Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lakkautettaville henkilöjunareiteille luvassa jatkoaikaa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« : Marraskuu 26, 2015, 14:17:51 »

http://yle.fi/uutiset/lakkautettaville_henkilojunareiteille_luvassa_jatkoaikaa__korvaavia_bussivuoroja_jarrutellaan/8482016?ref=leiki-uu
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #1 : Marraskuu 26, 2015, 19:36:15 »

Päivystävä ennustaja kertoi että ensi viikolla jatkoaika onkin peruutettu.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #2 : Joulukuu 03, 2015, 14:16:00 »

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/343462-ministerion-ja-vrn-110-miljoonan-jattikaupalle-sinetti
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #3 : Joulukuu 03, 2015, 14:43:52 »

Tässä LVM:n tiedote asiasta: http://www.lvm.fi/tiedote/4453044/lvm-n-ja-vr-n-junaliikenteen-ostosopimus-vahvistettiin

Tiedotteen mukaan VR:n laajennettu velvoiteliikenne olisi voimassa 10.12.2016 saakka, jonka jälkeen kilpailutettu matkustajajunaliikenne alkaa. Aikataulu vaikuttaa todella haastavalta, kun vertaa tavaraliikenteen kilpailun vapautukseen, josta tulee vuoden vaihteessa kuluneeksi yhdeksän vuotta ja kovin vähän on kilpailua nähty tähän mennessä.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #4 : Joulukuu 03, 2015, 15:30:11 »

Soutaa...huopaa!
http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/vr-jatkaa-tilapaisesti-liikennetta-ostoliikenteesta-poistuvilla-reiteilla/714009/
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 418


« Vastaus #5 : Joulukuu 03, 2015, 16:44:43 »

Tiedotteen mukaan VR:n laajennettu velvoiteliikenne olisi voimassa 10.12.2016 saakka, jonka jälkeen kilpailutettu matkustajajunaliikenne alkaa. Aikataulu vaikuttaa todella haastavalta, kun vertaa tavaraliikenteen kilpailun vapautukseen, josta tulee vuoden vaihteessa kuluneeksi yhdeksän vuotta ja kovin vähän on kilpailua nähty tähän mennessä.

Kai tarkoituksena on perustaa kalustopankki VR:n nykyisestä kalustosta. Vaikea tuota aikataulua muuten on selittää (ainakin jos lähtöoletuksena on se, että hallitus tietää, mitä tekee...).

Toisaalta ihmetyttää, että millä ehdoilla sitä uutta liikennettä lakkautettavan tilalle sitten olisi tulossa. Markkinaehtoisia toimijoita tuskin kaikki rataosuudet kiinnostavat. Ja jos toisaalta on tarkoitus tehdä vapailla markkinoilla kilpailutettuja ostoliikennesopimuksia (sillä ajatuksella, että niiden kustannustaso on VR:ää alempi ja samalla rahalla saadaan enemmän liikennettä), niin hämmästystä herättää, että miksi nyt tehtiin tämä uusi ja ainakin 31.12.2017 asti voimassaoleva ostoliikennesopimus suorahankintana VR:ltä, kun kaikki ostoliikenne kilpailuttamalla olisi voitu saada kustannustasoa vielä selvästi enemmän alas.
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #6 : Joulukuu 04, 2015, 00:17:50 »

Vaikea tuota aikataulua muuten on selittää (ainakin jos lähtöoletuksena on se, että hallitus tietää, mitä tekee...).

Varsin rohkea lähtöoletus!
tallennettu
Aulis Korva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #7 : Joulukuu 04, 2015, 00:30:09 »

Kai tarkoituksena on perustaa kalustopankki VR:n nykyisestä kalustosta.

Eikös olekin niin että romuttamolle ei ole vähään aikaan kulkenut yhtäkään junaa? Toisin sanoen sen jälkeen kun liikenneministeri Berner kertoi liikenneministeriön keskustelevan (mm.) VR:n kanssa kilpailun edellytysten turvaamisesta, ei ole VR lähettänyt vanhaa kalustoaan romutettavaksi vaan antanut sen seisoa rauhassa.

Aivan kuin tässä olisi sauma nähdä sinistä kalustoa ainakin nuorimmasta päästä ehostettavan takaisin liikenteeseen.
tallennettu
Eemeli Mäenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #8 : Joulukuu 04, 2015, 02:11:32 »

Toivotaan että asiat edistyvät ja kilpailu saadaan Suomen rataverkolle.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #9 : Joulukuu 04, 2015, 10:28:45 »

Eikös olekin niin että romuttamolle ei ole vähään aikaan kulkenut yhtäkään junaa? Toisin sanoen sen jälkeen kun liikenneministeri Berner kertoi liikenneministeriön keskustelevan (mm.) VR:n kanssa kilpailun edellytysten turvaamisesta, ei ole VR lähettänyt vanhaa kalustoaan romutettavaksi vaan antanut sen seisoa rauhassa.

Aivan kuin tässä olisi sauma nähdä sinistä kalustoa ainakin nuorimmasta päästä ehostettavan takaisin liikenteeseen.

Mutta, kysymys kuuluu, onko tällä toimenpiteellä enää oikeasti merkitystä ottaen huomioon, paljonko sinne romuttamolle ehdittiin tarkoitushakoisesti ja kiireellä kelkkomaan täysin saneerauskelpoista kalustoa ?! Oikea liikennöintiä ajatellen ei taida juuri olla merkitystä, jos pullasta on enää muruset jäljellä. Toisin sanoin, poliitikot yllättäen heräsivät tähänkin asiaan liian myöhään ja siihenkin vain pakottavassa tapauksessa, kun valtion (= veronmaksajien) oma (ja poliitikkojen itse miehittämä) monopoliyhtiö lyö hanskat tiskiin, liikenne loppuu ja monelle tulee todellisia ongelmia päivittäisen kulun kanssa.

Nyt poliitikkojen pitää edes näyttää äänestäjille, että asioille edes yritetään tehdä jotakin. Virnistää Niille maksetuille muhkeille kokouspalkkioille kun pitäisi saada myös todellista vastinetta oikeiden rautatieliikennettä kehittävien ja kauaskantoisten päätösten muodossa.

Okei, toki kalustolla on olemassa joku tietty järjellinen elinkaari, mutta ainakin uusia toimijoita vanhempikin kalusto olisi helpottanut alkuvaiheessa, jolloin kaikkia investointeja ei tarvitse tehdä heti alussa. Vanhempaa kalustoa olisi voinut korvata vähitellen uudella kalustolla, kun toiminta alkaa vakiintua. Mutta ei! Suomessa on tapana tehdä asiat aina vaikeimman kautta... ja mahdollisimman kalliilla.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Joulukuu 04, 2015, 12:28:49 »

Jos sinisiä jää jäljelle vain vähän ja huomataan, että "kas, näillähän ajaakin vielä 30 vuotta" niin kuin Ruotsissa huomattiin, tulee selväksi, että VR on ryöstänyt kansalta aikamoisen tukun rahaa polttopillin ruuaksi. Mun nähdäkseni tässä tilanteessa jonkinlainen rangaistus voisi olla tarpeen. Esimerkiksi sellaisen kaluston siirtäminen kalustoyhtiöön, jota VR:llä on annettavaksi. Esim. kahta romutettua sinistä kohden yksi nykyvaunu, tai jos nykyvaunu on väistämättä Ed, sitten kolmea sinistä kohden yksi.
Näin saadaan ennakkotapaus siitä, että valtion omaisuutta ei ole soveliasta tuhota, mikä vähentää muiden valtionyhtiöiden todennäköisyyttä tehdä jotain vastaavaa vippaskonstia.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« Vastaus #11 : Joulukuu 04, 2015, 12:52:17 »

Muistettava sekin että varikoille on jo kasaantunut 50 nykykalustokierroilla tarpeettomaksi käynyttä ~25vuotiasta Ex-vaunua.
tallennettu
Aulis Korva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #12 : Joulukuu 05, 2015, 01:40:52 »

Olisiko muuten mahdollista ostaa Keski-Euroopasta esim. DB:ltä käytettyjä IC-vaunuja? Korin leveys ilmeisesti ei ole liian paljon pienempi kuin meikäläisillä vaunuilla, mutta onko telien vaihto noihin teknisesti realistista?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #13 : Joulukuu 05, 2015, 10:55:55 »

Vaunun runkoja voisi ehkä ostaakin, mutta varmaan vaatisivat aika laajan saneerauksen joka tapauksessa. Sellaisenaan niitä ei voida käyttää esim. junanlämmitystekniikan erojen suhteen: Saksassahan on junanlämmityksen syöttöjännite 1000 volttia, mutta saneerauksen yhteydessä junanlämmitysmuuntajan vaihto voi olla lopultakin aika pieni detalji.

Ja Tuukka: in your dreams. Liki joka puolueen poliitikot ovat olleet vuorollaan vastuussa matkustajaliikenteen nykytilasta, ja VR:n rankaiseminen olisi itsensä ja puolueensa rankaisemista.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #14 : Joulukuu 05, 2015, 12:12:30 »

Erikoista, että Haukivuoren 11.8.2014 alkaen ohittavilla henkilöjunilla on erilainen status päätöksentekoprosessissa.
- ai niin, Haukivuoren kohdallahan ei ollut kyse lakkautettavasta henkilöjunareitistä.
http://vaunut.org/kuva/104575?s=1
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lakkautettaville henkilöjunareiteille luvassa jatkoaikaa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina