Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 13 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 948


« Vastaus #200 : Maaliskuu 26, 2023, 19:52:32 »

EU:n neuvostossa joulukuussa asiasta keskusteltiin, eli tästä raideleveys ongelmasta.  

"Komission ehdotuksessa keskitytään uuteen TEN-T-politiikan hallintorakenteeseen ja multimodaalisuuteen asettamalla kunnianhimoisia tavoitteita erityisesti rautatieinfrastruktuurin kehittämiselle. Reagoidakseen Venäjän Ukrainaa vastaan käymän hyökkäyssodan vaikutuksiin komissio hyväksyi tämän vuoden heinäkuussa muutetun ehdotuksen, jossa alkuperäiseen tekstiin tehdään useita muutoksia. Muutetussa ehdotuksessa kehotetaan yhtenäistämään TEN-T-verkko käyttämällä eurooppalaista standardiraideleveyttä. Sillä pyritään myös parantamaan Ukrainan ja Moldovan tasavallan yhteyksiä EU:hun eurooppalaisten liikennekäytävien kautta. Ne ovat strategisesti erittäin tärkeitä kehitettäessä kestäviä ja multimodaalisia tavara- ja matkustajaliikennevirtoja Euroopassa."

https://www.consilium.europa.eu/fi/press/press-releases/2022/12/05/trans-european-transport-network-ten-t-council-adopts-its-position-to-ensure-sustainable-connectivity-in-europe/

Neuvoston kokouksen videotallenne,josta voi tarkistaa kaikkien maiden ja komission kommentit raideleveys asiaan (Suomenkielinen versio), alussa raideleveys ongelmaiset Portugali ja Espanja

https://video.consilium.europa.eu/event/fi/26341
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 26, 2023, 20:44:55 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 948


« Vastaus #201 : Maaliskuu 27, 2023, 08:21:56 »


VR:n kommentti komission esitykseen uudesta TENT-T asetuksesta (U-kirjelmä), ajalta kun oli huomattu että idän suunta ei ollutkaan enää ihanuus

"Tavaraliikenteessä itäisen rautatiekuljetuskäytävän sulkeutuessa korostuvat
yhteydet satamiin kansainvälisen saavutettavuuden näkökulmasta sekä edelleen
Ruotsin ja Norjan suuntiin (ml. yhteys Narvikiin). Suomen satamien osalta on
huolehdittava erityisesti talvimerenkulun edellytyksistä sekä niiden sujuvista
raideliikenneyhteyksistä. Liikenteellisten pullonkaulojen poistaminen Suomen
sisäisellä rataverkolla on edelleen tärkeää sujuvan tavaraliikenteen varmistamiseksi."

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2022-AK-45178.pdf

Kaikki muut kommentit asiasta
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/U_16+2022_asiantuntijalausunnot.aspx

tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 697


« Vastaus #202 : Maaliskuu 27, 2023, 09:36:23 »

Kiitos viitteistä runsaan vuoden takaisiin lausuntoihin.
Oliko tämä ainoa lausunto, jossa kokonaiskuva oli edes tyydyttävästi kohdallaan:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2022-AK-8128.pdf

Lyhyellä silmäyksellä näyttävät lausunnot, ainakin maamme rautatiepolitiikan kannalta olevan lähes järjestään harhalaukauksia -  kallispalkkaisten vaikuttajien ja virkahenkilöiden huteja.
Niitä ovat laukoneet mm. kaikki LiVi:n lausujat.

LiVi oppikoon virheistä ja puhdistakoon pöytänsä kun epäonnistunut liikenneministeri ja kansliapäällikkö enää tätä vaikeuta.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 948


« Vastaus #203 : Maaliskuu 27, 2023, 10:10:21 »

Kiitos viitteistä runsaan vuoden takaisiin lausuntoihin.


asia oli ajankohtainen 2022 alussa sitten mutta sitten sota Ukrainassa muutti kaiken. Komissiolta tuli vuoden 2022 heinäkuussa uusi esitys TEN-T asetusehdotuksen uusimisesta jonka vuoksi vain syksyn 2022 kommenteilla on enää merkitystä.

Nyt siis yle:n uutisen mukaan LVM lasketuttaa kustannuksia mitä raideleveyden vaihto Suomessa tulisi maksamaan ja odottaa sitten uutta TEN-T asetusta , joka ilmeisesti sisältää melkoisia muutoksia Suomen rataverkkoon.
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #204 : Maaliskuu 27, 2023, 11:05:04 »

Rataverkon kaventamisen yhteydessä voidaan myös helposti purkaa vähäliikenteisiä rataosuuksia ja saada sen kautta huomattavia säästöjä. Samalla siirtyy enemmän ihmisiä ja teollisuutta pelkän autoliikenteen käyttäjiksi ja helpommin verotettaviksi.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #205 : Maaliskuu 27, 2023, 11:55:00 »

Rataverkon kaventamisen yhteydessä voidaan myös helposti purkaa vähäliikenteisiä rataosuuksia ja saada sen kautta huomattavia säästöjä. Samalla siirtyy enemmän ihmisiä ja teollisuutta pelkän autoliikenteen käyttäjiksi ja helpommin verotettaviksi.

Miten autoliikenne on helpommin verotettavissa? Siellähän veivaa kaikenlaista pitkäkilpistä polakkia ja muuta turakkia, jotka eivät taatusti maksa yhtään mitään ainakaan Suomeen.
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #206 : Maaliskuu 27, 2023, 14:23:24 »

Rataverkon kaventamisen yhteydessä voidaan myös helposti purkaa vähäliikenteisiä rataosuuksia ja saada sen kautta huomattavia säästöjä. Samalla siirtyy enemmän ihmisiä ja teollisuutta pelkän autoliikenteen käyttäjiksi ja helpommin verotettaviksi.

Miten autoliikenne on helpommin verotettavissa? Siellähän veivaa kaikenlaista pitkäkilpistä polakkia ja muuta turakkia, jotka eivät taatusti maksa yhtään mitään ainakaan Suomeen.

Hieno sivistyssana on kabotaasi eli halvemman verokannan EU-maan autojen oikeus ajaa rahtia toisen EU-maan sisällä. Kotimaan liikenteessä maksat kotimaiset verot ja polttoainevero pitää huolen että maksat jos ajat.  Rataverkon vähentäminen lisää nimenomaan kotimaanliikennettä, eli mitä kauempana olevalla asemalla juna saattaa pysähtyä sitä pitemmälle ajat omalla autollasi.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 948


« Vastaus #207 : Maaliskuu 27, 2023, 17:27:28 »

Rataverkon kaventamisen yhteydessä voidaan myös helposti purkaa vähäliikenteisiä rataosuuksia ja saada sen kautta huomattavia säästöjä. Samalla siirtyy enemmän ihmisiä ja teollisuutta pelkän autoliikenteen käyttäjiksi ja helpommin verotettaviksi.

Ainoa mikä muuttuu näillä näkyvillä ovat TEN-T verkon osat Suomessa eli alussa käytännössä päärata apuratoineen.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 948


« Vastaus #208 : Huhtikuu 14, 2023, 06:33:06 »

LVM vastustaa eurooppalaista raideleveyttä

https://lvm.fi/-/selvitys-raideleveyden-muuttaminen-ei-olisi-kannattavaa

itse selvitys https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/697c1f25-332b-40ed-9d61-ce3e801e051c/073c1b82-40a1-45df-93d6-3301a88b778e/RAPORTTI_20230412070136.PDF
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 948


« Vastaus #209 : Huhtikuu 24, 2023, 07:40:11 »

Päärataryhmä kannattaa Suomen rataverkon muutosta eurooppalaiseksi.

"Suomi on osa Eurooppaa – Eurooppalaisen raideleveyden käyttöönoton tarkastelua on jatkettava aktiivisesti alkavalla hallituskaudella"

https://paarata.fi/paarataryhman-kannanotto-suomi-on-osa-eurooppaa-eurooppalaisen-raideleveyden-kayttoonoton-tarkastelua-on-jatkettava-aktiivisesti-alkavalla-hallituskaudella/?fbclid=IwAR0rF2K4ik8Ev61c7EQykMRigetMB7w2m_518fmkAtG37HGkp8ckO-IsIPk
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2023, 07:56:52 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 697


« Vastaus #210 : Huhtikuu 24, 2023, 09:51:26 »

Päärataryhmältä selkeät ja kannatettavat tavoitteet!
Ne palauttavat uskon maamme liikennepolitiikan järkevyyteen poistuvan hallituksen tunninrataharhojen haihtuessa.

Kansalaiset ja yritykset odottavat liikenteeltäkin ruutia taloutemme kehittymiseen!
EU-politiikkamme nahjustelun sijaan tulkoon aktiivisuus ja esteettömän yhteyden aikaansaaminen täältä keskeisille EU:n markkina-alueille.

Tavaran ja ihmisten kulku näille markkina-alueille kiertäen Ruotsin ja Tanskan sekä Hampurin ruuhkasumpun läpi on pääosaltaan vain paremman puutteessa -ratkaisu.
Menetimme pitkäksi ajaksi ainoan maantieteellisen kilpailuetumme (idänkaupan).
Kilpailuhaittamme pitää poistaa: Yhä häviämme joka lisäkilometrista Ruotsille ja Tanskalle. Lisäkilometrit ja -yöt poistuvat Tallinnan tunnelin myötä.

Ottakaamme mallia Tanskasta. Sillä on parhaat rautatiet ja tiet ja parhaat sillat ja tunnelit (ja uutta pukkaa) niitä varten!
 
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 948


« Vastaus #211 : Huhtikuu 25, 2023, 06:31:44 »

Päärataryhmältä selkeät ja kannatettavat tavoitteet!
Ne palauttavat uskon maamme liikennepolitiikan järkevyyteen poistuvan hallituksen tunninrataharhojen haihtuessa.


Taitaa uuteen hallitusohjelmaan tulla "tunnin" junat, mutta nyt uskalletaan suunnitella niitä vain eurooppalaisella raideleveydellä.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 697


« Vastaus #212 : Heinäkuu 23, 2023, 10:31:04 »

Tiedämme nyt lopputuloksen edellishallituksen emähölmöilystä.
Perustuslakivaliokunnan nimenomaisesti kieltämää yhteisvelkaa EU:n ns elvytyspakettiin otimme kannettavaksemme 7,2 miljardia euroa.
Takaisin saamme omiin elvytyshankkeisiimme (toivottavasti järjellisiin) vain 2,6 miljardia euroa.
En tiedä kuinka suuri osa siitä on sitäpaitsi lainoja, eikä tukea.

Meitä rikkaammille EU-maille (kuten Italia) lahjoitimme 4,6 miljardia euroa (tukena ja lainoina).
Tuen ehtoja kiertäen rahojamme on käytetty mm. italialaisten ikkunaremontteihin näidenkin tarpeellisten hankkeiden puutteessa.

Minä eläkeläisenä en näitä viuluja käytännössä maksa, mutta Te nuoremmat maksatte.
Nykyhallitus joutuu virheet korjaamaan mm. tulonsiirtoja karsimalla.
Parempi näin silti kansallekin, kuin joutua lisääntyneen valtionlainan paisuvien korkomenojen tuhokierteeseen.

Paitsi erehtymistä hyväksymään EU:n omienkin sääntöjen vastaisen yhteisvastuun "elvytyspaketista" on edellishallitus, erityisesti sen liikenneministeri päävastuullinen onnettomasta ja siksi riitoihin johtaneista Suomen hanke-ehdotuksista kyseiseen pakettiin. Ehdotukset pääosin hylättiin EU:ssa tai niitä ei saatu edes aikaan

Edellishallituksen hallitusneuvotteluissa sovittiin ns. tunnin junat suurempiin kaupunkeihin.
Niihin sd/vasuri/viheräänestäjät keskittyivät - ja lisää keskittymistä haluttiin.
Tuli niin suuri ja aiheellinen riita, että edes hanke-ehdotuksia ei voitu jättää pakettiin.
Oli selvä ettei esimerkiksi Hml ja Ri voinut hyväksyä heidät etelän Kaskisiksi ja Haapamäiksi tuomitsevaa ehdotusta. Pääajaja oli rautatie- ja aluenäkökohtia ymmärtämätön Tampereen Lyly.
Tampereen hölmö pikarata on nyt kuopattu, mutta se tapahtui liian myöhään

Päävastuu Suomen valtavasta, 4,6 miljardin euron menetyksestä kaatuu puolueensa juoksupoikana toimineelle edelliselle liikenneministerille.

Tallinnan tunneli olisi rakentunut pitkälle Suomen lahjoittamalla 4,6 miljardilla eurolla.
Tunneli täytti EU:n keskeiset tavoitteet EU-maiden yhteyksien, Suomen ja Baltian puolustuksen ja Suomen talouden kannalta.
Miljardituki olisi ollut varma tämän ja muiden EU:maiden (mm. Baltia, Puola, Saksa) ja NATOn voimakkaan myötävaikutuksen johdosta.

Liikennepolitiikkamme oli hukassa ainakin viimeiset neljä vuotta.
Olemme senkin johdosta paljon köyhempiä.
Taloutemme tukijalat ovat heikentyneet ja elintasomme on kärsinyt.
Se kärsii lisää ennen kuin uusi hallitus ehkä pystyy muuhunkin kuin tunnustamaan tosiasiat.
Huutosakit ja lynkkausporukat eivät asioitamme korjaa.
Tässä olet, sinäkin köyhtynyt suomalainen.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 948


« Vastaus #213 : Marraskuu 19, 2023, 11:58:36 »



Hallitus: Sotilaallisen liikkuvuuden tarpeet tulee huomioida Euroopan laajuisella liikenneverkolla

"Valtioneuvosto toimitti 10.11.2023 eduskunnalle u-jatkokirjeen Euroopan komission TEN-T-asetusehdotukseen. Kevään 2022 jälkeen turvallisuusympäristössä tapahtuneet muutokset ovat aiheuttaneet tarkistustarpeita sotilaallista liikkuvuutta koskevien kantojen ja TEN-T-asetuksen karttojen osalta.

Euroopan komissio antoi joulukuussa 2021 ehdotuksen uudeksi asetukseksi unionin suuntaviivoista Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) kehittämiseksi."


https://lvm.fi/-/hallitus-sotilaallisen-liikkuvuuden-tarpeet-tulee-huomioida-euroopan-laajuisella-liikenneverkolla
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 948


« Vastaus #214 : Joulukuu 12, 2023, 08:09:45 »

Sähköverkoissa irrottauduttaan Venäjästä vauhdilla, koskahan rautateillä ?

"Baltian maiden Viron, Latvian ja Liettuan sähköverkot on synkroinoitu Venäjän ja Valko-Venäjän sähköverkkoihin. Synkronointi itäsuuntaan katkaistaan ja Baltian maat synkronoidaan Keski-Euroopan sähköverkkoon vuoden 2025 alussa. Itämeren alueen muut kantaverkkoyhtiöt tukevat Baltian maita tässä prosessissa."

https://www.fingrid.fi/ajankohtaista/tiedotteet/2023/turvallisuusympariston-muutokset-korostavat-itameren-alueen-kantaverkkoyhteistyota/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 948


« Vastaus #215 : Joulukuu 13, 2023, 20:13:01 »


Maailma jättää fossiilit pois, joten miten diesel-koneet korvataan ?


"DUBAI Dubain ilmastokokous on hyväksynyt fossiilisista polttoaineista irtautumisen. Tarkemmin päätöksessä puhutaan siirtymisestä pois fossiilisista.

Kokouksen puheenjohtaja, Arabiemiraattien Sultan Al Jaber vahvisti päätöksen ja kumautti nuijan pöytään heti kokouksen ensimmäisillä minuuteilla.

Päätös kirvoitti suuret aplodit ja huurraahuudot.

– Paketti on historiallinen, Sultan Al Jaber sanoi.

– Olemme tekemässä muutosta, joka voi määritellä uudelleen taloutemme, öljyvaltiota edustava puheenjohtaja sanoi.

"

https://yle.fi/a/74-20064778
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #216 : Joulukuu 13, 2023, 20:58:17 »


Maailma jättää fossiilit pois, joten miten diesel-koneet korvataan ?


"DUBAI Dubain ilmastokokous on hyväksynyt fossiilisista polttoaineista irtautumisen. Tarkemmin päätöksessä puhutaan siirtymisestä pois fossiilisista.

Kokouksen puheenjohtaja, Arabiemiraattien Sultan Al Jaber vahvisti päätöksen ja kumautti nuijan pöytään heti kokouksen ensimmäisillä minuuteilla.

Päätös kirvoitti suuret aplodit ja huurraahuudot.

– Paketti on historiallinen, Sultan Al Jaber sanoi.

– Olemme tekemässä muutosta, joka voi määritellä uudelleen taloutemme, öljyvaltiota edustava puheenjohtaja sanoi.

"

https://yle.fi/a/74-20064778

Ei dieseliä tarvitse korvata mitenkään, vaihdetaan vain polttoainetta ja meno jatkuu.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #217 : Joulukuu 14, 2023, 02:17:08 »


Maailma jättää fossiilit pois, joten miten diesel-koneet korvataan ?


"DUBAI Dubain ilmastokokous on hyväksynyt fossiilisista polttoaineista irtautumisen. Tarkemmin päätöksessä puhutaan siirtymisestä pois fossiilisista.

Kokouksen puheenjohtaja, Arabiemiraattien Sultan Al Jaber vahvisti päätöksen ja kumautti nuijan pöytään heti kokouksen ensimmäisillä minuuteilla.

Päätös kirvoitti suuret aplodit ja huurraahuudot.

– Paketti on historiallinen, Sultan Al Jaber sanoi.

– Olemme tekemässä muutosta, joka voi määritellä uudelleen taloutemme, öljyvaltiota edustava puheenjohtaja sanoi.

"

https://yle.fi/a/74-20064778

ExxonMobil julkaisi mediatiedotteen, jonka mukaan yhtiö perustaa kasvunsa uusiin öljy- ja kaasulöytöihin. Fossiilisten polttoaineiden käyttö siis kiihtyy äärimmilleen ja kasvun odotetaan olevan rajua.

Joskus on menty dieselvoimin Lontoosta Invernessiin, mutta tämä lausunto vetää pohjat kaikelle kehittymiselle.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #218 : Joulukuu 14, 2023, 10:57:50 »

Millähän tasolla maailman rautateiden sähköistysaste mahtaa olla? Maanosista ainakin Amerikan ja Australian rataverkot ovat suurimmaksi osaksi dieselvetovoiman varassa.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1139


« Vastaus #219 : Joulukuu 14, 2023, 20:02:03 »

Millähän tasolla maailman rautateiden sähköistysaste mahtaa olla? Maanosista ainakin Amerikan ja Australian rataverkot ovat suurimmaksi osaksi dieselvetovoiman varassa.

Tämän listauksen mukaan noin kolmannes olisi sähköistettyjä.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_rail_transport_network_size
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2435


« Vastaus #220 : Joulukuu 14, 2023, 22:46:31 »

Millähän tasolla maailman rautateiden sähköistysaste mahtaa olla? Maanosista ainakin Amerikan ja Australian rataverkot ovat suurimmaksi osaksi dieselvetovoiman varassa.

Tämän listauksen mukaan noin kolmannes olisi sähköistettyjä.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_rail_transport_network_size
Wiki on varmaan ainakin lähes oikeassa (mahd. virhe on epäoleellista). Se, mikä kiinnostaa on, että mitä tehdään sähköistämättömille. Pitääkö ne sulkea? Sulkea vähäliikenteiset? Lakkauttaa radat kaikista 0% maista? Miten se pelastaisi yhtään mitään?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 948


« Vastaus #221 : Joulukuu 15, 2023, 08:42:38 »

Millähän tasolla maailman rautateiden sähköistysaste mahtaa olla? Maanosista ainakin Amerikan ja Australian rataverkot ovat suurimmaksi osaksi dieselvetovoiman varassa.

Ratasähköistymisen lisäksi tulossa on akkukäyttöiset junat/veturit jotka soveltuvat ns last mile hommiin. 

Maailman sähköistyminen jatkaa voimakasta kasvuaan.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #222 : Joulukuu 15, 2023, 11:44:42 »

Wiki on varmaan ainakin lähes oikeassa (mahd. virhe on epäoleellista). Se, mikä kiinnostaa on, että mitä tehdään sähköistämättömille. Pitääkö ne sulkea? Sulkea vähäliikenteiset? Lakkauttaa radat kaikista 0% maista? Miten se pelastaisi yhtään mitään?

Onko joku vaatimassa niiden sulkemista?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #223 : Joulukuu 15, 2023, 19:51:08 »

Wiki on varmaan ainakin lähes oikeassa (mahd. virhe on epäoleellista). Se, mikä kiinnostaa on, että mitä tehdään sähköistämättömille. Pitääkö ne sulkea? Sulkea vähäliikenteiset? Lakkauttaa radat kaikista 0% maista? Miten se pelastaisi yhtään mitään?

Onko joku vaatimassa niiden sulkemista?

Jos valtion taloutta tarkastellaan niin ylläpidon kustannukset suhteessa liikennekäyttöön ovat suuret, jolloin tällaiset sähköistämättömät rataosuudet erottuvat negatiivisesti. Tällöin aika lailla kenen vaan on helppo ehdottaa lakkautusta, kun perustelutkin ovat jo valmiina.

Myös VR on liikennöitsijän ominaisuudessa viime vuodet pyrkinyt ohjaamaan kuljetuksiaan pois sähköistämättömiltä rataosilta. Voin mainita viimeksi havaitsemani muutoksen: Punkaharjulta Kaskisiin suuntautunut kertopuu kulkee nykyisin Raumalle. Häviäjiä tässä kiihdytetyssä kilpailussa ovat pienet satamat, ja voittajia suuret satamat, joilla jo on sähkörata perille asti.

Lopputuloksena todennäköisyys sille, että jokin sähköistämätön rataosa tulevaisuudessa suljetaan, on kasvava.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #224 : Joulukuu 15, 2023, 21:32:46 »

Wiki on varmaan ainakin lähes oikeassa (mahd. virhe on epäoleellista). Se, mikä kiinnostaa on, että mitä tehdään sähköistämättömille. Pitääkö ne sulkea? Sulkea vähäliikenteiset? Lakkauttaa radat kaikista 0% maista? Miten se pelastaisi yhtään mitään?

Onko joku vaatimassa niiden sulkemista?

Jos valtion taloutta tarkastellaan niin ylläpidon kustannukset suhteessa liikennekäyttöön ovat suuret, jolloin tällaiset sähköistämättömät rataosuudet erottuvat negatiivisesti. Tällöin aika lailla kenen vaan on helppo ehdottaa lakkautusta, kun perustelutkin ovat jo valmiina.

Myös VR on liikennöitsijän ominaisuudessa viime vuodet pyrkinyt ohjaamaan kuljetuksiaan pois sähköistämättömiltä rataosilta. Voin mainita viimeksi havaitsemani muutoksen: Punkaharjulta Kaskisiin suuntautunut kertopuu kulkee nykyisin Raumalle. Häviäjiä tässä kiihdytetyssä kilpailussa ovat pienet satamat, ja voittajia suuret satamat, joilla jo on sähkörata perille asti.

Rautatieoperaattoristako tuo johtui? Eikä jostain muusta?

Lopputuloksena todennäköisyys sille, että jokin sähköistämätön rataosa tulevaisuudessa suljetaan, on kasvava.

Tämä on totta.

Punkaharju tuskin on vaarassa niin pitkään kuin henkilöliikennettä kulkee, mutta enpä laittaisi rahojani senkään puolesta likoon.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 13 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina