 10-15 minuuttia kumpaakin suuntaan mennessä. Kaverin (oli kyydissä Kan-Hpl) mukaan, ainakin Kan-Hpl väli mentiin todella hitaasti, ja välillä pysähdyttiin. Onko tietoa kenelläkään syystä ja siitä, monelta kyseinen ongelma on alkanut???
tallennettu
Andreas Ehnberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 110


« Vastaus #1 : Lokakuu 22, 2009, 16:06:07 »

U-juna 15:08 kuulutus: "Vaihdevika..."
Juna lähti vartin myöhässä kun siihen oli vielä liitetty toinen runko käyttäen A- ja M-junien suosimaa 8-raidetta Pasilan läpi. Ilmalan kohdalla siirryttiin oikelle raiteelle.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Lokakuu 22, 2009, 18:01:24 »

On se tosi järkyttävää kun juna on kymmenen minuuttia myöhässä!
tallennettu
Otto Karikoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #3 : Lokakuu 22, 2009, 18:34:47 »

S-junassa noin viiden aikaan (puolen tunnin) myöhästymisen syyksi kerrottin vaihdevian lisäksi lehtikeli. Syksy siis on taas saapunut iloksemme...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Lokakuu 22, 2009, 19:02:15 »

Ns. lehtikeli vaivaa aina syksyisin ratikoita ja junia, (ja voihan siinä kumipyöräinenkin liukastua). Eikö jokin pyörän eteen laitettu harjasysteemi auttaisi? Auttaisi varmasti, mutta kun se on taas eri virkamiehen reviiriä!
tallennettu
Jani Aas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 50


« Vastaus #5 : Lokakuu 22, 2009, 20:45:14 »

Eikö jokin pyörän eteen laitettu harjasysteemi auttaisi? Auttaisi varmasti, mutta kun se on taas eri virkamiehen reviiriä!
Kyllä se hiekoituslaitteisto paras ratkaisu olisi.
tallennettu
Jani Aas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 50


« Vastaus #6 : Lokakuu 22, 2009, 20:49:22 »

U-juna 15:08 kuulutus: "Vaihdevika..."
Juna lähti vartin myöhässä kun siihen oli vielä liitetty toinen runko käyttäen A- ja M-junien suosimaa 8-raidetta Pasilan läpi. Ilmalan kohdalla siirryttiin oikelle raiteelle.
Jotta matka ei olisi ollut liian "tylsä" saimme kuin saimmekin tilauksesta alkavan vesisateen ja lähes olemattoman kitkan.... Iskee silmää
tallennettu
Viljami Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #7 : Lokakuu 22, 2009, 20:50:47 »

Eikö jokin pyörän eteen laitettu harjasysteemi auttaisi? Auttaisi varmasti, mutta kun se on taas eri virkamiehen reviiriä!
Kyllä se hiekoituslaitteisto paras ratkaisu olisi.
Hm, eikö junissa ole?
tallennettu
Jani Aas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 50


« Vastaus #8 : Lokakuu 22, 2009, 21:26:12 »

Eikö jokin pyörän eteen laitettu harjasysteemi auttaisi? Auttaisi varmasti, mutta kun se on taas eri virkamiehen reviiriä!
Kyllä se hiekoituslaitteisto paras ratkaisu olisi.
Hm, eikö junissa ole?
Eipä olekkaan,Sm1-2 kalusto ainakin on ko laitteiston suhteen puutteellisia.
tallennettu
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 172


« Vastaus #9 : Lokakuu 23, 2009, 00:32:34 »

SM junat liian kevyitä, eivät murskaa hiekkaa alleen joka jää pyöriin kiinni. Joten veturit hiekoittavat tarvittaessa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Lokakuu 23, 2009, 05:53:06 »

Hiekka on huono vaihtoehto lehtiä vastaan. Kyllä ne pitäisi saada tieltä pois. Kisko voi olla sen jälkeenkin liukas ja sitten niitä karhentavia toimenpiteitä ehkä tarvitaan.
tallennettu
Miika Rissanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #11 : Lokakuu 24, 2009, 10:27:39 »

SM junat liian kevyitä, eivät murskaa hiekkaa alleen joka jää pyöriin kiinni. Joten veturit hiekoittavat tarvittaessa.

Vaikea uskoa tuota selitystä, ratikoiden akselipainot ovat paljon alemmat ja silti hiekka toimii.

Lehdet ovat suurin ongelma paikoissa joista ei ajeta ohi täyttä vauhtia. Kovaa liikkuva junahan lakaisee lehdet ihan itsestään pois kiskoilta. Asemilla, missä ajetaan hiljempaa, lehdet liiskaantuvat pyörien alle.

Lehdet eivät myöskään ole samalla tavalla poistettavissa oleva ongelma kuin lumi. Lehtiä tippuu puista tasaisemmin ja ne leijailevat tuulen mukana radalle helpommin kuin lumi. Ja jo muutama lehti siellä tällä riittää vaikuttamaan kitkaan, toisin kuin lumi, joka ei haittaa junia kuin vasta monikymmensenttisinä kinoksina, tai tukkiessaan vaihteet.
tallennettu
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #12 : Lokakuu 24, 2009, 10:39:54 »

Ns. lehtikeli vaivaa aina syksyisin ratikoita ja junia, (ja voihan siinä kumipyöräinenkin liukastua). Eikö jokin pyörän eteen laitettu harjasysteemi auttaisi? Auttaisi varmasti, mutta kun se on taas eri virkamiehen reviiriä!

Ilmiö nimeltä lehtikeli on ongelma joka puolella maailmaa. Yleisestihän lehtikeliä pidetään tekosyynä ja vain Suomessa olevana ongelmana. Mutta junat liukastelevat myös mm. Kanadassa, Britanniassa, Ruotsissa, Venäjällä, USA:ssa, Ranskassa, jne. Hiekka on ainut mikä auttaa hitusen, mutta vain hitusen. Suomessa otetaan rautateissä oppia muualta maailmalta, ja aika samat ongelmat ovat rautateillä ympäri maailmaa.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #13 : Lokakuu 24, 2009, 13:04:02 »

Lehdet ovat suurin ongelma paikoissa joista ei ajeta ohi täyttä vauhtia. Kovaa liikkuva junahan lakaisee lehdet ihan itsestään pois kiskoilta. Asemilla, missä ajetaan hiljempaa, lehdet liiskaantuvat pyörien alle.

Toisaalta juna "imee" lehdet takaisin kiskoille.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #14 : Lokakuu 24, 2009, 13:29:33 »

ainakin Kan-Hpl väli mentiin todella hitaasti, ja välillä pysähdyttiin.

Tuolla välillä on kyllä tapanakin pysähtyä, Pohjois-Haagassa voisi muutoin tulla vähän erikoista ilmettä laiturilla.

Ilmeisesti siis tarkoitettiin Pohjois-Haagan ja Huopalahden väliä. Jos syystä tai toisesta (tällä kertaa siis ilmeisesti lehtikelistä) johtuen M- ja A-junien rytmitys häiriintyy, joutuu jompi kumpi odottelemaan Huopalahden laiturin vapautumista. M-junalla tämä odottelu tapahtuu pääopastimella melko kaukana Huopalahdesta, mikä onkin luultavimmin selityksenä havaittuun hidasteluun ja pysähdykseen.
tallennettu
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #15 : Lokakuu 24, 2009, 17:55:02 »

Britanniassakin lehdet aiheuttavat jopa 15 miljoonan punnan kustannukset vuosittain.
Painava juna puristaa lehdistä teflonmaisen pinnoitteen raiteelle.
http://www.arrivatrainswales.co.uk/Leaves_On_The_Line2.aspx
tallennettu
Jukka Ak
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 39


« Vastaus #16 : Lokakuu 24, 2009, 20:15:27 »

On se tosi järkyttävää kun juna on kymmenen minuuttia myöhässä!
Varsinkin jos missaa tuon takia jatkoyhteyden.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #17 : Lokakuu 25, 2009, 12:17:28 »

Kaukojunilla yleensä vaihtoyhteydet odottavat. Paikallisliikenteessä voi matkustajakin vähän itse varmistaa asioita jättämättä kaikkea viime tinkaan.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #18 : Marraskuu 05, 2009, 15:34:30 »

Lehtikelit ohi, mutta nyt (5.11.2009 klo 15.00) junaliikenteessä Helsingissä suuria vaikeuksia. Tällä kertaa ohjauslaitteistossa vikaa... taas.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: M-junat myöhässä, onko tietoa syystä?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina