Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kansanedustaja: Riihimäen ja Helsingin välille toinen raide  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« : Syyskuu 02, 2016, 09:19:49 »

Kansanedustaja Aino-Kaisa Pekosen (vas) mielestä ensisijaisen tärkeää Suomessa on saada raidekapasiteetti riittäväksi ja kunnostaa olemassa olevat raiteet. Matkustajaliikenteen yksityistäminen ei ongelmaa ratkaise.

"Jos Riihimäeltä Helsinkiin menevä juna hajoaa, ei mikään juna pysty ohittamaan liikenteen tukkeena oleva junaa. Pitäisi olla monta eri väylää."

Ongelma on myös se, ettei liikenneministeri puhu VR:n kanssa.

http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3595867-berner-ei-puhu-vrn-kanssa
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1119


« Vastaus #1 : Syyskuu 02, 2016, 09:24:04 »

DISFAKTA

- Kokemukset matkustajaliikenteen yksityistämisestä ovat olleet huonoja esimerkiksi Ruotsissa ja Britanniassa.
- Yksityiset firmat kuorii kerman päältä
- Valtio hoitaa liikennettä siellä, missä se ei ole kannattavaa
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Syyskuu 02, 2016, 09:45:13 »

Luin pintapuolisesti kirjotuksen ja tuli vaan mieleen että toimittajalta on pahasti unohtunut että se aika kun Ladan venttiilit säädettiin sirpillä ja vasaralla on ohitse - nyt on muut työkalut!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Syyskuu 02, 2016, 11:48:18 »

Eli rautatieläisen tytär Pekonen kuuluttaa hänkin "rinnakkaisrataverkon" perään, jotta hajonnut juna voitaisiin ohittaa esimerkiksi matkalla Helsingistä Riihimäelle.  Järkyttynyt
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #4 : Syyskuu 02, 2016, 12:21:09 »

DISFAKTA

- Kokemukset matkustajaliikenteen yksityistämisestä ovat olleet huonoja esimerkiksi Ruotsissa ja Britanniassa.
Jäi vähän avoimeksi, missä päin Ruotsia matkustajaliikennettä on yksityistetty ja millä tavalla kokemukset siitä ovat huonoja. Se on tietenkin poliittinen päätös, minkä verran yhteiskunta päättää tukea kannattamatonta liikennettä.

- SJ AB operoi lähes kaikkialla Ruotsissa eikä sen liikennettä ole yksityistetty
- Maakunnalliset tilaajat tai tilaajayhteenliittymät ovat kilpailuttaneet liikennettä jo 25-30 vuotta. Kilpailutuksen on saattanut voittaa yksityinen yritys, mutta usein myös SJ. Junatarjonta ja matkustajamäärät ovat kasvaneet, kertaalleen henkilöliikenteeltä suljettuja rataosia ja pysähdyspaikkoja on avattu uudelleen. Nämäkö ovat niitä huonoja kokemuksia?
- Viime vuosikymmenen vaihteesta lähtien on rataverkkoa avattu asteittain vapaalle kilpailulle. Nyt Ruotsin rataverkko on täysin vapaa minkä tahansa toimijan aloittaa uutta liikennettä. Trafikverket sovittaa kapasiteettitoiveet yhteen.

Eli tarkoitetaanko matkustajaliikenteen yksityistämisellä sitä, että ennen kaikki oli paremmin, kun SJ oli supistanut vuoromäärät ja pysähdyspaikat minimiin ja nyt pitäisi peruuttaa takaisin tähän tilanteeseen? Vai millä muulla tavalla kokemukset ovat huonoja?
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1119


« Vastaus #5 : Syyskuu 02, 2016, 12:35:02 »

DISFAKTA

- Kokemukset matkustajaliikenteen yksityistämisestä ovat olleet huonoja esimerkiksi Ruotsissa ja Britanniassa.
Jäi vähän avoimeksi, missä päin Ruotsia matkustajaliikennettä on yksityistetty ja millä tavalla kokemukset siitä ovat huonoja. Se on tietenkin poliittinen päätös, minkä verran yhteiskunta päättää tukea kannattamatonta liikennettä.

- SJ AB operoi lähes kaikkialla Ruotsissa eikä sen liikennettä ole yksityistetty
- Maakunnalliset tilaajat tai tilaajayhteenliittymät ovat kilpailuttaneet liikennettä jo 25-30 vuotta. Kilpailutuksen on saattanut voittaa yksityinen yritys, mutta usein myös SJ. Junatarjonta ja matkustajamäärät ovat kasvaneet, kertaalleen henkilöliikenteeltä suljettuja rataosia ja pysähdyspaikkoja on avattu uudelleen. Nämäkö ovat niitä huonoja kokemuksia?
- Viime vuosikymmenen vaihteesta lähtien on rataverkkoa avattu asteittain vapaalle kilpailulle. Nyt Ruotsin rataverkko on täysin vapaa minkä tahansa toimijan aloittaa uutta liikennettä. Trafikverket sovittaa kapasiteettitoiveet yhteen.

Eli tarkoitetaanko matkustajaliikenteen yksityistämisellä sitä, että ennen kaikki oli paremmin, kun SJ oli supistanut vuoromäärät ja pysähdyspaikat minimiin ja nyt pitäisi peruuttaa takaisin tähän tilanteeseen? Vai millä muulla tavalla kokemukset ovat huonoja?

Nyt Jouni ymmärsit asian jotenkin väärin: minä tein disfaktalaatikon suoraan Kansan Uutisten artikkelia siteeraten, sinä kirjoitit oikeista faktoista.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #6 : Syyskuu 02, 2016, 12:55:20 »

Juu, tässä olikin ajatuksenani tarjota tukea disfaktaepäilyksille.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1119


« Vastaus #7 : Syyskuu 02, 2016, 13:14:27 »

Juu, tässä olikin ajatuksenani tarjota tukea disfaktaepäilyksille.

Hieman ohi aiheen, mutta mistä tätä disfaktaa oikein sikiää? PPP:n siteeraama kohta oli melkoista huttua ja tuttua jo VR:n hallintoneuvoston entisen puheenjohtaja-asiantuntijan tarinoista. Mutta mistä nämä ihmiset suoraan sanoen keksivät nuo muut disfaktat, umpifiktiot ja muut visionsa vuodesta toiseen? Totuuspohjaajan niillä ei ole.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Syyskuu 02, 2016, 18:05:59 »

Laita someen viesti, että Kekkonen nousee huomenna haudasta, niin kyllä sen kohta muutama miljoona maailmalla uskoo!
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #9 : Syyskuu 02, 2016, 19:40:29 »

Juu, tässä olikin ajatuksenani tarjota tukea disfaktaepäilyksille.

Hieman ohi aiheen, mutta mistä tätä disfaktaa oikein sikiää?

Niin, mistäköhän kun lähteenä käytetään Kansanuutisia?
tallennettu
Roland Sivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #10 : Syyskuu 02, 2016, 20:38:47 »

On Ruotsissa ongelmana kuitenkin rataverkon kunto, mutta se ei liity suoraan asiaan.
tallennettu

Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #11 : Syyskuu 02, 2016, 21:11:19 »

Yksityistämisen sijaan kuvaisin Ruotsin tilannetta, että se on vapautettu operaattorien väliselle kilpailulle, joista selkeä enemmistö taitaa olla eri maiden valtiollisia rautatieyhtiöitä.

Pohjoinen Norrtåg: kun se aloitti muutama vuosi sitten, taustalla vaikutti SJ:n ja Deutsche Bahnin yhteisyritys. Uuden kilpailutuksen jälkeen vetovastuun on elokuussa ottanut Tågkompaniet, jonka selkeä enemmistöomistaja Ruotsin wikipedian mukaan on Norjan valtion operaattori NSB.

Eteläisen Skånen Pågatåget: Operaattori on Arriva, Deutsche Bahnin tytäryhtiö.

Kummallakin mainituista, kuten muillakin vastaavilla Ruotsissa, kapellimestarina häärää alueen maakunta/lääni tai useamman sellaisen koalitio.

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kansanedustaja: Riihimäen ja Helsingin välille toinen raide  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina