Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Onko Suomeen tulossa uusi yksityinen rautatie?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2131


« : Helmikuu 24, 2023, 09:59:11 »

Tätä voi pohtia, kun lukee Tekniikka & Talous -lehden artikkelia https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/suomeen-puuhataan-uutta-120-km-ita-lansisuuntaista-rautatieta-tehostaisi-rauta-ja-ilmeniittirikasteen-seka-vanadiinin-kuljetuksia/6493cf07-9b5d-4f92-a963-b790eda872cd

Siinä kerrotaan, että Otanmäki Mine aloittaa Bothnia Green Rail-hankkeen, jossa selvitetään edellytyksiä rakentaa ratayhteys Otanmäestä Tuomiojalle. Kaavailtu Otanmäki-Tuomioja rata tulisi olemaan yksityisrata, joka rahoitetaan pääasiassa kaivosyhtiön omalla pääomalla ja lainarahoituksella.
tallennettu
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #1 : Helmikuu 24, 2023, 11:44:51 »

Kairanmaan rata on noussut haudastaan kummittelemaan!

En odota ko. radan toteutumista henkeäni pidätellen...
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 172


« Vastaus #2 : Helmikuu 24, 2023, 18:30:00 »

Valitettavasti asiat eivät toimi Suomessa kuten Arto Paasilinnan kirjassa Onnellinen mies!
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Helmikuu 24, 2023, 20:06:42 »

Valitettavasti asiat eivät toimi Suomessa kuten Arto Paasilinnan kirjassa Onnellinen mies!

Eli tämä kohta? "Jäminki suuttuu tästä ja ostaa itselleen maa-alueet, joilla junarata betonitehtaalle on. Jäminki ostaa myös pankkilainalla rantatontteja, joille hän aikoo rakennuttaa kesämökkejä. Jaatinen puolestaan kaavoittaa rantatontit virkistysalueiksi, jolloin Jäminki ei saa rakennuslupia. Jäminki joutuu lopulta velkakierteeseen ja ulosottoon."
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #4 : Helmikuu 24, 2023, 20:34:43 »

En oikein ymmärrä miten se voisi kannattaa? Onko Kajaani-Kontiomäki-Oulu-Raahe niin tukossa ettei malmijunia mahtuisi väliin?

Jos rata olisi kokonaan erillään valtion verkosta, niin eikö kannattaisi rakentaa 1435 mm raideleveydelle, ja jossain vaiheessa yhdistää Raahe ja Luulaja tai Skellefteå junalauttayhteydellä?

tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #5 : Helmikuu 24, 2023, 21:27:13 »

Ratahanke vaatii kaivoksen avaamista itse malmio oli/on köyhä Otanmäen Rautakaivos toimi 1953 - 1985 verrokkina Pyhäsalmen Sinkkikaivos 1962 - 2024, tosin tällä hetkellä luohitaan Pyriittiä sinkin louhinta päättyi 2022 62 vuotta on Suomalaiselle kaivokselle saavutus.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 172


« Vastaus #6 : Helmikuu 25, 2023, 11:27:19 »

Mitään faktaa en tietenkään tunne, mutta MUTU on sellainen että hanke törmäisi sellaiseen sumaan lupa-, lunastus-, valitus- ym. asioita että koskaan ei tulisi valmista eikä ainakaan kannattavaa vaikka itse kaivostoiminta osoittautuisikin kannattavaksi.
Kirjan Jaatinen oikoi mutkia päämääriinsä päästäkseen.
tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #7 : Maaliskuu 10, 2023, 22:04:33 »

Otanmäen kaivos lopetettiin sen kannattomuuden vuoksi, sillä louhinta tuli liian kalliiksi. Malmi ei ole kaivoksesta loppunut. Nykyisin rikastustekniikka aivan eri luokkaa mitä 80-luvulla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Onko Suomeen tulossa uusi yksityinen rautatie?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina