Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaliikenne seisoi turmien takia Savossa!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Reijo Kankkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2993


« : Marraskuu 20, 2013, 19:22:09 »

Junaliikenne seisoi turmien takia Savon radalla

Asta Tenhunen
16:45 17:25

Junaliikenne pysähtyi Savon radalla Kuopion ympäristössä keskiviikkona loppuiltapäivällä.

Syynä tilanteeseen oli kaksi välikohtausta, joissa jäi ihminen junan alle ja menehtyi.

Välikohtauksilla ei ensitiedon mukaan ole tekemistä keskenään, vaikka ne sattuivat ajallisesti molemmat kello 16:n ja 16.30:n välillä Kuopion seudulla.

Tapauksista toinen sattui Kuopion eteläpuolella Pitkälahdessa sekä toinen tilanne Kuopion ja Siilinjärven välillä.

Poliisi tutkii molempia tapauksia kuoleman syiden tutkintana. Ensitietojen mukaan tilanteisiin ei liity mitään rikosta.

Tilanteen takia Intercity-juna Kuopiosta Helsinkiin, pikajuna Kuopiosta Ouluun ja Intercity Kajaanista Kuopioon jäivät myöhään aikataulustaan.

Raideliikenne Siilinjärvellä jatkui kuitenkin kello 17:n jälkeen. Liikenneviraston mukaan myös liikenne Kuopion etelään päin saatiin kulkemaan noin kello 17.20.

VR ohjeistaa matkustajia junissa jatkoyhteyksien järjestämisestä.


http://www.savonsanomat.fi/savo/junaliikenne-seisoo-turmien-takia/1718431

//Lisätty linkki
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2013, 20:08:19 kirjoittanut Teemu Peltonen » tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #1 : Marraskuu 21, 2013, 14:30:47 »

Täällä Kuopiossa tuntuu olevan liiankin yleistä ylittää junarata juuri siitä kohtaa, missä se osuu parhaiten omalle kulkureitille. Näillä kerroilla sillä oli traagiset seuraukset.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Marraskuu 21, 2013, 16:37:07 »

Siinä on iltapäivälehdille taas puhuttavaa pariksi päiväksi..
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #3 : Marraskuu 21, 2013, 18:54:09 »

Siilinjärven onnettomuus sattui Taulumäki-nimisessä tasoristeyksessä http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=1751 tai ainakin sen lähettyvillä. On varmasti pitäjän pahimpia ylikäytäviä ja ei ole kauan kun henkilöauto jäi siinä tavarajunan töytäisemäksi.

Täällä Kuopiossa tuntuu olevan liiankin yleistä ylittää junarata juuri siitä kohtaa, missä se osuu parhaiten omalle kulkureitille. Näillä kerroilla sillä oli traagiset seuraukset.

Myös liikennevirasto on omalta osaltaan huonontanut radan ylittämisen turvallisuutta. Tästä esimerkkinä toimikoon Kangasahon poistettu kevyen liikenteen ylikäytävä Pajujärvellä http://www.tasoristeys.fi/raporttihaku?reportId=10999. Ennen radan ylitys oli turvallista, nyt turvatonta ja vaikeaa.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #4 : Marraskuu 21, 2013, 20:37:55 »

Myös liikennevirasto on omalta osaltaan huonontanut radan ylittämisen turvallisuutta. Tästä esimerkkinä toimikoon Kangasahon poistettu kevyen liikenteen ylikäytävä Pajujärvellä http://www.tasoristeys.fi/raporttihaku?reportId=10999. Ennen radan ylitys oli turvallista, nyt turvatonta ja vaikeaa.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Kiertotie tasoristeyksen tasoristeyksen toiselle puolelle on yli 1,5 km eikä tasoristeyksen poistosta ollut mitään todellista hyötyä. Samalla lailla siitä kuljetaan nytkin. Ja vaikka paikalle tulisi aita, aitaan tulee aukko. Jalankulkijat eivät lähde kiertämään liian pitkää matkaa toisella puolelle olevalle bussipysäkille tässä paikassa.

Tasoristeyksiä ei pitäsi poistaa ihan summan mutikassa juuri edellämainituista syistä. Minusta tasoristeys pitäisi palauttaa tähän paikkaan heti, ja rakentaa siihen vaikka tilapäinen varoituslaitos. Nopeuksia ei kuitenkaan tulla nostamaan seuraavaan kymmeneen vuoteen Iisalmi-Kuopio-välillä.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 433


« Vastaus #5 : Marraskuu 21, 2013, 21:04:40 »

Myös liikennevirasto on omalta osaltaan huonontanut radan ylittämisen turvallisuutta. Tästä esimerkkinä toimikoon Kangasahon poistettu kevyen liikenteen ylikäytävä Pajujärvellä http://www.tasoristeys.fi/raporttihaku?reportId=10999. Ennen radan ylitys oli turvallista, nyt turvatonta ja vaikeaa.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Kiertotie tasoristeyksen tasoristeyksen toiselle puolelle on yli 1,5 km eikä tasoristeyksen poistosta ollut mitään todellista hyötyä. Samalla lailla siitä kuljetaan nytkin. Ja vaikka paikalle tulisi aita, aitaan tulee aukko. Jalankulkijat eivät lähde kiertämään liian pitkää matkaa toisella puolelle olevalle bussipysäkille tässä paikassa.

Tasoristeyksiä ei pitäsi poistaa ihan summan mutikassa juuri edellämainituista syistä.

Itse en myöskään kannata tasoristeysten täydellistä poistamista, enkä varsinkaan yhdenkään kevyen liikenteen tasoristeyksen poistamista. Jalankulkijat ja pyöräilijät ovat yleensä huolellisia ylikäytävissä. Autoilijat niissä törmäilevät.

Usein puuttuva virallinen ylikäytävä tarkoittaa vaikeakulkuista luvatonta ylikäytävää, jossa huonojalkaiset mummot raijaavat polkupyöriä kiskojen yli miten kuten.

Minusta tasoristeys pitäisi palauttaa tähän paikkaan heti, ja rakentaa siihen vaikka tilapäinen varoituslaitos.

Halvin sellainen on vihellysmerkki.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #6 : Marraskuu 21, 2013, 22:37:33 »

 Tämä nyt liittyy ohuesti tähän asiaan, mutta en jaksa avata uuttakaan viestiketjua ideasta. Eli voisiko esim vaarallisimpiin puomittomiin tasoristeyksiin laittaa jonkinlaisen rekalla ajo tms kieltomerkin. Jossain oli että pitkällä rekalla voi kestää jopa 15 sekuntia ylittää tasoristeys. Tuossa pohjanmaan rekkakolarissa puomilliseen olisi ollut reilu kilometrin matka. Silti mummot yms traktorit pääsisi menemään tiluksilleen ilman suurempia kiertelyjä. Kieltomerkki laittaisi ainakin rekkakuskin miettimään vaihtoehtoista reittiä, ja kertomaan ylityspaikan vaarallisuudesta. Kalliita puomeja ei joka paikkaan saada, mutta rekkakieltomerkki ei varmaan paljoa maksaisi.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #7 : Marraskuu 21, 2013, 23:42:53 »

Myös liikennevirasto on omalta osaltaan huonontanut radan ylittämisen turvallisuutta. Tästä esimerkkinä toimikoon Kangasahon poistettu kevyen liikenteen ylikäytävä Pajujärvellä http://www.tasoristeys.fi/raporttihaku?reportId=10999. Ennen radan ylitys oli turvallista, nyt turvatonta ja vaikeaa.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Kiertotie tasoristeyksen tasoristeyksen toiselle puolelle on yli 1,5 km eikä tasoristeyksen poistosta ollut mitään todellista hyötyä. Samalla lailla siitä kuljetaan nytkin. Ja vaikka paikalle tulisi aita, aitaan tulee aukko. Jalankulkijat eivät lähde kiertämään liian pitkää matkaa toisella puolelle olevalle bussipysäkille tässä paikassa.

Tasoristeyksiä ei pitäsi poistaa ihan summan mutikassa juuri edellämainituista syistä. Minusta tasoristeys pitäisi palauttaa tähän paikkaan heti, ja rakentaa siihen vaikka tilapäinen varoituslaitos. Nopeuksia ei kuitenkaan tulla nostamaan seuraavaan kymmeneen vuoteen Iisalmi-Kuopio-välillä.
Darwinismi toimii kuitenkin, ihan totta puhuen itsarihommia nämä, ei normiaikuinen jää junan alle vahingossa kävellen ilman päihteitä.
Ja mitä tulee aitoihin, niin paksumpaa verkkoa ja sähköä mukaan lankoihin. Kyllä se sekoilu vähenee, mutta niinkuin sanoin että jos joku haluaa nyt junan alle mennä niin antaa sitten tapahtua, ei ainakaan veturi putoa kiskoilta vs rekkakuski voi kaataa yhdistelmän ja kuolla rytäkässä
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2456


« Vastaus #8 : Marraskuu 22, 2013, 00:54:23 »

Tässäkin ketjussa on jo koko joukko ehdotuksia ja kommentteja siitä kuinka liikenne kiskoilla saataisiin turvallisemmaksi. Kaikki parempia ehdotuksia kuin vihreiden mainostarrat veturin nokalla. Ja kaikki järkevämpiä kuin ihmisten kiusaaminen kiertoteillä vaikka Kalvitsassa tai Kangasaholla.

Kevyen liikenteen puomit olisi varmaan halvempi ratkaisu kuin ylikulut ja alikulkutunnelit siellä, missä niitä ei oikeasti tarvita. Kuinka monta puomia saisi yhdellä alikulkutunnelilla?

Jos joku on sitä mieltä, että kertaus on ärsyttävää eikä opintojen äiti, niin kantsii varmaan jättää loppu lukematta.

Norrköpingissä on enemmän junia kuin Riihimäellä. Kuitenkin kaikille laitureille, paitsi ykköselle, on raiteet ylitettävä tasossa. Laitureiden välillä on puomit ja inhimillisen ääninen kello, joka varoittaa jonkun välin puomien laskusta. Tänään illalla puomit laskeutuivat edessäni ja junaa ei näkynyt. Takaani oli lähdössä paikallisjuna. Yksikään matkustaja ei ohittanut puomia, ei pikajunasta saapunut eikä paikallisjunaan kiiruhtava, vaan kaikki odottivat kiltisti, kunnes pitkä tavarajuna oli porhaltanut ohitse ykkösraidetta pitkin. Kaikista oli parempi vaikka myöhästyä junasta tai raitiovaunusta kuin päätyä omiin hautajaisiinsa. Kyse on vain asenteesta. Sitä muokkaa osaava turvallisuusviranomainen. Sellainen, joka ymmärtää ihmisten toimintaa. Osaavathan useimmat ylittää kadunkin, jolla liikkuu enemmän autoja tai raitiovaunuja kuin junia missään valtakunnan rataverkolla.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1319


« Vastaus #9 : Marraskuu 22, 2013, 15:52:56 »

Tämä ei ole kovinkaan tieteellinen näkökulma, ehkä enemmänkin keittiöpsykologinen mutta: meillä on itsepäinen kansa, jota ohjaa tsaarinajalta perintönsä saanut virkamieskunta, ja Ruotsissa asuu huomattavasti aikaisemmin puusta laskeutunut, sosiaalisempi kansa, jota ohjaa vuosisatainen, lempeän kuninkaallinen hallinto. Itse olen valmis uskomaan, että joku sosiaalipsykologiaan perehtynyt saisi tästä enemmänkin irti.

[OT:] Vaikka me suomalaiset rakastammekin ruotsalaisille nauramista ja tunnemme näin suurta yhteenkuuluvuutta norjalaisten kanssa, eivät ruotsalaiset oikeasti tyhmiä ole. Niin yhteiskunnan osalta kuin insinööripuolellakin he ovat saaneet paljon sellaista aikaan, jossa on kenelle tahansa aihetta kadehtia. [end of OT]
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #10 : Marraskuu 23, 2013, 00:13:05 »

Kovin syvälliseksi alkaa mennä tämä, mutta näinhän asia on. Ehkä meissä on Slaavilaista kulttuuria enemmän kuin Eurooppalaista. Tämä näkyy tasoristeyskäytöksessäkin. Ei tietenkään voi yleistää että kaikki käyttäytyisivät väärin, mutta aina se tietty osuus käyttäytyy väärin.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #11 : Marraskuu 23, 2013, 10:49:02 »

Tämä nyt liittyy ohuesti tähän asiaan, mutta en jaksa avata uuttakaan viestiketjua ideasta. Eli voisiko esim vaarallisimpiin puomittomiin tasoristeyksiin laittaa jonkinlaisen rekalla ajo tms kieltomerkin.

Voisi ja on niitä laitettukin.

Tässä esimerkki kivenheitto Siilinjärveltä eli Lapinlahden Alapitkältä: http://goo.gl/maps/e463x

Valkeakoskelta: http://goo.gl/maps/pMCAg

Alapitkällä kielletään määrättyä pitempien ajoneuvojen ajaminen tasoristeykseen. Valkeakoskella kielletään kaikenlaiset perävaunut.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaliikenne seisoi turmien takia Savossa!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina