Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR tuo langatonta nettiä kaukojuniin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Maaliskuu 02, 2009, 08:51:40 »

VR aikoo asentaa langattomat nettiyhteydet kaukoliikenteen Pendoliino-juniin. Yhteydet tulevat ensin konduktöörien ja tekniikan sisäiseen käyttöön. Jos hyvin käy, myös matkustajat pääsevät hyötymään paremmista langattomista yhteyksistä junissa.

Kaukojunissa pääsee jo nykyisin nettiin kännyköiden ja mokkuloiden kautta, mutta junien nopean vauhdin ja eristetyn kuoren takia yhteydet tuppaavat olemaan hitaat ja vasteajat korkeat. Lisäksi yhteys tyypillisesti katkeilee useita kertoja jo Helsingin ja Tampereen tai Helsingin ja Turun välillä. Nopea langaton netti junaosastoissa sisällä tarjoaisi nopean verkon.

VR on asentanut testivaiheen järjestelmän jo kolmeen Pendolino-junaan. Hanketta on tehty yhteistyössä useiden operaattoreiden ja verkkoyhtiöiden kanssa. Jotta yhteydestä olisi mielekästä kertoa aikanaan asiakkaille, palvelun pitäisi olla saatavana kaikissa tietyntyyppisissä junissa.

tietokone
tallennettu
Miika Rissanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #1 : Maaliskuu 02, 2009, 09:30:42 »

Eli elektroniset pankkikortit ilmeisesti saadaan vihdoinkin toimimaan junissa.
tallennettu
Heikki Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #2 : Maaliskuu 02, 2009, 10:17:02 »

Jo on aikakin. Hymyilee
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Maaliskuu 02, 2009, 10:29:25 »

Elektronisten korttien vastaanotto tulee pian pakolliseksi myös VR:lle, sillä esimerkiksi takseissa kortinlukijoitten tulee olla EMV-kunnossa 31.5. 2009 mennessä. Toivottavasti hanke on hyvässä vauhdissa, sillä muutoon tuloo kiire!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Maaliskuu 02, 2009, 11:52:44 »

Elektronisten korttien vastaanotto tulee pian pakolliseksi myös VR:lle, sillä esimerkiksi takseissa kortinlukijoitten tulee olla EMV-kunnossa 31.5. 2009 mennessä.
Jos elektronisilla korteilla tarkoitetaan sirukortteja, ne toimivat jo nyt junissa. Sitä en tiedä ovatko konduktöörien kortinlukijat jo EMV-sertifioituja.
Mikään ei kuitenkaan velvoita VR:aa vastaanottamaan esimerkiksi Visa Electron -kortteja. Toki niiden hyväksyminen maksuvälineeksi olisi hyvää asiakapalvelua, mutta mitään pakkoa siihen ei ole.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #5 : Maaliskuu 02, 2009, 15:14:40 »

Hienoa että kehitys kehittyy. Toivottavasti ei hyvää palvelua pilata aikanaan liian kovilla käyttömaksuilla.
tallennettu
Jukka Eklund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #6 : Maaliskuu 02, 2009, 15:48:38 »

Lainaus käyttäjältä: Pertti Heikkinen
Jos elektronisilla korteilla tarkoitetaan sirukortteja, ne toimivat jo nyt junissa. Sitä en tiedä ovatko konduktöörien kortinlukijat jo EMV-sertifioituja.
Mikään ei kuitenkaan velvoita VR:aa vastaanottamaan esimerkiksi Visa Electron -kortteja. Toki niiden hyväksyminen maksuvälineeksi olisi hyvää asiakapalvelua, mutta mitään pakkoa siihen ei ole.

Visa Electronia ei voi hyväksyä ilman reaaliaikaista yhteyttä kortin myöntäneen pankin  automaattiseen varmennuspalveluun.
Electronia käytettäessä tehdään aina katevaraus (eli varataan tililtä rahat myöhemmin tapahtuvaa veloitusta varten). Jos tilillä ei käytön hetkellä ole tarvittavia varoja, niin kauppa tms. ei pysty hyväksymään ostosta.

Junissa ei siis ole kyse hyvän asiakaspalvelun puutteesta, vaan (toistaiseksi) teknisestä esteestä.

// korjattu lainaus
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 02, 2009, 23:55:14 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Jussi Pihlajamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #7 : Maaliskuu 02, 2009, 18:05:48 »

Junissa ei siis ole kyse hyvän asiakaspalvelun puutteesta, vaan (toistaiseksi) teknisestä esteestä.
Tekninen este ei ole tosin johtunut teknologian puutteista, vaan siitä ettei VR ole ottanut nykyaikaista teknologiaa käyttöönsä. Ainakin pk-seudun lähiliikenteessä saa kännykällä yhteyden internetiin lähes milloin vaan, joten tuntuisi uskomattomalta ettei VR:lle löytyisi sopivia laitteita, jos vain tahtoa asiakaspalveluun olisi. Jossain Kolarin radalla asia voi toki olla eri, kun kännykätkin hyppäävät välillä Ruotsin verkkoon mutta se ei kai voi olla syynä sille että Etelä-Suomen junissa ei voitaisi harrastaa asiakaspalvelua...
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Maaliskuu 02, 2009, 18:11:45 »

Ei myöskään ihan mahdottomia maksa varustaa konduktöörivaunuja niin tujuilla antenneilla, että yhteys toimii Kolarinkin suunnalla.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Maaliskuu 02, 2009, 21:57:28 »

Lainaus Arto Ojalalta
Minulta. Tosin se on asian kannalta merkityksetöntä.
Lainaus
Visa Electronia ei voi hyväksyä ilman reaaliaikaista yhteyttä kortin myöntäneen pankin  automaattiseen varmennuspalveluun.
No shit, Sherlock. Ja tämä keskustelun otsikko oli?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Maaliskuu 02, 2009, 22:21:10 »

Visa Electron-kortit ovat käyneet maksuvälineestä valtaosassa maan takseja jo viitisen vuotta ja 31. 5. 2009 jälkeen ne käyvät lopuissakin, koska maksupäätteet on pakko uusia EMV-kelpoisiksi.

VR:n ongelma asiassa ei ole tekninen, vaan asenteellinen. Vetoaminen verkon kattavuuteen on hyvä vitsi sinänsä, sillä junat kulkevat tunnetuilla reiteillä mutta taksit esimerkiksi eivät.
tallennettu
Jukka Eklund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #11 : Maaliskuu 03, 2009, 08:48:36 »

Takseissa rahastus tapahtuu taksin ollessa paikallaan, mutta junassa yleensä junan ollessa liikkeellä. Tämä varmaan tuo lisähaasteita varmennukseen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Maaliskuu 03, 2009, 09:37:57 »

Visa Electron-kortit ovat käyneet maksuvälineestä valtaosassa maan takseja jo viitisen vuotta ja 31. 5. 2009 jälkeen ne käyvät lopuissakin, koska maksupäätteet on pakko uusia EMV-kelpoisiksi.
Mitä tekemistä näillä asioilla on keskenään? Ei EMV-pääte _edellytä_ Electronin hyväksymistä maksuvälineeksi.
Lainaus
VR:n ongelma asiassa ei ole tekninen, vaan asenteellinen. Vetoaminen verkon kattavuuteen on hyvä vitsi sinänsä, sillä junat kulkevat tunnetuilla reiteillä mutta taksit esimerkiksi eivät.
Ongelma erittäin todennäköisesti on ollut soveltuvien maksupäätteiden puute. Näkemyksesi taksien EMV-kelpoisuudesta on kyllä todellisuutta paljon rusuisempi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Maaliskuu 03, 2009, 11:35:44 »

Mainittakoon tähän kohtaan sellainen, että tarjosin VR:lle keväällä 2006 wlaneja IC-vaunuihin tarkoitettavaksi asiakaskäyttöön. Vastaus oli melko tyly: "Meillä oli wlaneja muutamissa vaunuissa, mutta purimme ne pois." Kysyin, että miksi puritte pois? "Niitä ei käytetty." -Kerroitteko asiakkaille, että teillä on tällainen palvelu ylipäätään tarjolla, kysyin. "Emme. Siksi purimmekin ne pois, kun ei niille ollut kysyntää.". Koska keskustelu oli näin tyhjentävä, koneeni kohdassa Omat tiedostot -> firman asiat -> asiakkaat -> projektit -> wlan -> pokat -> VR.txt-tiedostossa lukee: "Palaa joskus."
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #14 : Maaliskuu 04, 2009, 16:10:57 »

Niin, meillähän on kymmeniä tuhansia kilometrejä mitä vähäliikenteisempiä maanteitä, joilla kännykkä on iät ajat toiminut katkeamatta, mutta edelleen vuonna 2009 junissa jännitetään, pystyykö asiansa toimittamaan ennen kuin metallilasin ja surkean kentän yhdistelmä lopettaa puhelun kesken lauseen. Näin siis tietoyhteiskunta-kännykkä-Suomen rautatie-erityisolosuhteissa.

Nyt häviää kenttä, täytyy lopet_
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Maaliskuu 04, 2009, 19:27:49 »

Niin, itseasiassahan yli sadan kahdenkympin vauhdissa GSM:n toimivuus ei ole itsestäänselvää.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR tuo langatonta nettiä kaukojuniin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina