Resiina  |  Resiina-lehti  |  Aihe: Resiina 3/22  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« : Lokakuu 28, 2022, 17:30:53 »

Kolmosresiina on painettu ja se postitetaan alkuviikosta. Mukana mm viimeinen osa laajasta makuuvaunuartikkelista.
tallennettu
Stefan Baumeister
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #1 : Lokakuu 31, 2022, 18:21:09 »

40740 kiittää ja kuittaa
tallennettu
Jukka Tölkkö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #2 : Lokakuu 31, 2022, 18:59:21 »

00370 kiittää monipuolisesta lukupaketista!
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #3 : Lokakuu 31, 2022, 22:01:46 »

Lehti tipahti laatikkoon myös Riihimäellä. Täytynee nostaa hattua (olematonta) Oksasen Jarmolle, varsin kattavista ja asiallisista makuuvaunu-osioista (en tosin vielä ehtinyt tutustua viimeiseen). Ensin "Tasoristeys-palsta"... vie aikansa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2022, 23:03:52 kirjoittanut Jorma Toivonen » tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #4 : Lokakuu 31, 2022, 22:12:31 »

86300 kiittää ja kuittaa lehden saapuneeksi upea lukupaketti, ajan kanssa.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #5 : Marraskuu 01, 2022, 07:11:13 »

Myös Oulu kiittää ja kuittaa lehden saapuneeksi
tallennettu

Don't panic.
Elmeri Lehtovirta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #6 : Marraskuu 01, 2022, 21:11:29 »

Myös Vantaa kuittaa ja kiittää lehden saapuneeksi.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 470


« Vastaus #7 : Marraskuu 01, 2022, 22:18:10 »

Makoisa lukupaketti on saavuttanut myös Tampereen osiinjaetun liikennepaikan!
tallennettu

Nyt on kyllä pakko käydä Radanvarressa -  https://radanvarsi.wordpress.com/
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #8 : Marraskuu 02, 2022, 07:20:47 »

Ratakilometri 1001 kuittaa lehden saapuneeksi.
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #9 : Marraskuu 02, 2022, 18:27:19 »

Ratakilometri 5+0000 (lakkautettu 1.5.1980) ja postinumero 00160 tavoitettu.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #10 : Marraskuu 02, 2022, 21:41:53 »

Espoo 02200 kuittaa, lehti tuli eilen.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #11 : Marraskuu 02, 2022, 21:54:56 »

33250 Pispala kuittaa lehden saapuneeksi. Mukava lukupaketti.
tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 112


« Vastaus #12 : Marraskuu 03, 2022, 19:32:44 »

08680 Lohja kiittää!
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #13 : Marraskuu 07, 2022, 07:15:05 »

Pitää nostaa oikein erityiskiitoksin sekä lehdelle että kirjoittajalle esiin Resiinan julkaisema makuuvaunuartikkelikokonaisuus. Se on niin perinpohjainen, että siinä olisi ainesta myös kokonaan erilliseksi julkaisuksi, vaikka ehkä se toisaalta Resiinan mukana saavuttaa laajemman yleisön. Vaikka kolmas osa on lähinnä hakuteostyyppinen, sitäkin luki mielikseen. Ajoittain mietiskelin, olisiko linjat kannattanut järjestää jotenkin muuten kuin kronologisesti, ehkä rataosittain ja lähtöasemittain, mutta molemmissa ratkaisuissa on puolensa, enkä loppujen lopuksi nostaisi kumpaakaan toista paremmaksi. Topografinen järjestys helpottaisi yksittäisten linjojen löytämistä artikkelista, mutta toisaalta kronologinen antaa lukijalle hyvän kuvan liikenteen muutoksista ja ihmisten matkustustarpeista ja -tavoista eri aikoina. Tavallaan siis kertaa vähän toisesta näkökulmasta ruohonjuuritasolta sitä, mikä edellisissä osissa on taustoitettu ja kontekstoitu. (Pieni sivuhuomio: Moskovassa solmittiin vuonna 1940 oikea rauhansopimus, ei välirauhaa, ja vuonna 1944 vain välirauha.)

Ehkä Resiinan toimitus voisi harkita artikkelien julkaisemista eripainoksena omissa kansissaan, jos muunlaista suunnitelmaa erillisjulkaisusta ei ole? Joka tapauksessa hieno ja mielenkiintoinen kokonaisuus ansaitsee mahdollisimman laaja levikin.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #14 : Marraskuu 07, 2022, 09:15:32 »

Pitää nostaa oikein erityiskiitoksin sekä lehdelle että kirjoittajalle esiin Resiinan julkaisema makuuvaunuartikkelikokonaisuus. Se on niin perinpohjainen, että siinä olisi ainesta myös kokonaan erilliseksi julkaisuksi, vaikka ehkä se toisaalta Resiinan mukana saavuttaa laajemman yleisön. Vaikka kolmas osa on lähinnä hakuteostyyppinen, sitäkin luki mielikseen. Ajoittain mietiskelin, olisiko linjat kannattanut järjestää jotenkin muuten kuin kronologisesti, ehkä rataosittain ja lähtöasemittain, mutta molemmissa ratkaisuissa on puolensa, enkä loppujen lopuksi nostaisi kumpaakaan toista paremmaksi. Topografinen järjestys helpottaisi yksittäisten linjojen löytämistä artikkelista, mutta toisaalta kronologinen antaa lukijalle hyvän kuvan liikenteen muutoksista ja ihmisten matkustustarpeista ja -tavoista eri aikoina. Tavallaan siis kertaa vähän toisesta näkökulmasta ruohonjuuritasolta sitä, mikä edellisissä osissa on taustoitettu ja kontekstoitu. (Pieni sivuhuomio: Moskovassa solmittiin vuonna 1940 oikea rauhansopimus, ei välirauhaa, ja vuonna 1944 vain välirauha.)

Ehkä Resiinan toimitus voisi harkita artikkelien julkaisemista eripainoksena omissa kansissaan, jos muunlaista suunnitelmaa erillisjulkaisusta ei ole? Joka tapauksessa hieno ja mielenkiintoinen kokonaisuus ansaitsee mahdollisimman laaja levikin.

Olen täysin samaa mieltä. Erittäin hyvä ja monipuolinen juttusarja makuuvaunuliikenteestä. Itselle oli paljon uutta tietoa.

Wikipediassa ainakin on ollut maininta että 1990-luvun alussa olisi kulkenut koeluontoisesti Salla express niminen juna Helsingistä Sallaan. Siitä ei ollut artikkeleissa mainintaa, niin tuli mieleen että onko tällaista junaa oikeasti edes kulkenut?
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #15 : Marraskuu 07, 2022, 21:54:24 »

En ole koskaan kuullut nimeä Salla Express.
Itsenäisyyspäivän aikoihin vuosina 1993 ja 1994 VR järjesti tilausjunamatkan makuuvaunuissa Helsingistä Sallaan. Matkan hintaan sisältyi makuuvaunumatka m/p sekä kahden yön majoitus Sallatunturin laskettelukeskuksessa.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2131


« Vastaus #16 : Marraskuu 08, 2022, 10:21:57 »

En ole koskaan kuullut nimeä Salla Express.
Itsenäisyyspäivän aikoihin vuosina 1993 ja 1994 VR järjesti tilausjunamatkan makuuvaunuissa Helsingistä Sallaan. Matkan hintaan sisältyi makuuvaunumatka m/p sekä kahden yön majoitus Sallatunturin laskettelukeskuksessa.
On ollut jopa tarralla tehtyjä määräasemakilpiä, joissa oli tuo teksti SALLA EXPRESS. Ja hyvin mahdollista, että HMVY:ltä voisi vielä löytyä yksi tuollainen kilpi. Muut kilvet menivät kierrätykseen, eli niistä tehtiin uusia määräasemakilpiä.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #17 : Marraskuu 10, 2022, 11:51:14 »

En ole koskaan kuullut nimeä Salla Express.
Itsenäisyyspäivän aikoihin vuosina 1993 ja 1994 VR järjesti tilausjunamatkan makuuvaunuissa Helsingistä Sallaan. Matkan hintaan sisältyi makuuvaunumatka m/p sekä kahden yön majoitus Sallatunturin laskettelukeskuksessa.
On ollut jopa tarralla tehtyjä määräasemakilpiä, joissa oli tuo teksti SALLA EXPRESS. Ja hyvin mahdollista, että HMVY:ltä voisi vielä löytyä yksi tuollainen kilpi. Muut kilvet menivät kierrätykseen, eli niistä tehtiin uusia määräasemakilpiä.

Makuuvaunuliikenteen kuvaus oli hyvin perusteellinen ja vaikka jotain yksityiskohtia jäi auki niin osittain johtuu varmaan siitä että lähteitä ei ole ollut.

Esim olisi kiinnostanut millä reiteillä Kansainvälisen Makuuvaunuyhtiön makuuvaunuja kulki Suomessa ennen vuotta 1918, oletettavasti kaikki vaunut  lähtivät Pietarista mutta mille määräasemille ja minä vuosina? Ainoastaan Pietari-Rauma oli mainittu artikkelissa.

Toinen juttu joka jäi mietityttämään oli että kyllähän Viipurin ja Rajajoen välisille asemille (Terijoki, Raivola ym) pääsi makuuvaunulla Helsingistä myös 1930-luvulla, vaunu tosin meni Leningradiin asti (kulkuviikonpäivistä ei ole tietoa), mutta tuskin oli määräys että vain Neuvostoliittoon matkustavat saivat kulkea siinä, koska vaunu oli VR:n ja rajamuodollisuudet hoidettiin Rajajoen asemalla eikä liikkuvassa junassa.

[EDIT] Olen kanssa lukenut vahvistamattomista lähteistä että ennen Hki-Leningrad vuoroliikenteen uudelleenaloittamista 1953 oli suomalaisillakin mahdollista matkustaa Porkkalan vuokra-alueen ja Leningradin välisellä kuriirijunalla ns kansainvälisessä vaunussa nousten kyyttiin Pasilasta. Tietysti erityisluvalla.


« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2022, 12:31:01 kirjoittanut Rainer Silfverberg » tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #18 : Marraskuu 10, 2022, 19:51:03 »

Tasoristeys-palstalla sivulla 56 on lähijunaliikenteen kaavio, jossa painossa oli tulostettu karttoihin "piilotettuja tasoja" jotka sisältävät tulevaisuuden suunnitelmia.

Lisätään, että kuvatekstissä mainittujen virheiden lisäksi kartassa Inkeroisten ja Tavastilan sijainnit ovat väärin päin.

Onkohan se asia oikein oikein tulostetuissa kartoissa, koska kyseisessä asiassa tulevaisuuden suunnitelma ei poikkea nykyisestä (Tavastilan tai Inkeroisten taajamia ei varmaankaan "siirretä" Hymyilee leveästi ) joten voisi pitää ihan mahdollisena, että siinä kohtaa ei ole mitään nyt esitettävien tasojen päällä olevaa piilotettua tasoa - miksi olisi? - jolloin väärä tieto olisi nykytilanteessa...
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiina-lehti  |  Aihe: Resiina 3/22  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina