Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Euroopan ja Kiinan välinen konttijunaliikenne katkaistu !  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1660


« : Helmikuu 28, 2022, 18:34:50 »

Konttijunaliikenne kokee suuren takaiskun Ukrainan sodan vuoksi.Suorat konttijunayhteydet  Euroopan ja Kiinan välillä lakkaavat.Näiden kohdalla oli bähtävissä selvää liikennetaloudellista kasvua 51%viime vuonna.Junien määrä oli noussut luvusta 200 lukuun 293  (160.000 konttia) junaa viikossa sodan alkuun mennessä.Kaikenkaikkiaan liikennettä oli 25een kohteeseen Kiinassa
Reitti tunnetaan myös nimellä "Uusi Silkkitie"!(Welt)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2022, 19:17:46 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 704


« Vastaus #1 : Helmikuu 28, 2022, 19:09:20 »

Ukrainanko läpi ne kulkivat?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1660


« Vastaus #2 : Helmikuu 28, 2022, 19:12:59 »

Ne kulkivat Ukrainan läpi!
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #3 : Helmikuu 28, 2022, 22:18:26 »

Saattoivat kulkea Ukrainankin. Ainakin Venäjän, Ukrainasta ei pääse Kasakstaniin kulkematta Venäjän kautta.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #4 : Helmikuu 28, 2022, 22:48:25 »

Muitakin reittejä Euroopan ja Kiinan välillä on, mutta vie aikansa siirtyä käyttämään niitä. Venäjän voi kiertää ajamalla esimerkiksi Turkin ja Iranin läpi. Liitteenä hyvin ajantasainen kartta kuljetusreiteistä.

Lähde: https://www.researchgate.net/publication/349285586_The_BRI_and_Globalisation


* The-China-Europe-freight-trains-trunk-routes.png (166.21 kilotavua, 850x444 - tarkasteltu 212 kertaa.)
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #5 : Maaliskuu 01, 2022, 00:53:52 »

Reitti Turkin ja Iranin läpi on olemassa, mutta kilpailukykyinen se ei ole. Esitän tässä muutamia syitä:

1. Euroopasta Turkkiin on kuljettava Balkanin maiden kautta. Vaikka rataverkko lienee useimmissa alueen maissa jo vähintään tyydyttävässä kunnossa, reitti on osaksi sähköistämätön, koska sekä Serbian että Romanian suunnista Bulgariaan puuttuu sähköt. Veturinvaihdot vievät aikaa ja lisäävät kustannuksia. Selvää on sekin, että Balkanin reiteillä eivät onnistu sellaiset junapituudet kuin Venäjällä.
2. Turkin itäosissa Van-järvi on ylitettävä junalautalla. Reitin junalauttojen kapasiteetti on sen verran pieni, että täysimittaisen junan saaminen yli vaatii useamman laivavuoron. Tämäkin reitti, molemmin puolin Van-järven, on sähköistämätön.
3. Iranista eteenpäin voi jatkaa Kiinaan Turkmenistanin, Uzbekistanin ja Kazakstanin kautta. Reitti tarkoittaa kuitenkin kahta raideleveydenvaihtoa.

Käytännössä on niin, että valtaosa kuljetuksista on siirrettävä merireiteille. Jos Venäjään liittyvät ongelmat pitkittyvät, sitten toivon laajamittaista kansainvälistä yhteistyötä jotta nuo yllä luettelemani ongelmat saadaan nimenomaan tällaisia pitkittäisyhteyksiäkin silmälläpitäen ratkaistua tai ainakin niiden ongelmallisuutta tavalla tai toisella helpotettua.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Maaliskuu 01, 2022, 09:31:16 »

Reitti Turkin ja Iranin läpi on olemassa, mutta kilpailukykyinen se ei ole. Esitän tässä muutamia syitä:

1. Euroopasta Turkkiin on kuljettava Balkanin maiden kautta. Vaikka rataverkko lienee useimmissa alueen maissa jo vähintään tyydyttävässä kunnossa, reitti on osaksi sähköistämätön, koska sekä Serbian että Romanian suunnista Bulgariaan puuttuu sähköt. Veturinvaihdot vievät aikaa ja lisäävät kustannuksia. Selvää on sekin, että Balkanin reiteillä eivät onnistu sellaiset junapituudet kuin Venäjällä.
2. Turkin itäosissa Van-järvi on ylitettävä junalautalla. Reitin junalauttojen kapasiteetti on sen verran pieni, että täysimittaisen junan saaminen yli vaatii useamman laivavuoron. Tämäkin reitti, molemmin puolin Van-järven, on sähköistämätön.
3. Iranista eteenpäin voi jatkaa Kiinaan Turkmenistanin, Uzbekistanin ja Kazakstanin kautta. Reitti tarkoittaa kuitenkin kahta raideleveydenvaihtoa.

Käytännössä on niin, että valtaosa kuljetuksista on siirrettävä merireiteille. Jos Venäjään liittyvät ongelmat pitkittyvät, sitten toivon laajamittaista kansainvälistä yhteistyötä jotta nuo yllä luettelemani ongelmat saadaan nimenomaan tällaisia pitkittäisyhteyksiäkin silmälläpitäen ratkaistua tai ainakin niiden ongelmallisuutta tavalla tai toisella helpotettua.


Tuo raideleveyksien vaihtuminen kahdesti on varmasti jarruttava tekijä, aika isokin, mutta kuitenkin näköjään vähemmän šoustopperi kuin ensin ajattelisi: Onhan noita junia Kiinaan mennyt 1435-millisestä Euroopasta nytkin, ja kaksi kertaa siinäkin raideleveys vaihtuu. Jos tuo on koettu mahdolliseksi jo nyt, se koetaan mahdolliseksi vastakin.

Mutta: jokainen lisähidaste vähentää ajettavia vaunumääriä, ja yhdessä ne voivat vähentää ne nollaan.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 704


« Vastaus #7 : Maaliskuu 18, 2022, 16:11:29 »

Mihin perustuu että kiinasta venäjälle meneviä kontteja on jäänyt suomalaisiin satamiin? Uutisissa oli, tosin samassa jutussa mainittiin että konttijunat jatkavat kulkuaan...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #8 : Maaliskuu 18, 2022, 17:20:29 »

Mihin perustuu että kiinasta venäjälle meneviä kontteja on jäänyt suomalaisiin satamiin? Uutisissa oli, tosin samassa jutussa mainittiin että konttijunat jatkavat kulkuaan...

Bisnekseen kuuluu, että rekka käy hakemassa sen Kiinasta tulleen kontin suomalaisesta satamasta ja vie määränpäähän Venäjälle. Logistiikka on ihmeellistä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Euroopan ja Kiinan välinen konttijunaliikenne katkaistu !  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina