Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR myy automaateista käyttökelvottomia lippuja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« : Lokakuu 24, 2012, 12:25:24 »

Tuohtunut junamatkustaja oli yhteydessä Iltalehteen, kun hän sai kuulla ostamansa junalipun olevan täysin käyttökelvoton.

VR on tiedostanut automaateissa olevan virheen, mutta vierittää vastuun matkustajille.

Matkustaja oli ostanut 10 matkan sarjalipun automaatista välille Helsinki -Turku. Mies matkusti sarjalipulla Turkuun. Ennen paluuta Helsinkiin mies käväisi tiskillä varatakseen paikan junasta.

Hän sai kuulla jotain yllättävää.

Virkailijan mukaan miehen automaatista ostama lippu oli tarkoitettu vain taajama- ja pikajunille, joita ei edes kulje Helsingin ja Turun välillä.

Tiskillä myös ihmeteltiin sitä, miten mies oli onnistunut pääsemään lipulla Turkuun. Hänellä olisi pitänyt olla lippu "kaikkiin juniin" eli toisin sanoen Pendolino- ja InterCity-juniin kelpaava sarjalippu.

Koska sarjalippua oli jo kerran käytetty, miehelle ei palautettu rahoja.

- Tarkoitat siis, että tämä sarjalippu on hyödytön ja käytännössä maksoin sata euroa viime matkastani tänne? matkustaja oli kysellyt.

Asiakaspalvelussa matkustajalle kerrottiin, että vastaavanlaisia tapauksia on tullut ennenkin, mutta myynti on ohjeistanut olla hyvittämättä vastaavanlaisia ostoja.

- Miksi teillä on myynnissä tuote mitä ei ole olemassa? mies tiedusteli asiakaspalvelusta.

Vastaukseksi hänelle oli sanottu, että vaihtoehdon poistaminen automaatista on liian hankalaa.

"Asiakkaalta vaaditaan aktiivisuutta"

VR-konsernin viestintäasiantuntija Annikka Itkonen myöntää, että asiakas voi ostaa VR:n automaatista täysin vääränlaisen lipun.

Hän pahoittelee vuolaasti virheen olemassaoloa. Käyttökelvottoman lipun saamisen mahdollistaa automaattien tekninen toteutus, joka ei erittele reiteillä kulkevia junia, vaan tulostaa lipun kuin lipun valitun reitin mukaan.

- Asiakkaalta vaaditaan paljon omaa aktiivisuutta ja tiedonhankintaa. Teknisesti on mahdollista, että hän voi ostaa epähuomiossa vääränlaisen lipun. Matkustusreitin valittuaan asiakkaan tulisi tietää, millainen junakalusto milläkin reitillä kulkee, Itkonen kertoo.

Automaatti ei kuitenkaan anna virheilmoitusta siitä, että Turku-Helsinki-välillä ei kulje taajama- ja pikajunia, vaan laite sylkee lipun ulos asiakkaan väärästä valinnasta huolimatta?

- Tämä on ollut todella harmillinen tilanne. Mutta tämä asia on nyt meillä tiedossa, Itkonen sanoo.

Viestintäasiantuntija lupasi myös selvittää, miksi asiakkaan antama palaute ei johtanut VR:ssä toimenpiteisiin.

Iltalehdelle tapauksestaan kertonut matkustaja kertoi kokeilleensa vääränlaisella sarjalipulla matkustamista myöhemmin estelyistä huolimatta.

- Ja tällä hetkellä istun junassa Helsinkiin. Konduktööri skannasi lippuni laitteella ja toivotti hyvää matkaa. Laitteella jonka kanssa lippuni käytön tulisi olla mahdotonta, hän kertoi.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012102416238603_uu.shtml
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #1 : Lokakuu 24, 2012, 14:43:13 »

Toki noita lippuja voi täysin sääntöjen mukaan käyttää kunhan kulkee Toijalan kautta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #2 : Lokakuu 24, 2012, 14:47:47 »

Mitäs matkusti junalla.  Näyttää kieltä Pitäisi olla asianharrastaja, voidakseen ostaa oikean lipputuotteen. Satunnaiset tai välinpitämättömät matkustakoot henkilöautoilla tai onnibusseilla.

Ei vaan, onhan tuo jäätävää asiakaspalvelua. Uskon kuluttajaviranomaisilla olevan asiaan hieman erilaisen kannan kuin VR-konsernilla. Rahat takaisin ja sassiin!
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #3 : Lokakuu 24, 2012, 15:13:07 »

Monopolissa on helppo toimia. Ei tarvitse välittää asiakkaista, koska jos meinaa kulkea junalla, ei ole vaihtoehtoja.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Lokakuu 24, 2012, 15:25:11 »

Järjestelmässä taas puutteita.  Näyttää kieltä Huomaa kuinka buginen koko systeemi on edelleen. Eikö kukaan sitten osaa tehdä asialle mitään?  Järkyttynyt
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #5 : Lokakuu 24, 2012, 17:19:36 »

Toki noita lippuja voi täysin sääntöjen mukaan käyttää kunhan kulkee Toijalan kautta.

Tämä on hyvä huomio, eli täysin käyttökelvotonta lippua ei ole myyty. Tietysti tämä reittivaihtoehto pitäisi sitten tuoda selvästi esille asiakkaalle.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #6 : Lokakuu 24, 2012, 17:22:16 »

Jos ko. lippua ei saisi koneesta ulos, niin joku syyttäisi VR:ää ahneudesta kun ei tarjoa yhteysvälille kuin kalliimpia versioita... Näyttää kieltä
tallennettu
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« Vastaus #7 : Lokakuu 24, 2012, 18:01:58 »

Olisiko lippuaan kalliimman junan käyttäminen mahdollista lisämaksun kera? Kuukausilipulla tämä on onnistunut ainakin ennen.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #8 : Lokakuu 24, 2012, 18:27:04 »

Pitää olla melko fakiiri asioidessaan lippumaatilla kun, on selvä. Ohjelmisto vika toisekseen vr:n netti sivulla, korvaus hakemuksen teko voi olla helppoa mutta. Kun korvauksen saanti voi olla oma lukunsa, päätöksen korvauksesta tekee joku pilkkuviilari ja paluupostissa. Tulee kahvi/pullalippu ravintolavaunuun tai vr:n pinssi eipä oikein naurata korvauskäytäntö. Hupsista lallaa näin vr:llä ja elämme 2010 lukua, luulisi tälläisen kikkailun kuuluvan tsaarin aikaan.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2012, 18:49:00 kirjoittanut Jyrki Talvi » tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2449


« Vastaus #9 : Lokakuu 24, 2012, 20:48:45 »

Jos lippuautomaatti ei opi millaisia junia Turun ja Helsingin välillä kulkee, niin eikö silloin olisi helpointa alkaa kutsua kaikkia Turun junia pikajuniksi?  Virnistää
tallennettu
Jani Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #10 : Lokakuu 24, 2012, 21:01:37 »

Monopolissa on helppo toimia. Ei tarvitse välittää asiakkaista, koska jos meinaa kulkea junalla, ei ole vaihtoehtoja.
Ei ole rautateillä ei, siispä kaikki matkustajat siirtyvät käyttämään bussia tai muita vaihtoehtoja.. Naurettavaa, että on yhden vaihtoehdon poistaminen systeemistä liian hankalaa. Kyllä tämä lipunmyyntisysteemin uudistus on ollut melkoinen farssi.
tallennettu
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #11 : Lokakuu 24, 2012, 21:28:03 »

Älkäähän suhtautuko happamasti ja nuivasti VR:n hienoon lippu uudistukseen, hieman huolellisuutta ja ajatusta kun hankitte matkalippuja omatoimisesti niin ei tarvitse vaivata VR:n valituskeskusta.  Virnistää
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #12 : Lokakuu 24, 2012, 23:22:56 »

Mulle tuli kerran automaatista lippu väärälle päivämäärälle, enkä saanut sitä sitten vaihdettua koska se oli kuulemma "minun oma virheeni".
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #13 : Lokakuu 25, 2012, 04:11:59 »

Minä taas ihmettelen asiakaspalvelukeskuksen kantaa tähän - koska kerran selkeästi mahdoton lippu on myyty, muinsta se pitäisi ITSESTÄÄN SELVÄSTI hyvittää asiakkaalle lähimmässä lipunmyynnissä täysimääräisesti takaisin siltä osin, kun sitä ei ole ehditty käyttää tai tarjota vaihtoa välirahalla siihen hieman kalliimpaa kaikki junat sisältävään vaihtoehtoon. Nyt on munattu eniten siinä, kun ei ole korvattu väärää lippua. Se, että laite tekee bugeja on v-mäistä, mutta vielä pahempaa on, että ne jätetään asiakkaan kontolle. Lisäksi kuvittelen, että tämä aiheuttaa väittelyä junassa lipuntarkastuksen yhteydessä asiakkaan harmiksi.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #14 : Lokakuu 25, 2012, 05:29:41 »

Naurettavaa, että on yhden vaihtoehdon poistaminen systeemistä liian hankalaa. Kyllä tämä lipunmyyntisysteemin uudistus on ollut melkoinen farssi.

Ongelmana taitaa olla se, että Turku-Helsinki välillä voi oikeasti matkustaa tuollaisella lipulla Toijalan kautta. Kuinka realistista se on, niin se on toinen juttu. Jonkinlainen ratkaisu voisi ehkä olla se, että reittihausta poistetaan tuo mahdollisuus, jolloin kyseistä lippuakaan ei tod näk voisi myydä. Mutta olisiko Helsinki/Pasila (ja rantarata) sitten ainoa paikka johon Toijalan kautta ei myytäisi lippua? Entä esim Järvenpää? Esimerkiksi Riihimäelle on nopeampaa matkustaa Toijalan kautta (tosin ei pikajuna+taajamajuna yhdistelmällä).

Sitä en kiellä, etteikö asiakaspalvelussa olisi ryssitty ja pahasti, jos uutisessa on kerrottu kaikki.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #15 : Lokakuu 25, 2012, 06:37:30 »

Kriisinhallinta on taas hakusessa. Asiakkaan vika -asenteella samoin kuin vääränlaisella asenteella asiasta tiedottaminen kun vika on havaittu saadaan aikaan lisää vihamielisesti VR:ään suhtautuvia matkustajia. Se jos mikä tulee kalliimmaksi kuin rahan palautus, kaunis anteeksipyyntö ja ohjelman korjaaminen. Vaikea asia oppia kun samalla täytyy myöntää, että joku muukin kuin asiakas voi olla väärässä. Inhimillistä, mutta kallista.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2130


« Vastaus #16 : Lokakuu 25, 2012, 07:14:47 »

Juuri tämmösen väliinpitämättömyyden takia oon itekin käyttäny junaa entistä vähemmän. Jossain sentään välitetään asiakkaista, kuten muuan uudessa halpabussiyhtiössä. Hintakin 10 kertaa junaa halvempi. Ei oo oikeudenmukaista myydä tommosia lippuja ja väittää sitä asiakkaan syyksi. Ja sitten ei vielä anneta korvaustakaan. En luota VR:n kyllä yhtään.
Enkä minäkään luota VR-yhtymään, etenkään sen johtajiin. Asiakaspalautteisiinkin jopa johtajataso vastaa valheellisilla tiedoilla. Taitaapa jopa rautateiden 125-vuotisjuhliinkin liittyen yhdelle henkilölle annettu täysin katteettomia lupauksia.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #17 : Lokakuu 25, 2012, 07:27:51 »

Ongelmana taitaa olla se, että Turku-Helsinki välillä voi oikeasti matkustaa tuollaisella lipulla Toijalan kautta. Kuinka realistista se on, niin se on toinen juttu.

Täysin epärealistista! Jos satunnainen junamatkustaja ostaa lipun Helsingistä Turkuun, niin ei siinä Toijalaa tulla edes ajatelleeksi.
 

Jonkinlainen ratkaisu voisi ehkä olla se, että reittihausta poistetaan tuo mahdollisuus, jolloin kyseistä lippuakaan ei tod näk voisi myydä.

Omien havaintojeni mukaan ei mene noinkaan. Olen useamman kerran ostanut tiskiltä lipun Tampere - Kitee tai päinvastoin ja tiskiltä saa Pieksämäen ja Joensuun kautta kulkevan lipun. Nettipalvelun tai automaattien nettihaut eivät moista lippua tunnista.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Lokakuu 25, 2012, 07:29:24 »

Se, onko VR jo yhtiö vai vielä virasto, riippuu katsokaas  a s i a y h t e y d e s t ä.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #19 : Lokakuu 25, 2012, 09:45:28 »

Toki noita lippuja voi täysin sääntöjen mukaan käyttää kunhan kulkee Toijalan kautta.
Näin on, ja jos automaatista olisi tullut matkalipun sijaan koon 48 kumisaappaat, niilläkin olisi voinut kävellä Turkuun.

Ja yhtä lailla, jos henkilö pyytää Stockmannin lihatiskiltä kilon kalleinta sisäfilettä, mutta pakettiin pannaan huokeinta jauhelihaa, ainoa kysymys kuuluu, ryhtyykö Stockmann asiakasta vastaan joihinkin rangaistustoimenpiteisiin.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #20 : Lokakuu 25, 2012, 10:05:36 »

Enkä minäkään luota VR-yhtymään, etenkään sen johtajiin. Asiakaspalautteisiinkin jopa johtajataso vastaa valheellisilla tiedoilla. Taitaapa jopa rautateiden 125-vuotisjuhliinkin liittyen yhdelle henkilölle annettu täysin katteettomia lupauksia.

Tämä Iltalehden "uutisointi" on jälleen nostattanut selkeästi karvat pystyyn vorgissa... Jälleen kaivetaan esiin kaikki vuosikymmenien vääryydet ja käydään samat asiat läpi kuin niin useasti aiemminkin... "Taitaa jopa" on yhtä vahvalla pohjalla olevaa "uutisointia" kuin tuon iltapäivien ilon otsikoinnit, jotka päättyvät kysymysmerkkiin - ja sen jälkeen Suomen kansa on sekaisin...

Sehän nyt on selvä, että tässä(kin) tapauksessa kyseessä on yksittäistapaus. Ei tällaisia pitäisi tapahtua, mutta kun taajama- ja pikajunayhteys on olemassa "via Toijala" niin minkäs teet... Toki joku herja olisi syytä näissä tapauksissa kertoa asiasta asiakkaalle, että tapauksilta vältyttäisiin. Maailma ei ole vielä valmis tältä osin, joten parannettavaa löytyy. Jos nyt kuitenkin pikkuhiljaa päästäisiin yli mm. vuoden 1987 tapahtumista. Kuinka moni Valtionrautateiden tuon aikaisista johtajista on edelleen tehtävissään? Elämme kuitenkin jo vuotta 2012 ja 150-vuotisjuhlatkin on jo juhlittu...

Mitäs jos keskityttäisiin siihen parantavien vaihtoehtojen miettimiseen kuin noihin menneiden märehtimisiin... Onneksi kyseessä ei ollut Pendolinoon tai Dr13-vetoiseen junaan liittyvää uutisointia...  Virnistää

tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #21 : Lokakuu 25, 2012, 12:39:56 »

Sehän nyt on selvä, että tässä(kin) tapauksessa kyseessä on yksittäistapaus. Ei tällaisia pitäisi tapahtua, mutta kun taajama- ja pikajunayhteys on olemassa "via Toijala" niin minkäs teet... Toki joku herja olisi syytä näissä tapauksissa kertoa asiasta asiakkaalle, että tapauksilta vältyttäisiin.

Kysymyksessä ei mitä ilmeisimmin ole järjestelmän vika vaan ominaisuus, jos se ei tunnista suoraa reittiä kulkevia junatyyppejä. Toisin sanoen tilaaja ei ole ollut valmis maksamaan järjestelmästä niin paljon, että saisi sinne kylliksi älykkyyttä. Tämäkin on sinänsä täysin hyväksyttävä toimintatapa mutta silloin pitäisi myös hyväksyä, että käyttäjälle voi sattua vahinkoja eikä tehdä tästä matkustajan ongelmaa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #22 : Lokakuu 25, 2012, 13:14:34 »

Sehän nyt on selvä, että tässä(kin) tapauksessa kyseessä on yksittäistapaus. Ei tällaisia pitäisi tapahtua, mutta kun taajama- ja pikajunayhteys on olemassa "via Toijala" niin minkäs teet... Toki joku herja olisi syytä näissä tapauksissa kertoa asiasta asiakkaalle, että tapauksilta vältyttäisiin.

Kysymyksessä ei mitä ilmeisimmin ole järjestelmän vika vaan ominaisuus, jos se ei tunnista suoraa reittiä kulkevia junatyyppejä. Toisin sanoen tilaaja ei ole ollut valmis maksamaan järjestelmästä niin paljon, että saisi sinne kylliksi älykkyyttä. Tämäkin on sinänsä täysin hyväksyttävä toimintatapa mutta silloin pitäisi myös hyväksyä, että käyttäjälle voi sattua vahinkoja eikä tehdä tästä matkustajan ongelmaa.

Ehkä siihen pitäisi uusi ominaisuus laittaa, jossa vaihtoehtona on "suora yhteys". Kun kuitenkin on olemassa yhteys joten tietenkin automaatti sellaisen myös myy. Kyllä itsekkin olen saanut mitä eriskummallisempia reittiehdotuksia kun olen valinnut junatyypiksi vaikka pendolinon. Nyt asiakas oli itse ostanut Helsinki - Turku lipun ja automaatti näyttää mitä lippuja ko. välillä on ostettavissa.

Kylläkin VR:n Mikko (VR:n facebook henkilö) on sanonut että järjestelmässä on virhe ja että se myy yhteysväleille pika/taajamajuna sarjalippuja, vaikka ei pääsisi koko määräasemalla ko. junilla. Mutta miettikääs monta asemaa suomessa on, mihin ei pääsisi jotenkin ko. sarjalipuilla? Iskee silmää Itse keksin ainoastaan Lappeenrannan ja Kiteen ja niiden väliset asemat. Niillä pysähtyy vain ja ainoastaan IC(2) ja pendolino junia.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #23 : Lokakuu 25, 2012, 13:22:12 »

Itse keksin ainoastaan Lappeenrannan ja Kiteen ja niiden väliset asemat. Niillä pysähtyy vain ja ainoastaan IC(2) ja pendolino junia.

Salo ja Kupittaa?
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #24 : Lokakuu 25, 2012, 16:47:20 »

Itse keksin ainoastaan Lappeenrannan ja Kiteen ja niiden väliset asemat. Niillä pysähtyy vain ja ainoastaan IC(2) ja pendolino junia.

Salo ja Kupittaa?
Entäs Kouvolan ja Kuopion väliset asemat - pl. Pieksämäki? Hymyilee leveästi

Enemmän aiheeseen liittyen: onhan tuo hieman tragikoomista, että järjestelmävirhe on katsottu asiakkaan virheeksi. Tiedän kyllä iltapäivälehtien tavan "hieman" kärjistää asioita uutisoinnin yhteydessä, mutta mutta...
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR myy automaateista käyttökelvottomia lippuja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina