Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kangasala myy suojellun Vatialan veturikorjaamon  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Kesäkuu 13, 2011, 17:15:11 »

Kangasalan kunta tarjoaa ostettavaksi ja peruskorjattavaksi rakennustaiteellisesti ja historiallisesti arvokkaan ja suojellun Vatialan vanhan veturikorjaamon. Kunta sitoutuu vuokraamaan saneerattavasta talosta 600 neliön suuruisen lähikirjaston sekä 300 neliön nuorisotilat.

Syyskuun puoliväliin jatkuvassa tarjouskilpailussa haetaan kehittäjää, joka kykenee laadukkaaseen suunnitteluun ja toteutukseen. Kehittäjällä tulee olla käytettävissään arkkitehti, rakentaja ja mahdollisesti muita yhteistyökumppaneita. Kehittäjä valitaan kehittämiskonseptin, suunnitelmaluonnoksen ja hintatarjouksen yhteisarvioinnin perusteella. Hinnan osuus arvioinnissa on 40, konseptin 30 ja suunnitelmaluonnoksen 30 prosenttia.

Vatialan veturikorjaamo on suojeltu, joten sitä ei saa purkaa eikä siinä saa tehdä sellaisia korjaus- ja muutostöitä, jotka turmelevat julkisivujen, vesikattojen tai porrashuoneiden rakennustaiteellista tai historiallista arvoa. Kaavamerkintä ei kiellä rakennuksen laajentamista.

aamulehti
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2011, 18:55:39 »

Vaikuttaa vahvasti siltä, että on jäänyt veturinmentävä aukko sivistykseen.

Valaiskaapa joku hieman, mitä veturikorjaamo on tehnyt Vatialassa (juu, tiedän, veturikorjaamo korjaa vetureita, mutta siis nimenomaan Vatialassa) ?

Vatialahan oli pysäkki, jossa oli jonkinlainen odotushuonerakennus, ja siellä oli sorakuopan raide. Matkaa lähimmälle veturitehtaalle tai varikolle on hyvinkin kymmenen kilometriä.

Siis, kuka on korjannut Vatialassa ja mitä? Kertokaa tietävämmät. Kiitos.


tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #2 : Kesäkuu 13, 2011, 21:13:29 »

En keksi muuta vastausta kuin että soranotto on voinut olla niin kovaa hommaa, että vetureita on tarvinnut korjata alinomaan sorakuopan reunalla. Soraa lienee Vatialassa kaivettu niin pitkään kuin ratakin on ollut.

Vatialassa on ollut puolustusvoimien toimintaa jatkosodasta vuoteen 1980 kun ilmatorjuntapatteristo lopetettiin. Pistoraide on ollut käytössä armeijallakin, mutta se ei selitä veturikorjaamoa.
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #3 : Kesäkuu 13, 2011, 21:40:28 »

No nyt alkaa tämäkin mysteeri selviämään  Virnistää. Ko. rakennus on rakennettu 1950-luvun puolivälissä Valtion Rautateiden moottorikorjaamoksi-

kangasalan tarjouspyyntö rakennuksesta (kohta 2)
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #4 : Kesäkuu 14, 2011, 07:31:37 »

Valtionrautatiet + korjaamo = veturikorjaamo...?

On se kumma miten autokorjaamo muuttuu virallisesti veturitalliksi, kun kiinteistön omistajana on joskus ollut VR.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #5 : Kesäkuu 14, 2011, 09:16:07 »

Olen ymmärtänyt että tässä rakennuksessa korjattiin valtion rautateiden autokalustoa, tai sitä varten se ainakin rakennettiin. Korjaamotoimintaa ei kuitenkaan tainnut kauaa olla.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #6 : Kesäkuu 14, 2011, 19:26:51 »

Tähän Vatialan Rataosaston (Rto) tukikohtaan liittyy läheisesti myös Vilppulan satamaradan päässä toiminut Rautatierakennusosaston (Rro) keskuskorjaamo ja -varasto. Se avattiin satamassa laivaliikenteen hiivuttua 1951, suljettiin 1970 ja Vilppulan satama-aseman maa-alue vaihdettiin Puolustusministeriön kanssa päittäin (Oulusta saatiin VR:lle Plm:n kasarmin luota maa-alue). Talvisodasta alkaen Vilppulan satamaradan läheisyyteen oli jo perustettu Plm:n Kuormastovälinevarikko. Myöhemmin 1950-luvulla se tuli Kuljetusvälinevarikon osastoksi.

Entisen, jo 1967 Rto:hon fuusioituneen Rro:n toiminnot Vilppulasta siirrettiin Rto:n Vatialan tukikohtaan, eli siis tähän kyseiseen "veturikorjaamoon".

Vatiala ei ole ollut mielestäni mikään "veturikorjaamo", mutta Vilppulan satamassa on sentään rakennettu 1950-luvulla joitain Moreja Rro:lle. Kun Plm sai alueen VR:ltä, sinne piti perustaa kriisihöyryveturivarikko. Erinäisestä syystä ajatuksesta piti luopua, ja veturit sijoitettiin Kelkkamäkeen, Ohenmäkeen ja Vuorten-Vuoreen.
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #7 : Syyskuu 16, 2011, 08:47:00 »

Kangasalan Vatialan suojellun veturikorjaamon ostosta ja peruskorjaamisesta on kiinnostunut kaksi yritystä. Tarjouskilpailu kohteesta päättyi torstaina.

Kangasalan kaavoitusarkkitehdin Markku Lahtisen mukaan tarjoukset avattiin torstaina, mutta tarkemmin niihin pystytään perehtymään kahden viikon kuluttua.

aamulehti
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kangasala myy suojellun Vatialan veturikorjaamon  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina