Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR FleetCare uutiset  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1592


« Vastaus #25 : Huhtikuu 18, 2024, 23:02:17 »

Koska oma etu ensin ajattelu Suomessa on korkealla taholla  todettu vahingolliseksi( ex ministeri Tuppurainen)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #26 : Huhtikuu 19, 2024, 07:57:03 »

Tulee taas mielenkiitoisia vaunun kuljetuksia Tanskasta Suomeen, mahdetaanko käyttää siirtotelejä ?


"Lisäksi uudet hankittavat Suomen raideleveyksiin sopivat siirtotelit tulevat jatkossakin helpottamaan kaluston siirtämistä raiteita pitkin kunnossapitoyksiköihin."

https://www.vrfleetcare.fi/fi/vr-fleetcare/uutiset/vr-fleetcarelle-sopimus-komponenttien-kunnossapidosta-tanskalaisen-junaoperaattorin-kanssa-150420241209/
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2024, 08:27:26 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 393


« Vastaus #27 : Huhtikuu 19, 2024, 11:05:19 »

- Niin missä muissa maissa "Leettikare" nyt toimiskeleekaan?

Jos se touhuilee Svea-mamman maassa, niin ei se minusta ainakaan ole riittävän kelvollinen peruste englanninlörpötykselle.

Viro ja Ruotsi, mutta epäilen kyllä että mikään maa olisi sinulle kelvollinen peruste.


Hoh hoijaa. Suomalainen orjamainen nöyristely ulkomaiden edessä nyt tunnetaan. Ja se enklanninlörpötys: kun Englannin kuningas Kaarle kolmattakin pitää nimittää kielitoimiston määräämänä "Tsaalz tö töödiksi", niin...?

Tämä nyt ei mene ollenkaan niinkuin pitäisi. "Min oon meiltä, ja muut perkeles krannista!"
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 114


« Vastaus #28 : Huhtikuu 19, 2024, 12:32:16 »

- Niin missä muissa maissa "Leettikare" nyt toimiskeleekaan?

Jos se touhuilee Svea-mamman maassa, niin ei se minusta ainakaan ole riittävän kelvollinen peruste englanninlörpötykselle.

Viro ja Ruotsi, mutta epäilen kyllä että mikään maa olisi sinulle kelvollinen peruste.


Hoh hoijaa. Suomalainen orjamainen nöyristely ulkomaiden edessä nyt tunnetaan. Ja se enklanninlörpötys: kun Englannin kuningas Kaarle kolmattakin pitää nimittää kielitoimiston määräämänä "Tsaalz tö töödiksi", niin...?

Tämä nyt ei mene ollenkaan niinkuin pitäisi. "Min oon meiltä, ja muut perkeles krannista!"

Ei menekään... Kyllä nuo ulkomaan merkkihenkilöiden nimet pitäisi olla suomeksi, siis muidenkin kuin perinteisesti kuninkaiden, esim. George Bush olisi Yrjö Pensas (tai pohojalaasittaan Puskan Ylli).
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 272


« Vastaus #29 : Huhtikuu 19, 2024, 15:46:09 »

Minun mielestä on hieno uutinen että Suomeen tulee töitä ja sitä kautta myös tuoloja.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #30 : Huhtikuu 19, 2024, 22:57:10 »

- Niin missä muissa maissa "Leettikare" nyt toimiskeleekaan?

Jos se touhuilee Svea-mamman maassa, niin ei se minusta ainakaan ole riittävän kelvollinen peruste englanninlörpötykselle.

Viro ja Ruotsi, mutta epäilen kyllä että mikään maa olisi sinulle kelvollinen peruste.


Hoh hoijaa. Suomalainen orjamainen nöyristely ulkomaiden edessä nyt tunnetaan. Ja se enklanninlörpötys: kun Englannin kuningas Kaarle kolmattakin pitää nimittää kielitoimiston määräämänä "Tsaalz tö töödiksi", niin...?

Tämä nyt ei mene ollenkaan niinkuin pitäisi. "Min oon meiltä, ja muut perkeles krannista!"

Onhan se nyt suorastaan järkyttävää nöyristelyä kutsua eurooppalaisella yhteismarkkinalla toimivaa firmaa nimellä, joka ymmärretään muuallakin kuin Perä-Pasilassa. Eduskuntakyselyn paikka.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #31 : Huhtikuu 20, 2024, 05:59:11 »

Minun mielestä on hieno uutinen että Suomeen tulee töitä ja sitä kautta myös tuoloja.

VR valmistautuu eurooppalaiselle rautatiemarkkinoille kun on haistanut jo muutokset. Myös Ruotsista kaluston muutos 

"Ennen kaikkea olen ylpeä SJ:n luottamuksesta meihin. Mittava sopimus kaluston modernisoinnista SJ:n kanssa on meille aivan loistava päänavaus Ruotsin raidekaluston kunnossapitomarkkinoille."

https://www.vrfleetcare.fi/fi/vr-fleetcare/uutiset/vr-fleetcarelle-iso-kaluston-modernisointiprojekti-ruotsalaiselta-rautatieoperaattorilta-sjlta--050420230939/
tallennettu
Tuomo Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #32 : Huhtikuu 20, 2024, 14:44:28 »

...Ei menekään... Kyllä nuo ulkomaan merkkihenkilöiden nimet pitäisi olla suomeksi, siis muidenkin kuin perinteisesti kuninkaiden, esim. George Bush olisi Yrjö Pensas (tai pohojalaasittaan Puskan Ylli).

O.t. Tuosta tuloo mielehen edesmennyt tangolaulaja Ylli (Yrjö Johannes) Tammilehto (taitelijanimeltään Tapio Tammilehto).
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 193


« Vastaus #33 : Huhtikuu 20, 2024, 19:20:07 »

Minun mielestä on hieno uutinen että Suomeen tulee töitä ja sitä kautta myös tuoloja.

Olen samaa mieltä että töiden saaminen Suomeen on erittäin hyvä asia. Voisikohan ulkomaisen kaluston kunnostuksen vuoksi jopa joku konepaja tai varikko herätä uudelleen henkiin tai syntyä uusi konepaja johonkin?

Itse en sen sijaan pidä hyvänä asiana sitä että Ruotsalaisten kaluston kunnostus tapahtuu Oulun varikon uudessa hallissa. Tai ei sekään muuten haittaisi, mutta kun sen takia osa hallista on muussa käytössä niin siellä ei ole mahdollista sulattaa ja huoltaa VR:n omia junarunkoja, vaan niitä joudutaan säilyttämään asemalla.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 393


« Vastaus #34 : Huhtikuu 21, 2024, 01:23:32 »

Minun mielestä on hieno uutinen että Suomeen tulee töitä ja sitä kautta myös tuoloja.

Olen samaa mieltä että töiden saaminen Suomeen on erittäin hyvä asia. Voisikohan ulkomaisen kaluston kunnostuksen vuoksi jopa joku konepaja tai varikko herätä uudelleen henkiin tai syntyä uusi konepaja johonkin?

Itse en sen sijaan pidä hyvänä asiana sitä että Ruotsalaisten kaluston kunnostus tapahtuu Oulun varikon uudessa hallissa. Tai ei sekään muuten haittaisi, mutta kun sen takia osa hallista on muussa käytössä niin siellä ei ole mahdollista sulattaa ja huoltaa VR:n omia junarunkoja, vaan niitä joudutaan säilyttämään asemalla.


No, Hyvinkään konepajaa kehiin, entises laajuuresnansa. Jos ruattalaaset viälä toisivat varaosansa lentokonehella, niin siinähän olsi lentokenttäkin ihan viäres! Ovitiivistenippu tulsi vaikka Sesna 152 Airopatilla, ettei sentäs Reims-Rokketilla! Kun se kenttä ei oikiastansa taira piisata 747:lle.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #35 : Huhtikuu 21, 2024, 05:55:20 »

Minun mielestä on hieno uutinen että Suomeen tulee töitä ja sitä kautta myös tuoloja.

Olen samaa mieltä että töiden saaminen Suomeen on erittäin hyvä asia. Voisikohan ulkomaisen kaluston kunnostuksen vuoksi jopa joku konepaja tai varikko herätä uudelleen henkiin tai syntyä uusi konepaja johonkin?

Itse en sen sijaan pidä hyvänä asiana sitä että Ruotsalaisten kaluston kunnostus tapahtuu Oulun varikon uudessa hallissa. Tai ei sekään muuten haittaisi, mutta kun sen takia osa hallista on muussa käytössä niin siellä ei ole mahdollista sulattaa ja huoltaa VR:n omia junarunkoja, vaan niitä joudutaan säilyttämään asemalla.

Taitaa olla niin että Suomen raideleveys alkaa aiheuttamaan ongelmia VR:lle ja muille yhtiöille. Varmasti suomalaisilla olisi  paljon annettavaa eurooppalaisille rautatieyhtiöille ja toisi tuloja Suomeen.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1119


« Vastaus #36 : Huhtikuu 21, 2024, 09:30:04 »

Taitaa olla niin että Suomen raideleveys alkaa aiheuttamaan ongelmia VR:lle ja muille yhtiöille. Varmasti suomalaisilla olisi  paljon annettavaa eurooppalaisille rautatieyhtiöille ja toisi tuloja Suomeen.

Entä mitä jos VR toimisi niin kuin valtioneuvoston kanslian vuonna 2020 julkaisemassa Erityistehtävät ja strategiset intressit -dokumentissa määritellään yhtiön tehtäväksi?


* VNK-intressimäärittely 2020.jpg (237.51 kilotavua, 1408x974 - tarkasteltu 117 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #37 : Huhtikuu 21, 2024, 15:20:38 »

Taitaa olla niin että Suomen raideleveys alkaa aiheuttamaan ongelmia VR:lle ja muille yhtiöille. Varmasti suomalaisilla olisi  paljon annettavaa eurooppalaisille rautatieyhtiöille ja toisi tuloja Suomeen.

Entä mitä jos VR toimisi niin kuin valtioneuvoston kanslian vuonna 2020 julkaisemassa Erityistehtävät ja strategiset intressit -dokumentissa määritellään yhtiön tehtäväksi?

VR Yhtymä Oyj jonka siis Suomen valtio omistaa 100 % on saanut varmaankin omistajiltaan vaatimuksen : tuottoja jonka se taas välittänyt tytäryhtiöilleen kuten VR Kunnossapito Oy:lle (joita on 13 muuta lisäksi) nämä vaatimukset tässä valtion taloudellisesssa tilanteessa. Ja kun Suomen kunnossa pitomarkkinat ovat liian pienet niin yhtiö on siirtynyt eu:n sisämarkkinoille ja saanut sieltä töitä.

Ja VR konsernihan ei hoida enää ratoja vaan on liikennöinti yhtiö. Ratoja hoitaa/rakentaa NrcGroup Norjassa, josta VR Group Oyj omistaa osan.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1119


« Vastaus #38 : Huhtikuu 21, 2024, 16:52:25 »

VR Yhtymä Oyj jonka siis Suomen valtio omistaa 100 % on saanut varmaankin omistajiltaan vaatimuksen : tuottoja jonka se taas välittänyt tytäryhtiöilleen kuten VR Kunnossapito Oy:lle (joita on 13 muuta lisäksi) nämä vaatimukset tässä valtion taloudellisesssa tilanteessa. Ja kun Suomen kunnossa pitomarkkinat ovat liian pienet niin yhtiö on siirtynyt eu:n sisämarkkinoille ja saanut sieltä töitä.

Ja VR konsernihan ei hoida enää ratoja vaan on liikennöinti yhtiö. Ratoja hoitaa/rakentaa NrcGroup Norjassa, josta VR Group Oyj omistaa osan.

Valtio saisi huomattavasti enemmän erinäisiä tuottoja, jos Suomessa olisi oikeaa kilpailua rautateillä. Tällöin myös VR-Yhtymä Oyj keskittyisi kasvattamaan bisneksiään Suomessa, eikä lähtisi hakemaan kasvua maamme rajojen ulkopuolelta. Tosiasiallisessa monopolitilanteessa markkinat ovat ainoan tarjoajan kannalta kylläiset silloin, kun toimija niin päättää, kun taas vapaassa kilpailussa kysynnän ja tarjonnan laki määrittää markkinatasapainon.

Ties kuinka monta kertaa toistettu "VR:n vuosittain jakama sadan miljoonan euron osinko" on aivan peanutseja siihen verrattuna, kuinka paljon yhtiön aiheuttama monopolitilanne de facto aiheuttaa gäppiä kansantalouteen. Tätä monttua ei siis paikata 100 miljoonan osingoilla edes sinne päin.

Näitä taustoja vasten voidaan miettiä, mikä olisi parasta – VR:n etu ei ole sama kuin yhteiskunnan etu.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #39 : Huhtikuu 21, 2024, 17:30:48 »


Valtio saisi huomattavasti enemmän erinäisiä tuottoja, jos Suomessa olisi oikeaa kilpailua rautateillä. Tällöin myös VR-Yhtymä Oyj keskittyisi kasvattamaan bisneksiään Suomessa, eikä lähtisi hakemaan kasvua maamme rajojen ulkopuolelta. Tosiasiallisessa monopolitilanteessa markkinat ovat ainoan tarjoajan kannalta kylläiset silloin, kun toimija niin päättää, kun taas vapaassa kilpailussa kysynnän ja tarjonnan laki määrittää markkinatasapainon.

Ties kuinka monta kertaa toistettu "VR:n vuosittain jakama sadan miljoonan euron osinko" on aivan peanutseja siihen verrattuna, kuinka paljon yhtiön aiheuttama monopolitilanne de facto aiheuttaa gäppiä kansantalouteen. Tätä monttua ei siis paikata 100 miljoonan osingoilla edes sinne päin.

Näitä taustoja vasten voidaan miettiä, mikä olisi parasta – VR:n etu ei ole sama kuin yhteiskunnan etu.


Suomessa monopolin muodostaa väärä raideleveys, joka aiheuttaa suljetun markkinan. Surulista ainakin 2030 saakka. Komission raportti euroopan rautateiden tilanteesta

"Komissio seuraa tarkasti neljännen rautatiepaketin asianmukaista saattamista osaksi kansallista lainsäädäntöä ja asianmukaista soveltamista varmistaakseen, että sen koko potentiaali hyödynnetään keskipitkällä aikavälillä."

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:52023DC0510


* Screenshot 2024-04-21 18.31.31.png (78.75 kilotavua, 714x447 - tarkasteltu 25 kertaa.)
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1119


« Vastaus #40 : Huhtikuu 21, 2024, 17:42:31 »

Ei se monopoliongelma ole oikeasti mistään raideleveydestä kiinni.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #41 : Huhtikuu 21, 2024, 17:45:49 »

Ei se monopoliongelma ole oikeasti mistään raideleveydestä kiinni.

kaluston saatavuus on ongelma erityisesti käyttetynä.
tallennettu
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 34


« Vastaus #42 : Huhtikuu 21, 2024, 18:06:21 »

Ei se monopoliongelma ole oikeasti mistään raideleveydestä kiinni.

kaluston saatavuus on ongelma erityisesti käyttetynä.

Höpö höpö! FER ja OPF/North Rail on hyviä esimerkkejä, että kalustoa on saatavilla - käytettynä ja uutena. Eri asia haluaako mahdollinen operaattori investoida siihen. FER on oiva esimerkki siitä, että investoinnit ovat olleet kannattavia ja tällä hetkellä on tulossa lisää uutta kalustoa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #43 : Huhtikuu 21, 2024, 18:12:55 »

Ei se monopoliongelma ole oikeasti mistään raideleveydestä kiinni.

kaluston saatavuus on ongelma erityisesti käyttetynä.

Höpö höpö! FER ja OPF/North Rail on hyviä esimerkkejä, että kalustoa on saatavilla - käytettynä ja uutena. Eri asia haluaako mahdollinen operaattori investoida siihen. FER on oiva esimerkki siitä, että investoinnit ovat olleet kannattavia ja tällä hetkellä on tulossa lisää uutta kalustoa.

Tavaraliikenne on kilpailtua mutta henkilöliikenne ei. Tavaraliikenteessäkin kalusto ongelmia on venäläisen vaunukaluston saatavudessa ja korjattuvuudessa.

Vasta jos tämä lähijuna.fi  saa 50 vuotta vanhan kalustonsa kuntoon niin silloin tulee kilpailua,

"Taustalla lähijunaliikenteen aukeamiselle ovat EU-säädökset, jotka avaavat lainsäädännöllisen monopolin alla toiminutta raideliikennettä Suomessa. Uudistusten tavoitteena on nostaa kestävän raideliikenteen kulkutapaosuutta liikenteessä, joka on pysynyt paikallaan 90-luvun alusta saakka."

https://lahijunat.fi/julkaisu.html?artikkeli=2023-11-30
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1119


« Vastaus #44 : Huhtikuu 21, 2024, 20:40:04 »

Tavaraliikenne on kilpailtua mutta henkilöliikenne ei. Tavaraliikenteessäkin kalusto ongelmia on venäläisen vaunukaluston saatavudessa ja korjattuvuudessa.

Kalusto-ongelma olisi ratkennut jo aikoja sitten, jos Suomessa olisi toimittu niin kuin tuolla länsimaissa: VR:n kaiken kaluston oikea sijoituspaikka on vain ja ainoastaan valtion kalustoyhtiö. Tällöin kaikki toimijat – myös VR – saisi vuokrata kalustoa kalustokioskista tasavertaisin ehdoin. Näin yhdellä yrityksellä ei olisi palomuuriin verrattavaa kalustoarsenaalia muodostamassa markkinoille tulon estettä.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #45 : Huhtikuu 21, 2024, 21:04:37 »

Eiköhän Baltiasta saa käytettyä tavaraliikennekalustoa jos tarvitaan, kun kerta idän liikenne sielläkin vähentynyt.

Tokihan se vain että gost-vaunujen poikkeus vain metsäliikenteen ja säiliövaunujen osalta. Ja koska se hallitusohjelman kirjaus otetaan käsittelyyn, että sallittaisiin kaikki vaunut.

Toisaalta onkohan missään määritelty voisiko Baltiasta jatkossa tuoda 1520mm matkustajaliikennekalustoa liikennöimään ilman akselinvaihtoa? Nyt tietysti sielläkään ei ole kuin neukkukalustoa ylimääräisenä, mutta jos mietitään asiaa tulevaisuuteen. Allegrollahan sai ajella Helsinki-Vainikkala 1522mm pyöräkerroin..
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #46 : Huhtikuu 21, 2024, 21:24:34 »

Duoda, duoda, eikös Otanmäessä ole tehty monenlaisia vaunuja? Ja ex-Neuvostoliiton kalustosta suuri osa oli tehty Ukrainassa joten eiköhän siellä ole edelleenkin piirrustukset ja tietotaitoa, toki pitää valita haluammeko alkuperäislaatua vai parempaa.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR FleetCare uutiset  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina