Vaikka täällä vähätellään tilannetta, se ei kuitenkaan ollut aivan vähäinen. Tuon painoinen korkealta tippuva objekti saattaa aiheuttaa pahaa ja mahdollisesti kohtalokasta jälkeä lapsille ja aikuisillekin, jos käy huono tuuri.
Vastaavanlainen tilanne, joskin paljon pahempi, on mahdollinen SM1 tai SM2-junissa, joiden eteisessä olevien kattopaneelien alastulo ei ole aivan harvinaista. Se painaakin jo niin paljon, että vakava vammautuminen on mahdollinen. Suoraan päähän osuessaan, olematta lääkäri, voisin kuvitella erilaisten halvaantumiseenkin johtavien vammautumisten olevan ihan mahdollisia.
Ei ole syytä väheksyä tuollaisia tilanteita. Ne pitää korjata, eivätkä ne voi olla silmämääräisen tarkastuksen varassa. Eli joko rakenne tulee muuttaa tai ne ruuvit/mutterit pitää säännöllisesti (muulloinkin kuin saneerauksen yhteydessä) kiristää.
Kyllä se vain niin on, että junahenkilökunta noita kaiken maailman kotipatenteilla saa korjailla ja omilla Leathermaneillaan kiristellä. Ylipäätään monet juuri kiinnitykseen liittyvät asiat kalustossa ovat puhdas vitsi. Esimerkkinä voisin mainita saneerattujen SM2-yksiköiden reittikilpikaapin lukko, jonka "kolmiomutteri" on ilmeisesti uuden vuoden tinaa, SM4-yksiköiden ohjaamoiden sisäpaneeleiden tarrakiinnityssekoilut ja laitekaappien lukot. Tai ohjaamoiden "abloy"-lukkopesät, joiden haittalevyt ovat ilmeisesti tätä samaa "uuden vuoden tinaa". Vaikka ohjaamon ovien lukot ovat kovassa käytössä, mutu-tuntumalla "puoli vuotta ja vaihtoon" ei kerro mistään muusta kuin "halvin tarjous voitti"-laadusta.
Tai mitä olette mieltä saneerattujen SM2-junien sisätilojen värimaailmasta? Ne ylijäämämaalit olisi varmasti otettu vankiloihin, jos eivät olisi niin iloisen inspiroivia. Siis kusenkeltaista, haaleanvihreää, pikkutytön pinkkiä ja mitä muuta...
Minulle jäi muutaman kuukauden harjoitteluajan jälkeen sellainen yleiskuva kalustosta, että erilaisien osien kiinnitykset on nykyisissä "muovivaunuissa" yleensä paljon heikompia kuin noissa "vanhoissa" kunnolla tehdyissä vaunuissa (teräsvaunut, Sm1/2-junat)... En ihmettele, että noita irtoilee. Noita levyjä näkee nykyäänkin puoliksi irronneena melkein jokaisessa junassa. Sellainenkin ilmiö on tullut huomattua, että Pendolinojen seinälevyt "rämisee" tietyillä nopeuksilla - ja ruuvit löystyvät ajan myötä...
Pendolinojen osia lentelee välillä myös radan varteen...
Sille, että osat kuluu käytössä ei oikein mitään mahda - kestävämpi teräslaatu johonkin yksittäiseen osaan voi maksaa käyttöaikana enemmän kuin "tinaosan" uusiminen pari kertaa. Edes Abloy ei sitten ilmeisesti kestä jatkuvaa käyttöä. Olisiko kestävämpiä edes saatavana.
Noh, pilkkua viilaten niitä seiniä ei ole kusenkeltaiseksi maalattu vaan kyseessä on laminaattipinta. Pinkki taasen on euroopasta tänne rantautunut standardiväri ulko-oviin rautatiekäytössä. Parempi kai niihin on tottua kuitenkin.