Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yle Uutiset, Helsinki: Veturinkuljettajapula peruu junavuoroja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« : Heinäkuu 11, 2014, 07:27:47 »

http://yle.fi/uutiset/pula_veturinkuljettajista_peruu_lahijunavuoroja/7350443´

Perjantain aamuliikenteestä on jouduttu perumaan ainakin 11 junavuoroa, koska kuljettajia ei ole riittävästi.

VR:n liikennetiedotteissa on kerrotu peruttuja junia:
11.7. klo 8.00 Peruttuja junavuoroja pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä
 Seuraavat pääkaupunkiseudun lähiliikenteen junavuorot joudutaan perumaan:
-Lähijuna Riihimäki-Helsinki klo 7.27
-N-juna Kerava-Helsinki klo 7.45
-M-juna Helsinki-Vantaankoski klo 7.54
-M-juna Vantaankoski-Helsinki klo 8.22

xxxxxx


Jotenkin palautuu mieleen muutaman vuoden takainen konduktööripula.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #1 : Heinäkuu 11, 2014, 11:29:58 »

Ja nyt Turun Sanomat uutisoi junaperuutusten määrksi pääkaupunkiseudulla 50 vuoroa:

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/651367/VR+peruu+50+lahijunavuoroa+henkilostovajeen+takia

Sama tieto löytyy myös HSL:n sivuilta.

Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymä kertoo VR:n tiedottavan asiasta liikennetiedotteissaan. Ainakin tllä hetkellä tuota tietoa ei löydy. '
XXXXX
Ilmeisesti Lahteen suuntautuva matkan suhteen varmempi valinta on bussi....
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 11, 2014, 14:20:48 »

Ja nyt Turun Sanomat uutisoi junaperuutusten määrksi pääkaupunkiseudulla 50 vuoroa:

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/651367/VR+peruu+50+lahijunavuoroa+henkilostovajeen+takia

Sama tieto löytyy myös HSL:n sivuilta.

Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymä kertoo VR:n tiedottavan asiasta liikennetiedotteissaan. Ainakin tllä hetkellä tuota tietoa ei löydy. '
XXXXX
Ilmeisesti Lahteen suuntautuva matkan suhteen varmempi valinta on bussi....

Z-junia ei oo peruttu. Perumiset pyritään osoittamaan useammin kulkeviin juniin eli esim. A, E, M, N. Mun korviin ei oo kantautunut että yhtäkään esim. H, R ja Z-junaa olisi peruttu. Helsinki-Riihimäki ruuhkan ylimääräisiä lähijunia voi olla että perutaan.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #3 : Heinäkuu 11, 2014, 14:46:27 »


Z-junia ei oo peruttu. Perumiset pyritään osoittamaan useammin kulkeviin juniin eli esim. A, E, M, N. Mun korviin ei oo kantautunut että yhtäkään esim. H, R ja Z-junaa olisi peruttu. Helsinki-Riihimäki ruuhkan ylimääräisiä lähijunia voi olla että perutaan.

Mutta tuota tietoa ei löydy VR-yhtymän virallisilta sivuilta. Ja Lahden liikennehän kuuluu lähiliikenneyksikön hoitamaan liikenteeseen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 11, 2014, 14:55:41 »


Z-junia ei oo peruttu. Perumiset pyritään osoittamaan useammin kulkeviin juniin eli esim. A, E, M, N. Mun korviin ei oo kantautunut että yhtäkään esim. H, R ja Z-junaa olisi peruttu. Helsinki-Riihimäki ruuhkan ylimääräisiä lähijunia voi olla että perutaan.

Mutta tuota tietoa ei löydy VR-yhtymän virallisilta sivuilta. Ja Lahden liikennehän kuuluu lähiliikenneyksikön hoitamaan liikenteeseen.

Eihän sillä ole sinänsä merkitystä minkä yksikön liikenteeseen kuuluu. Sen voi jo maalaisjärjelläkin ajatella että harvemmin ajettavat vuorot pyritään ajamaan kaikki ja tietysti ne jotka ajavat muutenkin jo tiheästi (M, N) niin niitä sitten mielummin perutaan.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #5 : Heinäkuu 11, 2014, 15:20:57 »

No, ei voi kuin nauraa, vaikkakin kärsijöinä ovat MAKSAVAT asiakkaat. Mitäpä muuta voi odottaa monopoliyhtiöltä, jonka toimintaa ei näytä oikeasti valvovan kukaan. Kuljettaja ja/tai konduktööripula on liikennöitsijän ongelma ja velvollisuus hoitaa, eikä se tule yleensä "yllättäen".

Toinen asia mikä ihmetyttää, on mm. Tampere-Keuruu junavuorojen täyttöaste. Näyttää olevan hyvin vaikeaa varata lisäkalustoa kesäaikaan mm. perjantaisin klo16:17 Tampereelta lähtevään vuoroon. Ei oikein näytä hyvältä seisottaa MAKSAVIA asiakkaita käytävillä ja eteistiloissa vain siksi, kun liikenteeseen ei saada riittävästi kalustoa. Tämä näyttää olevan jokakesäinen ongelma, mille lukaan ei yllättäen saa, kykene tai halua tehdä mitään.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #6 : Heinäkuu 11, 2014, 19:31:52 »

Toinen asia mikä ihmetyttää, on mm. Tampere-Keuruu junavuorojen täyttöaste. Näyttää olevan hyvin vaikeaa varata lisäkalustoa kesäaikaan mm. perjantaisin klo16:17 Tampereelta lähtevään vuoroon. Ei oikein näytä hyvältä seisottaa MAKSAVIA asiakkaita käytävillä ja eteistiloissa vain siksi, kun liikenteeseen ei saada riittävästi kalustoa. Tämä näyttää olevan jokakesäinen ongelma, mille lukaan ei yllättäen saa, kykene tai halua tehdä mitään.

Se on ollut ongelma siitä lähtien, kun Dm12-kalusto tuli ko. reitille. Toisaalta oikein mistään ei kolmatta Dm12-yksikköä siihen irtoa, ja sinisillä taasen ei varmasti haluta ajaa paria yksittäistä ruuhkavuoroa.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1120


« Vastaus #7 : Heinäkuu 11, 2014, 19:38:24 »

VR:n ja LVM:n välisessä yksinoikeussopimuksessa, joka on optioineen voimassa 31.12.2024 saakka, ei selvästi määritellä mitään tiettyä kalustokokoonpanoa osto- tai velvoiteliikennejunien osalta. Näin ollen se on VR:lle aivan se ja sama, onko junassa täyttä vai ei - rahaa tulee joka tapauksessa miljoonan euron viikkotahtia, eikä VR:lle ole käytännössä mitään merkitystä sillä, viihtyykö "poka" junassa vai ei, ainoastaan pomminvarma tuotto (LVM:n ostoliikenne tässä tapauksessa) kiinnostaa VR:ää.

Näin toimii monopoli.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #8 : Heinäkuu 11, 2014, 20:02:21 »

VR:n ja LVM:n välisessä yksinoikeussopimuksessa, joka on optioineen voimassa 31.12.2024 saakka, ei selvästi määritellä mitään tiettyä kalustokokoonpanoa osto- tai velvoiteliikennejunien osalta. Näin ollen se on VR:lle aivan se ja sama, onko junassa täyttä vai ei - rahaa tulee joka tapauksessa miljoonan euron viikkotahtia, eikä VR:lle ole käytännössä mitään merkitystä sillä, viihtyykö "poka" junassa vai ei, ainoastaan pomminvarma tuotto (LVM:n ostoliikenne tässä tapauksessa) kiinnostaa VR:ää.

Näin toimii monopoli.

Nyt kyllä kieltämättä alkoi vähän kiinnostaa myös eräs Tampere-Keuruu ostoliikenteen junissa yleinen tapa. Toinen yksikkö on usein kyllä junaan kytketty, mutta on havaintojeni mukaan ollut tähän mennessä useammin suljettuna matkustajilta kuin auki. Miksi pitää toista yksikköä mukana ylipäätään, jos sinne ei oteta kyytiin? Luulisi, että naftaa palaisi ja VR menettäisi tuloja turhan takia...
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1120


« Vastaus #9 : Heinäkuu 11, 2014, 20:13:54 »

Nyt kyllä kieltämättä alkoi vähän kiinnostaa myös eräs kyseisissä junissa yleinen tapa. Toinen yksikkö on usein kyllä junaan kytketty, mutta on havaintojeni mukaan ollut tähän mennessä useammin suljettuna matkustajilta kuin auki. Miksi pitää toista yksikköä mukana ylipäätään, jos sinne ei oteta kyytiin? Luulisi, että naftaa palaisi ja VR menettäisi tuloja turhan takia...

Tuohon en osaa ottaa kantaa, miksi junissa roikkuu "liikaa" yksiköitä. Joka tapauksessa homman pointti on se, että Tampere-Haapamäki-Keuruu-, Iisalmi-Ylivieska-, kuten myös Joensuu-Nurmes-välien ostoliikennejunien matkustajamäärät ovat keskimäärin niin pieniä, ettei niistä saatavilla lipputuloilla ole mitään merkitystä VR:n LVM:ltä saamaan kassavirtaan nähden. Joten samahan se on, onko pokalla kivaa vai ei - fyrkkaa tulee joka tapauksessa, kunhan vaan juna liikkuu.

Jos minulta kysytään, koko VR:n yksinoikeussopimus on näiltä(kin) täysin järjenvastainen. Jos asiaa puolestaan kysytään osoitteesta Vilhonkatu 13 00100 Helsinki, vastaus voi toki olla toisenlainen.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #10 : Heinäkuu 12, 2014, 22:55:47 »

jaahas, taitaa kuljettajia vaivata "hellekäyrä" ;-)
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #11 : Heinäkuu 12, 2014, 23:22:30 »

jaahas, taitaa kuljettajia vaivata "hellekäyrä" ;-)
Mikäs se sellainen on?
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #12 : Heinäkuu 13, 2014, 07:00:41 »

Siis kuljettajien "hellekäyrä"? Pako rannoilleko? Iskee silmää
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #13 : Heinäkuu 13, 2014, 10:18:20 »

En ole perehtynyt, kuin tiukalla on Kesäsin pääkaupunkiseudun kuljettaja määrä on. Olettasin, että ei tarvita kuin muutama äkillinen sairasloma. Pakka on sekaisin äkkiä. Tilanne on muilla aloilla hieman eri, esim. linja-auto puolella kuljettajia notkuu kortistossa. Niitä, jotka osaa ajaa Sm1, Sm2, Sm4 ja Sm5 junia ei taida siellä olla kovinkaan montaa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #14 : Heinäkuu 13, 2014, 14:05:48 »

Niitä, jotka osaa ajaa Sm1, Sm2, Sm4 ja Sm5 junia ei taida siellä olla kovinkaan montaa.

Lähes kaikilla Helsingin kuljettajilla on pätevyydet kaikkiin lähijuniin.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #15 : Heinäkuu 13, 2014, 17:09:52 »

Toki, mutta lomatettuna ei ole porukkaa, jolla nämä pätevyydet olisi  Iskee silmää

Eikä kyllä muutakaan ydin-VR:n porukkaa.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #16 : Heinäkuu 13, 2014, 17:18:36 »

Ydinporukaksi pitänee, tai pitäisi lukea myös sähkömiehet. He mahdollistavat joustavan ja turvallisen liikkumisen pitäessään laitteet kunnossa. Muutenhan ei liikenteestä tulisi mitään. Ja tämä porukka on parhaimmillaan riittävänä, työhön kokeneena ja "hitsautuneena". Siitä kannattaisi maksaa.  Tosin lomautukset....Ja muutenkin potkitaan munille...Vai että pitäisi tonnilla kusta omille kintuilleen..
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yle Uutiset, Helsinki: Veturinkuljettajapula peruu junavuoroja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina