Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Destia Rail ei saa vuokrakalustoa kotimaasta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1134


« : Marraskuu 26, 2013, 09:24:17 »

VR:n asema kiskokaluston yksinvaltiaana vaikuttaa jo radanrakennusurakoiden kilpailuttamiseen ja urakoiden hintaan. VR Track Oy:n saama mahdollinen ristisubventio ja konserniavustukset vääristävät markkinoiden toimintaa, mikäli nyt esitetyt tiedot pitävät paikkansa. VR Track Oy on laajentanut toimintaansa viime vuosien aikana myös sähköasemaurakointiin, mm. kantaverkon sähköasemille. Kilpailluilla markkinoilla ristisubventiota ei katsota hyvällä ja yleensä se on estetty toimintojen eriyttämisellä. Kilpailuviranomaisille olisi taas hommia.

http://vrleaks.wordpress.com/2013/11/25/vr-yhtyma-oy-ei-vuokraa-kalustoaan-myos-destia-rail-oy-karsii/
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #1 : Marraskuu 26, 2013, 11:07:52 »

Miksi naapurin pitäisi vuokrata minulle Ferrarinsa, jos itselläni on ollut varaa vaan Mitsubishiin? Tämä hämmästyttää suunnattomasti, että ensin oma bisnes pitäis lopettaa ja sen jälkeen vuokrata työkalut tai jopa henkilökuntakin toiselle..? Kenen nallekarkeilla tässä nyt pitäis oikein pelata?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #2 : Marraskuu 26, 2013, 11:30:42 »

VR Track on myös juuri hävinnyt viitosalueen kunnossapidon Destialle, joten joku muukin pitää hintoja alhaalla.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #3 : Marraskuu 26, 2013, 11:39:28 »

Miksi naapurin pitäisi vuokrata minulle Ferrarinsa, jos itselläni on ollut varaa vaan Mitsubishiin?

Siksi, koska Ferrarilla tehdään sellaiset työt, jotka Mitsulla jäisivät tekemättä.

Suomen kokoisessa kansantaloudessa ei ole järkeä rakentaa moninkertaista infraa, tai hankkia ylenmäärin arvokasta kalustoa infran kunnossapitoon. Asia pitäisi nähdä laajemmin kuin vain yksittäisten yritysten reviirikilpailuna.

Petrin linkittämästä uutisesta lainattua: "VR Track Oy ei Destia Rail Oy:n mukaan vuokraa kalustoa edelleen, jotta asiasta ei synny ennakkotapausta johtuen muun muassa Proxion Train Oy:n tekemästä selvityspyynnöstä (http://yle.fi/uutiset/kilpailuvirasto_selvittamaan_proxionin_ja_vrn_riitaa/6370922) Kilpailuvirastoon. Destia Rail Oy:n mukaan tämä on johtanut erikoisiin tilanteisiin, jossa muun muassa kaluston pyörien sorvausaikoja ei ole VR-Yhtymä Oy:n konepajoilta löytynyt."

Minusta tällä ei ole mitään tekemistä Proxionin vuokrauspyynnön kanssa. Ratatyökoneilla ei operoida junaliikennettä, vaan ylläpidetään valtion infraa.

Tilannehan on aivan absurdi; valtion omistama yritys ei tee yhteistyötä toisen valtionyhtiön kanssa, vaan vaatii hankkimaan samat välineet samaan työhön kuin itselläkin on. Laskunhan tästä maksaa lopulta kunnossapidon tilaaja, eli kyseisten yritysten omistaja Oy Suomi-Finland Ab. Kyllähän nyt vähintäänkin VR Trackin ja Destia Railin pitäisi perustaa yhteinen ratakonepooli, vaikkei kalustoa ulkopuolisille vuokrattaisikaan.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2013, 13:09:10 kirjoittanut Juha Kutvonen » tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1134


« Vastaus #4 : Marraskuu 26, 2013, 15:21:02 »

Miksi naapurin pitäisi vuokrata minulle Ferrarinsa, jos itselläni on ollut varaa vaan Mitsubishiin? Tämä hämmästyttää suunnattomasti, että ensin oma bisnes pitäis lopettaa ja sen jälkeen vuokrata työkalut tai jopa henkilökuntakin toiselle..? Kenen nallekarkeilla tässä nyt pitäis oikein pelata?

Muutama perushavainto lienee paikallaan: VR-yhtymä on valtion omistama ja Destia Rail on valtion omistama. Lisäksi urakoiden kohteena oleva rataverkko on valtion omistama. VR:n apporttina saaman kaluston alkuperäisestä rahoituksesta, VR:n hallitsemasta osakepääomasta ja VR:n monopoliasemasta on ollut tämän sivuston lukuisissa keskusteluketjuissa jo sen verran paljon juttua, että niiden sisältöä tuskin kannattaa tässä yhteydessä enää toistaa.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #5 : Marraskuu 26, 2013, 16:37:10 »

Ja koska VR:llä on valtiollisen elimen nimittämä johto, joka nauttii siis omistajan eli valtion luottamusta, on VR:n stategia poliittisesti päätetty.

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #6 : Marraskuu 26, 2013, 17:56:49 »

Miksi naapurin pitäisi vuokrata minulle Ferrarinsa, jos itselläni on ollut varaa vaan Mitsubishiin? Tämä hämmästyttää suunnattomasti, että ensin oma bisnes pitäis lopettaa ja sen jälkeen vuokrata työkalut tai jopa henkilökuntakin toiselle..? Kenen nallekarkeilla tässä nyt pitäis oikein pelata?

Ei kannata sotkea tähän omia ja naapurin eli yksityishenkilöiden kalustoa.

Kannattaa lukea jokin naseva perusteos kilpailuoikeudesta, niin kysymys avautunee ilman suurempia ihmettelyjä, eikä ainakaan tarvitse sotkea yksityistalouksia pohdintoihin.

Pienellä tutustumisella pitäisi olla selvää, että suomalaisen rautatieliikenteen ympärillä on havaittavissa lukuisia kilpailuoikeudellisesti kyseenalaisia tai ainakin pohdinnan arvoisia kysymyksiä. Tokihan lopputulos yksittäiseen kysymykseen voi olla myös nykyjärjestelylle myönteinen, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että tilanne on mielenkiintoinen.

Uutisen pyöräsorvaukset ja niiden mahdottomuus vaikuttavat äkkiseltään malliesimerkiltä määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä. Sellaiseen kilpailuviranomaiset voivat puuttua ja viime kädessä voivat määrät VR-konsernin vaikka pilkottavaksi.

Kilpailuoikeudessa on viime kädessä kyse veronmaksajien edusta. Tämä Destian ja VR:n välinen tilanne on vielä käsittämättömämpi, koska firmojen omistajien rahaa haaskataan. Ei siinä mitään, mutta kun kummankin firman omistaja on sama..  Pusu Luulisi, että omistajan intressissä olisi tulouttaa voitot osinkoina sen sijaan, että rahaa jaetaan ulkomaalaisille kalustovalmistajille turhan kaluston hankkimisessa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2432


« Vastaus #7 : Marraskuu 26, 2013, 18:25:10 »

Vastaako sama ministeri kummankin omistajaohjauksesta?
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #8 : Marraskuu 26, 2013, 19:01:35 »

Suomen sääolosuhteet aiheuttavat kunnossapitokalustolle myös omat haasteensa. Työkausi on usein vain huhtikuun lopusta lokakuun alkuun siis ratatöitä voidaan tehdä vain routakauden ulkopuolella (esim tukikerroksen muotoilu ja tiivistys, raiteiden ja vaihteiden tukeminen, sepelinpuhdistus, vaihteiden ja raiteiden vaihtaminen). Onko VR Trackin kalusto vajaakäytöllä työkautena? Tällöinhän vuokraus voisi olla järkevä vaihtoehto, mutta jos koneet ovat työllistettyjä ei kapasiteettia riitä yksinkertaisesti vuokrattavaksi ulkopuolisille. Sitten on monia avoimia kysymyksiä kuten kaluston huolto ja kuluminen, henkilökunta, työntekijöiden ammattitaito, jne... Nyt työkauden ulkopuolella esim Pieksämäen, Tampereen ja Riihimäen ratapihoilla on paljon kalustoa odottamassa kevättä, mutta kun lehti on puussa ei työkoneita juurikaan varikoilla näy.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2013, 19:58:42 kirjoittanut Marko Vornanen » tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #9 : Marraskuu 26, 2013, 23:00:45 »

Mitä hiton hyötyö tästä kilpailutuksesta on? kummatkin on valtion firmoja ja tappelevat keskenään. Tekisivät sauna sopimuksen ja päättäisivät, että toinen pysyy radoilla ja toinen teillä. Saa kansa nukkua rauhassa eikä tarvisi kuunnella tällästä viuraamista. Kunniaan vanha ja kunnon TVH.. Oli tietkin kunnossa toisin kuin nykyään.

Pyörien sorvaamisesta vaan tuli, että perustaisi oman korjaamonsa. Tai teettäisi työn jollain kolmannela osapuolella.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1134


« Vastaus #10 : Marraskuu 27, 2013, 11:22:53 »

Vastaako sama ministeri kummankin omistajaohjauksesta?

Näyttäisi vastaavan "Valtion omistusosuudet ja eduskuntavaltuudet" -listauksen perusteella. Molemmat yhtiöt on listattu kohtaan "noteeraamattomat kaupallisesti toimivat yhtiö". Tosin VR-konsernin ja Destian osalla on luokitusero. VR-konserni kuuluu luokkaan 1b, jolloin sijoittaintressin lisäksi valtio-omistajalla on myös strateginen intressi omistaa yhtiö. Destian osalta luokitus on 1a — eli omistuksen syy on puhdas sijoittajaintressi.

http://valtionomistus.fi/suomi/
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #11 : Marraskuu 27, 2013, 13:00:09 »

Mitä hiton hyötyö tästä kilpailutuksesta on? kummatkin on valtion firmoja ja tappelevat keskenään. Tekisivät sauna sopimuksen ja päättäisivät, että toinen pysyy radoilla ja toinen teillä. Saa kansa nukkua rauhassa eikä tarvisi kuunnella tällästä viuraamista. Kunniaan vanha ja kunnon TVH.. Oli tietkin kunnossa toisin kuin nykyään.

"Kateus vie kalatkin vedestä." Surkuhupaisinta tässä nykymaailman kilpailutuksen vitsauksessa on tosiaan se, kun kadehditaan valtion eli kaikkien yhteistä omaa, ja se joka tästä eniten kärsii, on työmies. Työmiesten palkka on suhteellisen pieni, mutta kun heitä on paljon, heidän palkkansa kuitenkin muodostavat yleensä "yrityksen" kustannuksista suurimman osan. Joten kilpailutuksessa pelin henkeen vääjäämättä kuuluu, että juuri työmiesten oloja kurjistetaan. Usein mistään muusta ei ole edes mahdollista vähentää. YT-neuvottelut ja/tai työehtojen huonontaminen. Käykö työehtojen huonontaminen laillisesti vai laittomasti, silläkään ei ole mitään väliä, koska valtaa pitävät juhlapuheiden korulauseistaan huolimatta ihan oikeasti peukuttavat harmaata taloutta. Vallitsevan linjan yhteiskunnallinen hinta tulee olemaan kova.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #12 : Marraskuu 27, 2013, 13:04:01 »

Onko Destia sellainen pienikokoinen, aloitteleva uuden alan pioneeri, joka ei pysty haalimaan kasaan rahoitusta työkoneiden hankkimiseksi ja huoltamiseksi?
Jos tuo onnistuu kaikkialla muualla Euroopassa, miksei suomalaisfirma osaa tehdä hankintoja? Joku suomalainen erityisolosuhde taas?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #13 : Marraskuu 27, 2013, 13:23:02 »

Mitä hiton hyötyö tästä kilpailutuksesta on? kummatkin on valtion firmoja ja tappelevat keskenään. Tekisivät sauna sopimuksen ja päättäisivät, että toinen pysyy radoilla ja toinen teillä. Saa kansa nukkua rauhassa eikä tarvisi kuunnella tällästä viuraamista. Kunniaan vanha ja kunnon TVH.. Oli tietkin kunnossa toisin kuin nykyään.

Paluu juurille eli lapiolinjalle? Vangit kuokkimaan ratatyömaalle ja lentokentille.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #14 : Marraskuu 27, 2013, 13:44:11 »

Mitä hiton hyötyö tästä kilpailutuksesta on? kummatkin on valtion firmoja ja tappelevat keskenään. Tekisivät sauna sopimuksen ja päättäisivät, että toinen pysyy radoilla ja toinen teillä. Saa kansa nukkua rauhassa eikä tarvisi kuunnella tällästä viuraamista. Kunniaan vanha ja kunnon TVH.. Oli tietkin kunnossa toisin kuin nykyään.

Paluu juurille eli lapiolinjalle? Vangit kuokkimaan ratatyömaalle ja lentokentille.

Sillä tiellä ollaan, jos vangeiksi lasketaan orjaduunarit. Ja voitot (maksamatta jätetyt verot mukaanlukien), jos vain mahdollista, valtion sijasta "rehellisille yrittäjille" ja oligarkeille?
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #15 : Marraskuu 27, 2013, 15:12:19 »

Valtiontalouden kannalta olisi tietenkin parasta yhdistää Destia ja VR Track yhdeksi valtion infrayhtiöksi, mutta radanpidon kilpailutuksessa oltaisiin sitten taas lähtötilanteessa...

Ehkä meidän erityisolosuhteissamme ei vain saada toimivaa kilpailua aikaan.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1134


« Vastaus #16 : Marraskuu 27, 2013, 15:15:53 »

Onko Destia sellainen pienikokoinen, aloitteleva uuden alan pioneeri, joka ei pysty haalimaan kasaan rahoitusta työkoneiden hankkimiseksi ja huoltamiseksi?
Jos tuo onnistuu kaikkialla muualla Euroopassa, miksei suomalaisfirma osaa tehdä hankintoja? Joku suomalainen erityisolosuhde taas?

Kyseessä on pikemminkin kansantaloudellinen tuhlaus, kun saman valtio-omistajan hallitsemat organisaatiot eivät muka voi hyödyntää yhteisiä resursseja (sillä edellytyksellä tietty, että vapaata kapasiteettia on). Vähän sama, jos jokaiselle perheenjäsenelle hankittaisiin oma nimikoitu ruohonleikkuri sitä muutaman tunnin viikottaista sessiota varten, joka ruohonleikkaamiseen kesäisin käytetään.

Tässäkin tapauksessa olisi hyötyä kyseisen kaluston yhtiöittämisestä radanrakentajista riippumattomalle toimijalle, joka sitten vuokraisi kylmän rauhallisesti kalustoaan sekä VR Tracksille etteä Destialle tai kenelle tahansa.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1134


« Vastaus #17 : Marraskuu 27, 2013, 15:22:46 »

Valtiontalouden kannalta olisi tietenkin parasta yhdistää Destia ja VR Track yhdeksi valtion infrayhtiöksi, mutta radanpidon kilpailutuksessa oltaisiin sitten taas lähtötilanteessa...

Ehkä meidän erityisolosuhteissamme ei vain saada toimivaa kilpailua aikaan.

Sekä VR Track että Destia voitaisiin myydä yksityisille ja samalla erottaa radanrakennuksessa tarvittava kalusto toimijoista riippumattomaan yhtiöön, joka vuokraisi sitä kaikille tavitsijoille. Saataisiin todellista kilpailua, joka ehkä alkaisi toden teolla vaikuttamaan radanrakennuksen ja kunnossapidon kustannuksiin.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #18 : Marraskuu 27, 2013, 16:32:52 »

Totta kai voitaisiin. Ja kun Destia olisi yksityinen, ehkä osa jotain kansainvälistä konsernia, menisivät sen voittorahat Bahamalle tai Jerseyn saarille eikä Suomen valtion pohjattomaan kassaan.

tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #19 : Marraskuu 27, 2013, 17:19:11 »

Niin tai jos ratojen kunnossapidon markkinoilla on reipas kotimainen ja yksityinen pk-yritys, isompi nielaisee sen jottei kilpailua synnykään. Kyllä ne valtion tieyhtiöt ovat niin kivoja ja kilttejä.

P.S. Kimmon kommentista älysin, miksi veroparatiisitaloutta ei panna kansainvälisellä sopimuksella kuriin. Siksi, että veropakoilijat ovat hyödyllisiä kaikille aatesuunnille: oikeistolle sellaisenaan ja muille kilpailun vastustamisen olkiukkona.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1134


« Vastaus #20 : Marraskuu 27, 2013, 17:20:38 »

Totta kai voitaisiin. Ja kun Destia olisi yksityinen, ehkä osa jotain kansainvälistä konsernia, menisivät sen voittorahat Bahamalle tai Jerseyn saarille eikä Suomen valtion pohjattomaan kassaan.

Radan rakentaminen, sähköverkkojen rakentaminen, kaukolämpöverkkojen jne. alueellisesti sidotun infran rakentaminen ja kunnossapito ovat siinä mielessä kansantaloudellisesti kiitollisia töitä, että niitä ei voi siirtää Kiinaan. Yritykset siis työllistävät paikkakunnilla ja maksavat yhteisöveroja Suomeen olivatpa ne sitten kuinka kansainvälisessä omistuksessa. Työllistämisen kautta kotimainen kulutuskysyntä pysyy yllä ja työllistyneet tuottavat verotuloja valtion kassaan. Tämähän olisi sitä paitsi sitä suomalaisessa elinkeinopolitiikassa kaivattua investointikysyntää, mikä tarkoittaa sitä, että ulkomaista pääomaa houkutellaan hartiavoimin sijoittumaan Suomeen (kun ne ovat pääomat kerran ovat hukassa).

Osan voitoistaan kansainväliset yritykset tietty voivat tulouttaa emämaahansa — missä ne sitten ovatkaan. Toisaalta tehokkaasti toimiva kilpailu säästää myös kansakunnan varoja. Yllättävän suuriahan nuo Nokiankin tuottamat kansantaloudelliset hyödyt ovat olleet, vaikka yhtiön osakkeista suurin osa (oliko peräti 80 prosenttia?) on ollut ties kuinka kauan ulkomaisessa omistuksessa.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #21 : Marraskuu 27, 2013, 19:18:56 »

Näin on, erilaiset suurhankkeet ovat työllistäneet Suomessa runsaasti puolalaisia tunnelin- ja ydinvoimalantekijöitä ja rahat jäävät EU:hun.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1134


« Vastaus #22 : Marraskuu 27, 2013, 22:35:50 »

Näin on, erilaiset suurhankkeet ovat työllistäneet Suomessa runsaasti puolalaisia tunnelin- ja ydinvoimalantekijöitä ja rahat jäävät EU:hun.

... ja samalla suomalainen metsäteollisuus investoi Etelä-Amerikkaan, suomalainen paperiteollisuus Keski-Eurooppaan ja suomalainen valmistava teollisuus Aasiaan. Muuttuvassa maailmassa ei pärjää enää vanhoilla eväillä. Järkyttynyt
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #23 : Marraskuu 28, 2013, 08:14:26 »

Näin on, erilaiset suurhankkeet ovat työllistäneet Suomessa runsaasti puolalaisia tunnelin- ja ydinvoimalantekijöitä ja rahat jäävät EU:hun.

... ja samalla suomalainen metsäteollisuus investoi Etelä-Amerikkaan, suomalainen paperiteollisuus Keski-Eurooppaan ja suomalainen valmistava teollisuus Aasiaan. Muuttuvassa maailmassa ei pärjää enää vanhoilla eväillä. Järkyttynyt
Ja onkos VR Track hankkinut Ruotsiin kaikki omat koneet, joita se tarvitsee kunnossapitotöissä? Eli mitä kaikkia koneinvestointeja VR Track on tehnyt Ruotsiin Tka7 kavennusten lisäksi?
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1134


« Vastaus #24 : Marraskuu 28, 2013, 11:17:01 »

Ja onkos VR Track hankkinut Ruotsiin kaikki omat koneet, joita se tarvitsee kunnossapitotöissä? Eli mitä kaikkia koneinvestointeja VR Track on tehnyt Ruotsiin Tka7 kavennusten lisäksi?

Hyvä pointti. Globalisaation aikana perinteisesti vain Suomessa operoivilla yrityksillä on mahdollilsuus kilpailla myös muualla ja saada urakoita rajojen ulkopuolelta. Tämä pätee tietenkin myös toisinpäin, eli Suomen markkinat ovat avoimina ulkolaisille yrityksille — tätä kutsutaan kansainväliseksi kilpailuksi  Virnistää
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Destia Rail ei saa vuokrakalustoa kotimaasta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina