Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Mikkelin veturitallit myydään osuuskaupalle ja tontille rakennetaan Prisma  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 457


« Vastaus #25 : Kesäkuu 23, 2022, 21:20:51 »

Se siitä haaveilusta, että osula säilyttäisi veturitallit. Puolet puretaan pois ja joku torso säilytetään pakosta.  Eipä ollut yllätys. Jos joku yksityinen tai mikä muu tahansa yritys olisi moista lupaa hakenut, niin ei olisi myönnetty. Uutinen on valitettavasti maksumuurin takana.

Ilman maksumuuria asiaan voi perehtyä lukemalla Mikkelin kaupunginhallituksen kokouksen pöytäkirjaa sekä etenkin sen liitteenä olevaa 182-sivuista kaavaselostusluonnosta. Oheinen kuvapari kertonee suunnitelmasta olennaisimman.

Mitään läheskään lopullistahan tässä ei vielä päätetty: Seuraavaksi tämä kaavaluonnos asetetaan nähtäville, jolloin kaikki asianosaiset voivat lausua mielipiteensä; joskus aikanaan tulee kaavaehdotus, jota valveutuneet tahot voivat tarvittaessa vielä kommentoida muistutuksen muodossa. Varsinaisen päätöksen tekee Mikkelin kaupunginvaltuusto sitten joskus (ja siitäkin päätöksestä voi vielä valittaa).


* kuvapari.png (379.13 kilotavua, 1004x430 - tarkasteltu 231 kertaa.)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2435


« Vastaus #26 : Kesäkuu 29, 2022, 17:58:02 »

Mikkelin kaupunki osti VR:ltä kuka ties minkä mömmöjen kyllästämää jätemaa-aluetta lähes 2 milj. €:lla. Mikkelillä lienee kaavoitusmonopoli alueellaan, eli kaupunki voi päättää alueen arvosta.

Mikkeli teki niin suuren ja rahakkaan palveluksen VR:lle, että jos kaupan ehdoksi olisi pantu junien pysähtyminen Haukivuorella ja Otavassa seuraavat 10 vuotta, niin VR ei olisi edes nikotellut ennen ehdon hyväksymistä. Vastapalvelus ei olisi maksanut VR:lle juuri mitään. Nyt Mikkeli ei jättänyt itselleen mitään, millä käydä kauppaa VR:n kanssa.

Olenko paluumuuttajana käsittänyt jotain väärin?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #27 : Kesäkuu 29, 2022, 20:36:19 »

Oliko se nimenomaan VR:ltä ostettua vaiko Väyläviraston maita?

Vanhat asema-alueet ovat uskomaton tilkkutäkki eri omistajia ja ilmeisen monessa paikassa kiinteistöjä on lohkottu ja myyty ihan summamutikassa myös ulkopuolisille omistajille.

Kaupungilla on toki kaavoitusmonopoli, mutta ei sillä maaperän saneeramisesta pääse eroon. Lasku voi olla kymmeniä miljoonia.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2435


« Vastaus #28 : Kesäkuu 29, 2022, 22:57:03 »

Oliko se nimenomaan VR:ltä ostettua vaiko Väyläviraston maita?
....
Kaikissa täkäläisissä lehdissä on myyjäksi sanottu VR. Vähän yllätti minutkin, mutta kun kyseessä on varikko ja kyllästyslaitos, niin ajattelin uskoa. VR:llä on loistava lobbari, joka jallittaa kunnat mennen tullen, ja hän kyllä ansaitsee palkkionsa.

Lisään asiaankuulumattoman kuvan heinäkuulta 1965, kun kaikki eivät seuraa minua facebookissa. Se oli siellä vain huomiota varten.


* Tr1 1095 ja T7914 Mikkeli 07 1965 E Pölhö.jpg (397.12 kilotavua, 2758x2016 - tarkasteltu 145 kertaa.)
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #29 : Kesäkuu 30, 2022, 10:10:41 »

Oliko se nimenomaan VR:ltä ostettua vaiko Väyläviraston maita?
....
Kaikissa täkäläisissä lehdissä on myyjäksi sanottu VR. Vähän yllätti minutkin, mutta kun kyseessä on varikko ja kyllästyslaitos, niin ajattelin uskoa. VR:llä on loistava lobbari, joka jallittaa kunnat mennen tullen, ja hän kyllä ansaitsee palkkionsa.

Omasta tahdostaan Mikkelin kaupunki kai maat osti? Onko jotain varmuutta, että nimenomaan VR:n lobbari olisi ollut kauppamiehenä eikä kunnanisien aloitteesta tapahtunut?
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 395


« Vastaus #30 : Kesäkuu 30, 2022, 10:26:28 »

Mikkelin kyllästämö oli lopettanut toimintansa toukokuussa 1982. Uskoisin maaperän puhdistamisen jääneen sen jälkeen hyvin vähiin...?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2435


« Vastaus #31 : Kesäkuu 30, 2022, 10:47:26 »

Simon kysymykseen: Alkuperäisen vuoden 2021 aiesopimuksen mukaan VR Yhtymän piti myydä maat osuuskaupalle ja kaupungin saada alueen arvonnoususta kolmannes maankäyttömaksuna. Jotenkin VR sai puhuttua asiat niin, että kaupunki osti maat ja VR Yhtymä sai hyväkseen asemakaavan muutoksen tuoman arvonnousun lähes kokonaan.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 418


« Vastaus #32 : Kesäkuu 30, 2022, 11:04:48 »

VR-Yhtymän omistukseen siirtyivät aikanaan yhtiöittämisen yhteydessä Mikkelin asemalta 1) asemarakennuksen yhteydessä oleva maa-alue parkkipaikkoineen ym, 2) asemarakennusta vastapäätä ratapihan toisella puolella oleva kuormausalue sekä 3) silloiseen maaliikenneasemaan (Transpoint) liittyviä alueita.

Veturitallin ja entisen varikon huoltorakennuksen (keltainen puutalo) maapohja on koko ajan ollut Ratahallintokeskuksen/Liikenneviraston/Väyläviraston omistuksessa, eikä siis VR-Yhtymällä. Veturitallin etelä- ja itäpuolella on kuitenkin alue joka on ollut VR-Yhtymän. Tämä alueen rajat näkyvät esimerkiksi Karttapaikan kiinteistörajakartassa.

Myöskään entisen kyllästämön maa-alue ei ole ollut VR-Yhtymän omistuksessa.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #33 : Heinäkuu 01, 2022, 13:01:16 »

Kukas nyt siis on jallittanut ja ketä?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2435


« Vastaus #34 : Heinäkuu 01, 2022, 18:49:53 »

Kukas nyt siis on jallittanut ja ketä?
VR Yhtymä ainakin on selkeä voittaja. Marketin aiesopimuksen mukaan VR Yhtymä ja kaupunki olisivat myyneet tarvittavasta alueesta omistamansa alueet suoraan osuuskaupalle. Onko Väylävirasto jo myynyt omat maansa ja kenelle, en ole nähnyt julkisuudessa (voi olla kerrottukin, mutta mennyt ohi).

Myydessään maat suoraan kaupungille VR sai itselleen tarpeettomista maa-alueista maksimaalisen hyödyn, koska kaupunki oli valmis maksamaan tulevan kaavamuutoksen tarjoaman arvon mukaisen hinnan. Ero siihen mitä kaupuinki arvelee saavansa osuuskaupalta on luokkaa 6% (vertausarvoina maksettu ja arvioitu kerrosneliömetrihinta). Alunperin kaupungin ei pitänyt ostaa mitään. VR Yhtymä sai nyt erityisaseman verrattuna muihin tonttien myyjiin, jotka eivät ole saaneet tonteistaan kaavoituksella luotua arvonnousua vastaavaa hintaa.

Osuuskauppa ei ainakaan hävinnyt, koska ei joutunut ostamaan maata, josta se ei ole varma haluaako. Lehtitietojen mukaan lopullista päätöstä alueen rakentamisesta ei ole tehty. Onko se totta vai neuvottelutaktiikkaa näkynee sitten joskus ajan kanssa.

Mikkelin kaupunki ei näytä hyötyvän tekeillä olevasta kaavamuutoksesta ennakoidusti ja joutuu sijoittamaan alueeseen lisää rahaa ainakin joksikin aikaa. Kaupunki ei myöskään näytä asettaneen myyjälle mitään ehtoja palvelutasosta kaupungin alueella. Minusta vaikuttaa oudon yksipuoliselta saatujen etujen suhteen.

tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #35 : Heinäkuu 02, 2022, 11:19:30 »

Miksi rautatieoperaattorilla on ylipäätään mitään kiinteistöjä? Ja vielä tarkemmin, miksi VR:n taseeseen on alun alkujaan jätetty tontteja vähän sieltä ja täältä?
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 457


« Vastaus #36 : Tammikuu 20, 2023, 11:44:16 »

Ylen uutinen: Osuuskauppa Suur-Savo peruu Prisman rakentamisen Mikkelin veturitalleille – toimitusjohtaja: ”Lokit voittivat tämän erän eikä toista erää tule”

”Osuuskauppa Suur-Savo vetäytyy Mikkelin Veturitallien Prisma-hankkeesta tontin pienenemisen ja muiden rakennusvaatimusten vuoksi. Päätöksen teki Suur-Savon hallitus.

Tontin koko supistui alkuperäisestä 7,5 hehtaarista 5,5 hehtaariin kosteikon ja jälkikäteen tietoon tulleen raidelinjauksen takia. Muutosten vuoksi rakennuskustannukset nousisivat kymmenillä miljoonilla.”
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #37 : Tammikuu 20, 2023, 15:39:10 »

Tämähän on oikeastaan hyvä uutinen, tosin mikä nyt sitten lienee Tallin ja ympäristön kohtalo. Ei kai siihen vain saataisi rautatieaiheinen museo, kaiketi kalustoa voisi löytyä tallia täyttämään... Lokkeja museo tuskin haittaisi...
tallennettu
Jorma Kattelus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #38 : Tammikuu 20, 2023, 16:33:38 »

Mikähän on tuo ratavaraus? Tallin viereltä taidettiin purkaa kiskotukset pois joku aika sitten.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2435


« Vastaus #39 : Tammikuu 20, 2023, 17:51:22 »

Mikähän on tuo ratavaraus? Tallin viereltä taidettiin purkaa kiskotukset pois joku aika sitten.
Raidevaraus on mahdollinen kaksoisraide Mikkelistä etelään (Suur-Savon tj:n tilannekatsaus 1.12.2022). Se on nimenomaan *varaus*, jottei muu rakentaminen olisi esteenä mikäli joskus syntyisi tarve sellaiselle.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #40 : Tammikuu 20, 2023, 18:04:53 »

Lieneekö kaksoisraiteen varaus entisen kyllästämön raiteen kohdalla? Eli ei haittaa tallin säilytystä...?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2435


« Vastaus #41 : Tammikuu 20, 2023, 18:33:00 »

Lieneekö kaksoisraiteen varaus entisen kyllästämön raiteen kohdalla? Eli ei haittaa tallin säilytystä...?
Em. tilannekatsauksen mukaan talli on määrätty kokonaan säilytettäväsi (Suur-Savo olisi säästänyt siitä vain vanhimman osan). Sisätilojen muutos on sallittu, mutta ulkokuorta ei saa muuttaa.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Mikkelin veturitallit myydään osuuskaupalle ja tontille rakennetaan Prisma  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina