Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tallinna mullistumassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Leevi Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« : Huhtikuu 21, 2024, 01:28:58 »

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/3090a873-e577-43db-a2c3-40f0256f81b9



Tallinnaan suunnitellaan maan ensimmäistä kevyttä metrolinjaa. Uusi julkisen liikenteen matkustuskeino voisi olla käytössä vuonna 2034. Aiheesta uutisoi Pealinn-lehti ja Viron yleisradio ERR.

Metro Group -yhtiön suunnitelman mukaan metrolinja kulkisi kahteen suuntaan Lasnamäeltä Õismäelle ja Paljassaaresta Raen kuntaan. Linja kulkisi kaupungin keskustan halki maan alla noin 4,5 kilometrin matkan. Muuten linja kulkisi maan päällä.

Kristjan Kaunissaare Viron talous- ja viestintäministeriöstä arvioi yleisradiolle, että metron suunnitelmat voisivat päätyä poliitikkojen arvioitavaksi jo tämän vuoden aikana. Parhaassa tapauksessa metro olisi käytössä jo vuonna 2030.

– Vuosi 2030, jos haluamme saada idean paperille tämän vuoden aikana sellaisessa muodossa poliitikoille ja päättäjille, niin miksipäs ei, Kaunissaare kommentoi.

–On selvää, että ihmisten on voitava liikkua nopeasti kaupunginosasta toiseen. Valitettavasti heidän täytyy kulkea tätä varten kapeaa käytävää pitkin, ja metro nopeuttaisi kulkua tunnista tunnista noin 20 minuuttiin, Kaunissaare kertoi Pealinn-lehdelle.

Metrokilometrin hinnaksi on arvioitu 50 miljoonaa euroa.

Tallinnan apulaiskaupunginjohtaja Madle Lippus pitää aloitetta tervetulleena, mutta arvioi kustannusten nousevan liian korkeiksi.

– Tallinnan lähivuosien joukkoliikenteen kehittämissuunnitelman painopiste on ensisijaisesti raitiovaunuverkostossa, Lippus kertoo.

Pormestarin mukaan joukkoliikenteen kasvavaan paineeseen voidaan vastata edullisemmilla linja-autoyhteyksillä.

Metro lyhentäisi kaupungin päästä päähän matkustamisen alle puoleen tuntiin. Tällä hetkellä matkustaminen julkisella liikenteellä kestää kauemmin.

Arkkitehti Jaan Jagomägi kertoo, että metro kulkisi 45 kilometrin tuntinopeutta.

– Voisimme yhdistää noin 250 000 tallinnalaista, joka olisi noin viidennes maan asukkaista. Tämä on yksi suurimmista alueellisista projekteista.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 962


« Vastaus #1 : Huhtikuu 21, 2024, 05:29:01 »

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/3090a873-e577-43db-a2c3-40f0256f81b9



Tallinnaan suunnitellaan maan ensimmäistä kevyttä metrolinjaa. Uusi julkisen liikenteen matkustuskeino voisi olla käytössä vuonna 2034. Aiheesta uutisoi Pealinn-lehti ja Viron yleisradio ERR.

Metro Group -yhtiön suunnitelman mukaan metrolinja kulkisi kahteen suuntaan Lasnamäeltä Õismäelle ja Paljassaaresta Raen kuntaan. Linja kulkisi kaupungin keskustan halki maan alla noin 4,5 kilometrin matkan. Muuten linja kulkisi maan päällä.

Kristjan Kaunissaare Viron talous- ja viestintäministeriöstä arvioi yleisradiolle, että metron suunnitelmat voisivat päätyä poliitikkojen arvioitavaksi jo tämän vuoden aikana. Parhaassa tapauksessa metro olisi käytössä jo vuonna 2030.

– Vuosi 2030, jos haluamme saada idean paperille tämän vuoden aikana sellaisessa muodossa poliitikoille ja päättäjille, niin miksipäs ei, Kaunissaare kommentoi.

–On selvää, että ihmisten on voitava liikkua nopeasti kaupunginosasta toiseen. Valitettavasti heidän täytyy kulkea tätä varten kapeaa käytävää pitkin, ja metro nopeuttaisi kulkua tunnista tunnista noin 20 minuuttiin, Kaunissaare kertoi Pealinn-lehdelle.

Metrokilometrin hinnaksi on arvioitu 50 miljoonaa euroa.

Tallinnan apulaiskaupunginjohtaja Madle Lippus pitää aloitetta tervetulleena, mutta arvioi kustannusten nousevan liian korkeiksi.

– Tallinnan lähivuosien joukkoliikenteen kehittämissuunnitelman painopiste on ensisijaisesti raitiovaunuverkostossa, Lippus kertoo.

Pormestarin mukaan joukkoliikenteen kasvavaan paineeseen voidaan vastata edullisemmilla linja-autoyhteyksillä.

Metro lyhentäisi kaupungin päästä päähän matkustamisen alle puoleen tuntiin. Tällä hetkellä matkustaminen julkisella liikenteellä kestää kauemmin.

Arkkitehti Jaan Jagomägi kertoo, että metro kulkisi 45 kilometrin tuntinopeutta.

– Voisimme yhdistää noin 250 000 tallinnalaista, joka olisi noin viidennes maan asukkaista. Tämä on yksi suurimmista alueellisista projekteista.


kyllä on erikoinen uutinen kun kukaan ei suunnittele enää metrojen rakentamista vaan Eurooppaan on tullut 80 uutta pikaraitiojärjestelmää viime vuosina.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 418


« Vastaus #2 : Huhtikuu 21, 2024, 19:01:46 »

Lasnamäen kaupunginosaan kulkee puolivalmis pikaraitiotien penger: http://vaunut.org/kuva/99358

Pikaraitiotiehanke jäi kesken 80-luvulla, kun rahat loppuivat. Sen rakentaminen valmiiksi on ollut 2000-luvullakin esillä moneen kertaan, esim: https://estofennia.eu/tallinna-vaalit-lasnamaen-raitiolinja/

Osa pikaraitiotiesuunnitelmien versioista on sisältänyt myös maanalaisia osuuksia. Mm. Balti jaamin alikulkutunneli on jotenkin lähteiden mukaan suunniteltu siten, että se olisi voinut toimia pikaraitiotien maanalaisen aseman osana.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tallinna mullistumassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina