Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Venäläinen palvelukulttuuri ollut taas voimissaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #25 : Lokakuu 26, 2014, 08:05:53 »

Ottamatta kantaa juuri tähän tapaukseen, niin tuonikäiset teinit ovat perhanan hyviä värittämään tarinoitaan uskottavasti. Sitten kun vielä kerrotaan sama tarina yhtä värittyneesti "huolestuneelle äidille", niin kohtahan tarina on iltapäivälehdessä. Itse olen aikoinaan saanut todistaa paikan päällä tällaista iltapäivälehteen mennyttä tapausta. Ja ei, ei se oikeasti mennyt aivan niin kuin lehdessä väitettiin. Mutta ei rivityöntekijällä ole oikein mitään mahdollisuutta oikaista median virheellisyyksiä.

Toisena sivuhuomiona... jos operaattori lakkauttaa tai uhkaa lakkauttaa liikenteen jollain asemalla, niin kyseessä on v.orgin raadin mukaan tärkeä, vilkas ja elinvoimaisen keskustaajaman asema. Mutta jos sellaiselle jättää liputtoman "syyttömän" matkustajan, niin kyseessä onkin jokin korpiasema keskellä ei mitään. Näyttää kieltä
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #26 : Lokakuu 26, 2014, 08:37:46 »

Toisena sivuhuomiona... jos operaattori lakkauttaa tai uhkaa lakkauttaa liikenteen jollain asemalla, niin kyseessä on v.orgin raadin mukaan tärkeä, vilkas ja elinvoimaisen keskustaajaman asema. Mutta jos sellaiselle jättää liputtoman "syyttömän" matkustajan, niin kyseessä onkin jokin korpiasema keskellä ei mitään. Näyttää kieltä

Heh, tämä oli kieltämättä ihan hauska rinnastus...  Iskee silmää
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #27 : Lokakuu 26, 2014, 10:29:22 »

Ottamatta kantaa juuri tähän tapaukseen, niin tuonikäiset teinit ovat perhanan hyviä värittämään tarinoitaan uskottavasti. Sitten kun vielä kerrotaan sama tarina yhtä värittyneesti "huolestuneelle äidille", niin kohtahan tarina on iltapäivälehdessä. Itse olen aikoinaan saanut todistaa paikan päällä tällaista iltapäivälehteen mennyttä tapausta. Ja ei, ei se oikeasti mennyt aivan niin kuin lehdessä väitettiin. Mutta ei rivityöntekijällä ole oikein mitään mahdollisuutta oikaista median virheellisyyksiä.

Toisena sivuhuomiona... jos operaattori lakkauttaa tai uhkaa lakkauttaa liikenteen jollain asemalla, niin kyseessä on v.orgin raadin mukaan tärkeä, vilkas ja elinvoimaisen keskustaajaman asema. Mutta jos sellaiselle jättää liputtoman "syyttömän" matkustajan, niin kyseessä onkin jokin korpiasema keskellä ei mitään. Näyttää kieltä

No, jokainen joka tietää, missä Oriveden asema sijaitsee, tietää että kyseessä ei ole keskustaajaman asema, joka ei sijaitse lähelläkään Oriveden keskustaa.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #28 : Lokakuu 26, 2014, 22:09:26 »

Viellä yksi kommentti ...
     "Venäläinen palvelukulttuuri.". Eiks' tämä ole etnistä vihanlietsomista. Josta saa ainakin Ruotsissa, kovat rapsut nykyään.
     Yrittäkääpä samaa, vaikka "juutalaisten riistokapitalistien" kanssa. "Hurrit" ei kai enää jaksa kiinnostua asiasta.
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #29 : Lokakuu 26, 2014, 23:18:02 »

Eiks' tämä ole etnistä vihanlietsomista.

Ei ole ja toivottavasti et siitä yritä sellaista vääntää.
tallennettu
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 47


« Vastaus #30 : Lokakuu 28, 2014, 22:24:17 »

Moro!
Kyllä tämänkaltainen otsikointi mielestäni menee siinä metsään, missä on aita matalin. Olen jonkun verran viime vuosina tutustunut venäläiseen palvelukulttuuriin kuten lentämällä Moskovan ja Havannan väliä ja väitänpä sen kestävän ihan mallikkaasti vertailun tähän kotoiseen lentoyhtiöömme. Toisekseen ei se Oriveden asema nyt ihan mahdottoman korvessa ole. On siinä sentään katuvalot, bensa-asema ja maankuulu elokuvateatteri Taisto. Taannoin oli melko eläväinen ravintolakin siinä (Palami?).
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #31 : Marraskuu 01, 2014, 01:55:54 »


On paljon "asiakkaita" jotka yrittävät käyttää hyväkseen sitä että ei viitsitä pikkuasemalle dumpata. Junan lähdettyä ilmoitetaan uhmakkaasti konnarille että ei ole lippua eikä aikomusta sellaista ostaa. Nämäkin "asiakkaat" siis pitäisi nöyrästi kuljettaa määränpäähänsä hyvän asiakaspalvelun nimissä?

Juuri tällainen tsaarin ajan jälkeiselle ajalle vieras palveluajattelu on näiden ikuisten Valtion Rautatieviraston palvelumokien takana: Koska voi olla epävarmaa, toimiiko matkustaja epärehellisessä mielessä vai erehdyksessä, kohdeltakoon kaikkia kuin he olisivat epärehellisiä.

Perusvirhe on siinä, että on edes luotu rahastusjärjestelmä, joka mahdollistaa sen, että lipun hankinnassa erehtynyt henkilö voidaan jättää kesken matkaa syrjäiseen paikkaan ja sillä riskillä, että sieltä ei pääse pois ilman muiden ihmisten almuja.

Aivan varmasti olisi mahdollista luoda järjestelmä, jossa maksusitoumuksen tai jonkin muun tavan kautta asia kyettäisiin jälkikäteen hoitamaan asiallisesti ja myös VR:n kannalta riittävän luotettavasti. Toki tällainen vaatisi asennemuutosta, joka on vaikeaa yrityksessä, jonka missio ei ole matkustajien kuljettaminen vaan junien siirtely.
Jep, kiteytit juuri tämän asian. Kohdellaan kaikkia niinkuin olisivat epärehellisiä. Tämä ajattelutapa on joka puolella julkishallinnossa näkyvissä. Verohallinto, poliisi, Kela..etc .Näin muutaman mainitakseni.. Periytyy sieltä Tsaarinajalta. Maksetaan kovaa hintaa...
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #32 : Marraskuu 01, 2014, 04:47:52 »

Itse kun en ole tsaarinajalla elänyt niin en osaa sanoa silloisesta palvelukulttuurista oikein mitään. Kertokaahan te, joilla on omakohtaista kokemusta.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #33 : Marraskuu 01, 2014, 10:08:37 »

En ole ihan tsaarinaikainen itsekään, vaikka melkoinen kalkkis olenkin. Kuitenkin olen pitkälti sitä mieltä,
että monilla viranomaistahoilla on sellainen asenne, että asiakas on väärässä. On noihin törmätty, mutta mikä 
sitten olisi sopiva palvelukulttuuri? Vierastan myös sitä kun esim. joku myyjä roikkuu vaatteissa ja yrittää
väkisin myydä jotain. Tähän törmää kyllä useammin jossain muualla kuin Suomessa.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #34 : Marraskuu 01, 2014, 10:20:32 »

Viellä yksi kommentti ...
     "Venäläinen palvelukulttuuri.". Eiks' tämä ole etnistä vihanlietsomista. Josta saa ainakin Ruotsissa, kovat rapsut nykyään.
     Yrittäkääpä samaa, vaikka "juutalaisten riistokapitalistien" kanssa. "Hurrit" ei kai enää jaksa kiinnostua asiasta.
Tässä asiassa mennään sitten vaikka raastupaan. No ulkoministeriön ohje kertoo diplomaattisesti näin että pitää varautua että palvelukulttuuri on kehittymätön..heheh
No VR:n kanssa myös näin eli lipun ehtoihin muutos, asiakkaan pitää varautua että VR:n palvelukulttuuri saattaa olla kehittymätön.
Tässä asiassa kannattaa googlaa ja vähän vierailla kielillä niin saa syvyyttää tähän "itäeurooppalaiseen palvelukulttuuriin" isossa kuvassa jos jollekin tuli yllätyksenä...
tallennettu
Kjell Knapas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #35 : Marraskuu 01, 2014, 12:47:47 »

Joo ei näissä uutisoiduissa lippukonflikteissa mitään erityisen "venäläistä" ole, vaan useimmiten joku yrittää puljata menemään omin ehdoin. Tosin VR voisi hyväksyä tuon Electronin käytön edes tällaisissa poikkeustapauksissa, koska se kortti kuitenkin todistetusti toimii junassa.
Onko siis niin, että mitään Visa Electronin vaatimaa ohjelmanosaa tai johtoa ei ole poistettu tai deaktivoitu konduktöörien korttilaitteista? Silloin kun VR teki kokeilun Visa Electronin hyväksymisestä junissa, ymmärsin, että jokin tällainen osa lisättiin korttilaitteisiin ja sitten kun kokeilu sen tekijöiden mielestä osoitti, ettei Visa Electronia kannata hyväksyä, koska varmennus ei aina onnistu, kyseinen osa poistettiin. Jos olin käsittänyt väärin, ja mitään ei poistettu (eikä mahdollisesti edes lisättykään vaan kaikki tarvittava on ollut laitteissa koko ajan), on tietysti outoa, jos maksun perimistä Visa Electronin avulla ei junissa lainkaan sallita yrittää edes sellaisissa tapauksissa, jolloin sillä mahdollisesti voisi välttää matkustajan poistamisen junasta. Se on todella outoa ohjeistusta asiasta päättäviltä. Yhtä outoa on siinä tapauksessa myös joustamattomuus tässä suhteessa ohjeistuksesta huolimatta käytännön työn suorittajilta. Siis miksei esim tässä tapauksessa maksamista Visa Electronilla voitu yrittää, vai onko konduktöörejä potkujen uhalla kielletty niin tekemästä?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #36 : Marraskuu 01, 2014, 15:10:13 »

Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa, kun Electron-maksaja on lipsauttanut, että "viimeksikin lopulta kelpasi"... Liian iso prosentti Electron-maksajista on sellaisia, jotka tietävät että Electron on pirun hankala kapistus ja silti pokkana yrittävät. Ja kun jokaisen Electron-maksun kanssa tuhlaantuu keskimäärin viitisen minuuttia, junissa ei ehdi muutenkaan myydä kaikkia lippuja ja aikaa on muutenkin rajallisesti, käytännölle on perustelunsa. Mutta totta kai työntekijöille on koulutuksissa sanottu kymmeniä kertoja, että järkeä /pitää/ käyttää ja tärkeintä on, että asiakas pääsee perille.

Siinä, että ihminen pääsee perille pari tuntia myöhässä jos hänen menonsa ei ole erityisen kiireellinen, ei lopulta maailma kaadu. Automaatista lippu Electronilla plaklariin ja seuraavalla junalla eteenpäin. Sitä en tiedä, onko Orivedellä automaattia tai edes pankkiautomaattia, eli onko se ihan fiksuin paikka asiakkaan poistamiselle junasta. Enkä, että oliko kyseessä illan vika yhteys.

Auttaisi, jos olisin jossain töissä, joissa pääsisi itse kokeilemaan IC:n asiakaspalvelutilanteita. Nyt voi lähinnä käyttää järkeään ja päätellä siitä, mitä muuten maailmasta tietää ja mitä on IC:issä matkatessaan nähnyt, kuullut ja jutellut. Vorkkispekuloida.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #37 : Marraskuu 01, 2014, 15:27:00 »

On olemassa sellainenkin maksuväline kuin käteinen raha. Ei ole kai peruskoulussa opetettu...
tallennettu
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 47


« Vastaus #38 : Marraskuu 01, 2014, 17:17:36 »

Sen sijaan, että kehoitetaan googlailemaan tutustuttasessa muiden maiden palvelukulttuureihin, kehoittaisin käymään paikan päällä ja havainnoimaan, siinä sitten silmät aukeaisivat täydelle totuudelle. En oikein näe pointtia naapurin haukkumiseen, kun yritetään mollata kotoista "ratavaltiotamme". Visa Electronista voin kertoa sen verran, että ainakin Moskovan lentokentällä se toimii setelirahan nopeudella.
Tosin perun puheenvuoroni täysipainoisesti, jos käsitettä "Venäläinen palvelukulttuuri" on edellä käydyssä keskustelussa käytetty VR:n kehumiseen...
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #39 : Marraskuu 01, 2014, 17:18:52 »

Onko siis niin, että mitään Visa Electronin vaatimaa ohjelmanosaa tai johtoa ei ole poistettu tai deaktivoitu konduktöörien korttilaitteista? Silloin kun VR teki kokeilun Visa Electronin hyväksymisestä junissa, ymmärsin, että jokin tällainen osa lisättiin korttilaitteisiin ja sitten kun kokeilu sen tekijöiden mielestä osoitti, ettei Visa Electronia kannata hyväksyä, koska varmennus ei aina onnistu, kyseinen osa poistettiin. Jos olin käsittänyt väärin, ja mitään ei poistettu (eikä mahdollisesti edes lisättykään vaan kaikki tarvittava on ollut laitteissa koko ajan), on tietysti outoa, jos maksun perimistä Visa Electronin avulla ei junissa lainkaan sallita yrittää edes sellaisissa tapauksissa, jolloin sillä mahdollisesti voisi välttää matkustajan poistamisen junasta. Se on todella outoa ohjeistusta asiasta päättäviltä. Yhtä outoa on siinä tapauksessa myös joustamattomuus tässä suhteessa ohjeistuksesta huolimatta käytännön työn suorittajilta. Siis miksei esim tässä tapauksessa maksamista Visa Electronilla voitu yrittää, vai onko konduktöörejä potkujen uhalla kielletty niin tekemästä?
Kai se teoriassa saattaa toimia, mutta hyvin teoreettista se tuntuu olevan. Kerran vierestä seurasin kun Turun satamassa asiakas halusi maksaa Electronilla kun ei muutakaan maksuvälinettä ollut. Tuota teoreettista mahdollisuutta lähdettiin kokeilemaan eikä se toiminut edes siinä asemalla seistessä.

Tuossa tapauksessa asiakas tuli kyytiin ilman lippua ja kävi Turussa ostamassa lipun.

Vastuu hyväksyttävän maksuvälineen olemassaolosta on asiakkaalla. Kellekään Electronin haltijalle ei varmasti ole yllätys ettei se lastenvisa kelpaa kaikkialla. Se ei myöskään ole salaisuus ettei sitä hyväksytä junassa. Lähtökohtaisesti siis asiakkaan halutessa maksaa junassa Electronilla asiakas on väärässä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #40 : Marraskuu 01, 2014, 17:36:48 »

Visa Electronista voin kertoa sen verran, että ainakin Moskovan lentokentällä se toimii setelirahan nopeudella.

Ainakin alun perin Electronit toimivat ulkomailla ilman katevarmistusta. (Mikäli ne oli kytketty kelpaamaan ulkomailla ylipäätään.)
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #41 : Marraskuu 01, 2014, 17:37:05 »

En ymmärrä sitä, miksei tätä Visa Electron -ongelmaa voi ratkaista yksinkertaisesti siten, että kaikkien vaunujen ulko-ovien viereen lätkäistäisiin tämänkaltainen tarra, jossa Visa Electron olisi raksittu punakynällä yli? Ei maksa paljoa ja asia olisi hyvin yksiselitteinen. Vastaavat tarrathan olivat taannoin ainakin Rkt-vaunuissa:
--
http://www.rixibaari.fi/pics/cards.png
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #42 : Marraskuu 01, 2014, 19:26:36 »

Käsittelevätkö kipparit junissa turvallisuussyistä johtuen käteistä, nykyisin. Mikä on ohjeistus kun joku tarjoaa käteismaksua ostaessan junassa, lippua.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #43 : Marraskuu 01, 2014, 20:07:46 »

Niin masentavaksi ei maailma sentään vielä ole mennyt, ettei käteinen raha junassa kelpaisi. Järkyttynyt
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #44 : Marraskuu 01, 2014, 22:31:07 »

Siinä, että ihminen pääsee perille pari tuntia myöhässä jos hänen menonsa ei ole erityisen kiireellinen, ei lopulta maailma kaadu. Automaatista lippu Electronilla plaklariin ja seuraavalla junalla eteenpäin. Sitä en tiedä, onko Orivedellä automaattia tai edes pankkiautomaattia, eli onko se ihan fiksuin paikka asiakkaan poistamiselle junasta. Enkä, että oliko kyseessä illan vika yhteys.
Orivedellä taisi olla lipunmyyntiautomaatti. Orivedellä pankkiautomaatti löytyy keskustasta 4-5 kilometrin päästä.

Vilppulassa olen pikaisesti poikennut juosten kilometrin päässä keskustassa pankkiautomaatilla, kun lipunmyynti olikin jo pistetty kiinni. Juna sitten odotteli sen aikaa.
tallennettu
Jouni Ijäs
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #45 : Marraskuu 04, 2014, 11:31:37 »

Itsellä kävi opiskeluaikana 2005 lähes vastaavanlainen tapaus. Tuolloin lukuvuositarra oli voimassa seuraavan lukuvuoden syyskuun loppuun asti. Lähdin perjantaina (syyskuun puolella) Kotkasta Tampereelle kaverin luokse viikonlopun rientoihin. Sunnuntaina (lokakuun puolella) krapulapäissäni kerroin kaverille, että lukuvuositarra on mennyt vanhaksi ja pitää ostaa aikuisten lippu Kotkaan, johon kaveri sanoi ”ei se nyt mistään parista päivästä oo kiinni”. Kyllä oli.  Tampereen ja Riihimäen välin pääsin vielä opiskelijalipulla, mutta en enää Riihimäki-Kouvola väliä. Konnari sanoi ensin, että pitää ostaa aikuisten lippu, jonka olisin maksanut Visa Electronilla. Kun käteistäkään ei ollut lopputuloksena oli jäädä Lahdessa pois. Vähän ennen Lahtea konnari tuli vielä muistuttamaan, että kohta on aika poistua, niin että muillekin matkustajille tuli selväksi liputon matkustaja. En kyllä samalla tavalla pahoittanut mieltäni kuin 17-vuotias teinityttö. Sattuuhan sitä. Erääseen paikkaan Kotkassa vanhalla leimalla varustettu opiskelijakortti kelpasi vielä pitkän aikaa. Iskee silmää
tallennettu
Jarmo Viljamaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #46 : Marraskuu 05, 2014, 22:11:31 »

Toisena sivuhuomiona... jos operaattori lakkauttaa tai uhkaa lakkauttaa liikenteen jollain asemalla, niin kyseessä on v.orgin raadin mukaan tärkeä, vilkas ja elinvoimaisen keskustaajaman asema. Mutta jos sellaiselle jättää liputtoman "syyttömän" matkustajan, niin kyseessä onkin jokin korpiasema keskellä ei mitään. Näyttää kieltä

Heh, tämä oli kieltämättä ihan hauska rinnastus...  Iskee silmää
Hymyilee
Ottamatta kantaa onko toimittu oikein tai väärin, niin ihmettelen suuresti sitä asiaa että "nykynuoriso" eli 17-22 vuotiaat jotka eniten käyttävät opiskelija-alennusta, eivät millää ymmärrä mikä lukuvuosi on meneillään. Kouluissaan missä opiskelevat, varmasti kerrotaan heti ensimmäisenä päivänä mikä päivä on, kuukausi ja vuosi. He osaavat koodata ties mitä koodia, löytävät googlesta yms. ihan minkä tiedon tahansa.
Mutta sitten kun tarrassa lukee lukuvuosi 2013-2014 niin marraskuussa 2014 ihmetellään että eikö tama enää kelpaa, nythän on 2014, sieläsuntäälä sanottiin että kelpaa jne. Ja toinen asia: en tiennyt että ei enää kelpaa, jos viitsisi kääntää kortin ympäri niin sielä lukee mihin asti mikäkin tarra on voimassa(huom. vr:n kortti).

Lakikirja osataan ulkoa, ja tiedetään mitä konnari saa tehdä, mitä ei, mutta ei tiedetä lukuvuotta. Tuossakin lehtijutussa sanotaan että lukuvuosi joka päättyy syyskuussa.. no eihän se silloin pääty vaan päättyy jo toukokuussa mutta VR on armollisuudessaan antanut 4kuukautta lisäaikaa hankkia uuden tarran mutta sekään ei tunnu riittävän.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #47 : Marraskuu 06, 2014, 09:00:37 »

Miksi muuten opiskelijakorttien tarroissa ei voi lukea yksinkertaisesti, että "VOIMASSA 30.9.2015 ASTI"? Eikös se olisi sitä myöden selvä, eikä tulkinnanvaraa jäisi kenellekään?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #48 : Marraskuu 06, 2014, 09:37:46 »

Opiskelijakortti oikeuttaa alennukseen monessa muussakin paikassa kuin VR:llä. Jokainen alennuksenantaja päättänee itse, mihin asti tarra on voimassa.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #49 : Marraskuu 06, 2014, 09:43:31 »

Opiskelijakortti oikeuttaa alennukseen monessa muussakin paikassa kuin VR:llä. Jokainen alennuksenantaja päättänee itse, mihin asti tarra on voimassa.

Kyllä, kyllä, mutta siksipä kysyinkin, että miksei korttien tarroissa voisi yksinkertaisesti lukea selkokielellä kortin viimeinen voimassaolopäivä? Tällöin kenelläkään ei olisi asiassa tulkinnanvaraa. Tälleen äkkiseltään ajatellen moisen toteuttaminen ei vaadi miljoonainvestointeja.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Venäläinen palvelukulttuuri ollut taas voimissaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina