Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Aikataulut 20.6.2016 alkaen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #25 : Toukokuu 04, 2016, 20:25:04 »

Yöjuniakin on vähennetty, ainakin P269 on poistettu, jos oikein katsoin. Minkäs takia muuten ei ole seuraavaan 30 päivään tästä päivästä lähtien yhtään PYO-junaa eli sinisillä liikkuvaa yöjunaa liikkeellä, ainakaan Julian mukaan? Ainoastaan IC-yöjunia.
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #26 : Toukokuu 04, 2016, 21:07:14 »

Kolarin liikenne on tauolla vapusta kesäkuun puolivälin tienoille, kuten menneinäkin vuosina.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #27 : Toukokuu 04, 2016, 21:09:44 »

Yöjuniakin on vähennetty, ainakin P269 on poistettu, jos oikein katsoin. Minkäs takia muuten ei ole seuraavaan 30 päivään tästä päivästä lähtien yhtään PYO-junaa eli sinisillä liikkuvaa yöjunaa liikkeellä, ainakaan Julian mukaan? Ainoastaan IC-yöjunia.

Eikös Kolarin liikenteessä ole tauko, jolloin PYO-junia ole kun Rovaniemen suuntaan niitä ei kulje? Julia tai mikään mukaan avointa dataa hyödyntävä palvelu ei näytä junia kuin 10 päivän päähän.
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #28 : Toukokuu 04, 2016, 22:27:45 »

Kyllä eilispäivän Vasabladetissa Isonkyrön kunnanjohtaja latasi kovaa kritiikkiä pysähdysten lakkauttamisesta ja syytti VR:ää tilastojen vääristelystä mm. hinnoittelun avulla. VR on erinäisten tarjousten avulla tehnyt sellaisen asetelman että Vaasasta/Vaasaan ostettu lippu on vain kolmannes siitä mitä lippu näille väliasemille maksaisi. Ihmiset kuitenkin jäävät pois/nousevat junaan näillä asemilla, mutta kirjautuvat matkustajina Vaasaan mikä vaikuttaa näihin tilastoihin. Samaten työmatkalaisten kannalta aikataulut on totaalisesti romutettu käyttökelvottomiksi, kun aamun 455 lakkautettiin. Eli näin ollen pysähdyspaikoista on aivan tietoisesti hankkiuduttu eroon.
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #29 : Toukokuu 04, 2016, 22:31:49 »

Pysyvästi alennetuilta hinnoilta ei tietenkään voi odottaa ihmeitä - ei ainakaan sanan positiivisessa merkityksessä.

Kyllähän tuossa me tamperelaiset junamatkustajat olemme selviä voittajia. Onhan se erittäin positiivista, että pendelöinti Helsinkiin nopeutuu ja helpottuu.

Vähintäänkin ihmeellistä vähätellä selvästi suurimman pääradan matkustajavirran tarpeita. Jos suurten kaupunkien välisiä matkoja tekeviä suuria massoja halutaan joukkoliikenteen käyttäjiksi, tulee palvelutason olla hyvä. Onnibus on tämän ymmärtänyt, vaikka välipysäkkien vähemmät matkustajavirrat tietysti häviävätkin. Ei kuopiolaista kiinnosta kökkiä bussissa kahta tuntia pitempään siksi, että bussi kiertelee kaikenmaailman joroiset ja mäntsälät.
Entäs pohjoinen Pohjanmaa, jossa sentään asuu n. 50 000 asukasta? Tätä aluetta palveleva Pännäisten asema menettää nyt vinon pinon pysähdyksiä uusien aikataulujen myötä, vaikka luulisi, ettei se mikään mitätön välipysäkki ole tuollaisella väestöpohjalla. Kyllä nopean junan pysähdys on silloin perusteltua. Kokkola on monin paikoin aivan liian kaukana siihen nähden, että nämä laiturille jäävät matkustajat valitsisivat matkustaa ensin sinne Kruunupyyn lentokentän sijaan. Ei kysymys ole noin aukoton, kuten annat ymmärtää.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 418


« Vastaus #30 : Toukokuu 04, 2016, 22:57:28 »

Uusien aikataulujen myötä henkilöjunakohtaukset käytännössä loppuvat Vaasan radalta, sillä ainoastaan M-To juna S458 kohtaa kaksi vastaantulijaa, muita kohtauksia ei jatkossa ole.

Vielä vuosi sitten päivittäisiä henkilöjunakohtauksia oli 6 kappaletta ja ratakapasiteetista jopa pulaa.

Niin se kannattavuuslaskenta VR:llä muuttuu...
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #31 : Toukokuu 04, 2016, 23:10:54 »

Kyllä eilispäivän Vasabladetissa Isonkyrön kunnanjohtaja latasi kovaa kritiikkiä pysähdysten lakkauttamisesta ja syytti VR:ää tilastojen vääristelystä mm. hinnoittelun avulla. VR on erinäisten tarjousten avulla tehnyt sellaisen asetelman että Vaasasta/Vaasaan ostettu lippu on vain kolmannes siitä mitä lippu näille väliasemille maksaisi. Ihmiset kuitenkin jäävät pois/nousevat junaan näillä asemilla, mutta kirjautuvat matkustajina Vaasaan mikä vaikuttaa näihin tilastoihin. Samaten työmatkalaisten kannalta aikataulut on totaalisesti romutettu käyttökelvottomiksi, kun aamun 455 lakkautettiin. Eli näin ollen pysähdyspaikoista on aivan tietoisesti hankkiuduttu eroon.

Uusien aikataulujen myötä henkilöjunakohtaukset käytännössä loppuvat Vaasan radalta, sillä ainoastaan M-To juna S458 kohtaa kaksi vastaantulijaa, muita kohtauksia ei jatkossa ole.

Vielä vuosi sitten päivittäisiä henkilöjunakohtauksia oli 6 kappaletta ja ratakapasiteetista jopa pulaa.

Niin se kannattavuuslaskenta VR:llä muuttuu...

Monopolioperaattorin bisneslogiikkaa (kermankuorintastrategiaa?) joka on käynyt toteen myös Varkaus-Joensuu-välillä. Ikävää paikallisten junan käyttäjien kannalta. Joutuvat valitsemaan muita kulkumuotoja. Tietoista alasajoa, kampitetaanko sillä myös mahdollisia tulevia yksityisiä operaattoreita että heille jäisi mahdollisimman vähän asiakaskuntaa "entisestä" palvelutasosta?
tallennettu
Miika Tuomela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 61


« Vastaus #32 : Toukokuu 05, 2016, 18:37:57 »

Johonkin kaksivaunuiseen Roi-Oulu IC-junaan tulee toiseksi vaunuksi EDILX. Mikähän se on?
Ihan tavallinen Ed, mutta siinä saa myös kuljettaa lemmikkejä. Junaparissa 273/266 on ollut tuollainen jo lokakuusta lähtien.

Miksei se voisi olla Edp? Miksi sen täytyy olla noin "monimutkainen"?
tallennettu

Porilaista hulluutta.
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #33 : Toukokuu 26, 2016, 11:15:48 »

VR:n sivuille ovat tulleet lähiliikenteen kesäaikataulut. En tiedä,muuttuuko muuta kuin Rantaradan kalusto. Aamuruuhkassa useimmat A-vuorot mataloituvat, iltapäivä ennallaan. Myös aamun toinen korkea E-pari mataloituu. Iltapäivällä ei Kirkkonummelle ajeta kuin yksi korkea vuoro, nimittäin X ja sehän palaa tyhjänä takaisin. Jo aikaisemminhan oli tiedossa , että D-junat eivät kulje keskikesällä.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #34 : Toukokuu 26, 2016, 15:40:04 »

Ja lisähavaintona, että Flirttejä alkaa liikkua K-junissa myös ruuhka-aikouna.
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 456


« Vastaus #35 : Kesäkuu 10, 2016, 13:32:46 »

H 760 alkaa näköjään pysähtyä Kontiolahdella vastaantulevaa T 4713:a odottamaan, 760:n tulo Joensuuhun siirtyy nykyistä 5 min myöhemmäksi. Onkohan vuoro ollut niin suosittu, että sen houkuttelevuutta pitää väkisin vähentää?
tallennettu
Eemeli Mäenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #36 : Kesäkuu 10, 2016, 15:01:58 »

Maanantain 20.6 aikataulut on tullut näkyviin avoimeen dataan.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #37 : Kesäkuu 17, 2016, 08:07:48 »

VR:n sivuille on yllättäen ilmestynyt uudistettu lähiliikenneaikataulu koskien Riihimäen ja Lahden suunnan liikennettä. Tulee voimaan 15.8. Pikaisesti katsottuna huomasin seuraavia muutoksia: Iltaan yksi R-junapari lisää. D-junat alkavat pysähtyä Keravalla mutta ajavat Tikkurilan ohi. Iltapäivän ensimmäinen D-vuoro "poistuu" mutta vastaavasti myöhempään ajankohtaan lisätään vastaava.  Viimeinen Z-juna lähtee tunti myöhemmin kuin nyt, eli siihen suuntaan tulee vuoro lisää joka päivä. Aamulla ensimmäinen saapuva Z aikaistetaan. Hidastetusta aikataulusta päätellen nykyisen lisäksi toinenkin ruuhka-ajan Z-pari muuttuu veturijunaksi.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1119


« Vastaus #38 : Kesäkuu 17, 2016, 08:15:21 »

VR:n sivuille on yllättäen ilmestynyt uudistettu lähiliikenneaikataulu koskien Riihimäen ja Lahden suunnan liikennettä. Tulee voimaan 15.8.

Nopeasti vilkaistuna pääradalla tapahtuu myös sellainen muutos, että kaikki K-junat muuttuvat sunnuntaisin N-juniksi ja vastaavasti K-junat vaihtuvat N-juniksi arkisin ja lauantaisin nykyistä aiemmin.

EDIT 20.6.2016: lisätty lainaus tarkoittamaani kommenttiin
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2016, 20:21:29 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #39 : Kesäkuu 17, 2016, 11:31:24 »

D-junat alkavat pysähtyä Keravalla mutta ajavat Tikkurilan ohi.

Riihimäkeläiselle tämä tietää taas mielenkiintoista seurattavaa. Juuri kun ihmiset ehtivät oppia D-junien pysähtyvän Tkl:ssa, heidän pitääkin opetella, että ne ajavat ohi. Monikohan eksyy väärään junaan? Veikkaan nimittäin, etteivät kaikki seuraa muutoksia kovin tarkkaan. Rautatieharrastajiakaan eivät kaikki ole. Sinänsä muutos on ymmärrettävä, sillä ainakin osa D-junista on ajanut melko tyhjinä.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #40 : Kesäkuu 20, 2016, 06:32:16 »

Uudet aikataulut ovat voimassa tänään ensimmäistä päivää. Mitenkäs näyttävät toimivan todellisuudessa..?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #41 : Kesäkuu 20, 2016, 08:30:08 »

Huomasin juuri että "uuden" IC174:n kokoonpano olisi tällainen:

Sr2+Edb+Ed+Rx+Eds+Edb+Ed+Rx+Eds (230 m)

Virhe kokoonpanotiedoissa vai ei kai tätä pysyvästi aiota tällaisella ajaa?
EDIT: Myöskin IC167:ssa on tällainen:
Sr2+Edb+Ed+Rx+Eds
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #42 : Kesäkuu 20, 2016, 08:32:20 »

Huomasin juuri että "uuden" IC174:n kokoonpano olisi tällainen:

Sr2+Edb+Ed+Rx+Eds+Edb+Ed+Rx+Eds (230 m)

Virhe kokoonpanotiedoissa vai ei kai tätä pysyvästi aiota tällaisella ajaa?
Suunniteltu kierron mukainen kalustonsiirto vai kenties aikataulujen muuttumiseen liittyvä poikkeustapaus?
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #43 : Kesäkuu 20, 2016, 11:35:06 »

Olisikohan hetken syytä käyttää junien numeroiden lisäksi myös kulkuväliä kirjoituksissa... Niin hienosti on numerot sekoitettu...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #44 : Kesäkuu 20, 2016, 15:50:54 »

Kyllä IC174 ja IC167 kulkee edelleen ja on aina kulkenut Tpe-Hki-väliä, joten siinä voi vähän omiakin aivoja käyttää.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #45 : Kesäkuu 20, 2016, 16:19:59 »

Kyllä IC174 ja IC167 kulkee edelleen ja on aina kulkenut Tpe-Hki-väliä, joten siinä voi vähän omiakin aivoja käyttää.

Kun junanumeroita on myllätty kunnolla niin ei kaikkea voi pitää itsestään selvyytenä. Aikataulu uudistuksen myötä Tampereella on kulussa esim junat nro 466, 140 ja 25. Nuo ovat täälläpäin täysin uudet junanumerot.
tallennettu

Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 288


« Vastaus #46 : Kesäkuu 20, 2016, 16:33:08 »

Kyllä IC174 ja IC167 kulkee edelleen ja on aina kulkenut Tpe-Hki-väliä, joten siinä voi vähän omiakin aivoja käyttää.

Kun junanumeroita on myllätty kunnolla niin ei kaikkea voi pitää itsestään selvyytenä. Aikataulu uudistuksen myötä Tampereella on kulussa esim junat nro 466, 140 ja 25. Nuo ovat täälläpäin täysin uudet junanumerot.
Ja eipä tuollaista 167:aa ole ollut aikaisemmin.
tallennettu

Lisää kuviani löydät osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/134028344@N03
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #47 : Kesäkuu 20, 2016, 18:21:31 »

Kyllä IC174 ja IC167 kulkee edelleen ja on aina kulkenut Tpe-Hki-väliä, joten siinä voi vähän omiakin aivoja käyttää.

Kun junanumeroita on myllätty kunnolla niin ei kaikkea voi pitää itsestään selvyytenä. Aikataulu uudistuksen myötä Tampereella on kulussa esim junat nro 466, 140 ja 25. Nuo ovat täälläpäin täysin uudet junanumerot.
Ja eipä tuollaista 167:aa ole ollut aikaisemmin.

Tuo on muuten aivan totta  Virnistää kas kun en itse hoksannut.
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #48 : Kesäkuu 20, 2016, 19:13:14 »

Mukavaa kun Lari on taas alkaut aktiivisemmin kommentoida.
Minua ei ainakaa kiinnosta pätkääkään junan numero. Mutta se minne menee ja milloin  on tärkeää.
Lisäksi aikataulujen painatuksen voisi oikolukea. Yksi minulle tärkeä juna on kulkenut Lempäälästä M-L, mutta sunnuntaina on matkustettu useamman kerran!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #49 : Kesäkuu 20, 2016, 19:55:15 »

Kyllä saatiin aikamoinen häslinki siitäkin aikaiseksi kun en kertonut millä välillä junat kulkevat. Ja juuri kun keskusteltiin ettei pidä puuttua pikkuasioihin. Kyllä tuntuu että ihmisillä on tarve puuttua asioihin ja sitten itse valistavat pikkutarkkuudesta(puhun siis nyt ihan yleisesti).
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Aikataulut 20.6.2016 alkaen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina