Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Suora junayhteys Riika-Vilna  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 740


« : Joulukuu 16, 2023, 12:47:26 »

Uusi juna aloittaa kulkunsa 27.12.2023.

Riikasta Vilnaan 15.28 - 19.51.

Aamulla Vilnasta Riikaan kello 6.30 - 10.43.

https://www.lrt.lt/en/news-in-english/19/2151673/no-more-obstacles-vilnius-riga-train-to-launch-in-december-with-daily-service
tallennettu
Antti Vanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #1 : Tammikuu 02, 2024, 12:05:00 »

Uusi juna aloittaa kulkunsa 27.12.2023.

Riikasta Vilnaan 15.28 - 19.51.

Aamulla Vilnasta Riikaan kello 6.30 - 10.43.

https://www.lrt.lt/en/news-in-english/19/2151673/no-more-obstacles-vilnius-riga-train-to-launch-in-december-with-daily-service

Minuuteista on kiinni ehtiikö tällä Vilnasta Helsinkiin ilman yöpymistä. Nimittäin Riiasta lähtee juna Valgaan klo 10.46, josta vajaan neljän tunnin odottelun jälkeen edelleen Tallinnaan klo 17.29, perillä  21.06. Illan viimeinen Tallink Helsinkiin lähtee klo 22.30. Ei ole matkaketjujen muodostaminen helppoa muuallakaan. Toisin päinhän ehtii saman päivän aikana vain Riikaan asti ja sinnekin vain lauantaisin ja sunnuntaisin. 
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #2 : Tammikuu 02, 2024, 19:03:28 »

Uusi juna aloittaa kulkunsa 27.12.2023.

Riikasta Vilnaan 15.28 - 19.51.

Aamulla Vilnasta Riikaan kello 6.30 - 10.43.

https://www.lrt.lt/en/news-in-english/19/2151673/no-more-obstacles-vilnius-riga-train-to-launch-in-december-with-daily-service

Minuuteista on kiinni ehtiikö tällä Vilnasta Helsinkiin ilman yöpymistä. Nimittäin Riiasta lähtee juna Valgaan klo 10.46, josta vajaan neljän tunnin odottelun jälkeen edelleen Tallinnaan klo 17.29, perillä  21.06. Illan viimeinen Tallink Helsinkiin lähtee klo 22.30. Ei ole matkaketjujen muodostaminen helppoa muuallakaan. Toisin päinhän ehtii saman päivän aikana vain Riikaan asti ja sinnekin vain lauantaisin ja sunnuntaisin. 

Onko missään noissa junissa matkaketjussa Vilna-Tallinna, minkäänlaista ravintolaa tai kärrymyyntiä? Ilmeisesti Valkassa on aikaa käydä syömässä, mutta jos odotusaika olisi lyhyemppi, saako evästä mistään?

Onko muuten tietoa, onko GO-Railin pikajunat jotka ennen kulki Tallinna-Pietari-Moskova, romutettu, vai ovatko ne jossain varastoituna? Jos junat ovat vielä olemassa, eikö niillä kannattaisi ajaa suora juna Tallinnasta Vilnaan tai Puolan rajalle?
Miksi pitää odottaa jotain Rail Balticin valmistumista 2030-luvulla että pääsisi junalla Tallinnasta muualle Baltiaan tai Puolaan, jos kerran kalustoa ja infra on olemassa?
Ja jos GO-Railin juna on liian ankea, niin VR:hän huutokauppaa nyt vanhoja pikajuna- ja IC-vaunuja, eikö niiistä koottuna saisi kunnollisen nykyaikaisen junan jolla liikenne voisi hoitaa?

tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #3 : Tammikuu 02, 2024, 21:10:39 »

Onhan junayhteyttä Tallinnasta Varsovaan yritetty ennen. 1990-luvulla kulki juna Balti Express/Balti Tallinna - Sestokai - Varsova. Tallinnasta Puolan rajalle Sestokaihin kulki virolaisia makuuvaunuja ja Sestokaista Varsovaan puolalainen päiväpikajuna. Matkustajia ei riittänyt, joten juna lopetti 1998 alkupuolella.

Ja virolaisessa junassa oli myös ravintolavaunu.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #4 : Tammikuu 02, 2024, 23:52:57 »

Onhan junayhteyttä Tallinnasta Varsovaan yritetty ennen. 1990-luvulla kulki juna Balti Express/Balti Tallinna - Sestokai - Varsova. Tallinnasta Puolan rajalle Sestokaihin kulki virolaisia makuuvaunuja ja Sestokaista Varsovaan puolalainen päiväpikajuna. Matkustajia ei riittänyt, joten juna lopetti 1998 alkupuolella.

Ja virolaisessa junassa oli myös ravintolavaunu.
Junia Baltiasta Berliiniin asti kulki jo 1920-luvulla, ja kulki myös neuvostoaikana, mutta noissa junissa oli vanhanaikainen konsepti, joka vaunussa palvelija, ja kalusto oli päässyt 1990-luvulle tultaessa huonoon kuntoon, joten en ihmettele että ei pitkän päälle kannattanut kun maat itsenäistyivät, ja Viro vielä yksityisti rautatiensä.

Nyt oli kyse siitä että onko GO-Railin junarunko vielä jossain jemmassa vai veivätkö venäläiset sen? En oikein usko että mikään pikajuna Rail Balticallakaan kannata paremmin kuin jos pistettäisiin asianmukainen nykyaikainen juna kulkemaan nykyistä rataa pitkin?

tallennettu
Antti Vanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #5 : Tammikuu 03, 2024, 12:34:27 »

Uusi juna aloittaa kulkunsa 27.12.2023.

Riikasta Vilnaan 15.28 - 19.51.

Aamulla Vilnasta Riikaan kello 6.30 - 10.43.

https://www.lrt.lt/en/news-in-english/19/2151673/no-more-obstacles-vilnius-riga-train-to-launch-in-december-with-daily-service

Minuuteista on kiinni ehtiikö tällä Vilnasta Helsinkiin ilman yöpymistä. Nimittäin Riiasta lähtee juna Valgaan klo 10.46, josta vajaan neljän tunnin odottelun jälkeen edelleen Tallinnaan klo 17.29, perillä  21.06. Illan viimeinen Tallink Helsinkiin lähtee klo 22.30. Ei ole matkaketjujen muodostaminen helppoa muuallakaan. Toisin päinhän ehtii saman päivän aikana vain Riikaan asti ja sinnekin vain lauantaisin ja sunnuntaisin. 

Onko missään noissa junissa matkaketjussa Vilna-Tallinna, minkäänlaista ravintolaa tai kärrymyyntiä? Ilmeisesti Valkassa on aikaa käydä syömässä, mutta jos odotusaika olisi lyhyemppi, saako evästä mistään?

Liettuan LTG mainostaa näin

https://ltglink.lt/en/menu-on-vilnius-riga-vilnius-route

Riiasta Valgaan (siis Viron puolen kaupunkiin) ajetaan neuvostoaikaisella DM1A kalustolla, jossa ainoa palvelu oli mahdollisuus ostaa lippu junassa vaikka ihan käteisellä (eikä maksanut kuin 5,8 euroa). Viron Elron ilmoittaa sivustollaan, että missään heidän junissaan ei ole ruoka- tai juomamyyntiä.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« Vastaus #6 : Tammikuu 03, 2024, 14:10:32 »

Riian asemalla on paljon myymälöitä joista voi ostaa matkaevästä. Parasta varustautua koko Riika - Tallinna matkalle.
tallennettu
Sami Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #7 : Tammikuu 03, 2024, 18:45:01 »

Onhan junayhteyttä Tallinnasta Varsovaan yritetty ennen. 1990-luvulla kulki juna Balti Express/Balti Tallinna - Sestokai - Varsova. Tallinnasta Puolan rajalle Sestokaihin kulki virolaisia makuuvaunuja ja Sestokaista Varsovaan puolalainen päiväpikajuna. Matkustajia ei riittänyt, joten juna lopetti 1998 alkupuolella.

Ja virolaisessa junassa oli myös ravintolavaunu.

Käsittääkseni tätä yhteyttä on aikanaan haitannut Valko-Venäjän kautta kulkeminen. Valko-Venäjällä tunnetusti on ollut lähes koko Baltian maiden itsenäisyyden ajan niistä huomattavasti poikkeava viisumikäytäntö.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #8 : Tammikuu 03, 2024, 20:20:29 »

Onhan junayhteyttä Tallinnasta Varsovaan yritetty ennen. 1990-luvulla kulki juna Balti Express/Balti Tallinna - Sestokai - Varsova. Tallinnasta Puolan rajalle Sestokaihin kulki virolaisia makuuvaunuja ja Sestokaista Varsovaan puolalainen päiväpikajuna. Matkustajia ei riittänyt, joten juna lopetti 1998 alkupuolella.

Ja virolaisessa junassa oli myös ravintolavaunu.

Käsittääkseni tätä yhteyttä on aikanaan haitannut Valko-Venäjän kautta kulkeminen. Valko-Venäjällä tunnetusti on ollut lähes koko Baltian maiden itsenäisyyden ajan niistä huomattavasti poikkeava viisumikäytäntö.

Silloin kun itse kiertelin Baltian maita junilla 1995 niin Balti express- kulki Tallinna-Riika-Kaunas-Sestokai (Liettuassa) josta pääsi junaa vaihtamalla Varsovaan, eli Valko-Venäjän viisumia ei tarvinnut. Pari muuta yöjunaa kulki Valko-Venäjän kautta Puolaan eli oli länsimaisille käytännössä no-go zone. Sitten oli junia Kaliningradiin josta olisi teoriassa päässyt jatkamaan Puolaan, mutta sama juttu.

Itse matkustin yhdellä yöjunalla, palasin Vilnasta Tallinnaan Tshaika-expressillä joka oli lähtenyt Brestistä. Juna oli aika askeettinen tai suorastaan rähjäinen, makuuvaunussa tuttuun neuvostotyyliin 4 hengen hytit, ja lisäksi oli avo-ostastolliset lepovaunut. Joka vaunulle palvelija ja oli ravintolavaunu josta sai soppaa tai kalapuikkoja muussilla. Junassa riitti matkustjia, se tuli Riian jälkeen täyteen.

Ilmeisesti nuo junat eivät kannattaneet siksi että matkaliput oli liian halpoja kustannuksiin verrattuna. Baltian maiden rautatiet olivat siihen aikaan jäänne neuvostoajoilta.

Yksi syy miksi länsimaiset eivät tainneet tykätä niistä voi olla että rata Viron puolella Valgaan asti oli siihen aikaan tosi huonossa kunnossa ja juna tärisi ja keinui. Toinen ehkä että pelättiin taskuvarkaita ja häiriköitä.

Kuvittelisin että rata on teknisesti nyt paremmassa kunnossa, ja taskuvarkaista ei ole ongelmaa.
Ei pitäisi olla mikään konsti ajaa nykyaikaisella kalustolla Tallinnasta Vilnaan tai Kaunasiin n 8 tunnissa eli nopeammin kuin bussi, vaikka mennään Tarton kautta.








tallennettu
Antti Vanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #9 : Tammikuu 04, 2024, 17:05:03 »

Onhan junayhteyttä Tallinnasta Varsovaan yritetty ennen. 1990-luvulla kulki juna Balti Express/Balti Tallinna - Sestokai - Varsova. Tallinnasta Puolan rajalle Sestokaihin kulki virolaisia makuuvaunuja ja Sestokaista Varsovaan puolalainen päiväpikajuna. Matkustajia ei riittänyt, joten juna lopetti 1998 alkupuolella.

Ja virolaisessa junassa oli myös ravintolavaunu.

Käsittääkseni tätä yhteyttä on aikanaan haitannut Valko-Venäjän kautta kulkeminen. Valko-Venäjällä tunnetusti on ollut lähes koko Baltian maiden itsenäisyyden ajan niistä huomattavasti poikkeava viisumikäytäntö.

Tässä

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003649054.html

lisätietoa asiasta. Artikkelin mukaan ongelma ei ollut Valko-Venäjä vaan matkustajien puute. Se taas on saattanut johtua ainakin osittain siitä, että viisumivapaus Suomen ja Baltian maiden välillä alkoi vasta vuoden 1997 aikana.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #10 : Tammikuu 04, 2024, 18:55:26 »

Onhan junayhteyttä Tallinnasta Varsovaan yritetty ennen. 1990-luvulla kulki juna Balti Express/Balti Tallinna - Sestokai - Varsova. Tallinnasta Puolan rajalle Sestokaihin kulki virolaisia makuuvaunuja ja Sestokaista Varsovaan puolalainen päiväpikajuna. Matkustajia ei riittänyt, joten juna lopetti 1998 alkupuolella.

Ja virolaisessa junassa oli myös ravintolavaunu.

Käsittääkseni tätä yhteyttä on aikanaan haitannut Valko-Venäjän kautta kulkeminen. Valko-Venäjällä tunnetusti on ollut lähes koko Baltian maiden itsenäisyyden ajan niistä huomattavasti poikkeava viisumikäytäntö.

Tässä

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003649054.html

lisätietoa asiasta. Artikkelin mukaan ongelma ei ollut Valko-Venäjä vaan matkustajien puute. Se taas on saattanut johtua ainakin osittain siitä, että viisumivapaus Suomen ja Baltian maiden välillä alkoi vasta vuoden 1997 aikana.


Tuo on maksumuurin takana, mutta muistan lukeneeni vastaavia selityksiä. Joka tapauksiessa Viron oli pakko alkaa saneerata rautateitä ja tuo juna sai ensiksi lähteä.

Sitä ihmettelen taas että miksi Go-Rail on voinut jatkaa Tallinna-Moskova junansa ajamista ilman katkoja koronapandemiaan asti? Onko GO-Railin junaan panostettu enemmän vai pidettiinkö sillä Viron venäläiset tyytyväisinä?

Jos GO-Railin juna seisoo nyt käyttämättömänä niin eikö sillä voisi ajaa Vilnaan? Vai estääkö joku sopimus sitä?



tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Suora junayhteys Riika-Vilna  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina