Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: TS: VR päätti salata tavaraliikenteen tietopalvelunsa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #25 : Joulukuu 29, 2013, 14:57:16 »

Edellisessä viestissäkin mainitussa Siuron tapauksessa avustettavan junan veturin sijainti oli arvioitu n. 2 km väärin. GPS:n apu olisi pienentänyt virhettä merkittävästi.

Itse tiedon salailusta: Tuntuu ihmeelliselle, että tässä tapauksessa annettiin tiedon aluksi olla vapaasti saatavilla pitkään. Kun tiettävästi mitään haittaa ei ilmennyt (vaan päin vastoin), todettiin asiassa olevan kuitenkin jokin ongelma ja tieto salattiin. On vaikea käsittää mitään järkevää perustetta, jolla aikataulun mukainen liikenne pitäisi salata. Fyysisten junien reittejä ja liikkeitä ei kuitenkaan voida piilottaa, joten terrorismi, yritysvakoilu tms.seikat eivät ole perusteita. Ennemminkin tällä hetkellä fyysisten kappaleiden näkyvyyttä pyritään korostamaan silmiä raastavilla tarratöherryksillä. Loistavasti toteutettu Veturit kartalla toi iloa harrastajille ja hyötyä ammattilaisille. Sitä oudoksuttavammalle tuntuu tämä salaus-reaktio vastauksena tuohon tilanteeseen.

Tuota GPS:n hyödyntämistä on OTKES ainakin suosittanut tasoristeystutkinnan raportissaan.

Ainakin kaksi vuotta se data oli auki ja esillä intternetissä. Data sisälsi lähinnä gps-lähettimien sijainnit ilman veturitietoja. Harrastajavoimin siihen sitten liitettiin mukaan veturien tiedot sitä mukaa, kun niitä havaittiin. Kyse ei kuitenkaan ilmeisesti ollut mistään virallisesta palvelusta, eikä näin ollen VR:llä välttämättä edes tiedetty siitä.

Olen ymmärtänyt, että valtion verkolle myönnetty ratakapasiteetti on julkista tietoa sellaisenaan sisältäen nämä reittitiedot ja aikataulut. Sitä en ymmärrä, miksi mitään näistä pitää salailla. Esimerkiksi Iso-Britanniassa ei ole mitään erityistä ongelmaa näyttää esimerkiksi kaikkien matkustajajunien, veturisiirtojen, tavarajunien tai vaikka Sellafieldin ydinjätejunien aikatauluja ja reaaliaikaisia kulkutietoja Network Railin tuottamassa avoimessa datassa.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #26 : Joulukuu 29, 2013, 15:19:29 »

Tuosta saisi kyllä tehtyä makean jutun iltasanomiin...

Keskiverto iltahömpän lukija, toimittajasta puhumattakaan, ei ymmärrä tuosta höykäsenpöläystä. Mitä kukaan ylipäätään tekisi tavarajunien tiedoilla?  Huh

Muutamia käyttötarkoituksia:
    Liikenteenohjaaja pystyy tarkkailemaan junien nopeuksia mäkipaikoissa ja päättelemään siitä tilannetta eteenpäin.
    Veturinkuljettaja voi seurata vastaan tulevaa liikennettä ja sovittaa oman nopeutensa vastaavasti sellaiseksi, että voi välttää junan pysäyttämisen ja säästää energiaa.
    Konduktööri voi seurata liikennetilannetta ja tiedottaa matkustajille mahdollisen viivästyksen syyn ja keston.
    Tukkiauton kuljettaja näkee milloin juna saapuu kuormauspaikalle, että pääsee sitä lastaamaan.
    Tiedoista voi ennustaa liikenteen sujuvuutta ja kehittää sitä tietoa hyödyntäviä uusia sovelluksia matkustajille.
    Tietoja voi käyttää liikenteen sujuvuuden analysointiin ja rataosien välityskyvyn seuraamiseen.
    Radanvarren asukkaat voi seurata liikennettä.
    Radan läheltä asunnon hankintaa aikova voi seurata liikennettä.
    Harrastajat voi seurata liikennettä ja säästää polttoainetta kuvausretkillä.

Kylläkyllä.. Ei nyt kuitenkaan ehkä kannata kaikkea tuota tuskaa kantaa. Kyllähän VR voi sijaintitiedot jakaa kaikille sitä mielestään tarvitseville, kuten tukkiautojen kuljettajille tai oman talon konduktööreille. Samoin Livillä lienee keinot seurata ratojen kuormitusta ja liikenteen sujuvuutta.

Tietojen pimittämisestä kärsiviä ovat nimenomaan rautatieharrastajat, radanvarren asukkaat ja muut satunnaisesti asiasta kiinnostuneet. Heidän osaltaan tämän epävirallisen tietoaukon tukkiminen on tietysti ikävää, mutta aukko tuskin lienee ollut edes keskiverto radanvarsiasukkaan tiedossa.

En nyt kuitenkaan malta olla ihmettelemättä tätä hämmästyksen määrää, kun jokin logistiikkafirma - tässätapauksessa VR - osoittautuu haluttomaksi jakaa liikesalaisuuksiaan. Tavaravirtojen hallitseminen, reitittäminen ym. ovat kuitenkin bisneksen ydinalueita, eikä niitä mikään firma halua jakaa netissä. Minua kiinnostaisi kyllä tietää, millaista reittiä ja mitä kulkuvälineitä käyttäen Englannista Suomeen tilaamani paketti on tällä hetkellä matkalla, mutta eipä DHL:t ja kumppanit sellaista tietoa sivullisille paljasta.

Molemmissa tapauksissa siis VR:n DHL:n osalta voi toki tehdä salapoliisityötä ja jonkinlaisen selvyyden kuljetusreiteistä ja aikatauluista voi saadakin jo verkossa ja maastokäynneillä voi hakea vahvistusta. Työtä ja vaivaa se toki vaatii.

Tässä VR:n paikannustiedossa ongelmana on se, että VR on osakeyhtiö, jota ei koske viranomaisia koskeva julkisuuslaki. Jos VR ei halua tietoa jakaa, niin siihenpä melkein on tyytyminen.

Keskustelun ja jopa mahdollisten toimenpiteiden kärki pitäisikin siksi suunnata Liikennevirastoon, joka on rataverkon isäntä. Jos Livi haluaisi, niin veturien sijaintitiedot tulisivat julkisiksi sen kautta.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #27 : Joulukuu 29, 2013, 15:31:15 »

Kylläkyllä.. Ei nyt kuitenkaan ehkä kannata kaikkea tuota tuskaa kantaa. Kyllähän VR voi sijaintitiedot jakaa kaikille sitä mielestään tarvitseville, kuten tukkiautojen kuljettajille tai oman talon konduktööreille. Samoin Livillä lienee keinot seurata ratojen kuormitusta ja liikenteen sujuvuutta.

Tietojen pimittämisestä kärsiviä ovat nimenomaan rautatieharrastajat, radanvarren asukkaat ja muut satunnaisesti asiasta kiinnostuneet. Heidän osaltaan tämän epävirallisen tietoaukon tukkiminen on tietysti ikävää, mutta aukko tuskin lienee ollut edes keskiverto radanvarsiasukkaan tiedossa.

Siis tässähän kärsii myös koko kuljetusketju, alan tutkimus ja kehitystyö. Niitä kauan kaivattuja ja puhuttuja innovaatioita ja kehitystä syntyy, kun tällainen yleistasoinen tieto liikenneverkoista on avointa. Oikeasti Suomessa ollaan vasta ihan alussa kaikessa tällaisen tiedon keräämisessä ja hyödyntämisessä. Ei siitä ole montaa vuotta, kun ei ollut yhtään mitään. Myöhästymiset kerättiin paperilomakkeilla ja joku sitten käytti niitä johonkin tai ne jäivät arkistoon pölyttymään. Ei kannata olettaa myöskään, että kaikki keinot olisi jo keksitty ja käytettävissä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #28 : Joulukuu 29, 2013, 15:41:39 »

Kylläkyllä.. Ei nyt kuitenkaan ehkä kannata kaikkea tuota tuskaa kantaa. Kyllähän VR voi sijaintitiedot jakaa kaikille sitä mielestään tarvitseville, kuten tukkiautojen kuljettajille tai oman talon konduktööreille. Samoin Livillä lienee keinot seurata ratojen kuormitusta ja liikenteen sujuvuutta.

Tietojen pimittämisestä kärsiviä ovat nimenomaan rautatieharrastajat, radanvarren asukkaat ja muut satunnaisesti asiasta kiinnostuneet. Heidän osaltaan tämän epävirallisen tietoaukon tukkiminen on tietysti ikävää, mutta aukko tuskin lienee ollut edes keskiverto radanvarsiasukkaan tiedossa.

Siis tässähän kärsii myös koko kuljetusketju, alan tutkimus ja kehitystyö. Niitä kauan kaivattuja ja puhuttuja innovaatioita ja kehitystä syntyy, kun tällainen yleistasoinen tieto liikenneverkoista on avointa. Oikeasti Suomessa ollaan vasta ihan alussa kaikessa tällaisen tiedon keräämisessä ja hyödyntämisessä. Ei siitä ole montaa vuotta, kun ei ollut yhtään mitään. Myöhästymiset kerättiin paperilomakkeilla ja joku sitten käytti niitä johonkin tai ne jäivät arkistoon pölyttymään. Ei kannata olettaa myöskään, että kaikki keinot olisi jo keksitty ja käytettävissä.

Tuo on totta, mutta jos VR:ää ei kiinnosta, niin minkäs teemme?

VR:llä ei ole mitään todellista syytä vedota liikesalaisuuksiin, paitsi sellainen wannabe-kansainvälinen-logistiikka-asiantuntija-business, jossa on tapana salata tuollaiset tiedot. Salaamisen ymmärtää todellisen kilpailun oloissa, mutta Suomen rautateillä ei siitä ole kyse.

tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #29 : Joulukuu 31, 2013, 19:16:11 »

Graafisista vielä sen varran, että näin esim. Ruotsissa:
http://www.trafikverket.se/Foretag/Trafikera-och-transportera/Trafikera-jarnvag/Tagplan/Tagplan-2013/Dagliga-grafer-2013/
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1141


« Vastaus #30 : Joulukuu 31, 2013, 20:18:34 »

En nyt kuitenkaan malta olla ihmettelemättä tätä hämmästyksen määrää, kun jokin logistiikkafirma - tässätapauksessa VR - osoittautuu haluttomaksi jakaa liikesalaisuuksiaan. Tavaravirtojen hallitseminen, reitittäminen ym. ovat kuitenkin bisneksen ydinalueita, eikä niitä mikään firma halua jakaa netissä. Minua kiinnostaisi kyllä tietää, millaista reittiä ja mitä kulkuvälineitä käyttäen Englannista Suomeen tilaamani paketti on tällä hetkellä matkalla, mutta eipä DHL:t ja kumppanit sellaista tietoa sivullisille paljasta.

Liikennöinti rautateillä on liikennöintiä suljetussa infrastruktuuriverkossa. Samalla tavalla kuin sähkön siirtäminen sähköverkossa tai veden siirtäminen putkessa. Kapasiteetti on aina rajallinen, jonkun on jaettava sitä ja jonkun on valvottava verkon käyttöä. Tässä mielessä vertailu postiliikenteeseen ei toimi, koska postiliikenne voi käyttää lukuisia ei väyliä ja välineitä, jotka eivät ole samalla tavalla sidottuja verkon rajoitteisiin kuin esimerkiksi rautatieliikenne on. Edes maantieliikenne ei ole yhtä rajallinen verkko kuin rautatie tai em. verkot.

Suomen ja Venäjän välillä on teholtaan 1500 megawatin sähkönsiirtolinja. Johtoa hallitsee viranomaisluonteisesti toimiva kantaverkkoyhtiö Fingrid. Mikä tahansa sähkökauppaa tekevä yritys voi ostaa rajajohdosta siirtokapasitteettia määräajaksi - esimerkiksi vuodeksi kerrallaan vaikkapa 500 megawatin tehoa vastaavaa siirtoa varten. Kapasiteetilla spekulointi on estetty sillä, että vuokraajan on esitettävä venäläisen sähköntuottajan kanssa solmittu kaupallinen sopimus sähkön ostamisesta venäläiseltä voimalaitokselta. Kantaverkkoyhtiö valvoo myös johdon käyttöä, seuraa energian siirtoa ja vastaa sen kunnosta. Vastaavuus rautatieverkkoon on ilmeinen.

Ratakapasiteetin jakaminen, junien aikatauluttaminen ja liikennöintivirtojen seuranta, myöhästymisten tilastointi jne. eivät yksinkertaisesti kuulu kilpailuolosuhteissa liikennettä hoitaville operaattoreille, vaan rataverkkoa hallinnoiville viranomaisille tai liikennesuunnittelusta erikseen vastaavalle virastolle. Kapasiteetin hallinta kuuluu siis rataverkon omistajalle. Kun omistaja on valtio, on luonnollista että siihen liittyvä data on julkista. Luulisi, että data kiinnostaa eriytyisesti ostoliikenteen maksajaa — eli miten ne junat, joiden liikennöinnistä operaattoreille kalliisti maksetaan siellä radalla oikein kulkevat, pysyvätkö ne sovituissa aikatauluissa jne. (nämä on suoriteperusteita, johon maksut perustuvat). Datan luulisi kiinnostavan myös erityisen paljon rataverkon omistajaa, jotta rataverkon kehittäminen, investoinnit jne. vastaisivat liikenteen tarvetta.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: TS: VR päätti salata tavaraliikenteen tietopalvelunsa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina