Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 11 12 [13] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« Vastaus #300 : Huhtikuu 29, 2024, 09:27:00 »

Herra Mikko: reaalisosialismin "röyhkeä voitontahto" oli enemmänkin poliittista kissanhännänvetoa kuin nykyajan kauppakamarikakaroiden "opettamaa" rahalliseen tulokseen tuijottelemista. Että kumpi pihan isoista jannuista pissii pitemmälle!

Se että reaalisosialismia niinkin kauan peukutettiin laajalti (myös taistolaishurmoksella!), perussyynä oli se, että yksinomaan törkeän ahneuden siivittämälle tylylle kapitalismille oli edes jonkinlainen vaihtoehto.

Ellei sinulla ole sitä fyrkkaa ostaa haluamaasi (esinettä tai palvelua) niin haista "gynekologin keskeinen työmaa"!

Eikä kapitalismi näytä kehittyvän mihinkään suuntaan, ei alkuunkaan! Se oli ihan samanlaista 1840-luvun Englannissa ja samanlaista se on tänäänkin. Kommarit sentään kykenevät nykyään viilaamaan teorioitaan.

Jenkit lietsoivat Jugoslavian hajoamissodankin, koska jugososialismi oli ilmiselvästi toimiva vaihtoehto, eli siis vaihtoehto kapitalismille.

Joten USA-systeemin arvostelemisen vapaus kirkastuu sinullekin, kunhan vilkaiset niiiiin oikeudenmukaista Quantanamoa. Vaihtoehdottomuudesta johtui 9/11-"terroristien" v*ttuuntuminenkin.

Nyt oli niin omituinen kommentti, että eiköhän passata aihe ja palata millien 1435/1524 pariin.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 418


« Vastaus #301 : Huhtikuu 29, 2024, 18:45:16 »

Junalauttayhteys Suomesta Ruotsiin käynnistyi 1967 ja kulki 2013 asti. Välillä kulki myös junalauttoja Saksaan. Sitä että miksi lopetettiin, en ymmmärrä. VR ei halunnut ajaa muutamista vaunuista koostuvia kuormia. Kolmesta vaunusta koostuvan sarjan pyörien tai telien vaihto kestää 10 minuuttia joten se ei voi olla kynnys.

Varmaan tuossa junalauttaliikenteen lopettamisessa oli pääosin kyse siitä, ettei VR enää halunnut jaella niitä pieniä vaunuryhmiä ja yksittäisiä vaunuja eri puolille rataverkkoa.

Suunnilleen tuolloin samoihin aikoihinhan vaunukuormaliikennettä karsittiin myös monella muulla tavalla. Esimerkiksi romuliikkeiden kuljetukset lopetettiin lähes kokonaan, idän liikenteen vaunukuormia siirryttiin yhä enemmän ajamaan vain Kouvolan–Lappeenrannan alueen terminaaleihin asti ja Haaparannan liikenne supistui isosti.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 958


« Vastaus #302 : Huhtikuu 30, 2024, 07:16:35 »


Miten Itärata vaikuttaa itäisen Suomen liikenteeseen ja alueen kehitykseen? Milloin radan vaihtoehdot tarkentuvat? Miten radan vaikutuksia arvioidaan?

"Tule mukaan Itäradan tilaisuuteen, jossa avataan uuden kaksiraiteisen suurnopeusjunaradan (300 km/h) suunnitelmia Keravalta Porvoon kautta Kouvolaan.


Saat tietoa Itäradan suunnittelusta ja aikataulusta
Ymmärrät paremmin suunnitellun radan linjausvaihtoehtoja ja ympäristövaikutusten arviointia
Voit tutustua tarkemmin suunnitelmiin karttojen äärellä ja tavata suunnittelun asiantuntijat
Osallistut keskusteluun ja jaat näkemyksiäsi suunnitelmien kehittämiseksi
Tapahtuman tiedot

Aika: 13.6.2024, klo 18.00-20.00
Paikka: Taidetehdas, Läntinen Aleksanterinkatu 1, 06100 Porvoo
Streemi: tilaisuutta voit seurata myös Itäradan Itäradan Youtube-kanavalla  https://www.youtube.com/@ItarataOy"

https://www.itarata.fi/kutsu-itaradan-yleisotilaisuus-13-6-2024/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 958


« Vastaus #303 : Toukokuu 02, 2024, 07:29:36 »

Suomi osaksi eurooppalaista raideliikennettä

"Nopeat ja varmat liikenneyhteydet tarjoavat enemmän vaihtoehtoja asumiseen, yrittämiseen ja investointeihin. Suomi tarvitsee uudessa maailmantilanteessa myös vahvat yhteydet Eurooppaan. Itärata on kuntien ja valtion yhteinen hanke ja osa eurooppalaista raideliikenteen kehittyvää verkkoa.

Mihin EU pyrkii yhtenäisellä raideliikenteen kehittämisellä? Miten EU voisi tukea taloudellisesti Suomen menestystä ja ilmastotavoitteita edistävää raideliikennettä?"

https://www.itarata.fi/suomi-osaksi-eurooppalaista-raideliikennetta/
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2024, 07:32:35 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 883


« Vastaus #304 : Toukokuu 02, 2024, 11:39:53 »

Suomi osaksi eurooppalaista raideliikennettä

"Nopeat ja varmat liikenneyhteydet tarjoavat enemmän vaihtoehtoja asumiseen, yrittämiseen ja investointeihin. Suomi tarvitsee uudessa maailmantilanteessa myös vahvat yhteydet Eurooppaan. Itärata on kuntien ja valtion yhteinen hanke ja osa eurooppalaista raideliikenteen kehittyvää verkkoa.

Mihin EU pyrkii yhtenäisellä raideliikenteen kehittämisellä? Miten EU voisi tukea taloudellisesti Suomen menestystä ja ilmastotavoitteita edistävää raideliikennettä?"

https://www.itarata.fi/suomi-osaksi-eurooppalaista-raideliikennetta/

https://www.itarata.fi/vuosi-2050-on-raideliikenneinfrastruktuurin-nakokulmasta-huomenna/

Mä ihmettelen että miten tuota Itärataa jaksetaan vielä roikottaa mukana.
Idän liikenne ei kasva vaan vähenee Venäjän takia.
Itärata nopeuttaisi matkustajajunien matka-aikaa n 10 minuuttia nykyiseen Lahden rataan verrattuna mikä on liian vähän.
Porvoo saisi junayhteyden Helsinkiin mutta mitään muuta uutta se ei toisi. Porvooseen voisi rakentaa paikallisjunille rata Helsingin Itäkeskuksesta joka olisi paljon halvempi toteuttaa kuin Itärata Keravan kautta.

Mitä raideleveyteen tulee niin ennemmin kannattaisi Länsirata rakentaa 1435 mm raideleveydelle niin että saadaan avattua uudelleel junalauttayhteys Turku-Tukholma.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 958


« Vastaus #305 : Toukokuu 02, 2024, 18:00:47 »


Mä ihmettelen että miten tuota Itärataa jaksetaan vielä roikottaa mukana.
Idän liikenne ei kasva vaan vähenee Venäjän takia.
Itärata nopeuttaisi matkustajajunien matka-aikaa n 10 minuuttia nykyiseen Lahden rataan verrattuna mikä on liian vähän.
Porvoo saisi junayhteyden Helsinkiin mutta mitään muuta uutta se ei toisi. Porvooseen voisi rakentaa paikallisjunille rata Helsingin Itäkeskuksesta joka olisi paljon halvempi toteuttaa kuin Itärata Keravan kautta.

Mitä raideleveyteen tulee niin ennemmin kannattaisi Länsirata rakentaa 1435 mm raideleveydelle niin että saadaan avattua uudelleel junalauttayhteys Turku-Tukholma.


TEN-T asetusta. Uusi ten-t verkko Suomessa 2024  ja uudet radat (Ydinverkko paksulla)


* Screenshot 2024-05-02 18.58.24.png (302.98 kilotavua, 735x635 - tarkasteltu 86 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 958


« Vastaus #306 : Toukokuu 02, 2024, 19:33:22 »


Tälläiset asiat nousivat esiin 2022 raideleveys selvityksessä, myös hankeyhtiöradat olivat mukana kohdassa C





* Screenshot 2024-05-02 20.28.38.png (126.33 kilotavua, 642x586 - tarkasteltu 47 kertaa.)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2450


« Vastaus #307 : Toukokuu 02, 2024, 19:39:22 »

Minäkin ihmettelen Itärataa, kun se ei tuo oleellista määrää uusia käyttäjiä, vain nykyisten nopeutuu joillakin minuuteilla. Loviisa-Kotka-Hamina toisi uusiakin käyttäjiä. Savonradan liittymisestä Itärataan ollaan hiljaa (eli kulkusuunta vaihtuu jatkossakin?). Porvoosta pääsee lentokentälle ja Helsinkiin (Keravan pysähdys jossain sillä seudulla on vain optio). Eli kaikki tiet vievät Helsinkiin (tai Helsingin kautta, jos haluat Tampereelle). Porvoon ja Helsingin välinen asutus ei liity tähän projektiin millään tavalla. Hyvin lobattu, kun nekin kunnat, jotka eivät oikeasti hyödy vaan häviävät - kuten Mäntyharju, Mikkeli, Pieksämäki - on saatu tukemaan projektia (yhteys Lahden seudun etätyöläisiin ja loma-asukkaisiin jää lopullisesti oman auton varaan).

Tuolta voi katsella interaktiiviselta kartalta ja ihmetellä…
https://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/map/maps.html

Kouvolalla on hyvät lobbarit, mutta Lahti jää kyllä Helsingin esikaupungiks eikä miksikään solmukohdaksi, jos ”Itärata” toteutuu.

Ydinverkkoon kuuluvat (*uuden asetuksen myötä verkolle nousevat) 
   •   Helsingin ja Turun lentokentät
   •   HaminaKotkan, Helsingin, Turun, Naantalin ja Oulun* satamat
   •   Kouvolan rautatie- ja maantieterminaali (RRT)
   •   Helsingin, Turun, Lahden*, Tampereen*, Oulun* ja Jyväskylän* kaupunkisolmukohdat
   •   Saimaan vesistöalue
Sivusto on päivitetty tänä vuonna, joten lienee ajan tasalla (tosin ihmettelen onko Kostamuksen rata edelleen tärkeämpi kuin useimmat muut)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 958


« Vastaus #308 : Toukokuu 03, 2024, 07:33:59 »


Vuosi 2050 on raideliikenneinfrastruktuurin näkökulmasta huomenna

"Raideleveys oli yllättävän suuressa roolissa keskusteluissa huhtikuun alussa järjestetyssä EU:n Connecting Europe Days -konferenssissa. Suomessa käytössä oleva raideleveys on lähes yhdeksän senttimetriä leveämpi kuin niin sanottu eurooppalainen raideleveys. Kuulumme tässä suhteessa samaan joukkoon esimerkiksi Baltian maiden, Moldovan ja Ukrainan kanssa. Baltiassa tosin on jo rakenteilla Rail Baltica, joka yhdistää eurooppalaisella raideleveydellä Baltian maiden pääkaupungit Euroopan rataverkkoon. Rail Baltican arvioidaan valmistuvan 2030-luvun taitteessa."

https://www.itarata.fi/vuosi-2050-on-raideliikenneinfrastruktuurin-nakokulmasta-huomenna/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 958


« Vastaus #309 : Toukokuu 12, 2024, 08:20:41 »


Henkilöjunaliikenteen alueellinen toimivalta

"Lakimuutos henkilöjunaliikenteen alueellisen toimivallan mahdollistamiseksi"

https://tampereenseutu.fi/wp-content/uploads/2024/04/s-49-Henkilojunaliikenteen-alueellinen-toimivalta.pdf

* s-49-Henkilojunaliikenteen-alueellinen-toimivalta.pdf (1493.07 kilotavua - ladattu 6 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: 1 ... 11 12 [13] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina