Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Linja-auto tasoristeysonnettomuudessa Kaskisissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry alas Tulostusversio
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #75 : Lokakuu 12, 2021, 09:39:53 »

Kieltämättä samaa ajattelin. Ajokortin voi suorittaa monella paikkakunnalla ilman, että on tasoristeystä nähnytkään, mutta kyllä teoria tasoristeyksissä ajamisesta pitäisi tuntea.

Toisaalta tasoristeyksissä junan alle jäävät ovat tyypillisesti naapurustossa koko ikänsä asuneita ja autoilleita.

Pääkaupunkiseudulla ei ole juuri yhtään tasoristeystä  enää. Kirkkonummen Luomassa on ainoa kun mennään länteen päin. Vantaan Hakkilassa mahdollisesti toinen, ja siinä ne ovat. Monelle tuoreelle ajokortinhaltijalle tasoristeys on uusi  asia. 

Metron yhdysraiteella on useampia tasureita.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 457


« Vastaus #76 : Lokakuu 13, 2021, 13:27:08 »

Poliisin tämänpäiväinen tiedote:

Poliisi on saanut selvitettyä koululaisia kuljettaneen linja-auton ja ratatyökoneen nopeudet Kaskisissa 5.10.2021 sattuneessa tasoristeyskolarissa.

Linja-auton nopeus on kolarihetkellä ollut 18 km/h ja ratatyökoneen nopeus on juuri ennen kolaria ollut 35 km/h. Ratatyökoneen nopeus on ollut sama jo noin 800 metriä ennen tasoristeystä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #77 : Lokakuu 13, 2021, 16:52:38 »

Kieltämättä samaa ajattelin. Ajokortin voi suorittaa monella paikkakunnalla ilman, että on tasoristeystä nähnytkään, mutta kyllä teoria tasoristeyksissä ajamisesta pitäisi tuntea.

Toisaalta tasoristeyksissä junan alle jäävät ovat tyypillisesti naapurustossa koko ikänsä asuneita ja autoilleita.

Pääkaupunkiseudulla ei ole juuri yhtään tasoristeystä  enää. Kirkkonummen Luomassa on ainoa kun mennään länteen päin. Vantaan Hakkilassa mahdollisesti toinen, ja siinä ne ovat. Monelle tuoreelle ajokortinhaltijalle tasoristeys on uusi  asia.  
Metron yhdysraiteella on useampia tasureita.
Ja Hakkilan radalla on itse asiassa useampiakin, tosin ne ovat juuri sitä kriittistä ryhmää, jossa ei juuri koskaan nykyään liiku mitään.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #78 : Maaliskuu 18, 2024, 13:07:37 »

MTV:n uutiset kertovat Pohjammaan Käräjäoikeus on tuominnut linja-auton kuljettajan törkeästä huolimattomuudesta ehdolliseen 50 päivän vankeuteen https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/koulubussi-ajoi-ratatyokonen-kaskisissa-kaksi-koululaista-loukkaantui-vakavasti-bussikuskille-ehdollista-vankeutta/8900376 .
tallennettu
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 93


« Vastaus #79 : Maaliskuu 18, 2024, 17:02:18 »

Kaksi koululaista loukkaantui vakavasti koulubussin ja ratatyökoneen kolarissa tasoristeyksessä – bussikuskille ehdollista vankeutta

Kokematon ja itselleen vieraalla bussilla ajanut kuski ei pysähtynyt stop-merkin kohdalle. Ratatyökoneen kuljettaja ei ehtinyt aloittaa jarruttamista.

POHJANMAAN käräjäoikeus on tuominnut ehdolliseen vankeuteen naisen, joka ajoi koulubussilla ratatyökoneen eteen Kaskisissa syksyllä 2021. Törmäyksessä kaksi koululaista sai vakavia vammoja.

Turma sattui hieman ennen aamukahdeksaa 5. lokakuuta 2021 vartioimattomassa tasoristeyksessä Kaskisten keskustassa. Linja-auton kyydissä oli seitsemän koululaista, jotka kaikki loukkaantuivat törmäyksessä, heistä kaksi vakavasti. Myös linja-autoa kuljettanut vuonna 1984 syntynyt nainen loukkaantui.

Naista syytettiin käräjäoikeudessa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kahdesta törkeästä vammantuottamuksesta. Nainen myönsi perusmuotoisen liikenneturvallisuuden vaarantamisen mutta kiisti syytteet muilta osin. Hän katsoi, ettei ollut toiminut tilanteessa törkeän huolimattomasti.

ASIASSA oli riidatonta, että nainen oli ennen tasoristeystä hidastanut bussin nopeuden lähes kävelyvauhtiin mutta ei ollut pysähtynyt stop-merkille. Nainen sanoi, ettei nähnyt merkkiä.

Huomatessaan lähestyvän ratatyökoneen hän yritti kiihdyttää bussilla pois alta muttei onnistunut. Ratatyökoneen kuljettaja ei ehtinyt aloittaa jarruttamista, ja kone törmäsi bussin vasempaan kylkeen.

Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) mukaan linja-auto vaurioitui törmäyksessä käyttökelvottomaksi ja ratatyökoneeseen sekä rataan tuli huomattavia vaurioita.

Nainen oli valmistunut linja-autonkuljettajaksi saman vuoden kesällä, ja ennen onnettomuutta hänelle oli kertynyt ajokokemusta erilaisilla linja-autoilla 21 päivää. Turmapäivänä hän ajoi isoa, manuaalivaihteista linja-autoa, jonka kaltaista hän ei ollut aiemmin ajanut.

NAINEN VETOSI oikeudessa myös Otkesin toteamaan seikkaan, että tasoristeyksen olot olivat puutteelliset ja linja-auton tulosuunnasta näkömatkaa rajoittivat risteyksen lähellä olevan talon puutarhan aita, puusto ja pensaat.

Käräjäoikeus katsoi, että kuskilla oli joka tapauksessa ehdoton velvollisuus pysähtyä stop-merkin kohdalle. Kun kyseessä oli tasoristeys ja kyydissä koululaisia, kuskilla oli oikeuden mukaan korostunut velvollisuus huolehtia siitä, että hän saattoi ajaa risteykseen vaarantamatta kenenkään henkeä tai terveyttä. Näin ollen oikeus katsoi naisen toimineen törkeän huolimattomasti.

Oikeus tuomitsi naisen 50 päivän ehdolliseen vankeuteen. Vakuutusyhtiö oli vaatinut naiselta yli 200 000 euron korvauksia. Oikeus katsoi, että korvausmäärää oli syytä sovitella ja määräsi naisen maksamaan siitä 40 prosenttia eli runsaat 80 000 euroa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010301685.html
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Linja-auto tasoristeysonnettomuudessa Kaskisissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina