Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR lakkauttaa Turku- Tampere junavuoroja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #25 : Lokakuu 19, 2014, 19:13:29 »

Lähiliikenne hoitaa Sm-lähiliikennekalustolla ajettavat junat väleillä Helsinki-Karjaa, Helsinki-Vantaankoski, Helsinki-Riihimäki ja Helsinki-Lahti. Muut hoitaa sitten nuo kaksi mainittua yksikköä, jotka tunnetaan epävirallisesti nimityksellä "kaukopuoli".

Eli Riihimäki-Lahti on "kaukon" hommia, kuten on myös ehkä hieman yllättävästi kaikki veturivetoiset junat, vaikka kulkisivat R- tai Z-junan tunnuksilla.

Kiitos näistä tiedoista. Mietinkin, miksi Eil-rungolla kulkevat junat ovat kolminumeroisia. Tuo lienee selitys asialle. Entä kun Eil-runkoinen juna korvataan poikkeuksellisesti Sm-kalustolla kuten viime aikoina on monesti käynyt, pysyykö juna silti "kaukopuolen" alaisuudessa ja pitääkö se normaalin numeronsa?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #26 : Lokakuu 19, 2014, 19:18:50 »

Tuo organisaatiomuutos tuli vasta alkukesästä tänä vuonna. Sitä ennen ei firman sisällä ollut tuollaista tehtävienjakoa. Ja Eil-junathan ovat olleet kolminumeroisia suunnilleen aina.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #27 : Lokakuu 19, 2014, 19:36:03 »

Entä kun Eil-runkoinen juna korvataan poikkeuksellisesti Sm-kalustolla kuten viime aikoina on monesti käynyt, pysyykö juna silti "kaukopuolen" alaisuudessa ja pitääkö se normaalin numeronsa?

Tähän kysymys kävi mielessä edellistä viestiä kirjoittaessani, mutta jätin vastaamatta, koska en ole varma. Käytännössä veturijunaan bookattu henkilökunta hoitaa junan myös, vaikka kalusto olisi muuttunut Sm:ksi, jos heillä on siihen kalustoon kelpaava koulutus. Toistaiseksi muutoksesta on niin vähän aikaa, että käytännössä koulutus on. Sitä en tiedä, muuttuuko operoiva yksikkö tuossa tapauksessa, ja miten firman sisäiset rahavirrat muuttuvat, vai muuttuvatko ollenkaan.

Tulevaisuudessa ei kuitenkaan ole lainkaan varmaa, että kaikilla Helsingin ja Riihimäen henkilökunnalla olisi koulutus molempiin junatyyppehin. Joten aika näyttää, miten tuo käytännössä hoituu.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #28 : Lokakuu 19, 2014, 20:36:13 »

Kun ennen osti Lempäälän automaatista lipun Helsinkiin, sai lipun ja junamatkan perille asti.
Nykyisin saa lipun Riihimäelle ja toisen Riihimäeltä Helsinkiin ja ainakin osassa junia pitää todella
vaihtaa toiseen junaan Riihimäellä.
Siinä on sekin hauskuus, että meidän landelaisten pitää osata leimata itse se jatkolippu, vaikka konnari
on jo kerran sen nähnyt.
Palvelu paranee m.o.t.

Minulla on ollut käsitys, että kaikki Helsingin ja Tampereen välillä kulkevat taajamajunat jatkaisivat Riihimäen ohi eikä vaihtoa olisi, mutta en toki ole 100-prosenttisen varma asiasta. Yleensä VR:n verkkokauppa näyttää yhteyden sekä suorana että vaihdollisena. Jos olet matkustanut vaihdollisessa junassa tai jos muuten tiedät jonkin vaihdollisen junan, kerrotko junan numeron?

Onkohan enää nykyisin olemassa vaatimusta kaukoliikenteen kertalipun leimaamiselle lähijunissa? Lippuhan on voimassa vain tietyssä junassa, jolloin leima on käytännössä turha. Kaukojunan konduktöörikään ei enää leimaa sitä, vaan lukee lukulaitteella. Kaukojunalipun saa myös kännykkään, jolloin sen leimaamista ei luonnollisestikaan voi vaatia. Hymyilee

Ehkä ylläpito voisi siirtää Helsinki - Tampere -liikenteeseen liittyvän keskustelun uuden otsikon alle pois Turku - Tampere -liikenteen keskusteluketjusta?
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #29 : Lokakuu 19, 2014, 21:35:01 »

Tommi K: Rahaa laitettiin ”tuottavaan sijoitukseen” ulkomaille mutta sitä on turha, yksin laittaa nurinmenon syyksi mutta näin jälkeenpäin sen taakse on mukavaa ja turvallista mennä.
Nimimerkki. Mää en tierä yhtään mittään mutta vihreän Edo:n oon nähny.   Pyörittää silmiään


No, eihän se ainoa syy ollut, mutta lopullinen niitti kaikkiin kohelluksiin.

Kun tässä elämänsä aikana on törmännyt ko. osuusliikkeen palveluksessa eri alueilla työskennelleisiin, on selvinnyt monia mielenkiintoisia asioita. Kuten se, että periaatteessa E-liike oli "minineuvostoliitto" (ei kettuilumielessä), joka tarjosi työntekijöilleen kaiken tarvittavan, omaa maatalouskauppaa ja rakennusliikkeitä myöden...ehkäpä saneerauksen olisi voinut muutoinkin hoitaa kuin ajamalla alas koko kasan.

Niin, nythän menestyvin kauppakonserni on vastaava S-liike  Iskee silmää
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #30 : Lokakuu 20, 2014, 13:00:33 »

Onkohan enää nykyisin olemassa vaatimusta kaukoliikenteen kertalipun leimaamiselle lähijunissa? Lippuhan on voimassa vain tietyssä junassa, jolloin leima on käytännössä turha.

Käyttämättömän lipun voi pientä lisämaksua vastaan vaihtaa toiseen. Jos lipun saisi jättää leimaamatta, voisi matkustaa Helsingistä Tampereelle, vaihtaa Tampereella lipun jonkun toisen päivän Tampere-Helsinki -lippuun vitosen maksamalla ja toistaa samaa vaikka miten. Niin kauan kun ylipäänsä joku matka on suunnitteilla johonkin, voi lipun vaihtaa kyseiseksi lipuksi hintojen erotuksen maksamalla. Kunhan lipulla siis ei ole matkustanut, eli sitä ei ole leimattu.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 311


« Vastaus #31 : Lokakuu 20, 2014, 13:41:00 »

Arin viestistä ei suoraan selviä, tarkoittaako hän lipun leimauttamis- tai leimaamisvelvollisuudella leimaamista leimauslaitteella vai onko laskuissa mukana myös lipun luettaminen konduktöörin tai junamyyjän laitteella. Puhelimeen tilattua lippua ei voi leimata oikein muuten, kuin viimeksi mainitulla tavalla.

Mitä tulee lippujen vaihtamismahdollisuuteen, niin ennakkolippuahan ei voi vaihtaa tai peruuttaa. Minulle itselleni ennakkolippu on kaukoliikenteessä ylivoimaisesti eniten käyttämäni vaihtoehto - sattuneesta syystä.  Virnistää Ennakkolippuni tarkistetaan nykyisin kutakuinkin aina puhelimeni näytöltä.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1119


« Vastaus #32 : Lokakuu 20, 2014, 14:27:01 »

http://yle.fi/uutiset/junalipun_peruutusmaksu_voi_yllattaa/7535050
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #33 : Lokakuu 20, 2014, 22:50:24 »

Onkohan enää nykyisin olemassa vaatimusta kaukoliikenteen kertalipun leimaamiselle lähijunissa? Lippuhan on voimassa vain tietyssä junassa, jolloin leima on käytännössä turha.

Käyttämättömän lipun voi pientä lisämaksua vastaan vaihtaa toiseen. Jos lipun saisi jättää leimaamatta, voisi matkustaa Helsingistä Tampereelle, vaihtaa Tampereella lipun jonkun toisen päivän Tampere-Helsinki -lippuun vitosen maksamalla ja toistaa samaa vaikka miten. Niin kauan kun ylipäänsä joku matka on suunnitteilla johonkin, voi lipun vaihtaa kyseiseksi lipuksi hintojen erotuksen maksamalla. Kunhan lipulla siis ei ole matkustanut, eli sitä ei ole leimattu.

Tuollainen olisikin tosiaan mahdollista ilman leimauspakkoa, kun sen tekee peruslipulle 24 tunnin kuluessa junan lähdöstä. Enpä muistanut tuota mahdollisuutta. Itse asiassa lipun takanahan leimausvaatimuksesta edelleenkin mainitaan, kun huomasin sieltä lukea.

Ilmeisesti konduktöörin lukulaite merkitsee lipun käytetyksi, mutta miten tieto kulkee lukulaitteelta lipunmyyntijärjestelmään? Ainakaan langattomasti junasta käsin se ei sitä tee. Muutenhan paikkalippuja voisi ostaa junasta ja Visa Electron kävisi maksuvälineenä. Niinpä jos ei matkusta pääteasemalle asti, on hyvät mahdollisuudet ehtiä vaihtaa lippu uuteen ennen kuin tieto lipun käytetyksi merkitsemisestä saavuttaa lipunmyyntijärjestelmän. Vai olisiko järjestelmään rakennettu toiminto, joka lipun 'käytetty'-tiedon saatuaan automaattisesti peruu ko. lipusta mahdollisesti johdetun uuden lipun?

Kännykkälipulla matkustaessa huijausmahdollisuus edelleen on kuitenkin olemassa kaukoliikenteen lipulla lähiliikenteessä. Sitä ei kai vaadita näyttämään lipunmyyntivaunussa henkilökunnalle, jotta lukulaite merkitsisi lipun käytetyksi?
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #34 : Lokakuu 20, 2014, 22:58:16 »

Arin viestistä ei suoraan selviä, tarkoittaako hän lipun leimauttamis- tai leimaamisvelvollisuudella leimaamista leimauslaitteella vai onko laskuissa mukana myös lipun luettaminen konduktöörin tai junamyyjän laitteella. Puhelimeen tilattua lippua ei voi leimata oikein muuten, kuin viimeksi mainitulla tavalla.

Tarkoitin leimausta leimauslaitteella.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #35 : Lokakuu 21, 2014, 04:48:37 »


Tuollainen olisikin tosiaan mahdollista ilman leimauspakkoa, kun sen tekee peruslipulle 24 tunnin kuluessa junan lähdöstä. Enpä muistanut tuota mahdollisuutta. Itse asiassa lipun takanahan leimausvaatimuksesta edelleenkin mainitaan, kun huomasin sieltä lukea.

Ilmeisesti konduktöörin lukulaite merkitsee lipun käytetyksi, mutta miten tieto kulkee lukulaitteelta lipunmyyntijärjestelmään? Ainakaan langattomasti junasta käsin se ei sitä tee. Muutenhan paikkalippuja voisi ostaa junasta ja Visa Electron kävisi maksuvälineenä.

Se nettiyhteys kyllä löytyy myyntilaitteesta, mutta se toimii vain GPRS:n avulla, eli ei käytä edes EDGE:ä. Yhteys on siis todella hidas. Lisäksi juna muodostaa jonkinmoisen Faradayn häkin, mikä aiheuttaa sen, että kuuluvuus on paljon huonompi kuin sen olettaisi olevan. Ja musta vähän tuntuu, että myyntilaitteen valmistaja ei ole ihan kirkkain tähti antennitekniikassakaan Hymyilee leveästi
Kun tähän soppaan lisää vielä sen, että teleoperaattorit eivät rakenna verkkoja yhtä hyvin ratojen varsille kuin tieverkon varsille, saadaan aika surkeasti toimiva nettiyhteys. Tuon teleoperaattorien asennevamman syynä on arvatenkin se, että siinä missä 500 ihmistä on yksi juna, jo 130 ihmistä on peräti sata autoa. Ja ne sata autoa näyttävät paljon enemmältä kuin yksi juna, vaikka niissä kulkisikin vain neljäosa väestä.
Nettiyhteyden laatu on sellainen, että se toimii alle neljäsosalla välistä Helsinki-Tikkurila. Siis valtakunnan pääkaupungissa. Haarajoen ja Mäntsälän kohdilla toimii kun astuu junasta ulos laiturille tai menee välikköön seisomaan tai jotain sen sellaista. Ja kun on pankkiyhteydestä kyse, ei tarvitse olla kovin kummoista häiriötä, että koko yhteysyritys könähtää – sellainen viive, joka näkyy nettisurffauksessa yhden nettisivun ikävän hitaana latautumisena, riittää jo aikakatkaisemaan korttivarmennuksen, jolloin koko varmennusprosessi pitää aloittaa alusta. Ja taas alusta. Ja sitten yrittää perumista. Ja yrittää perumista vielä uudelleen. Ja vielä kerran. Noin sen vaan pitää mennä, kun pankkiasioiden kanssa ollaan vekslaamassa. Valmiushan siinä laitteessa on Electron-maksuille, mutta yhden Electron-maksun vastaanottaminen sillä kestää kaiken kaikkiaan jopa noin kymmenen minuuttia, alle viidessä minuutissa selviää vain harvoin. Siinä ajassa jää aika moni muu lippu myymättä ja senpä takia junahenkilökuntaa on kielletty myymästä Electronilla lippuja. Ja sitten vielä se, että kun on useamman asemanvälin pituisia pätkiä (ainakin kaupunkiradoilla), joissa nettiyhteys ei lainkaan luonnistu, kyseisillä väleillä oli mahdollista matkustaa ilmaiseksi ihan vaan Electronia näyttämällä sen kuukauden ajan kun Electronin hyväksymistä joku puolisentoista vuotta sitten kokeiltiin. Electronin hyväksymättömyydessä mun mielestäni suurin ongelma on se, että pankit on niin veepäisiä, että vaikka tietävät ettei Electron toimi kaikkialla, ihan kirkkain silmin asiakkaalle muuta väittävät. S-Pankki on ainoa, jonka tiedän suoraan antavan asiakkailleen Debit-kortin, muilta se pitää erikseen tajuta pyytää.
Enivei, koska se yhteys on niin epäluotettava, ei mitään paikkavarausta voisi sen kautta järkevästi hoitaa. On imagon kannalta varmasti parempi, että asiakkalle myydään "pahoittelemme, ei mahdollista" kuin "yleensä tää nyt ei toimi, mutta kokeillaan nyt, oisko tuuria. Valitettavasti tässä menee joka tapauksessa viitisen minuuttia". Vaikka jälkimmäinen on objektiivisesti parempaa palvelua, se tulkitaan asiakkaiden silmissä pilipalimeiningiksi, eikä sitä siksi kannata tehdä.
Ne myyntilaitteen myyntitiedot siis päätynevät taustalla palvelimelle silloin kun se nettiin sattuu riittävän pitkäksi aikaa pääsemään. Näin mä ainakin olen asian järjellä päätellyt, kun laitteen sielunelämän perusasiat nyt kuitenkin on aika tuttuja. Se on siis jotain online- ja offline-laitteiden välimaastosta. Voi toki myös olla, että se lataa ne tiedot vain asemien WLAN-verkkojen kautta, mutta tuo vaikuttaisi vähän epätodennäköiseltä, koska kahden aseman välillä voi kaukoliikenteessä olla aika pitkäkin väli.

Mun nähdäkseni myyntilaite olisi parempi hoitaa niin, että olisi erikseen esim. vyöllä kulkeva tulostin sekä viivakoodinlukija ja itse myyntilaite olisi sitten vaikka samanlainen Nokian Lumia-puhelin kuin konnarin työluurikin. Tai se sama. Ei tarttisi hankkia oletettavasti järjettömän kallista minipieninä erinä valmistettavaa spesiaaliteknologiaa, kun perusraudallakin pärjäisi ja luultavasti vieläpä paremmin. Toki silloin kun noi laitteet tilattiin, ei mitään tuohon käyttöön soveltuvia älypuhelimia tainnut ollakaan. Eivät nekään ihan upouusia enää ole.

Lainaus
Niinpä jos ei matkusta pääteasemalle asti, on hyvät mahdollisuudet ehtiä vaihtaa lippu uuteen ennen kuin tieto lipun käytetyksi merkitsemisestä saavuttaa lipunmyyntijärjestelmän. Vai olisiko järjestelmään rakennettu toiminto, joka lipun 'käytetty'-tiedon saatuaan automaattisesti peruu ko. lipusta mahdollisesti johdetun uuden lipun?

En usko, että tuo voi olla mahdollista.

Lainaus
Kännykkälipulla matkustaessa huijausmahdollisuus edelleen on kuitenkin olemassa kaukoliikenteen lipulla lähiliikenteessä. Sitä ei kai vaadita näyttämään lipunmyyntivaunussa henkilökunnalle, jotta lukulaite merkitsisi lipun käytetyksi?

Mun järki sanoisi, että kyllä se pitää näyttää. Lippu pitää näyttää konduktöörille ja konduktööri on vain lipunmyyntiosastossa. Mun silmissäni kännykkälipun kanssa ei lipunmyyntiä -osastossa istuminen on vastaava juttu kuin vessakäynti sillä aikaa kun konnari tarkastaa lippuja. Sitä en tiedä, miten tarkastajat reagoivat leimaamattomaan paperiseen tai kännykässä olevaan kaukoliikennelippuun lähijunassa. Tarkastajien reagointihan se viime kädessä relevanttia on, ei niinkään mikään muu. Tiedän kuitenkin parikin tyyppiä, jotka on saaneet kaukojunassa 80 € rapsut, kun eivät ole viitsineet tai tajunneet etsiä konduktööriä, junamyyjää tai rahastajaa käsiinsä ennen vessakäyntiä. Mut, jos Helsingissä joukkoliikenteellä liikut, kysäise tarkastajalta miten he tuollaisessa tapauksessa toimivat Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1119


« Vastaus #36 : Lokakuu 21, 2014, 08:42:15 »

Facebookissa kiersi eilen (vaikka hieman vanha juttu onkin) tällainen linkki. Kieltämättä repesin melko totaalisesti:
http://iltapaska.fi/vr-lopettaa-junaliikenteen-suomessa/
tallennettu
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #37 : Lokakuu 21, 2014, 11:03:49 »

Se nettiyhteys kyllä löytyy myyntilaitteesta, mutta se toimii vain GPRS:n avulla, eli ei käytä edes EDGE:ä. Yhteys on siis todella hidas. Lisäksi juna muodostaa jonkinmoisen Faradayn häkin, mikä aiheuttaa sen, että kuuluvuus on paljon huonompi kuin sen olettaisi olevan. Ja musta vähän tuntuu, että myyntilaitteen valmistaja ei ole ihan kirkkain tähti antennitekniikassakaan Hymyilee leveästi....

Ja kun on pankkiyhteydestä kyse, ei tarvitse olla kovin kummoista häiriötä, että koko yhteysyritys könähtää – sellainen viive, joka näkyy nettisurffauksessa yhden nettisivun ikävän hitaana latautumisena, riittää jo aikakatkaisemaan korttivarmennuksen, jolloin koko varmennusprosessi pitää aloittaa alusta. Ja taas alusta. Ja sitten yrittää perumista. Ja yrittää perumista vielä uudelleen. Ja vielä kerran. Noin sen vaan pitää mennä, kun pankkiasioiden kanssa ollaan vekslaamassa. Valmiushan siinä laitteessa on Electron-maksuille, mutta yhden Electron-maksun vastaanottaminen sillä kestää kaiken kaikkiaan jopa noin kymmenen minuuttia, alle viidessä minuutissa selviää vain harvoin. Siinä ajassa jää aika moni muu lippu myymättä ja senpä takia junahenkilökuntaa on kielletty myymästä Electronilla lippuja.

Maksupääteteknologiasta sen verran, että korttivarmennuksessa liikkuu todella vähän dataa. Yksi varmennus saattaa olla alle 1 kilotavua. Tämä tarkoittaa, ettei maksupääte käytännössä tarvitse GPRS:ää ihmeellisempää yhteyttä. Kunnollisella GPRS-yhteydellä varmennus tapahtuu alle 10 sekunnissa. Suomessa myytäviin maksupäätteisiin alkoi tulla 3G-yhteyksiä vasta vuosi pari sitten ja käsittääkseni pitkälti siksi, että 3G-yhteydet alkavat olla kattavampia kuin muut. 3G-yhteydellä varmennus ei tapahdu käytännössä yhtään GPRS:ää nopeammin.

Toisin sanoen väittäisin, ettei Electronin "hyväksymättömyys" johdu välttämättä niinkään huonosta päätelaitteesta, vaan enemmänkin huonoista yhteyksistä linjalla.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #38 : Lokakuu 22, 2014, 21:54:30 »

Kiitos laajasta selvityksestä kannettavien lipunmyyntilaitteiden verkkoyhteyksistä. Koska langaton verkkoyhteys konduktöörin lipunmyyntilaitteella on olemassa, todennäköisesti tieto lipun lukemisesta menee lipunmyyntijärjestelmään heti, kun yhteys vain lukutoimenpiteen jälkeen toimii. Vastaavasti päivittynevät tiedot lipunmyyntijärjestelmästä laitteelle, jos jokin junaan ostettu lippu perutaan.

Koska kaukoliikennelippujen tarkastaminen perustuu nykyään lipussa olevaan tagiin, on oltava tarkkana mahdollisen lipusta varmuuden vuoksi otetun tuplatulosteen kanssa. Ei siis kannata heittää tuota kopiota aseman roskikseen tai jättää aseman penkille ennen junaan nousua. Hymyilee
tallennettu
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #39 : Lokakuu 25, 2014, 15:54:55 »

Turun ja Tampereen väliltä lakkautettava pikajunapari on ollut liikenteessä vain lyhyen ajan ja ei kuulu siten rataosan vakiintuneeseen junatarjontaan. Lakkauttaminen on  tietysti aina harmillinen asia palvelutason kannalta, mutta rataosalle joskus vuosina 2011/2012 kulkuun asetettu junapari ei sitten ilmeisesti saavuttanut sille asetettuja tavoitteita, mikä on helppo uskoa ainakin Turusta klo 6.00 ma-pe Tampereelle lähteneen junan varhaisen lähtöajan vuoksi. Matkustajia tosin lienee ollut kohtalaisessa määrin ainakin Loimaalta ja Humppilasta (sekä Toijalasta) Tampereelle, jonne juna on saapunut sopivasti kahdeksaksi. Viimeisessä Turistissa 1/2011 nyt lakkautettavaa junaparia ei vielä ole eikä myöskään European Rail Timetablessa July 2011, mutta Kaukoliikenteen aikataulusta 9.12.2012-2.6.2013 jo löytyy. 
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR lakkauttaa Turku- Tampere junavuoroja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina