Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #25 : Maaliskuu 15, 2015, 07:41:47 »

Kuinkas junat 405/408? Syyskuussa niissäkin vielä oli Rkt-runko, eikö enää ole?
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 288


« Vastaus #26 : Maaliskuu 15, 2015, 10:05:32 »

Kuinkas junat 405/408? Syyskuussa niissäkin vielä oli Rkt-runko, eikö enää ole?
Joo, oli vielä silloin. Matkahaku ei kuitenkaan enää näytä ravintolavaunun merkkiä niissä, mutta rungon kokoonpano on Ei+Rkt+EFit+Eip. Ehkä se ravintola sitten ei ole auki tai VR:n matkahaussa on pieni virhe.
tallennettu

Lisää kuviani löydät osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/134028344@N03
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 339


« Vastaus #27 : Maaliskuu 15, 2015, 10:27:05 »

Kuinkas junat 405/408? Syyskuussa niissäkin vielä oli Rkt-runko, eikö enää ole?
Joo, oli vielä silloin. Matkahaku ei kuitenkaan enää näytä ravintolavaunun merkkiä niissä, mutta rungon kokoonpano on Ei+Rkt+EFit+Eip. Ehkä se ravintola sitten ei ole auki tai VR:n matkahaussa on pieni virhe.

Ellen ole täysin väärässä niin ravinteli on suljettuna ja se kulkee tällä rungolla näiden junen 710/711 kierron takia
tallennettu

"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #28 : Maaliskuu 22, 2015, 11:09:24 »

Panun kommenttiin "Ruotsiin ei ole pitkään aikaan ostettu uustuotantona matkustajavaunuja veturivetoisiin juniin" sanoisin, että siinähän on valtavan suuri potentiaalinen mahdollisuus. Jos tekninen ratkaisu löytyy, niin kiireesti vaan tekemään lisenssivalmistussopimus jonkun ruotsalaisen vaunuvalmistajan kanssa. Jos Snälltåget (Veolia) innostuisi, niin siinä tulisi mukana markkinoita laajemmaltikin.
Lobbaus taitaa olla jo käynnissä, sillä 5.3.2015 Ruotsin kuningaspari matkusti Helsingistä Lappeenrantaan Transtechin vaunutehtaan uusimmilla tuotteilla eikä vanhalla lähinnä yöjunakäyttöön tarkoitetulla salonkivaunulla.  Hymyilee
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #29 : Maaliskuu 22, 2015, 13:03:12 »

Kaksikerroksisten henkilövaunujen vientimahdollisuudet ovat tosiasiassa kuitenkin erittäin rajalliset:

- muualla EU-alueella aukean tilan ulottuma ja kuormaulottuma ovat selvästi pienemmät kuin Suomessa ja Baltiassa. Siksi suurelle osalle potentiaalista markkinaa Transtechin mallit eivät kelpaisi sellaisenaan. Ääriesimerkkinä Norjan pitkän matkan reiteille kaksikerroskalusto ei soveltuisi lainkaan.
- pienen Transtechnin on haasteellista, vaikkei tietenkään mahdotonta, myydä kilpailukykyisesti kaksikerrosvaunuja ulkomaille, kun yllä esitetystä syystä mitoitus olisi suomalaisvaunuihin verrattuna mietittävä uudelleen (pienemmäksi). Keski-Euroopan suuret valmistajat voivat myydä vaunuja suoraan valmiilta tuotantolinjalta.
- Lukuisissa Euroopan maissa veturivetoisista henkilöliikenteen junista halutaan osaksi tai kokonaan eroon. Moottorijunat ovat paljon enemmän suosiossa, näin on ollut jo useamman vuosikymmenen ajan.

Nämä samat kysymykset kääntyvät kansainvälisessä tarjouskilpailussa Transtechin eduksi. Harva ulkomainen tarjoaja on kiinnostunut Suomen tapaista marginaalimarkkinaa varten tarjoamaan normaalituotteistaan poikkeavia tuotteita kilpailukykyiseen hintaan. Jotkut kenties ovatkin, mutta tarjonta ei ole aivan rajaton. Erot kuormaulottumassa ovat sen verran merkittävät, että kaksikerroskalustossa niillä on merkitystä. Suomi on EU/EFTA-alueella ainoa maa, jossa kaksikerrosvaunujen alemman kerroksen lattia voidaan sijoittaa laiturikorkeudelle.

Aiheellinen kysymys tietysti on, voisiko Suomessakin olla jossain vaiheessa aika siirtyä ensi sijassa moottorijunien käyttöön. Väitän, että veturivetoisiin juniin edelleen perustuva kalustostrategia on osaltaan paikallisten olojen seurausta. En tarkoita nyt korruptioteorioita enkä raideleveyttä, vaan jälleen kuormaulottumaa. Mitoitukseltaan järkevä, Suomen kuormaulottuman järkevällä tavalla hyödyntävä moottorijuna, varsinkin kaksikerroksinen sellainen, olisi väistämättä mittatilaustyö, vain suomalaisiin tarpeisiin. Sellaista ei ole mielekästä ryhtyä nyt kehittelemään, kun VR:llä henkilövaunujen sukupolvenvaihdos käytännössä on loppusuorallaan. Seuraava olennaisesti isompi hankinta, joko VR:n hankkiessa seuraavaa kalustosukupolvea tai kilpailijan tehdessä omia investointejaan, voi kuitenkin syntyä toisen ajattelutavan seurauksena ja johtaa siksi myös eri ratkaisuihin.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #30 : Maaliskuu 22, 2015, 13:32:52 »

Kyllä, mutta lukuisissa maissa myös uskotaan veturivetoisiin juniin ja Saksa on niistä hyvä esimerkki. Saksan DB on tilannut Skodalta veturivetoisia/työntöisiä vaunustoja vetureineen, ja veturimalli on meillekin tarjolla ollut Skoda 109e, jonka menekki on edelleen nihkeää: Tsekin rautatiet on tilannut niitä 20, mutta vasta 2013 ensimmäiselle saatiin tyyppihyväksyntä. Slovakian rautatiet on tilannut peräti kaksi kappaletta ja nyt DB kuusi veturia, siis vaunuineen. Nopeusvaatimus oli kiintoisa: 190 km/h; miksi ei 200? Vähän sama, kuin uuden TRAXX-veturin nopeimman version suurin nopeus on 189 km/h  Huh
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #31 : Maaliskuu 22, 2015, 14:01:09 »

Moottorijunien kierto olisi samaa luokkaa matkustajavaunustojen kanssa, mutta nytkään eivät veturit jouda seisomaan öitään esim. Edo-vaunustoissa kiinni, vaan ne on irrotettava yön ajaksi, että veturit saadaan tavarajuniin. Eli vetureiden tarve määräytyy pitkälti muulloin kuin päiväsaikaan kulkevien tavarajunien määrän mukaan.

Moottorijunien iso ongelma on niiden heikko muunneltavuus verrattuna vaikkapa Edo-vaunustoihin.

Esimerkkinä voitaisiin ajatella esim. noin 500-paikkaista sn 200 -moottorijunaa, mutta silti Sr2 + Edo saavuttaa vähintään vastaavan suorituskyvyn ja siitä on veturi helposti irrotettavissa muidenkin junien vetämiseen.

tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1121


« Vastaus #32 : Maaliskuu 22, 2015, 14:30:29 »

Moottorijunien iso ongelma on niiden heikko muunneltavuus verrattuna vaikkapa Edo-vaunustoihin.

Asia on täsmälleen näin. Tämä ongelma korostuu Sm3-kalustossa ja ennen kaikkea Allegroissa, joista neljästä rungosta kaksi on varalla. Siis puolet kalustosta huilaa ja odottaa mahdollisia seuraavia tehtäviään. Joku talousmatemaatikko saattaisi manata tältä osin heikkoa oman pääoman tuottoa (opo), mutta mitä siitä, pääasia on että rojua löytyy ns. hyllystä, vaikka hyllypaikan hinnaksi muodostuukin noin 15 miljoonaa euroa alkavalta pötköltä.

Sm1/2/4/5-runkojen osalta opo ei ole näin heikko, sillä rungot eivät ole paitsi a) niin pitkiä kuin Pendolinot tai Allegrot ja b) siksi, että yksiköitä on monin verroin enemmän kuin Pendolinoja tai Allegroja. Kohta a) tarkoittaa sitä, että yhdenkin yksikön (eli koko rungon) vikaantuessa se vie jakkaroita suhteellisesti enemmän pois myynnistä kuin mikä on asianlaita lyhyempien Sm-runkojen vikaantuessa.

Sr2+x määrä Ed(x)-vaunuja+Edo-yhdistelmä sopii rataverkollemme varmasti paremmin ja on kustannustehokkaampi kuin Sm3- tai Sm6-purkkaviritykset.

Saanko visioida? No kiitos. Tulevaisuudessa voisi mielestäni iskeä Stadista kaksoissähkö-Vectronin IC-rungon pohjoispäähän ja liittää rungon persiiseen Edo:n. Tällä sitten ajettaisi läpi Pietariin ja Putin ajaisi Edo edellä pötkön takaisin Vainikkalaan, josta matkaa jatkaisi VEK Virtanen miehistöineen. Mikäli Putin olisi syystä tai toisesta kadonnut, estynyt tai olisi parhaillaan saattamassa kurkiauraa kohti Nils Holgerssonin synnyinsijoja, annettaisi Edo:n ajovastuu jollekin muulle silovikille Pietarista Vainikkalaan. Tämä luonnollisesti sovittaisi Kremlin kabinetissa ja päätös tästä toimitettaisi huomaamattomassa kirjekuoressa asianosaiselle tai asianosaisille.

Mikäli kaikki silovikitkin olisivat tuolloin datshoillaan, heille löytyy toki varamiehiä joko sivilikeistä tai aivan äärimmäisessä tapauksessa myös oligarkeista, kuten Mihail Hodorkovskista, Roman Abramovitšista tai Aleksandr "Polonium" Litvinenkosta. Viime mainittu tosin on hieman pidemmällä lomalla, mutta kyllä me tällä "kattauksella yhden Edo-rungon saamme Helsingin ja Pietarin välille rullaamaan.

Miltä kuulostaa? Mielestäni lähes nerokkaalta.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #33 : Maaliskuu 22, 2015, 21:54:36 »

Kyllä, mutta lukuisissa maissa myös uskotaan veturivetoisiin juniin ja Saksa on niistä hyvä esimerkki. Saksan DB on tilannut Skodalta veturivetoisia/työntöisiä vaunustoja vetureineen, ja veturimalli on meillekin tarjolla ollut Skoda 109e, jonka menekki on edelleen nihkeää: Tsekin rautatiet on tilannut niitä 20, mutta vasta 2013 ensimmäiselle saatiin tyyppihyväksyntä. Slovakian rautatiet on tilannut peräti kaksi kappaletta ja nyt DB kuusi veturia, siis vaunuineen. Nopeusvaatimus oli kiintoisa: 190 km/h; miksi ei 200? Vähän sama, kuin uuden TRAXX-veturin nopeimman version suurin nopeus on 189 km/h  Huh
185 km/h tai 189 km/h nopeusvaatimus johtuu tietysti Yhteentoimivuuden Teknisistä Eritelmistä (YTE), mikään itseään kunnioittava rautatietoimija ei halua maksaa suuria summia turhaan siitä, että suurnopeus-YTEn vaatimukset täytetään. Ja täyttäähän ne täytyy, jos ja kun suurin sallittu nopeus on 190 km/h tai enemmän.

Minun silmissäni Saksa on esimerkki maasta, jossa siirtyminen moottorijuniin on kovaa vauhtia käynnissä. Olet silti oikeassa siinä, että tämä siirtymä ei ole sataprosenttinen. Veturivetoisia juniakin ajetaan jonkin verran, ja niihin hankitaan uuttakin kalustoa. Skodan vaunustoista ja niinikään Skodalta hankituista 102-sarjan vetureista saa kuitenkin koottua (kuten itsekin totesit) vain kuusi junarunkoa - se on Saksan kokoiseen maahan aika vähän. DB:n kaukoliikenteessä näiden lisäksi on tarkoitus tulevaisuudessa käyttää vain sarjoja 120.1 ja 146.5 - sarja 101 siirtyy jonkun vuoden sisällä tavaraliikenteeseen, sarjojen 103, 115 ja 181 viimeiset menevät vuosikymmenen vaihteen tienoilla romuksi, myyntiin tai museoon. Dieselvetureiden käyttö kaukoliikenteessä on päättymässä lähes kokonaan. Seudullisessa liikenteessä asetelma on veturivetoisille junille vähän edullisempi, mutta suuntaus on silläkin puolella selvä.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että Saksan valitsema tie olisi kaikin puolin ongelmaton. Moottorijunien joustavaa käyttöä rajoittaa tunnetusti esimerkiksi eri kalustosarjojen yhteenliittämiseen ja moniajoon liittyvä problematiikka, ja vaikeutensa totta kai on siinäkin, ettei samaa vetovoimaa voi sitten ollenkaan hyödyntää tavaraliikenteen puolella. Vaunumäärän sovittaminen kysynnän vaihteluiden mukaan on tunnetusti sekin vaikeaa. Monesta Euroopan maasta moottorijunainto on myös tappanut yöjunaliikenteen joko kokonaan tai muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Samalla kun Suomessa pidetään skandaalina ettei Joensuuhun pääse yöjunalla, Keski-Euroopassa se ei enää onnistu edes Brysseliin tai Kööpenhaminaan. Saksassa ilmeisesti yöjunien seuraavat lakkautusorgiat ovat edessä joulukuussa 2017, saapa nähdä mitä jää jäljelle vai jääkö mitään.
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #34 : Maaliskuu 26, 2015, 16:39:20 »

http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/transtech-to-supply-more-double-deckers.html

Eikös tuossa uutisessa oleva kuva olekin muokattu tästä kuvasta?  Iskee silmää
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #35 : Maaliskuu 26, 2015, 16:49:33 »


Kyllä se siltä näyttää.
tallennettu

Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #36 : Maaliskuu 26, 2015, 20:36:20 »


Kuvan omistaja tietää oliko lupaa käyttää kuvaa. Joitakin vuosia sitten oli tapaus, jossa HSL:n palkkaama mainostoimisto oli ottanut ilman lupa erään harrastajan bussikuvan ja muokannu sitä vähän värien osalta. Maksoivat kyllä sitten maksaa tälle harrastajalle kuvan käyttöluvista reilut tuhat euroa kun kuvaaja otti yhteyttä HSL:ään ja mainostoimistoon.

Eli jos kuvaa on käytetty ilman kuvaajan lupaa ja tosissaan samasta kuvasta on kyse niin kannattaa olla yhteydessä kuvan muokanneeseen ja jakaneeseen henkilöön Iskee silmää
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #37 : Maaliskuu 26, 2015, 20:51:21 »


Kuvan omistaja tietää oliko lupaa käyttää kuvaa. Joitakin vuosia sitten oli tapaus, jossa HSL:n palkkaama mainostoimisto oli ottanut ilman lupa erään harrastajan bussikuvan ja muokannu sitä vähän värien osalta. Maksoivat kyllä sitten maksaa tälle harrastajalle kuvan käyttöluvista reilut tuhat euroa kun kuvaaja otti yhteyttä HSL:ään ja mainostoimistoon.

Eli jos kuvaa on käytetty ilman kuvaajan lupaa ja tosissaan samasta kuvasta on kyse niin kannattaa olla yhteydessä kuvan muokanneeseen ja jakaneeseen henkilöön Iskee silmää

Enhän minä meinannutkaan, etteikö lupaa olisi kysytty. Ihan vain mielenkiinnosta kommentoin... Hymyilee
tallennettu
Rasmus Piironen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #38 : Maaliskuu 26, 2015, 20:52:40 »

Tuo sama kuva on trasyechin sivuilla
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #39 : Maaliskuu 26, 2015, 21:44:20 »

Tuon lähteen mukaan olisi tulossa 17 Edoa lisää, onko oikeasti niin paljon kaksikerrosrunkoja mihin nuo sopisivat perään?
tallennettu
Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #40 : Maaliskuu 26, 2015, 21:47:42 »


Kuvan omistaja tietää oliko lupaa käyttää kuvaa. Joitakin vuosia sitten oli tapaus, jossa HSL:n palkkaama mainostoimisto oli ottanut ilman lupa erään harrastajan bussikuvan ja muokannu sitä vähän värien osalta. Maksoivat kyllä sitten maksaa tälle harrastajalle kuvan käyttöluvista reilut tuhat euroa kun kuvaaja otti yhteyttä HSL:ään ja mainostoimistoon.

Eli jos kuvaa on käytetty ilman kuvaajan lupaa ja tosissaan samasta kuvasta on kyse niin kannattaa olla yhteydessä kuvan muokanneeseen ja jakaneeseen henkilöön Iskee silmää

Enhän minä meinannutkaan, etteikö lupaa olisi kysytty. Ihan vain mielenkiinnosta kommentoin... Hymyilee
En mäkään, totesin vähä niinku yleisesti asiaa jos joku näkee esim. oman kuvansa tollasessa yhteydessä ilman lupaa käytettävän  Iskee silmää
tallennettu
Olavi Huotari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #41 : Maaliskuu 26, 2015, 22:35:33 »


Kuvan omistaja tietää oliko lupaa käyttää kuvaa. Joitakin vuosia sitten oli tapaus, jossa HSL:n palkkaama mainostoimisto oli ottanut ilman lupa erään harrastajan bussikuvan ja muokannu sitä vähän värien osalta. Maksoivat kyllä sitten maksaa tälle harrastajalle kuvan käyttöluvista reilut tuhat euroa kun kuvaaja otti yhteyttä HSL:ään ja mainostoimistoon.

Eli jos kuvaa on käytetty ilman kuvaajan lupaa ja tosissaan samasta kuvasta on kyse niin kannattaa olla yhteydessä kuvan muokanneeseen ja jakaneeseen henkilöön Iskee silmää

Ei ole kysytty lupaa kuvan käyttöön. Pitää miettiä viitsinkö kysellä oikeuksista.
tallennettu

Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #42 : Maaliskuu 26, 2015, 23:13:01 »


Kuvan omistaja tietää oliko lupaa käyttää kuvaa. Joitakin vuosia sitten oli tapaus, jossa HSL:n palkkaama mainostoimisto oli ottanut ilman lupa erään harrastajan bussikuvan ja muokannu sitä vähän värien osalta. Maksoivat kyllä sitten maksaa tälle harrastajalle kuvan käyttöluvista reilut tuhat euroa kun kuvaaja otti yhteyttä HSL:ään ja mainostoimistoon.

Eli jos kuvaa on käytetty ilman kuvaajan lupaa ja tosissaan samasta kuvasta on kyse niin kannattaa olla yhteydessä kuvan muokanneeseen ja jakaneeseen henkilöön Iskee silmää

Enhän minä meinannutkaan, etteikö lupaa olisi kysytty. Ihan vain mielenkiinnosta kommentoin... Hymyilee
En mäkään, totesin vähä niinku yleisesti asiaa jos joku näkee esim. oman kuvansa tollasessa yhteydessä ilman lupaa käytettävän  Iskee silmää

on munkin blogista otettu yks kuva ja jaettu se ylilautaan. Lupia ei ole kyllä kysytty
tallennettu

Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #43 : Maaliskuu 27, 2015, 01:31:58 »

Tuon lähteen mukaan olisi tulossa 17 Edoa lisää, onko oikeasti niin paljon kaksikerrosrunkoja mihin nuo sopisivat perään?

Pidän 17 Edon tilaamista aivan realistisena. Tällä hetkellä on Edb vaunuja 40 kpl ja Ed 28062-28064 vaunujen kohtalo voi hyvinkin olla litteran vaihto, silloin Edb vaunuja olisi 43. Eds ja Edfs vaunuja on yhteensä 43. Edo:jen ensimmäinen tilaus käsitti 12 vaunua ja optiot 13. Tämä 17 vaunun tilaus nostaisi määrän 42. Näyttäisi siltä, että VR aikoo valjastaa jokaisen kaksikerrosvaunu yksikön Edo:illa.
Saapa nähdä kumpi ottaa tulevaisuudessa veto vastuun Sr2 vai Sr3. Sr2 vetureiden määrä 46 olisi melkoisen sopiva tähänkin tarkoitukseen. Sr3 vetureiden ominaisuudet varmasti on omiaan tavaraliikenne puolella.
Sinällään toi 46 yksikköä olisi varmaan perusteltu määrä myöskin IC2 runkoja.
Tarvittavat toimenpiteet:
Eds vaunuihin konnari koppi ja litteran muutos Edfs.
Edfs vaunuja tilaukseen 3 kpl.
Kuuden Ed vaunun littera muutos Edb.
Edo vaunujen vahvistettujen 25 vaunun lisäksi uusi tilaus 21 kpl.
Lisäksi tarvittava määrä Ed vaunuja. Sinällään Edo:t vähentävät näiden tarvetta.
ERd vaunuja lisää 20 kpl mikäli halutaan palvella ravintolavaunukonseptilla kaikkia yksiköitä. Tällöin Rx vaunut siirtyisivät yöjuniin ja pelkästään yksikerkoksisiin runkoihin.
Ed vaunut 28001-28017 voisivat kokea seuraavan muutoksen. Vaunu pysyisi muuten ennallan paitsi alakerta muutettaisiin sopivaksi karvaturrien matkustamiseen. Puolet tilasta muutettaisiin tavaran säilytys tilaksi. Kummallekkin puolelle vaunua tulisi leveät ovet. Käyttö olisi yöjunissa sekä Kajaanin, Oulun ja Rovaniemen juna vuoroissa. Miksei jopa Kemijärvelle saakka, jos VR tarjoaisi aamulähdön sieltä ja myöhäisen paluun Kemppaan.

Eipä tässä yön pimeinä tunteina ollut muutakaan pohdittavaa...
tallennettu
Olavi Huotari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #44 : Maaliskuu 27, 2015, 11:56:48 »


Kuvan omistaja tietää oliko lupaa käyttää kuvaa. Joitakin vuosia sitten oli tapaus, jossa HSL:n palkkaama mainostoimisto oli ottanut ilman lupa erään harrastajan bussikuvan ja muokannu sitä vähän värien osalta. Maksoivat kyllä sitten maksaa tälle harrastajalle kuvan käyttöluvista reilut tuhat euroa kun kuvaaja otti yhteyttä HSL:ään ja mainostoimistoon.

Eli jos kuvaa on käytetty ilman kuvaajan lupaa ja tosissaan samasta kuvasta on kyse niin kannattaa olla yhteydessä kuvan muokanneeseen ja jakaneeseen henkilöön Iskee silmää

Ei ole kysytty lupaa kuvan käyttöön. Pitää miettiä viitsinkö kysellä oikeuksista.

Kuvan varsinaiseksi tekijäksi selvisi MustOne/ Pinto Design Oulunsalosta. Olemme päässeet sopimukseen korvauksesta.
tallennettu

Lasse Kaila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #45 : Maaliskuu 27, 2015, 13:08:59 »

Kuvan varsinaiseksi tekijäksi selvisi MustOne/ Pinto Design Oulunsalosta. Olemme päässeet sopimukseen korvauksesta.

[menee jo vähän OT:ksi, anteeksi] Ammattimaista toimintaa design-toimistolta nypätä kuva noin vaan sen kummepia kysymättä.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina