Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Veturit kartalla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 10 11 [12] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #275 : Helmikuu 07, 2015, 16:32:05 »

Autossa toimiva junavaroitusjärjestelmä

Kokeilu Hanko–Hyvinkää-rataosalla

Risto Öörni, Marita Hietikko, Kimmo Kauvo, Ali Lattunen & Ari Virtanen
VTT

Tässä julkaisussa esitetään ”Autossa toimiva junavaroitusjärjestelmä – teknisen toteutuksen testaus”
-projektin tulokset. Hanke käynnistettiin vuoden 2008 alussa osana Teknologian ja innovaatioiden
kehittämiskeskuksen (Tekes) Turvallisuus-teknologiaohjelmaa, ja se päättyi syksyllä 2011.

http://www2.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2011/T2603.pdf

Mistä kukaan tietää mitä tästäkin järjestelmästä voisi saada irti nykypäivänä? Tekninen kehitys on monella rintamalla huimaa, ja vain yksi on varmaa: muutos. Rautatiejärjestelmässä liikkuvan kaluston kuljettajilla on arkipäivää ollut jo vuosia JKV, kohta heillä on myös KUljettajan PääteLAite kalustokohtaisten mittareiden ja hallintalaitteiden lisäksi. Autoilijoille kehitetään poronhoitoalueella poroista varoittavaa mobiililaitteissa toimivaa appsia ja käyttöön on jo otettu huomiolaitteet varoittamaan junista Toijala-Valkeakoski -radalla. Ja tässäkään tuskin on kaikki turvallisuusinnovaatiot liikenteen rintamalla? Autotekninen kehitys älykkäine turvallisuutta lisäävine laitteineen/sovelluksineen on kokonaan oma lukunsa (kuten ABS, TCS jne.).

Varmaa kuitenkin on, että oli se kulkupeli sitten mikä tahansa, myös silmiä ja valpasta mieltä tarvitaan.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #276 : Helmikuu 07, 2015, 18:27:37 »

Eli tämä tapaus todistaa sen, että tasoristeysturvallisuus ei parane veturit kartalla softilla.

Kyseinen juna olisi ollut tsekattavissa VR:n Junat kartalla palvelusta mobiilisti.

Ei se tasoristeysturvallisuus parane VR:n Junat kartalla-palvelulla yhtään sen enempää.

Jos Liikennevirasto antaisi GPS-tiedon kaikista liikkuvista yksiköistä, niin se helpottaisi huomattavasti esim. onnettomuustilanteen sattuessa paikantamaan onnettomuuspaikan ja nopeuttamaan pelastustöitä.

Toki hiljattain tasoristeysonnettomuudessa (viitaten 6.2. Kokemäen tapaukseen) kyseessä oli matkustajajuna, joten siinä tilanteessa junan on voinut paikantaa Veturit kartalla-sovelluksessa.

Mutta esim. samana päivänä tapahtunutta Äänekosken tapausta ei, koska GPS-tieto ei ole vielä kaikista liikkuvista yksiköistä jaossa.

Jospa tämä http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,7997.0.html olisi ollut vältettävissä jos Veturit kartalla -sovellus olisi täysin käytettävissä? Etenkin tällaisten työmaiden yhteydessä siitä olisi takuulla hyötyä.
Jos osa kalustosta ei näy niin eipä ole kovin luotettava.

Ehkä jonkinlainen ohjelmisto periaatteella "huomiolaite" voisi olla toimiva joka toistaisi junan vihellysäänen jonkun junan lähestyessä tasoristeystä, (henkilöä tai ajoneuvoa). Se vaan vaatisi sovellusta ajavan päätelaitteen GPS-paikannusta, jotta sovellus tietäisi missä on lähistöllä tasoristeys ja tietysti sen että sovellus toistaisi ääntä.

Tämä tosiaan vaatisi sen, että kaikki GPS-data mitä junista saadaan, on avointa käytettäväksi. Tämänkaltainen sovellus olisi vain huomion herättämistä varten, ja tästä voisi tulla väärän turvallisuuden tunne. Toisaalta varsinainen huomiolaitekin toimii samankaltaisella periaatteella ja sen käyttö on katsottu vähäriskisemmäksi, ja onhan se mahdollista että siitäkin tulee väärän turvallisuuden tunne.

Toisaalta, entäs jos tasoristeykseen laitettaisiin ulko-olosuhteita kestävä älypuhelin tai tabletti tasoristeysmerkin alle tilapäisiä työmaita tms. varten, samalla periaatteella kuin mitä huomiolaite toimii? Tabletin näytöllä voisi olla tasoristeyksen tieopastimia matkiva sovellus pyörimässä. Ja varoituskellot voitaisiin samalla tavalla kiinnittää tasoristeysmerkin alle, ne voisivat toimia bluetooth-yhteydellä tai ihan vaikka tabletin kuulokeliitännästä. Hymyilee

Tietysti sovellus ei voisi toimia turvalaitteena, mutta jonkinasteisena huomiolaitteena se saattaisi toimia. Tabletin akkua voisi ladata jollakin kannettavalla USB-virtalähteellä ja vaikka aurinkokennoilla.

Tabletteja, varoituskelloja ja virtalähteitä pitäisi olla pari tasoristeyksen molemmilla puolilla. Ne voisivat kommunikoida keskenään langattomasti bluetoothin kautta ja turvata toistensa hälytyksiä (esim. toisen hälytys saisi toisenkin hälyttämään), jotta käyttövarmuus paranisi. Ahkeraa testaamista tämä varmaan vaatisi, jotta käyttövarmuus saataisiin jollekkin hyväksyttävälle tasolle. Ja tuollainen ratkaisu olisi vain tilapäinen.

Melko halpa ratkaisu se varmaankin olisi, kun laitteiston tarve olisi melko minimaalinen ja kiinnitys onnistuisi tasoristeyksessä merkin ylä- tai alapuolelle.

Tärkein huomio- ja turvalaite löytyy kyllä lähes aina tienkäyttäjän oman pääkopan sisältä. Mutta näkemäalueet eivät aina valitettavasti ole sillä tasolla tasoristeyksissä, että niiden ylittämisestä selviäsi pelkän tähystämisen perusteella ilman onnettomuuksia.
Se ettei harrastajat näe missä junat liikkuvat ei tietenkään tarkoita sitä etteikö hätätilanteessa junan tarkkaa sijaintia saisi selville.  Olen varma ettei tavarajunat tule koskaan näkymään julkisesti vain harrastajia varten. Koska harrastajat nyt ovat vain todella pieni marginaaliryhmä. Sääli sinänsä, olihan se hienoa seurata liikennettä silloin kun kaikki junat näkyivät kartalla. Tasoristeysturvallisuuden kanssa millään GPS-karttapalvelulla ei ole kyllä mitään tekemistä, se on pelkkää unelmointia se.
tallennettu
Reijo Kankkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2993


« Vastaus #277 : Helmikuu 07, 2015, 21:35:30 »

On todella vahinko ettei Vr pysty antamaan Junat kartalla myöhässä olevista junista minkäänlaista seurantaa.Nytkin on Ic-78 105 min myöhässä ei vain näy kartalla!
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #278 : Helmikuu 07, 2015, 23:46:56 »

Se ettei harrastajat näe missä junat liikkuvat ei tietenkään tarkoita sitä etteikö hätätilanteessa junan tarkkaa sijaintia saisi selville.  Olen varma ettei tavarajunat tule koskaan näkymään julkisesti vain harrastajia varten. Koska harrastajat nyt ovat vain todella pieni marginaaliryhmä. Sääli sinänsä, olihan se hienoa seurata liikennettä silloin kun kaikki junat näkyivät kartalla. Tasoristeysturvallisuuden kanssa millään GPS-karttapalvelulla ei ole kyllä mitään tekemistä, se on pelkkää unelmointia se.

Kyllähän minuun otettiin pariin otteeseen yhteyttä hätäkeskuksestakin ja toivottiin veturit kartalla -palvelun jatkuvan entiseen malliin. Henkilökohtaisesti toivon, että asia on jo jotenkin muutoin järjestynyt, jos ei jo ole.

Olen samaa mieltä tasoristeysturvallisuudesta - koko GPS-järjestelmä on teknisesti ihan liian epäluotettava tasoristeysturvallisuuden parantamiseen. Se ei voi koskaan toimia turvalaitteena.

Ison-Britannian rataverkolla kulkevat tavarajunat näytetään, koska eräs paikallinen harrastaja sitä erityisesti pyysi ja perusteli. Liikennöitsijät suostuivat siihen. Tietysti Suomessa VR on niihin verrattuna pieni, mutta ainoa merkittävä toimija ja sitä kautta vaikeuttaa tilannetta avoimuuden suhteen.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #279 : Helmikuu 07, 2015, 23:52:29 »

Tässä julkaisussa esitetään ”Autossa toimiva junavaroitusjärjestelmä – teknisen toteutuksen testaus”
-projektin tulokset. Hanke käynnistettiin vuoden 2008 alussa osana Teknologian ja innovaatioiden
kehittämiskeskuksen (Tekes) Turvallisuus-teknologiaohjelmaa, ja se päättyi syksyllä 2011.

http://www2.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2011/T2603.pdf

Mistä kukaan tietää mitä tästäkin järjestelmästä voisi saada irti nykypäivänä?

Uskon, että tällainen järjestelmä on jo tähän mennessä kuopattu.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #280 : Helmikuu 09, 2015, 23:52:59 »

Vähän päivitystä Ison-Britannian tämän hetken tilanteesta. Joukko tavaraliikenteen operaattoreita päättänyt, että heidän data saa siirtyä sellaisenaan avoimeen dataan eli näiltä osin eräiden tarkentavien tietojen anonymisointi tulee poistumaan kevään 2015 aikana. Toki kaikkien tavaraliikenteen operaattorien junat näkyvät jo muutenkin.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2588


« Vastaus #281 : Helmikuu 10, 2015, 00:13:41 »

Vähän päivitystä Ison-Britannian tämän hetken tilanteesta. Joukko tavaraliikenteen operaattoreita päättänyt, että heidän data saa siirtyä sellaisenaan avoimeen dataan eli näiltä osin eräiden tarkentavien tietojen anonymisointi tulee poistumaan kevään 2015 aikana. Toki kaikkien tavaraliikenteen operaattorien junat näkyvät jo muutenkin.
Itkettää lukea tuollaista kun miettii Suomen tilannetta.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #282 : Helmikuu 10, 2015, 00:35:45 »

Vähän päivitystä Ison-Britannian tämän hetken tilanteesta. Joukko tavaraliikenteen operaattoreita päättänyt, että heidän data saa siirtyä sellaisenaan avoimeen dataan eli näiltä osin eräiden tarkentavien tietojen anonymisointi tulee poistumaan kevään 2015 aikana. Toki kaikkien tavaraliikenteen operaattorien junat näkyvät jo muutenkin.

Kuvastaa hyvin maidemme välisiä kulttuurieroja. Täällä keskitytään operaattorin puolelta toistaiseksi lähinnä siihen, että miten heiltä lähtisi mahdollisimman vähän yhtään mitään dataa. Toivotaan että Suomesta tulee sivistysvaltio ennen pitkää tämänkin asian suhteen.

Oikeasti isossa kuvassa, ei tämän datan salaamisella ole nykyaikana mitään merkitystä. Jonkun neuroottisen VR:läisen mielestä näin voi olla, että kilpailijat näistä muka jotain hyötyä saisivat, mutta mitä? Käytettävä vetokalusto? Sen näkee joka tapauksessa kun menee ulos ja katsoo. Junien kulkureitit graafisissa aikatauluissa ja vakinaisten junien listoissa enemmän tai vähemmän kuitenkin.

Avoimemman tiedon hyödyntämiseen olisi vaikka kuinka paljon erilaisia mahdollisuuksia, muillakin kuin harrastajilla.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #283 : Helmikuu 10, 2015, 01:02:36 »

Kuvastaa hyvin maidemme välisiä kulttuurieroja. Täällä keskitytään operaattorin puolelta toistaiseksi lähinnä siihen, että miten heiltä lähtisi mahdollisimman vähän yhtään mitään dataa. Toivotaan että Suomesta tulee sivistysvaltio ennen pitkää tämänkin asian suhteen.

Näin on! Vaikka miten hyvin meidän liikenneministeri lausuntonsa muotoilisi, on Suomi todella hyvin kaukana siitä, mitä niissä lausunnoissa annetaan ymmärtää. Viittaan siis viimeaikaisiin, tuoreimpiin lausuntoihin.

Toki täytyy huomata, että Iso-Britannia on rautateiden avoimuudessa ihan omalla sijallaan eikä muista maista oikein ole edes hyväksi kakkoseksi... No USA voisi olla, jos katsotaan Euroopan ulkopuolelle, mutta aika kaukana perässä sekin on.

Oikeasti isossa kuvassa, ei tämän datan salaamisella ole nykyaikana mitään merkitystä. Jonkun neuroottisen VR:läisen mielestä näin voi olla, että kilpailijat näistä muka jotain hyötyä saisivat, mutta mitä? Käytettävä vetokalusto? Sen näkee joka tapauksessa kun menee ulos ja katsoo. Junien kulkureitit graafisissa aikatauluissa ja vakinaisten junien listoissa enemmän tai vähemmän kuitenkin.

Avoimemman tiedon hyödyntämiseen olisi vaikka kuinka paljon erilaisia mahdollisuuksia, muillakin kuin harrastajilla.

Ei dataa ole erikseen salattu, vaan sitä on piilotettu.

Erilaisia tietoja rataverkolla tapahtuvista asioista kyllä kerätään Liikenneviraston toimesta jatkuvasti eri järjestelmiin. Niiden julkisuudesta ei minulla ole mitään tietoa, koska sieltä ei ikinä vastattu mihinkään näihin liittyviin kyselyihin.

Onpa sekin ihmetyttänyt. Julkisen tiedon luulisi olevan käytettävissä - miksi sitä pitää erikseen avata..?

Tietenkään ei ole yllätys kenellekään, että VR ajaa rahtiaan etupäässä ikälopuilla dieseleillä. Se on siis aika selvää, mitä vetureita VR:llä on käytettävissään.
tallennettu
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #284 : Helmikuu 11, 2015, 13:49:32 »

Erilaisia tietoja rataverkolla tapahtuvista asioista kyllä kerätään Liikenneviraston toimesta jatkuvasti eri järjestelmiin. Niiden julkisuudesta ei minulla ole mitään tietoa, koska sieltä ei ikinä vastattu mihinkään näihin liittyviin kyselyihin.

Mistä niille palkka maksetaan jos eivät hoida edes perustöitään

//Korjattu lainaus
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2015, 14:43:51 kirjoittanut Teemu Peltonen » tallennettu
Jorma Kattelus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #285 : Kesäkuu 02, 2016, 21:17:51 »

Oletteko huomanneet että veturit kartalla on uudistunut? Nyt näyttäisi näkyvän myös tavarajunat. http://junat.dy.fi/liikenne/
tallennettu
Mikael Erkkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #286 : Kesäkuu 02, 2016, 21:30:20 »

Oletteko huomanneet että veturit kartalla on uudistunut? Nyt näyttäisi näkyvän myös tavarajunat. http://junat.dy.fi/liikenne/
Onhan tuo ollut jo pitkään. Tuo kartta tosin perustuu taidevirtapiireihin eikä gps-paikanmukseen kuten entinen veturit kartalla.
tallennettu
Mikael Erkkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #287 : Kesäkuu 02, 2016, 22:34:33 »

Oletteko huomanneet että veturit kartalla on uudistunut? Nyt näyttäisi näkyvän myös tavarajunat. http://junat.dy.fi/liikenne/
Onhan tuo ollut jo pitkään. Tuo kartta tosin perustuu taidevirtapiireihin eikä gps-paikanmukseen kuten entinen veturit kartalla.
Siis raidevirtapiireihin  Hymyilee leveästi
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 910


« Vastaus #288 : Joulukuu 12, 2017, 09:50:20 »

Verkkoselostus 2018 poisti GPS-sijainnin jakelurajoitteet ja GPS-data tuli avoimeen rajapintaan juuri äsken.

Juliassa on tarjolla uutta:
https://julia.dy.fi/map/view?mode=trains
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #289 : Joulukuu 12, 2017, 11:46:47 »

Verkkoselostus 2018 poisti GPS-sijainnin jakelurajoitteet ja GPS-data tuli avoimeen rajapintaan juuri äsken.

Juliassa on tarjolla uutta:
https://julia.dy.fi/map/view?mode=trains

Kiitos. Tätä olen itse ainakin toivonut ja odottanut.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #290 : Joulukuu 12, 2017, 11:56:43 »

Erittäin hyvä parannus avoimeen dataan.

Ei ole montakaan vuotta siitä, kun VR totesi asiasta näin.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2017, 12:10:17 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Sivuja: 1 ... 10 11 [12] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Veturit kartalla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina